CDI-moottorin ilmansuodatinkotelon metelöinti?

Vastaa Viestiin
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

CDI-moottorin ilmansuodatinkotelon metelöinti?

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Olen kiinnittänyt alusta asti huomiota tämän 200cdi:n ääneen. Aluksi epäilin moottorin kumityynyä mutta tuossa huoltoa tehdessa selvisi yksiselitteisesti että ilmansuodatin on se joka antaa auton ulkopuolellekin tyhjäkäynillä kuuluvan rollotuksen.

Ilmansuodatinkotelo on kiinni jonkinlaisilla kumityynyillä, jotka lienee kovettuneet tai jotakin muuta on tapahtunut koska ääni on auton ulkopuolella semmoinen, että sitä ei voi sanoa erityisen laadukkaaksi.

Onko kenelläkään kokemusta tämmöisestä vai pönkkäänkö ilmansuodatinkotelon puupalikalla paikalleen?

Video:
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kotelo on molemmista päistä kahdella kumilla tuettu.
Alunperin kumit ovat kaikki samanlaisia, uusista kaksi on parannettua mallia.
Kotelo tosiaan pärisee huomattavan kuuluvasti kun kumit ovat kuluneet, kannattaa vaihtaa uudet.
Koteloa pitää nostaa etupäästä voimakkaasti suoraan ylöspäin, takapää lähtee eteenpäin vetämällä.

Tarkista samalla metallisen telineen kunto (joskus tärissyt jostain halki) ja kiinnitysruuvien tiukkuus, erityisesti etupään ruuvi alipainepumpun lähellä on joskus löysällä tai pudonnut kokonaan.

Kumeja saa KL-Varaosilta ja tietysti merkkiliikkeestä.

W210 faceliftiin vastaavat kumit vaihdetaan oikeastaan aina isommassa huollossa, siinä tosin rakenne on erilainen.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kiitos. Selviääpähän tuokin kun täältä kysyy. Pitää viikolla käydä kyselemässä uusia kumeja.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

No ompa kyllä melkonen törinä. Vois luulla, että moottori vetelee viimosia henkosiaan ja kiertokanki tulee lohkon kupeesta ihan justiinsa kurkkimaan ulkoilmaa. Kyllä tuollasesta törinästä moni kateellinen naapuri saa lievitystä tuskaansa. :D
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Kotelo on molemmista päistä kahdella kumilla tuettu.
Alunperin kumit ovat kaikki samanlaisia, uusista kaksi on parannettua mallia.
Kotelo tosiaan pärisee huomattavan kuuluvasti kun kumit ovat kuluneet, kannattaa vaihtaa uudet.
Koteloa pitää nostaa etupäästä voimakkaasti suoraan ylöspäin, takapää lähtee eteenpäin vetämällä.

Tarkista samalla metallisen telineen kunto (joskus tärissyt jostain halki) ja kiinnitysruuvien tiukkuus, erityisesti etupään ruuvi alipainepumpun lähellä on joskus löysällä tai pudonnut kokonaan.
Jep. Tuli laitettua kuntoon nopeutetulla aikataululla :oops:

Kuvassa kaksi vasemmaista tulevat uudessa erässä vihreänä ja ovat oletettavasti parannettua mallia. Sarjan hinta on jotakin parikympin luokkaa.

Varsinainen metelöinnin syy löytyi ilmanputsarin alla olevasta telineestä kuten Dealeri epäilikin. Telineen noin neljästä kiinnitysruuvista yksi oli tippunut pois ja toinen oli puoleen väliin asti auki. Telineen kiinnityksen korjauksella ja uusilla kumeilla ero entiseen oli huomattava myös auton sisältä havainnoituna. Suosittellen tarkastamaan kyseisen kohteen ainakin W211 nelisylinterisissä cdi:ssä jos moottorista kuuluu epämääräistä metelöintiä.

Kuva
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Onkohan tossa s202cdi ssä samaa oiretta ku käy nätimmin nyt kun on paperi tuppo lokarin ja ilmanputsarin välissä :oops:
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

samavika myös s203. poikki etummainen kiinnitysrauta...
Avatar
J_A
Viestit: 160
Liittynyt: 04.12.2011 13:29
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja J_A »

Mitä pitää purkaa että saa turbon ja sielä alla olevat lämpöanturit esiin? Kyse s211 220cdi facelift. Ilmanputsari kotelon irroituksen ymmärsin, mutta ihmetyttää se turbolle menevä putki (ilmamassamittari?) jossa kaikenlaista anturia sun muuta kiinni.
Ei ole itselle vielä niin tuttua tekniikkaa, joten pelkään saavani kallista tuhoa aikaan jos irrottelen väärin joitain piuhoja.
Vikana starin mukaan turboa edeltävän lämpöanturin johtdoissa oikosulku plussaan/johto poikki. vika oli hetkellinen, eikä nyt päällä, mutta pitäisi tarkistaa johdotus ja liittimet ennenkuin varautuu uuden anturin hankintaan. Starin testissä tuon anturin ja hiukkaspönttöä edeltävän anturin lämpötila ero saa olla enintään 60c´ ja nyt se pyörii siinä rajoilla koko ajan.

Kiitoksia jo etukäteen avusta!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Anturi on ennen katalysaattoria, ei sentään ennen turboa.

Mainitsemastasi putkesta voi irrotella sähköliittimet ja sehän on kiristetty turboon klemmarilla.
Jos irrotat katso asentaessasi että kumitiiviste tulee varmasti oikein paikalleen ja klemmari tiukalle !
Avatar
J_A
Viestit: 160
Liittynyt: 04.12.2011 13:29
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja J_A »

Suurkiitos nopeasta vastauksesta!
Tuo maininta "ennen turboa" oli vain hatara muistikuvia starin ilmoittamasta tekstistä, se kuitenkin on selvää että sieltä pitäisi 2 eri lämpöanturia löytyä,niin samalla tarkistelee molemmat :) .
ex: W124 260 -90, nykyinen S211 220 cdi -07
Avatar
J_A
Viestit: 160
Liittynyt: 04.12.2011 13:29
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja J_A »

Tulipahan käytettyä palikat irti kadunvarsiremonttina. En kuitenkaan jaksanut irrottaa sitä metallialustaa jonka päällä ilmanputsarikotelo on.
näytti sen verta ahtaalta hommalta ruveta kaivamaan antureita esiin kun ei edes tiedä missä ne ovat ja välineet ja puitteet olivat huonot pidempään ihmettelemiseen. Ilmeisesti kuitenkin takaisin laitto onnistui, kun ei varoitusvaloja syttynyt eikä muutakaan outoa huomannt ajossa.

Se jäi askarruttamaan että kuuluuko tuossa ilmanputsarilta tulevassa putkilossa olla öljyä siinä kaulalla, mistä on turbossa kiinni? Ilmeisesti tullut huohotinsysteemistä tulevasta letkusta.

Pääsisikö niihin antureihin käsiksi alakautta helpommin? täytynee jatkaa harjoituksia tuonnempana tai viedä johonkin tutkittavaksi kun olen itse tällainen tumpelo koneiden kanssa :oops:
ex: W124 260 -90, nykyinen S211 220 cdi -07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”