Automaattivaihteiston säätö

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
HVM

Automaattivaihteiston säätö

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ikikysymys, muisti pätkii.

Ässä tuntuu vaihatavn vähän laiskasti näin kelien viilennyttyä. Nostettiinko vaihteiston painetta kääntämällä paineensäätöruuvia aukipäin? Tai mikä sen hanikan nimi nyt onkaan...

Ässässä ei ole sitä vaijeria jota kiristää vaihtojen terävöittämiseksi ja vaihtokierrosten laskemiseksi, tangon säätäminen kuulostaa liian työläälle näin laiskan miehen näkökulmasta katsottuna. :x


--------------------

Homma tapahtuu näin: http://www.digitalblue.fi/%7Etahtiklu/t ... saato.html

Sama periaate myös 123, 124, 115, jne laatikoiden säädössä

t. Sivonen


Laitoin ilmoitukseksi
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiinnipäin sitä ruuvia niin napakoituu vaihto. Tankoa kun säädät pitemmäksi niin vaihtokohta siirtyy isommille kierroksille.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kiitos, eli kannatti kysyä. :wink:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ruuvia punottu kierros kiinnipäin, vaihdot napakoituivat. :D Saapa nähdä miten napakkaan karvareuhka lentää takapenkille kun pakkasta on -20 alt+732885? C :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Saapa nähdä miten napakkaan karvareuhka lentää takapenkille kun pakkasta on -20 alt+732885? C :lol:
Niskatukia saa mm. terveyskeskusten apuvälinelainaamosta, siitä vasemmanpuoleisesta hyllystä kainalosauvojen yläpuolelta :shock: . Laita sellainen "60 km/h Landwindillä betoniseinään" - jälkiseurausmalli, niin jo katsovat ihmiset ihmeissään. Lisäksi voit pukea ylle myös suspensorit sivuttaisten G-voimien kesyttämiseksi. Vain vitjapalleille :twisted:

Kuva

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ilmoitus:

Automaattilaatikon säätö? :shock: :lol:


On täällä aika nihilistimeininki. :x
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä sitä kuitenkin kysellään kolmen minuutin välein, kun kaikilla on aina laatikon säädöt perseellään. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

No olipas hyvä että tästäkin oli täälä juttua.. Mullakin vähän laiskaa.. tuskin pääsee täl säädöl tohon 7,5s/100km/h.. Niin ja KYSYMYS!
Entine omistaja sano ettei oo oikeen varma ton s/e kytkimen toiminnasta tossa lootassa, ja itsekkään en eroa juuri huomaa.. Pitäskö se huomata helposti..?!! Ja missä yleensä vika jos se ei toimi..!!?
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

Kyllä eron huomaa. Tarkista että kytkin (S/E) ja johdot sille ovat ehjät ja liitin kunnolla kiinni
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Joo, mut eikai se vaan vaadi keski konsolin purkua se liittimen tarkastus..? Joskus on taidettu purkaa ku näyttäis olevan pieni halkeama tossa puuosassa.. :evil:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

500sel kirjoitti:Joo, mut eikai se vaan vaadi keski konsolin purkua se liittimen tarkastus..?
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... aihto-ohje

Heleppoo kun heinänteko.
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Missä tuo tanko sijaitsee mistä tuota vaihtoajankohtaa voi säätää? Ja miten se säätö tapahtuu? Itellä nimittäin kaikki pelissä kiihdyttäessä kyntää kolmosella rajottajaan asti ennen ku vaihtaa :?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Teikeläisen autohan on näköjään 500 sel. Siinä se säätö löytyy ilmanputsarin takaa. Siellä liikkuu vaihteiston tanko kaasuvivuston liikkeen tahdissa. Sieltä vain persetuntumalla säätämään niin että tuntuu olevan joka tilanteessa oikea pykälä silmässä. Vaihtojen terävyyteen tämä säätö ei vaikuta, vaan ainoastaan siihen missä vaiheessa vaihtaa isommalle ja pienemmälle.

Jos kone ottaa rajoittajaan, vika voi olla myös sähköissä. Laatikko vaihtaa kick downilla isommalle sähköreleen ohajaamana. Jos sähköjä on sorkittu, niin silloin se takoo rajoittajaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Perttu K kirjoitti:Teikeläisen autohan on näköjään 500 sel. Siinä se säätö löytyy ilmanputsarin takaa. Siellä liikkuu vaihteiston tanko kaasuvivuston liikkeen tahdissa. Sieltä vain persetuntumalla säätämään niin että tuntuu olevan joka tilanteessa oikea pykälä silmässä. Vaihtojen terävyyteen tämä säätö ei vaikuta, vaan ainoastaan siihen missä vaiheessa vaihtaa isommalle ja pienemmälle.

