MB E320

Vastaa Viestiin
Yarski
Viestit: 29
Liittynyt: 05.10.2011 9:11

MB E320

Viesti Kirjoittaja Yarski »

Heip!

Olisin hankkimassa mersun taloon, ja tällä hetkellä valikoituna yksilönä olisi 320 E mallin automaatti 2004 farmari.

210tkm ajettu avantgarde.

Mitä näistä kannattaa oikeasti tarkistaa? Sen suuremmin vielä tutkiimatta millä moottorityypillä tämä on?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: MB E320

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Yarski kirjoitti:Heip!

Olisin hankkimassa mersun taloon, ja tällä hetkellä valikoituna yksilönä olisi 320 E mallin automaatti 2004 farmari.

210tkm ajettu avantgarde.

Mitä näistä kannattaa oikeasti tarkistaa? Sen suuremmin vielä tutkiimatta millä moottorityypillä tämä on?
Eipä tuossa varmaan tekniikassa muuta kuin sbc jarrut. Ihan hyvät jarrut ja nykyään ei ole välttämättä aina 1500€ kun peruskunnostettuja saa. Siis pumppuja.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Yarski
Viestit: 29
Liittynyt: 05.10.2011 9:11

Re: MB E320

Viesti Kirjoittaja Yarski »

AK47 kirjoitti:
Yarski kirjoitti:Heip!

Olisin hankkimassa mersun taloon, ja tällä hetkellä valikoituna yksilönä olisi 320 E mallin automaatti 2004 farmari.

210tkm ajettu avantgarde.

Mitä näistä kannattaa oikeasti tarkistaa? Sen suuremmin vielä tutkiimatta millä moottorityypillä tämä on?
Eipä tuossa varmaan tekniikassa muuta kuin sbc jarrut. Ihan hyvät jarrut ja nykyään ei ole välttämättä aina 1500€ kun peruskunnostettuja saa. Siis pumppuja.
Ok, eli niiden ongelma on pumppu ollut?

Miten ilmajouset kestää ja millaisissa hinnoissa ne nykyään pyörii?

Tekniikalta ja laatikolta vaikuttaa ihan hyvältä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: MB E320

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Yarski kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Yarski kirjoitti:Heip!

Olisin hankkimassa mersun taloon, ja tällä hetkellä valikoituna yksilönä olisi 320 E mallin automaatti 2004 farmari.

210tkm ajettu avantgarde.

Mitä näistä kannattaa oikeasti tarkistaa? Sen suuremmin vielä tutkiimatta millä moottorityypillä tämä on?
Eipä tuossa varmaan tekniikassa muuta kuin sbc jarrut. Ihan hyvät jarrut ja nykyään ei ole välttämättä aina 1500€ kun peruskunnostettuja saa. Siis pumppuja.
Ok, eli niiden ongelma on pumppu ollut?

Miten ilmajouset kestää ja millaisissa hinnoissa ne nykyään pyörii?

Tekniikalta ja laatikolta vaikuttaa ihan hyvältä
Siis laskuri siellä sbc jarruissa se pulma. Hiilet niissä moottoreissa kuluu. Ja laskuri saattaa ylittyä ennenkuin on systeemi oikeasti kulunut. pikku hakutoimilla löytyy tietoa.

Airmaticcia en suosittele kellekkään....

Käytä autoa testerissä ennen kauppojen kiinni lyömistä. Kotitestereitä löytyy ympäri suomea forumilaisilta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Lyhyesti sanottuna, ilma alusta on toimiessaan hyvä mutta näin vanhassa autossa voi hajota alusta milloin tahansa. Kannattaa varautua suurehkoihon ylläpitokuluihin sen osalta. Sbc jarrut on hyvät, pumppu menee varmasti joskus mutta faceliftin ostamalla toisaalta pääsee eroon siitä ongelmasta.
Jos dieseliä harkitset ja haluat mahdollisimman halvalla päästä niin kenties v6 dieseliä ei kannata harkita, ei huono mutta kalliimpi ylläpitää kuin suorat koneet.

