ristinivelen lukitus?

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
Vastaa Viestiin
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

ristinivelen lukitus?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites kun vaihetaan kardaanin ristinivel miten se laakeri kuppi lukitaan kardaanin haarukkaan :?: valmistajahan on koneella typistänyt laakerikupin reijän päistä :arrow:mitään lukkorengasta siihen ei saa :roll:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Käypäinen prikka kupin päähän ja sen tökkäät migillä kiinni kardaaniin :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Mikko K kirjoitti:Käypäinen prikka kupin päähän ja sen tökkäät migillä kiinni kardaaniin :idea:
elikkä sorvaan 4kpl 2.5mm lappuja ja lanka tököttimellä kiinni :?:
mites tasapainon laita sitten :idea:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Koneistamolle tasapainoon :!: Mulla on sorvattu holkki joka keskittää kaikki kupit samalle korkeudelle :!: Aika hyvin olleet tasapainossa kun vaan keskittää kohdalleen.
Datsun Bluebird
Mb Vito
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Mikko K kirjoitti:Koneistamolle tasapainoon :!: Mulla on sorvattu holkki joka keskittää kaikki kupit samalle korkeudelle :!: Aika hyvin olleet tasapainossa kun vaan keskittää kohdalleen.
kun olet sillä holkilla painanut ristikon kohilleen,niin olet laittanut rikat ja hepannu kiinni :shock:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Juuri näin. Kannattaa jäähdyttää ettei kuppi lämpeä. Heppaus ei tarvii olla iso :!:
Datsun Bluebird
Mb Vito
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tässä vähän selvennystä muillekkin :idea: tästä on kyse :roll:
Kuva

Kuva

nuo niittauksethan on ensin poistettava kun uusi ristikko laitetaan paikalleen :idea:
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Hoonattava pyöreäksi , jottei uusi ristikko mene myös jäykäksi :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oldsin kartinaalista vaiheltiin ristikot ja laitettiin laakeri- ja mikkiliimalla + rikat just kuten eellä mainittu. Vanhat kupit oli kiinni jollakin tiukalla epoksikitillä, ja luulisin että tehtaalta lähtien, koska siinä ei ollut rymppäyksiä tahi lukkorengasuria. Saisikohan tuota tököttiä ostetuksi jollain kauppanimellä? Soitto Kometiin? Ei sillä että se hitsaus huono konsti olisi ikävähkö purettava vaan, mutta tuskin sitä ite enää aukoo, ellei sitten kuumenna hitsatessa liikaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllähän nuo vois pysyä laakeri holkki liimallakin,kerta haarukassa on aika kova rymppi 0,5 mm
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kyllä pitäs pysyä lokun laakeri lukitteella sillä vihreellä on ainakin pysynyt Tojon kartaanissa kun hiukan kuppi pyöri haarukassa :shock:
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Easy Rider kirjoitti:Oldsin kartinaalista vaiheltiin ristikot ja laitettiin laakeri- ja mikkiliimalla + rikat just kuten eellä mainittu. Vanhat kupit oli kiinni jollakin tiukalla epoksikitillä, ja luulisin että tehtaalta lähtien, koska siinä ei ollut rymppäyksiä tahi lukkorengasuria. Saisikohan tuota tököttiä ostetuksi jollain kauppanimellä? Soitto Kometiin? Ei sillä että se hitsaus huono konsti olisi ikävähkö purettava vaan, mutta tuskin sitä ite enää aukoo, ellei sitten kuumenna hitsatessa liikaa.
öh, siis jenkki GM on iät ajat käyttänyt muovi injektointia kuppien kiinnitykseen :!: :arrow: Sitten kun ristikko vaihdetaan, niin sieltä yoken silmästä kaivetaan muovi pois ja kas alta paljastuu lukkorengasura :!:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Oisikko ollu urat, voipi ollakin sen vaan muistan elävästi miten ne kiinnitettiin, eli uuden ristikon mukana tuskin ainakaan on lukkorenkaita ollut tai ovat paketista karanneet. Pirun tiukassa ne vanhat kuitenkin oli, meinas antaa ne lenkit myöten. Tiukahkot oli uudetkin mutta silti piti varmistaa liimoilla ja hitseillä. Ei ravistanut pahemmin vaikkei puntiteltukaan sen kummemmin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Easy Rider kirjoitti:Oisikko ollu urat, voipi ollakin sen vaan muistan elävästi miten ne kiinnitettiin, eli uuden ristikon mukana tuskin ainakaan on lukkorenkaita ollut tai ovat paketista karanneet. Pirun tiukassa ne vanhat kuitenkin oli, meinas antaa ne lenkit myöten. Tiukahkot oli uudetkin mutta silti piti varmistaa liimoilla ja hitseillä. Ei ravistanut pahemmin vaikkei puntiteltukaan sen kummemmin.
Voi olla että kaikista ei uraa löydy, mutta nuo 70, 80 ja 90 lukuiset chevyt niin niistä löytyy kun aikansa kaivaa :roll: Joo siis se kuppi on ihan oikeesti sillä tökötillä kiinni :evil:

Mutta että ei taas ihan OT:ksi mene, niin jos vähän silmää käyttää kun uudet kupit paikoilleen prässää ja prikkojen kera paikoilleen hitsaa, niin luulisi että ei tarvetta painottaa :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”