320 Clk ilmastointi pimeänä ? APUA

Vastaa Viestiin
sohvaperuna
Viestit: 101
Liittynyt: 28.11.2012 13:20
Paikkakunta: Tuusula

320 Clk ilmastointi pimeänä ? APUA

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna »

Joo elikkäs otsikon mukainen ongelma ja apua tarviisin, Auto on vm 99 320 clk
Ja kun laittaa virrat päälle ec punainen valo palaa lämmönsäätö paneelissa myös kun auton starttaa eikä lähde nappia painamalla pois, ilmastointi ei toimi, kompura ei pyöri jne. Mutta kun kääntää virrat päälle ja nollaa valon lämmönsäätö paneelista (lämmöt +22 , Ec, rest nappi pohjaan) niin kompura herää eloon ja ilmastointi toimii, puhaltaa kylmää semmoisen puolen tunnin ajan tai siihen asti että auton sammuttaa. Tuon lämmönsäätö paneelin saa ns. Testitilaan ja olen sitä kautta tarkastellut antureiden, kennojen, kuivaimen lämpö ja paine tietoja mutta kun ei ole mihin vertaa niin en tiedä onko ne oikein ? Ja ilmastointi on täytetty ja paljoa sinne ei ainetta mennyt, joten auttakaa kun kesä tulee ja ilmastointi on kiva kesällä .

Sitten aiheesta poiketen voisin ostaa kyseiseen laitteeseen ehjät sumuvalot ja kuskin puolen etuvaloon kannet sinne mihin polttimot laitetaan ettei pääse kosteus tai sitten koko kuskin puolen etuvalon missä on kyseiset kannet.
Hälytin, kamera ja kulunvalvonta laitteiden myyntiä ja asennusta uudellamaalla.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko varmasti laitettu oikea määrä kylmäainetta ?
Testerillä kyllä näkisi mikä on pielessä kun ilmastointi ei lähde päälle :?
oulaistenliikenne.fi
sohvaperuna
Viestit: 101
Liittynyt: 28.11.2012 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna »

Ostin auton viime kesän lopulla ja kun huomasin asian kävin täyttämässä sen, sanoi se korjaamon äijä vielä että 'ei tänne paljoa ainetta mennyt mutta nyt on täytetty' mulla on itellä icarsoft lukija/nollaaja mersulle tehty kyseinen laite joka ei löydä sieltä vikaa , App autokorjaamo Järvenpäässä ei löytänyt omalla lukijalla sieltä vikaa ? Mutta tänään kattelin siitä lämmönsäätö paneelista lukuja niin ilmastoinnin höyrystimen lämpötila heti startatessa 45 astetta, Kylmä aineen lämpötila 54 astetta ja kylmä aineen paine vain 4 bar eikä nouse mihinkään (vuoto?). Mulle on isot pojat väittänyt että tuo järjestelmä sulkee itsensä vikatilaan eikä ilmastointi pyöri ettei mikään hajoa jos nuo arvot heittelee härän pyllyä mutta kun mulla ei oo mitään vertailu tietoa mitä ne pitäisi olla. Ja Hox kun tuon ilmastoinnin saa pyörimään kun nollaa sen siitä paneelista niin heti lähtee sähkötuuletin konehuoneessa huutamaan kun hullu.
Hälytin, kamera ja kulunvalvonta laitteiden myyntiä ja asennusta uudellamaalla.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kylmäainekierto ja auton sähköjärjestelmä on kaksi täysin erillistä asiaa, poisluettuna kompuran sähköistä päällekytkentää ja jos kylmäainekierron saa päälle eli kompuran pyörimään ja kylmää tulee kunnes auton sammuttaa niin vika ei voi olla kylmäkierros.
Jos kuitenkin epäilee että kompura vois oikutella niin huoltopainemittarit kiinni ja pihtiamperi mittarilla katsoa milloin virta tulee kompuralle. Korkeapainemittari näyttää antaako kompura vaadittavan paineen ja matalapainemittari näyttää imulinjasta että kylmäkierto toimii sekä näyttää onko kylmäaineen määrä oikea. Jos matalapaine mittari näyttää imulinjasta erikoisia arvoja niin ensin tarkistaa onko kuivain kunnos eli lämpötila sama ennen ja jälkeen.

