Per..le,
Toinen pakkasaamu ja keskuslukitus ei toimi . Tiedättekö, että on ensiarvoisen tärkeää voidella lukot, vaikka auto omaakin keskuslukon. Ovat nimittäin hieman jäykät/jäässä. No kuumavesipussilla autoon ja kiesi käyntiin.
Nytpä siten löytyi muutama muukin vika.
Seuraavat ei toimi:
-Keskuslukko
-vilkut
-torvi
-takalasin lämppäri
-pyyhkimet
-pesurit (lamppu plus lasi)
-takakontin avaus sisältä
*olikohan muuta...*
Ja toimii:
-ajovalot
-puhallin
-penkinlämmittimet
-moottori
-ainakin takasisävalo
-hätävilkku
Sulakkeita on katsottu listan mukaan, mutta ei kaikkia...
Voisiko taas olla paljonpuhuttu väylä, joka pätkii? Pitäisikö ekana resetoida irroittamalla kaapeli?
Vilkut olisi kiva saada toimimaan, sillä pitkälle ei viitti ilmankaan ajella. Lisäksi olisi hyvä saada tankattua auto. Jäi nimittäin melkein kuivana pihalle ja jos täytyy lähteä huoltoon, niin tankata täytyy. Nyt tankin luukku on tiukasti kiinni keskuslukituksen avustuksella...
Mesen mukana saisi tulla yksi Turkkilainen asentaja, jotta ei aina olisi huollon jonossa . Ennenvanhaan sanottiin, että Fordissa on 4 pientä vikaa F-O-R-D. Mersussa niitä tuntuu olevan 12.
Kyseessä oli 210 sedan vm 2002, 200CDI
Katselin tuolta vanhoja vastauksia ja Heikki oli löytänyt vian can bussista apukuskin kotelon ympäriltä. Itse kaivelin samoja koloja, vaan mikään ei tunnu auttavan. Lisäksi vika alkoi aamulla ja katosi pari kertaa lenkin aikana, kunnes on taas päällä.
puoli autoa pimeänä
No joo, vikaa ei täälläkään ole (vaivauduttu) pystytty vahvistamaan.
Tietysti Veholla arpomalla ja laitteita vaihtamalla pääsis eroon siitä mutta voi olla vanhaan autoon vähän liian kallista lystiä. Reilu viikko sitten katos etusisävalot ja kaukosäätöavaimen radiopuoli lakkas vastaanottamasta
eli lukot pelaa infrapunalla. Auto seisoi viikon ja kun löin tulille niin kaikki pelaa taas
Ihme hommaa, katotaan nyt jaksaisko taas alkaa pöyhiin. Ilman viilenemisellä ja kosteudella on selkeä syy-yhteys noihin oireisiin.
Heikki
Tietysti Veholla arpomalla ja laitteita vaihtamalla pääsis eroon siitä mutta voi olla vanhaan autoon vähän liian kallista lystiä. Reilu viikko sitten katos etusisävalot ja kaukosäätöavaimen radiopuoli lakkas vastaanottamasta
eli lukot pelaa infrapunalla. Auto seisoi viikon ja kun löin tulille niin kaikki pelaa taas
Ihme hommaa, katotaan nyt jaksaisko taas alkaa pöyhiin. Ilman viilenemisellä ja kosteudella on selkeä syy-yhteys noihin oireisiin.
Heikki
puoli autoa pimeänä osa II
No niin,
Kinneri käväisi Veholla. Heidän mukaansa SAm loota on sipissä, olisi kuulemma hapettunut, sillä yllä oleva pissipojan letku on poikki.
Letku tosiaan näkyy olevan poikki, mutta on taatusti mennyt poikki vasta vian ilmettyä --> pakkasta ja avasivat pellin auki korjausasentoon, niin letku antoi myöten. Kuinka hitossa muuten 4 vuotta vanhassa autossa voi olla noin paskasta materiaalista letku, että katkeaa pikku pakkasessa? Kohta on just saranan vieressä. Ajokilometrien ei luulisi vaikuttavan ko. letkun kestävyyteen vähääkään. Melkein sama kuin olisi heittänyt letkun takakontiin neljäksi vuodeksi ja katsonut haurastuuko...