Ruostekaan ei näitä erikoisemmin vaivaa mutta taas järki käteen siinäkin, kohta 20v ikäset autot ruostunee jo milloin mistäkin.
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, 16.6.2019 14:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ruuvimeisseli:
"Vähänajettu facelift malli rautajousilla ja 200/220cdi koneella kenties se kaikkein viisain malli, ei ruostumisongelmia ei alustavikoja eikä kalliimpia konevikoja ellei osta 320cdi missä muutamia ikäviä tyyppivikoja"

Onko 280:ssä samat koneviat (mitkä ?) kuin 320:ssä ? Onhan näissä kuitenkin sama moottori, mutta 320:stä revitty tehoja muutamakymmen heppa vielä lisää. Äkkinäinen kuvittelee, että 280 kestää paremmin kun ei niin tiukalle vedetty (sais kuulemma tuostakin ohjelmoimalla n. 300 heppaa ?? mutta tuskin kestäis, eikä kyllä tarvettakaan).
No 220:een verraten palaahan siellä löböä litra/pytty lisää, mutta nätimpi käyntiääni (vai onko cdi:ssä enää niin selvä ero äänissä kuin vanhoissa 4/6 mukisissa).
Meneehän tuo omakin alta 6 litran matka-ajossa, mutta kaupungissa toistakymmentä (ekana valoista) => molempia km yhtä paljon => todellinen keskikulutus reilu 9 (tietokone näyttään aina n. 0,6 litraa vähemmän) Eikä näytä tarviivan webastoa ajossa, miten lie pihimmin kulkevilla :D
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itsellä on etupään ilmatolpat alkuperäiset ja taakse oli vaihdettu pussit vähän ennen, kun auto minulle tuli (nyt 312 tkm, itseajettua 74 tkm & 5,5v). Vaihtotyö maksaa takapäässä normifarkkua enemmän, koska lisäsäiliön irrottamiseksi, pitää apurunkoa laskea.

Ruostetta on jonkin verran. Pistehitsauskohdissa pysyy maali huonosti. Jonkin verran sitä on myös takapyörän kotelossa. Älyttömin ratkaisu on etuylätukivarren seudulla, missä on reunustettu hylly, jonne kertyy moskaa :arrow: ruostuu.

M112 on kestävän koneen maineessa. Tulpat maksaa vaihdettuna jonkin verran (12 kpl ja vähän hankalassa paikassa) mutta on vaihdettavissa itsekin sopivillla työkaluilla. Veholta kerran kysyin ja siellä oisi ollut 19 €/tulppa (omassa vielä 16 kpl). Ulkomailta löytyi halvemmalla. Samoin ilmamassamittaria saattaa mennä mutta se ei ole kallis ja on helppo vaihtaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:Itsellä on etupään ilmatolpat alkuperäiset ja taakse oli vaihdettu pussit vähän ennen, kun auto minulle tuli (nyt 312 tkm, itseajettua 74 tkm & 5,5v). Vaihtotyö maksaa takapäässä normifarkkua enemmän, koska lisäsäiliön irrottamiseksi, pitää apurunkoa laskea.

Ruostetta on jonkin verran. Pistehitsauskohdissa pysyy maali huonosti. Jonkin verran sitä on myös takapyörän kotelossa. Älyttömin ratkaisu on etuylätukivarren seudulla, missä on reunustettu hylly, jonne kertyy moskaa :arrow: ruostuu.