Kannattaisko keskittyä auton sähköjärjestelmään ja sen temppuiluun... :shock:

Ne lämmönsäätöpaneelin luvut tulee muodostaa tuollaisen kylmäainekierron kuvaajan missä Y-akseli on paine ja X on entalpia, mutta tieto lisää tuskaa niin kannattaako niitä tarkastella :?:

https://www.google.fi/search?q=log+ph+r ... CAYQ_AUoAQ
sohvaperuna
Viestit: 101
Liittynyt: 28.11.2012 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna »

Kertokaas mielipiteenne kun olen tuota vikaa yrittänyt paikallistaa ja lämmönsäätö paneelista saa reaali aikaista tietoa tekemällä seuraavan: lämmöt 22' astetta (kuski sekä vänkäri) ja rest nappi pohjaan 5 sek ajaksi ja sitten sieltä aukeaa seuraava lista jota voi selata läpi ilmastoinin napeista.Tässä lista ja mun auton arvot

1.Auton sisä-ilman lämpötila anturi:23
2.Ulkolämpötila anturi:4
3.Vasemman lämppäri kennon anturi:54
4.Oikean lämppäri kennon anturi:55
5.Höyrystimen lämpötila anturi:38
6.Moottorin jäähdytysnesteen anturi:85
7.Kylmäaineen paine bar:9
8.Kylmäaineen lämpötila anturi:59

Ja arvot on saatu kun ilmastointi on nollattu eli toimii, auto 15 min käynyt tyhjäkäynnillä parkkipaikalla ja puhaltanut kylmää täysillä. Eniten hämää toi kylmä aineen lämpötila pitääkö se olla noin korkea mutta kun tiedä niin joku voisi kertoa mitä nuo kaikki arvot pitää olla kiitos.Ja painotan vielä että kun ilmastointi on toiminnassa ja auton starttaa niin sähköflekti alkaa huutaa täysiä oli auton lämmöt vaikka pyöreät nolla.
Hälytin, kamera ja kulunvalvonta laitteiden myyntiä ja asennusta uudellamaalla.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Lämpötila ja paine kulkee käsikädes ja riippuu täysin mistä kohtaa kylmäainekiertoa näitä tutkitaan.
Kompura nostaa paineen ja paisuntaventtiili laskee paineen. Entalpia vähenee lauhduttimes eli faasimuutos ja lisääntyy höyrystimes, kuten aiemman linkin logPh kuvaajis näkyy.
sohvaperuna
Viestit: 101
Liittynyt: 28.11.2012 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna »

Siitä keskikonsolin paneelista saatu nämä mittaarvot ja siihen tiedot tulee ilmeisesti ilmastointi komponenttien antureista.
Hälytin, kamera ja kulunvalvonta laitteiden myyntiä ja asennusta uudellamaalla.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

No, esimerkiksi noista linkin logPh diagrammeista näkee että R134a on 13,6bar kun 50astetta Celsius ja 2bar -10astetta Celsius (absoluuttinen paine).

Jos höyrystimen lämpötila 38astetta Celsius mutta tulee auton sisälle esim 4astetta Celsius niin eihän se oikein näytä eli jos se esimerkiksi tuosta sekoaa että joutuu resetoida niin STAR osaajat vastaa siihen.
sohvaperuna
Viestit: 101
Liittynyt: 28.11.2012 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna »

No niin päivitystä, Nyt pelaa clk:ssa ilmastointi, kylmää tulee niin että kalju jäätyy ja ei sammu ilmastointi omia aikojaan eikä tarvitse nollata paneelista. Ystävä joka näitä ilmastointeja joka päivä työkseen tekee tyhjensi ja täytti järjestelmän uudestaan, katsoi että paineet on kunnossa ja vaihtoi raitis ilma suodattimen joka oli niin tukkeessa että se enemmän muistutti linnun pesää :D Mutta joo nyt toimii ja kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä.
Hälytin, kamera ja kulunvalvonta laitteiden myyntiä ja asennusta uudellamaalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”