Vikakoodi C249C

Vastaa Viestiin
Pasimb
Viestit: 5
Liittynyt: 31.5.2018 10:41

Vikakoodi C249C

Viesti Kirjoittaja Pasimb »

Mikä mahtaa olla vikana kun on tuollainen vikakoodi ja näytössä lukee että SERVICE BRAKE; VISIT WORKSHOP? Testeri sanoo että "C249C, Tarkasta jännite jarruvalon annon ja SAM-ohjausyksikön välisessä kaapelissa" Mistä löydän tuon kaapelin?

Nämä asiat olen jo tarkastanut: akut, latauksen, sulakkeet ja niille tulevan jännitteen ja jarruvalokytkimen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarruvalot toimii ? Mitä Star ohjeisti tekemään kun menet vikakoodista eteenpäin ?
oulaistenliikenne.fi
Pasimb
Viestit: 5
Liittynyt: 31.5.2018 10:41

Viesti Kirjoittaja Pasimb »

Jarruvalot toimivat muuten mutta lisäjarruvalosta on pimeänä puolet valoista.

Käytössä on autocom joka antoi vain tuon: C249C, Tarkasta jännite jarruvalon annon ja SAM-ohjausyksikön välisessä kaapelissa.

Lisäksi vikailmoitusta ei tule niin kauan kun painaa jarrua mutta kun vapauttaa jarrun niin 10 sekunnin sisällä syttyy Service brake ilmoitus.
Pasimb
Viestit: 5
Liittynyt: 31.5.2018 10:41

Viesti Kirjoittaja Pasimb »

Autona siis W211 200CDI vm2002
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Okei, jarruvalokytkimessähän on kaksi piiriä, olisiko toisessa niistä sitten vikaa.
En osaa pelkästään vikakoodin perusteella enempää auttaa. Luulenpa ettei ole iso/kallis vika kunhan vaan löytää.
Sam-yksikkö lienee tässä etu-sam eli konetilan sulakerasia kuskin puolella.
oulaistenliikenne.fi
Pasimb
Viestit: 5
Liittynyt: 31.5.2018 10:41

Viesti Kirjoittaja Pasimb »

Tässä autossa on vain 2-napainen jarruvalokytkin ja sinne tulee ja myös lähtee jännite. Varmuuden vuoksi vaihdoinkin jo uuden kytkimen mutta sillä ei ollut vaikutusta mihinkään.

Testeri näyttää että sbc yksikölle menisi jännitettä 11,67V ja ilmeisesti se siksi herjaa kun jännite jää alle 12V...

Epäilen itse että kyseessä on joku maadoitusvika tai heikko kontakti jossain.
Maaliitoksia olen jo puhdistellutkin mutta ilman vaikutusta.


Voisiko tuo ilmoitus kaapelin tarkastamisesta johtua ilmasta jarrujärjestelmässä?
Tuo ilmoitus kun tuli aiemmin satunnaisesti mutta sen jälkeen kun siihen vaihdettiin jarruputki niin ilmoitus on tullut näytölle joka kerta?
Avatar
Mäcciz
Viestit: 284
Liittynyt: 14.4.2006 18:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Mulla kans herjaa tuo oma juuri tuota samaa. Star antaa vikakoodin C249C ja tekstin "Tarkasta onko johdossa jarruvalo suuntaan N10/1 (SAM-ohjainlaite sekä sulake- ja relemoduli kuljettaja jännite.

Paikallisessa MB-korjaamossa kävin ja kommentti oli että vaihda jarruvalokytkin. Vaihdettu ja ei vaikutusta. Katsastuskin lähenee ja varmasti hylsyä pukkaa tuolla mittariston ilmoituksella.
w212
Pasimb
Viestit: 5
Liittynyt: 31.5.2018 10:41

Viesti Kirjoittaja Pasimb »

Onko tähän tullut lisää infoa? Service brake ilmoitus tulee edelleen ja katsastus lähestyy... Olisiko kenelläkään piirikaaviota etusam, spc/ jarruvalokytkin kompinaatiosta että pääsisi metsästämään kulkeeko virrat oikeisiin paikkoihin vai katoavatko ne matkan varrella jonnekin, johto poikki tms...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Starilla tehty tarkastukset mitä mahdollisesti tuolle vikakoodille löytyi ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mäcciz
Viestit: 284
Liittynyt: 14.4.2006 18:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Tuota minun autoa Tapio89 tutki ja tarkastukset tehtiin starin mukaan. Jännitteet oli kunnossa samoin jarruvalokatkaisin. Kokeiltiin vielä toisella etusamilla ja vika sitkeästi syttyy mittaristoon.
w212
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mäcciz kirjoitti:Tuota minun autoa Tapio89 tutki ja tarkastukset tehtiin starin mukaan. Jännitteet oli kunnossa samoin jarruvalokatkaisin. Kokeiltiin vielä toisella etusamilla ja vika sitkeästi syttyy mittaristoon.
Joskus sitkeä vika selviää sulakkeita nyppimällä... Nyppii sähköjä pois paikoista ja haarukoi tuottaako joku yksikkö sen vikakoodin.

Sama can väylässä, nyppii irti piuhoja jakoliittimestä kunnes syyllinen löytyy.

Star on paras mutta ei sekään täydellinen, autossa kun voi mennä bitti poikittain aika monessa paikassa. Montasko transistoria lienee w211 korisessa... :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”