M112 on kestävän koneen maineessa. Tulpat maksaa vaihdettuna jonkin verran (12 kpl ja vähän hankalassa paikassa) mutta on vaihdettavissa itsekin sopivillla työkaluilla. Veholta kerran kysyin ja siellä oisi ollut 19 €/tulppa (omassa vielä 16 kpl). Ulkomailta löytyi halvemmalla. Samoin ilmamassamittaria saattaa mennä mutta se ei ole kallis ja on helppo vaihtaa.

t.
Risto
Juu, 95tkm ja 14v ja tolpat, kompura ja venaplokki vaihtoon, siltikin kummittelee vielä mutta pystyy ajelemaan nyt.

Vaihtelee kestoikä. Mulla taisi vuotaa tolpan alapäästä semmoisesta kartioista ilmat ulos. Missä lie sit ollu oikea vuoto. En oo purkanut nuita tolppia vielä. Siis w220 mutta suunnilleen samaa tekniikkaa ilmajouset tossa e mallissakin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oletus on tosiaan se että kyseessä on bensakoneinen auto, kun mallimerkintä tuollainen.
Olemmeko oikeassa ?
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

650000tuttavuus kirjoitti:Onko 280:ssä samat koneviat (mitkä ?) kuin 320:ssä ?
Tarkoitin sitä että jos topikin aloittaja etsii vaikka huokeaa ja halvalla ylläpidettävää 211 korista niin silloin kannattaa ostaa pienemmällä diesel koneella oleva kun 280cdi ja 320cdi (sama kone) on niitä muutamia kalliimpia tyyppivikoja noissa. Liekö topikin aloittajalla kuitenkin nyt bensakone hakusessa? Tyyppivioilla meinasin perus v6 jutut, imu- ja pakosarjat, turbo ja öljynjäähdyttimet jne.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Hyvä automalli se on, toki airmatic-alustalla voi kuluvia osia olla hieman tavallista farmaria (jossa vain taka-akselilla ilmajouset) enemmän. Airmaticjärjestelmä on ymmärtääkseni hieman vähemmän järjetön kuin S:ssä, vaikka samaa toimintatapaa edustaakin.

Takapään ilmajousia Airmaticissakin on vaihdettu ilman lisäsäiliöitä oleviin tiputtamatta takakelkkaa, jossa säästää työtunneissa, mutta itse jouset ovat kuitenkin tavallisia takailmajousia hieman arvokkaampia. Toiminnassa ei ole perstuntumalta eroa, mitänyt uudet jouset tuntuivat jämäkämmiltä mistä ainakin itse pidän. Ehkä se pienentynyt ilmatilavuus sen tekee. Lisäsäiliö on hieman alle 1l tilavuudeltaan, jotka molemmat siis poistuivat kun vaihdatin takajouset n. 380tkm kohdalla, jatkossa niitä voinee vaihtaa myös yksitellen. Oikea alkuperäinen etuilmajousi antautui jo muistaakseni n. 50tkm aiemmin, vasen vielä jaksaa (kop kop).

SBC-jarrut tai se yksikkö menee vaihtoon jossain välissä (tai jotkut rohkeat ovat laskuria rukanneetkin kuulemma, mutta tämä ei ole suositeltava tapa), kun se laskee jarrupolkaisuja ja jarrunesteitä kannattaa vaihdattaa ahkerasti.

Alkupäässä oli jäähdytysneste/moottoriöljyn jäähdyttimessä jotain maanantaikappaleita, mutta oliko bensoissa ja enää vuonna 2004, en muista.

Öljynjäähdyttimen tiivisteet V6 -dieselissä voi alkaa vuotamaan, mutta tässäkin vuosimalli ja käyttövoima ei tainnut kohdata..

Automaattivaihteiston venttiilit ja johtosarjan kautta öljyn imeytyminen kapillaarisesti ohjausboxiin oli myös jossain.