No joka tapauksessa osat olisivat olleet 450 juroa ja työ 250 . Pitää tilata ja ottaa 3-4 päivää. "Juu älä tilaa ainakaan vielä, katson ensi ite"
Saivat Veholla kuitenkin jotakin eloa laitteeseen, sillä pyyhkijät ja vilkut jo toimivat. Näin ollen olivat ainakin osittain räpeltäneet oikeata paikkaa... Osa helyistä kuitenkin edelleen oli mykkänä.
Eilen sitten kiskoin itse sähköhelyt (sulakkekiinnikeet + SAM) lootasta ulos ja iroittelin liittimet yksi kerrallaan, suihkaus contacti sparytä ja liitin kiinni pari kertaa. Ensin tuli tietenkin irroitettua miinus kaapeli akusta. Kenkä kiinni ja katso, valkeus tuli. Kaikki toiminnot heräsivät henkiin.
Ainoa kysymys jäi kytemään, että korjautuiko helyt liittimien irroittelusta vai akkukaapelin irroituksesta --> kovabuutti koko kinnerille.
Jos sama ilmiö toistuu, niin ekana kaapeli irti, jotta CAN bussi resetoituu ja vasta sitten ihmetellään muuta.
Kun pistin auton käyntiin ns. "remontin" jälkeen, niin ekana tuli herjaa jotta ABS/BAS hajalla ota yhteys korjaamoon. per...le tuliko tehtyä jo isompi vika kuin oli lähtiessä. Koeajossa auto kun hiukkasen liikahti, niin herja hävisi ja ei enää toistunut. Olisko resetissä hävinnyt tieto Hall antureista ja siksi kaipaili pulseja pyöriltä, ennekuin uskoi kaiken toimivan....?
Vinkkinä vaan kaikille, että tuon tyyppisessä sähköongelmassa varmaankin parasta on ihan ekana restoida koko pirssi. Muuten saattaa etsiä "olematonta" vikaa. Joku bussin laitteista kääntää bitin väärinpäin ja syö datan muiltakin laitteilta....
Kinneri käväisi Veholla. Heidän mukaansa SAm loota on sipissä, olisi kuulemma hapettunut, sillä yllä oleva pissipojan letku on poikki.
Letku tosiaan näkyy olevan poikki, mutta on taatusti mennyt poikki vasta vian ilmettyä --> pakkasta ja avasivat pellin auki korjausasentoon, niin letku antoi myöten. Kuinka hitossa muuten 4 vuotta vanhassa autossa voi olla noin paskasta materiaalista letku, että katkeaa pikku pakkasessa? Kohta on just saranan vieressä. Ajokilometrien ei luulisi vaikuttavan ko. letkun kestävyyteen vähääkään. Melkein sama kuin olisi heittänyt letkun takakontiin neljäksi vuodeksi ja katsonut haurastuuko...
No joka tapauksessa osat olisivat olleet 450 juroa ja työ 250 . Pitää tilata ja ottaa 3-4 päivää. "Juu älä tilaa ainakaan vielä, katson ensi ite"
Saivat Veholla kuitenkin jotakin eloa laitteeseen, sillä pyyhkijät ja vilkut jo toimivat. Näin ollen olivat ainakin osittain räpeltäneet oikeata paikkaa... Osa helyistä kuitenkin edelleen oli mykkänä.
Eilen sitten kiskoin itse sähköhelyt (sulakkekiinnikeet + SAM) lootasta ulos ja iroittelin liittimet yksi kerrallaan, suihkaus contacti sparytä ja liitin kiinni pari kertaa. Ensin tuli tietenkin irroitettua miinus kaapeli akusta. Kenkä kiinni ja katso, valkeus tuli. Kaikki toiminnot heräsivät henkiin.
Ainoa kysymys jäi kytemään, että korjautuiko helyt liittimien irroittelusta vai akkukaapelin irroituksesta --> kovabuutti koko kinnerille.
Jos sama ilmiö toistuu, niin ekana kaapeli irti, jotta CAN bussi resetoituu ja vasta sitten ihmetellään muuta.