Jos kone ottaa rajoittajaan, vika voi olla myös sähköissä. Laatikko vaihtaa kick downilla isommalle sähköreleen ohajaamana. Jos sähköjä on sorkittu, niin silloin se takoo rajoittajaan.
Ai niin unohtu mainita tuo malli, eli 500 SEC -82 on mulla..onkohan siinä samanlaiset rensselit ku sellissä? Ja tuo rajottimeen asti vedättäminen tosiaan tapahtuu ainoastaan kickdownin kans kiihytettäessä, eli säätäminen ei välttämättä sitten auta mitään? Muilla vaihteilla kyllä vaihtaa aivan normaalisti.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

jps kirjoitti:Kyllä eron huomaa. Tarkista että kytkin (S/E) ja johdot sille ovat ehjät ja liitin kunnolla kiinni
Ok. mutta olikos se niin että kick downilla poljettaessa (mähän lähen sillä joka mutkasta ja liikennevaloista.. :wink: ) tolla asenolla ei ollu merkitystä..??

Ohjekirjasta olin lukevinani sellasta..
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

500sel kirjoitti:
jps kirjoitti:Kyllä eron huomaa. Tarkista että kytkin (S/E) ja johdot sille ovat ehjät ja liitin kunnolla kiinni
Ok. mutta olikos se niin että kick downilla poljettaessa (mähän lähen sillä joka mutkasta ja liikennevaloista.. :wink: ) tolla asenolla ei ollu merkitystä..??

Ohjekirjasta olin lukevinani sellasta..
Oma auto toimii näin:

-Asennossa "S" kickdown toimii kun lyön ohittaessa lusun lattiaan.

-Asennossa "E" se ei toimi.

Tässä puhutaan tilanteesta 100Km/h ja siitä ja sekopäinen ohitus.
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

HVM kirjoitti: Oma auto toimii näin:

-Asennossa "S" kickdown toimii kun lyön ohittaessa lusun lattiaan.

-Asennossa "E" se ei toimi.

Tässä puhutaan tilanteesta 100Km/h ja siitä ja sekopäinen ohitus.
Toimiikohan sinulla kickdown ollenkaan? Kyllä se pitää E-asennollakin alaspäin pykältää, jos kaasun runttaa äkäisesti pohjaan 100km/h nopeudesta..
124.023
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hemingway kirjoitti:
HVM kirjoitti: Oma auto toimii näin:

-Asennossa "S" kickdown toimii kun lyön ohittaessa lusun lattiaan.

-Asennossa "E" se ei toimi.

Tässä puhutaan tilanteesta 100Km/h ja siitä ja sekopäinen ohitus.
Toimiikohan sinulla kickdown ollenkaan? Kyllä se pitää E-asennollakin alaspäin pykältää, jos kaasun runttaa äkäisesti pohjaan 100km/h nopeudesta..
Toimii se, mutte hitaasti verrattuna asentoon "S". (Eli ei kerkii ohi apinan raivolla ja sekunnissa) :(
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

missäs se säätöruuvi laatikossa on 190 vaihtaa turhan napakasti.
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Petri Rintala kirjoitti:missäs se säätöruuvi laatikossa on 190 vaihtaa turhan napakasti.
Tarkoitatko että sul on 190 säätöruuvia laatikossa etkä tiiä mitä niistä vääntää, vai että 190 km/h vauhdissa vaihtaminen tapahtuu liian napakasti..? :kuningasajatus: :ei_tajuu:

Niin eli tuohon mun neljän viestin takaiseen kysymykseen ei ole vielä varmaa vastausta vai kuinka.. ohjekirjan mukaan asennolla ei muka olisi merkitystä.. :|
mettim-3
Viestit: 73
Liittynyt: 06.4.2006 21:43
Paikkakunta: KUUSANKOSKI