Toki muitakin vikoja varmasti löytyy, mutta kerropa tarkemmin tietoja, mikä kone ja alustanumeroa tms niin saattaa löytyä tarkempia arvauksia. Myös lievennystä autokuumeeseen saadaan kun aletaan kaikkia mahdollisia tulevia vikoja listaamaan. ;)
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Yarski
Viestit: 29
Liittynyt: 05.10.2011 9:11

Viesti Kirjoittaja Yarski »

Kiitos vastauksista! Tämä nostikin tosi hyviä pointteja, joilla voi lähteä kalistelemaan miekkoja autodiilerin kanssa. :)
Ruuvimeisseli kirjoitti:
650000tuttavuus kirjoitti:Onko 280:ssä samat koneviat (mitkä ?) kuin 320:ssä ?
Tarkoitin sitä että jos topikin aloittaja etsii vaikka huokeaa ja halvalla ylläpidettävää 211 korista niin silloin kannattaa ostaa pienemmällä diesel koneella oleva kun 280cdi ja 320cdi (sama kone) on niitä muutamia kalliimpia tyyppivikoja noissa. Liekö topikin aloittajalla kuitenkin nyt bensakone hakusessa? Tyyppivioilla meinasin perus v6 jutut, imu- ja pakosarjat, turbo ja öljynjäähdyttimet jne.
No, huokea on ehkä väärä sana. Hakusessa on enemmänkin isommalla tilavuudella varustettu bensa mörkö, joka ei ylläpitokuluissa säästele, mutta omaisi pääsääntöisesti pomminvarman tekniikan. Kilometrejä tulee kohtuullisen vähän, 10-15tkm vuodessa, joten kulutus, verot tai vakuutukset ei ole ensisijainen asia. Teknisesti haiskahtaa koneen puolesta olevan erinomainen laite, nyt sitten pohditaan ja tutkitaan auton historia sen osalta miten nuo edellä mainitut asiat on korjattu / jätetty korjaamatta.
Olli Lajunen kirjoitti:Hyvä automalli se on, toki airmatic-alustalla voi kuluvia osia olla hieman tavallista farmaria (jossa vain taka-akselilla ilmajouset) enemmän. Airmaticjärjestelmä on ymmärtääkseni hieman vähemmän järjetön kuin S:ssä, vaikka samaa toimintatapaa edustaakin.

Takapään ilmajousia Airmaticissakin on vaihdettu ilman lisäsäiliöitä oleviin tiputtamatta takakelkkaa, jossa säästää työtunneissa, mutta itse jouset ovat kuitenkin tavallisia takailmajousia hieman arvokkaampia. Toiminnassa ei ole perstuntumalta eroa, mitänyt uudet jouset tuntuivat jämäkämmiltä mistä ainakin itse pidän. Ehkä se pienentynyt ilmatilavuus sen tekee. Lisäsäiliö on hieman alle 1l tilavuudeltaan, jotka molemmat siis poistuivat kun vaihdatin takajouset n. 380tkm kohdalla, jatkossa niitä voinee vaihtaa myös yksitellen. Oikea alkuperäinen etuilmajousi antautui jo muistaakseni n. 50tkm aiemmin, vasen vielä jaksaa (kop kop).

SBC-jarrut tai se yksikkö menee vaihtoon jossain välissä (tai jotkut rohkeat ovat laskuria rukanneetkin kuulemma, mutta tämä ei ole suositeltava tapa), kun se laskee jarrupolkaisuja ja jarrunesteitä kannattaa vaihdattaa ahkerasti.

Alkupäässä oli jäähdytysneste/moottoriöljyn jäähdyttimessä jotain maanantaikappaleita, mutta oliko bensoissa ja enää vuonna 2004, en muista.

Öljynjäähdyttimen tiivisteet V6 -dieselissä voi alkaa vuotamaan, mutta tässäkin vuosimalli ja käyttövoima ei tainnut kohdata..

Automaattivaihteiston venttiilit ja johtosarjan kautta öljyn imeytyminen kapillaarisesti ohjausboxiin oli myös jossain.