Kun pistin auton käyntiin ns. "remontin" jälkeen, niin ekana tuli herjaa jotta ABS/BAS hajalla ota yhteys korjaamoon. per...le tuliko tehtyä jo isompi vika kuin oli lähtiessä. Koeajossa auto kun hiukkasen liikahti, niin herja hävisi ja ei enää toistunut. Olisko resetissä hävinnyt tieto Hall antureista ja siksi kaipaili pulseja pyöriltä, ennekuin uskoi kaiken toimivan....?
Vinkkinä vaan kaikille, että tuon tyyppisessä sähköongelmassa varmaankin parasta on ihan ekana restoida koko pirssi. Muuten saattaa etsiä "olematonta" vikaa. Joku bussin laitteista kääntää bitin väärinpäin ja syö datan muiltakin laitteilta....
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 25.4.2006 14:28
Isompi vika?
Eikös tuo pirssi ole aina akun kytkemisn jälkeen vailla tuota EPS rattianturin määrittelyä??? (se EPSABS herja)
Eli kun akku on ollut irti niin autokäyntiin jarrupoljin pohjaan ja sitten ratti oikealle tappiin ja sitten ratti vasemmalle tappiin ja siiten se poljin ylös.
Näin EPS sai tietää millä "arvolla" ratti on keskellä eikä tarvi tämän kummemmin huoltoon viedä.
Puuuh...
Eli kun akku on ollut irti niin autokäyntiin jarrupoljin pohjaan ja sitten ratti oikealle tappiin ja sitten ratti vasemmalle tappiin ja siiten se poljin ylös.
Näin EPS sai tietää millä "arvolla" ratti on keskellä eikä tarvi tämän kummemmin huoltoon viedä.
Puuuh...
Re: Isompi vika?
niinpä, tällaista muistan hämärästi jostakin lukeneeni.... Pitäisi varmaankin lukea käyttöohjekirja toistamiseenAmazon123GT kirjoitti:Eikös tuo pirssi ole aina akun kytkemisn jälkeen vailla tuota EPS rattianturin määrittelyä??? (se EPSABS herja)
Eli kun akku on ollut irti niin autokäyntiin jarrupoljin pohjaan ja sitten ratti oikealle tappiin ja sitten ratti vasemmalle tappiin ja siiten se poljin ylös.
Näin EPS sai tietää millä "arvolla" ratti on keskellä eikä tarvi tämän kummemmin huoltoon viedä.
Puuuh...
Mutta sainhan vian sitten esintymään eilettäin toisenkin kerran ja tosiaan kaapelin irroitus akusta resetoi vian, jonka jälkeen kaikki toimi jälleen. Tuo aiemmin mainittu loota (etu SAM ja sulakkeet) ovat siis konehuoneessa kuskinpuolella lähellä nokkapellin saranaa, vaikka nyt näyttää, että ko. puhditusoperaatiolla ei tässä ollut suurempaa menestystä. Eilen vika putosi päälle, kun lähdin töistä. Keskuslukitus toimi vielä autoa lähestyessä, mutta käynnistyksen jälkeen ei enää. Mieleen tulee, että vika voisi olla keskuslukossa tai sitten käynnistys tiputtaa jännitettä/aiheuttaa piikin, joka sitten sekoittaa jonkun laitteen bussista. Ko. laitteen tilakone menee sekaisin ja alkaa ajaa sotkua bussiin tai jotakin sinne päin... Tämä siis valistunut arvaus asiasta.
Onkohan kenelläkään sähkökaaviota ko. autosta? Mistähän voisi löytyä? Netistä? Kiinnostaa eniten tuo CAN bus ja mitä siinä on kiinni. Kiva olisi myös opiskella käytettyä protokollaa.
Re: Isompi vika?
Joo, joskus akun vaihto on poistanut oirehtimiset. Tosin itselläni ei ollut vaikutusta sillä toimenpiteellä.väyryskä kirjoitti: tai sitten käynnistys tiputtaa jännitettä/aiheuttaa piikin, joka sitten sekoittaa jonkun laitteen bussista. Ko. laitteen tilakone menee sekaisin ja alkaa ajaa sotkua bussiin tai jotakin sinne päin... Tämä siis valistunut arvaus asiasta.
Heikki