Viesti Kirjoittaja mettim-3 »

kikdaunista puheen ollen, mistähän päin lähtisi vikaa ettimää ku ei toi tunnu pelaavan olleskaa :?: sen verran oon asiaa tutkinu et kaasupolkimen takana oleva katkasin on kunnossa. muuten loota tuntuu pelaavan ihan ok, paitsi että s/e asennolla ei oo mitää eroo :? liekkö mitää yhteyttä ton kikdaunin toimintaa/toimimattomuuteen :roll: -89 300sel
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

mettim-3 kirjoitti:kikdaunista puheen ollen, mistähän päin lähtisi vikaa ettimää ku ei toi tunnu pelaavan olleskaa :?: sen verran oon asiaa tutkinu et kaasupolkimen takana oleva katkasin on kunnossa. muuten loota tuntuu pelaavan ihan ok, paitsi että s/e asennolla ei oo mitää eroo :? liekkö mitää yhteyttä ton kikdaunin toimintaa/toimimattomuuteen :roll: -89 300sel
Rele rikki? :idea:
mettim-3
Viestit: 73
Liittynyt: 06.4.2006 21:43
Paikkakunta: KUUSANKOSKI

Viesti Kirjoittaja mettim-3 »

jaa et siel on semmonenkii :shock: mistähän päin sellasen vois löytää :?: noin niiku autosta :roll:
mettim-3
Viestit: 73
Liittynyt: 06.4.2006 21:43
Paikkakunta: KUUSANKOSKI

Viesti Kirjoittaja mettim-3 »

EI LÖYDY EI :( MISSÄ KD:n RELE :?:
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Re: Automaattivaihteiston säätö

Viesti Kirjoittaja 500sel »

HVM kirjoitti:Ikikysymys, muisti pätkii.




--------------------

Homma tapahtuu näin: http://www.digitalblue.fi/%7Etahtiklu/t ... saato.html


Ei muuten tapahdu koska linkki ei toimi :!: :shout: :(
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Perttu K kirjoitti:Teikeläisen autohan on näköjään 500 sel. Siinä se säätö löytyy ilmanputsarin takaa. Siellä liikkuu vaihteiston tanko kaasuvivuston liikkeen tahdissa. Sieltä vain persetuntumalla säätämään niin että tuntuu olevan joka tilanteessa oikea pykälä silmässä. Vaihtojen terävyyteen tämä säätö ei vaikuta, vaan ainoastaan siihen missä vaiheessa vaihtaa isommalle ja pienemmälle.
Ei sulla kuvaa oo pistää tuosta tangon sijainnista..?
Myöskin tuo paineen säätöruuvi ois mukava löytää..?

Ai että persetuntumalla saa säädellä.. :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

mettim-3 kirjoitti:EI LÖYDY EI :( MISSÄ KD:n RELE :?:
500sel kirjoitti:Ei sulla kuvaa oo pistää tuosta tangon sijainnista..?
Myöskin tuo paineen säätöruuvi ois mukava löytää..?
Koittakaapa löytää autonne tuolta ja naxutella oikeat kuvat auki. :idea:
Pro HVM
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

Rässi66 kirjoitti:
mettim-3 kirjoitti:EI LÖYDY EI :( MISSÄ KD:n RELE :?:
500sel kirjoitti:Ei sulla kuvaa oo pistää tuosta tangon sijainnista..?
Myöskin tuo paineen säätöruuvi ois mukava löytää..?
Koittakaapa löytää autonne tuolta ja naxutella oikeat kuvat auki. :idea:
Iha hyvä sivu.. :idea: :!:
Paha vaa ku ei oo hirveesti tekstiä, (muutaku jotai tyyliin £@{[\@.. :roll: )

Mutta liittyykös nuo tangot tuossa kuvassa tähän..:

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 133&SGN=03

Tai nuo tuossa.. säätyykö näistä mitään..?

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 190&SGN=04
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Avaa konepelti ja kävele kuskin puolelle lokasuojan viereen. Kumarru konehyoneeseen päin, elä lyö piätäs, eli hitaasti. Jos kumarruit tarpeeksi, näet tällaisen näkymän:

Kuva

Tuliseinän läpi menee tanko kaasulle (ei niissä joissa on sähköinen kaasupoljin) ja toinen tanko lähtee takapuolelta linkkua alas vaihdelaatikolle. Se tanko on se kick-downin tanko. Niätkö sie tuon, tuosta akselin takaa vasemmalta puolelta alas? :idea: :D
Avatar
500sel
Viestit: 240
Liittynyt: 28.1.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja 500sel »

No niin, oikein kuviaki laitettu.. Tätä voi sanoa palveluks :!: :)

Joo omassa värkissä oli ihan samanlainen näkymä..

No mitäs tossa sit pitäis väännellä ja mihin suuntaan..? :ei_tajuu:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”