puhaltimen sirinä onkelma paikalistettu ja korjattu ohjeita!

Vastaa Viestiin
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

puhaltimen sirinä onkelma paikalistettu ja korjattu ohjeita!

Viesti Kirjoittaja drneo »

puhallin alko piettää melekosta metakkaa aivan ku siipi ois vastannu johonki ja vastashan se. oli kulunu kiinitys muovit väljiksi ja mootori löysäs hieman ja vastas siihen runkoon jossa on se vastus kiinni. eli ei ollu oikeen palansissa.


ongelman ratkaisu tukin sinne väliin vähän ohutta pahvia ihan vaa tommosesta hekulampun myynti kotelosta leikkasin soppelit simmi levyt sinne ja bueno pelaa ja pelittää ei äännä eikä käännä

elikkä sen muovin ja sen runggon väliin jotaki tavaraa nii et paketti on tiivis ja jämy.
kuvassa näkyy nuo muovit

ite ajattelin jo puhaltimen ostoa mut onneksi purin tuon vekottimen säästy taas dollareita, se kuulosti just puhaltimen laakeri vialta:)

eli puhallin löytyy sieltä pelkääjän jalaka tilasta ku ottaa suojat poijes.

-potkusuoja poijes parilla ruuvilla oli itellä kiini
- isoin suoja muovi pois muutamalla ruuvilla
-sitte näkyyki kuvan mukainen näkymä
-nyt sitte kokeilla kädellä keskeltä mootoria liikuuko ylöspäin. itse testasin mootorin käynissä olessa liikutelin moottoria ja samalla kuuntelin. ääni hävis ku mootoria nosti ylös päin.
-etuvastuksen siili 4 ruuvia auki, nyt kolahtaa koko hela hoito otsaan auts
-suuttuspäissään revit johdot poijes, etuvastuksella liitin
vekeen
-nyt koko romu onki käjes ja eiku tukimaan ja tilikaamaan jos ei ite moottori ole paskana
sen näkee ku pyörittelee mootoria kädessä niin että toisella kädellä pietät siitä ns siilistä kiini ei moottorista koska silloin väljyys katoaa..
- jos näytää siltä et se tuuletin osa pyörii kivasti eikä tunnu väljältä, mutta jostaki kulmasta ottaa kiini nii moottori ei ole kunolla siinä siilessä kiini.
-moottori lähtee siilestä irti ku aukaset net kolme muovi lipsua
-ota siili käteen näet ne urat johon muovilipsut menee kiini, sinne niitä simmi levyjä esim pahvista.
- ku simmit on nyt siellä välissä tähtäät sen siilen ja moottori/tuuletin osat sinne ja ihan reilusti painelit sen kasaan niin että net muovilipsut menee omalle paikaleen eikä jää puoli tiehen.
-nyt tass siilestä kiini ja pyörittele, jos vielläki ottaa kiini johonki ne muovi lipsut ei ole oikealla kohalla, paina lujempaa esim meiselillä sieltä tuulettimen raosta sitä lipsua.
- ja ku homma alkaa olemaan paketissa.. nii ei muutako kasaan :)


kuva on vähä tökerö mut totta siitä selvän saa



Kuva
Viimeksi muokannut drneo, 31.12.2012 11:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

sit jos joku viisas kertoo miten tuosta vastuksesta mitataan ohomit ja paljon net pitää olla? saa sit senki pakettiin
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

drneo kirjoitti:sit jos joku viisas kertoo miten tuosta vastuksesta mitataan ohomit ja paljon net pitää olla? saa sit senki pakettiin
kahesta alimaisesta nastasta sain jotaki lukemia 4.3

eikö kellään oo mitään tietoa tosta vastuksen mittaamisesta
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Sitä ei oikein vastusmittarilla tai irtonaisena pysty heleposti mittaamaan – jännite säädetään elektronisesti. Kun nuppi on nollilla, niin silloin moottorille menevien nastojen yli ei pitäisi olla jännitettä. Kun säätö on täysillä pitäisi tulla suurin piirtein sama jännite, kuin mitä tuolle boksille tulee (akkujännite). Sitten muilla asennoilla tuolta väliltä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

juu lämitääkö tuo niinkö sitä elementtiä?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Miten tämä elektroninen jännitteensäätö tapahtuu ilman sarjaan kytkettyä vastusta tai potentiometriä?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

et kirjoitti:Miten tämä elektroninen jännitteensäätö tapahtuu ilman sarjaan kytkettyä vastusta tai potentiometriä?
Transistorilla sähköä pätkimällä. Mitä hitaampi nopeus halutaan, sen pienempiä pätkiä sähköä moottorille annetaan kerrallaan. Täydellä nopeudella transistori on täysin auki ja moottorille annetaan suoraan akkujännite.

Kuva
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

toi oli kyl hyvä tietää ite miettiny samaa
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hyvä ohje, kiitoksia! Sain itsekin eilen nykäistyä moottorin irti, helpostihan se sieltä tulee. Otin kuvankin siitä ja lisään sen tänne kun ehdin, oli jonkin verran erinäköinen ilmastoimattoman moottori.
Eipä saa kovin helposti kunnolla rasvattua laakereita, olivat sen verran tiiviisti pakattu. Jotain spray vaseliinia tms siihen voi suihkia.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

juu lissä ihmeessä näkee minkämoinen sydeemi se oli.. tuota oliko tuo moottorin kiinitys ees samanlainen?
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

No oli se vähän sinne päin, muovia oli siinä myös tuo "runko" johon itse moottori tulee kiinni. Jotenkin sekin oli kulunut niin, että ropelli pääsi aika lähelle runkoa. Laitoin pari rikkaa kotelon ja moottorin väliin, kovemmilla pakkasilla sen sitten näkee auttoiko se vai onko laakerit jo lopussa. Käsin kokeilemalla tuntuivat vielä ihan hyviltä.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

juu nii se on varmaan ilmstoimaton malli kylläse auttaa eipääse niin liikkumaan ja tärisemään..
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Kuva

Tässä kuva siitä puhaltimesta. Tässä ei näy sitä kehikkoa, joka kiinnittyy tähän vihreällä ympyröidyllä ruuvilla. Näitä on kaksi kappaletta. Kehikon ja moottorin väliin laitoin pari rikkaa, jotka näkyvät kuvassa.
Jostain syystä moottorin akseli liikkui akselin suunnassa pari milliä? Akselin pää ja laakeri ympyröity sinisellä. Kuvasta näkee että jos laakerin haluaa vaihtaa pitää lyömällä lukitut kiinnitykset avata.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 lämmitys, ilmastointi”