Toki muitakin vikoja varmasti löytyy, mutta kerropa tarkemmin tietoja, mikä kone ja alustanumeroa tms niin saattaa löytyä tarkempia arvauksia. Myös lievennystä autokuumeeseen saadaan kun aletaan kaikkia mahdollisia tulevia vikoja listaamaan. Wink
Omien tutkimusten perusteella tässä olisi M112 (?) mylly, mutta nyt menee mutulla. Asia tarkistetaan huomenna maanantaina kun päästään ensimmäisen kerran puhumaan tarkempia speksejä. Minulta lähtisi vaihdossa 325 bemari SMG -laatikolla, joten tässä kaupassa vaihtaisin vain riskialttiin vaihteiston pussijousiin.

Voitanee täällä myös heittää linkin auton myynti-ilmoitukseen; https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/10530480

Kumman vähän tuosta tekniikasta on kuitenkin otettu tehoa irti. Äkkiseltään tuntuu, että nykyinen ahtamaton 2.5L tuottama 192hv tuntuu aika kovalta verrattuna eemelin 3.2 ja 224hv. Tuskin ihan hirveää eroa edes tuntee kun massat ja vaihteistot eroaa toisistaan aika paljon.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

bensa jos on kriteerinä niin sanoisin että osta VAIN m113:lla , et kadu jälkeenpäin. Eli viissatkulla. Ei kalliita tasapainolimppu "huoltoja", kulutus sama, tehot aivan eri planeetelta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Melkeinpä voisi olla epk:n kanssa samaa mieltä, lähinnä siksi kun tuo veekuutonen on minun mielestäni niin sopimaton 211 ja automaattilaatikko - yhdistelmään.
Vääntö on ohutta ja korkeilla kierroksilla verraten dieseleihin, ajaessa tuntuu kuin olisi koko ajan "vikatilassa" ellei huudata kierroksia korkealle.
Kasi on eri peli ja kulutusero kohtuullinen.

Tuossa vanhemmassa kuutosessa ei ole sitä tasapainoakselin materiaalivikaa mikä vaivasi uudempia 350:iä. Varsin toimiva moottori kaikkineen, jos miellyttää niin eikun kaupiolle.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hyvä korjaus, oliko tosiaan että mallimerkinnän muutoksen myötä tuli huono v6 bensa ? vai oliko jo prefassussa ? ~08 kinttailla tais olla kun tuli tehtaalta päivitys osiin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitä en muista tai tiedä oliko prefacessa mutta nimenomaan 320 on tasapainoakseli OK ja 350 valmistuksen alusta ongelmallinen eli -05-07.
Yarski
Viestit: 29
Liittynyt: 05.10.2011 9:11

Viesti Kirjoittaja Yarski »

Kreeta sotkee vähän aikatauluja, mutta kokeillaan hotellin wifin varassa vähän viedä eteenpäin.

Kertooko joku lisää tuosta tasapainolimpusta?

Kävin lyhyen keskustelun entisen omistajan kansaa. Eli tässähän ei siis ole airmaticia. Takana on tavalliset iskarit, mutta jotain tasonsäötöä siellä on. Mikä siellä säätelee korkeutta?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takana on ilmajouset, kaikissa farkku 211:ssa. Niitä ei kannata, eikä tarvitse pelätä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Beagle
Viestit: 31
Liittynyt: 12.6.2011 21:57
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Itsekin hairahduin E320CDI facelift malliin ja täytyy sanoa että suosittelen muillekin.

Tässä mallissa on parannettu kaikki ne ongelmat, mitkä aikasemmissa oli. Ei jarruvikoja, eikä mene enää nesteet ja laatikkoöljyt sekaisin. Ilma-alusta vaatii huoltoa, eli vuosittain uusitaan suodatin ja kuivataan ryynit, niin luulisi kestävän. Kosteus ne rikkoo
MB E320 CDI W211 -07
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Paitsi kurahaara ei ole parannus :lol: 211 on kyllä hyvin tehty kun vertaa nykyisiin muovisiin autoihin.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”