EGR:n ohitusleikkaus mekaanisesti
EGR:n ohitusleikkaus mekaanisesti
Nyt on sitten saatu viimeinkin poistettua tuo imusarjanpaskotusventtiili käytöstä tuosta muovi-imusarjaisesta CDI:stä. Hommahan onnistuis helposti jos sen tekis ECU:n uudelleenohjelmoinnin kautta mutta miksi mennä siitä yli siitä mistä aita on matalin.
Periaate on yksinkertainen: ECU:lle täytyy saada menemään tieto siitä että mitattu imuilmamäärä pienenee dramaattisesti kun EGR-venttiili avautuu. Normaalitilanteessa pakokaasuja kun aletaan laskemaan imupuolelle saa ECU tiedon ilmamassamittarin kautta vähentyneestä ilmamäärästä. Nyt EGR on tulpattu ja ECU:lle täytyy saada tieto ja se voidaan hoitaa lähettämällä väärää tietoa MAF:in kautta. Kytkin vaihtokosketinreleellä menemään ECU:lle toisesta navasta normaalitiedon ja alipainekytkimen ohjaamana toisesta navasta vastuksen kautta virheellistä tietoa eli ECU ikäänkuin luulee että EGR avautuu ja ei vedä hernettä nenää.
Tällä kehitysversiolla on nyt ajettu testiajo ja virheilmoituksia ei ole tullut joten uskoisin homman toimivan.
Kokeilin aluksi bypass-venttiilillä ohittaa ilmamassamittaria mutta ainakin Audin bypass ei laskenut riittävästi ilmaa läpi. Jos bypassilla yrittäisi saada sen toimimaan niin venttiillin putkikoko pitäisi olla varmaan luokkaa 50mm kun Audin venttiilissä ne on 25mm.
Tyhjäkäynnillä kun EGR avautuu putoaa moottoriin menevä ilmamäärä arvosta 12g/s arvoon 6g/s normaalitilanteessa. Aikas paljon taitaa mennä pakokaasuja uudelleen poltettavaksi. Paljon ajetuissa tämä aiheuttaa turhaa savutusta. Veholla on muuten konstit pienentää takaisinkierrätyksen määrää ohjelmallisesti mutta ei se ainakaan Oulun Vehossa onnistunut...
Periaate on yksinkertainen: ECU:lle täytyy saada menemään tieto siitä että mitattu imuilmamäärä pienenee dramaattisesti kun EGR-venttiili avautuu. Normaalitilanteessa pakokaasuja kun aletaan laskemaan imupuolelle saa ECU tiedon ilmamassamittarin kautta vähentyneestä ilmamäärästä. Nyt EGR on tulpattu ja ECU:lle täytyy saada tieto ja se voidaan hoitaa lähettämällä väärää tietoa MAF:in kautta. Kytkin vaihtokosketinreleellä menemään ECU:lle toisesta navasta normaalitiedon ja alipainekytkimen ohjaamana toisesta navasta vastuksen kautta virheellistä tietoa eli ECU ikäänkuin luulee että EGR avautuu ja ei vedä hernettä nenää.
Tällä kehitysversiolla on nyt ajettu testiajo ja virheilmoituksia ei ole tullut joten uskoisin homman toimivan.
Kokeilin aluksi bypass-venttiilillä ohittaa ilmamassamittaria mutta ainakin Audin bypass ei laskenut riittävästi ilmaa läpi. Jos bypassilla yrittäisi saada sen toimimaan niin venttiillin putkikoko pitäisi olla varmaan luokkaa 50mm kun Audin venttiilissä ne on 25mm.
Tyhjäkäynnillä kun EGR avautuu putoaa moottoriin menevä ilmamäärä arvosta 12g/s arvoon 6g/s normaalitilanteessa. Aikas paljon taitaa mennä pakokaasuja uudelleen poltettavaksi. Paljon ajetuissa tämä aiheuttaa turhaa savutusta. Veholla on muuten konstit pienentää takaisinkierrätyksen määrää ohjelmallisesti mutta ei se ainakaan Oulun Vehossa onnistunut...
Nähtävästi nuo CDI koneet on tyystin erilaisia nähin mersun suoraruiskukoneisiin nähden (602.982 E290TD) moottoriohjaukseltaan.
Kuten tässä omassa topikissani kerron ei kuulatulppauksesta ole tullut vikailmoituksia minkäänlaisissa ajotilanteissa.
Ko. konehan on isojen poikien kertoman mukaan pakuista henkilöpuolelle modattu versio Boschin sähköisesti ohjatulla pumpulla - vai kuinka ?.
Alumiinisessa imusarjassa ei ole minkäänlaisia läppärakenteita, onkohan tuo moottorijärki jotenkin "robustimpi" vai mikä selittää kierrätyksen poiston onnistumisen ilman virheilmoituksia ?
Väykkiä 290 koneella on tehty 1995-99 ja jostain muistan tosiaan lukeneeni/kuulleeni että kone lainattiin pakupuolelta pikku paniikissa kun kaikki muut merkit julkisteli kilvan Tdi-koneitaan eikä mersulla ollut muuta konetta valmiina markkinakisaan.
Kuten tässä omassa topikissani kerron ei kuulatulppauksesta ole tullut vikailmoituksia minkäänlaisissa ajotilanteissa.
Ko. konehan on isojen poikien kertoman mukaan pakuista henkilöpuolelle modattu versio Boschin sähköisesti ohjatulla pumpulla - vai kuinka ?.
Alumiinisessa imusarjassa ei ole minkäänlaisia läppärakenteita, onkohan tuo moottorijärki jotenkin "robustimpi" vai mikä selittää kierrätyksen poiston onnistumisen ilman virheilmoituksia ?
Väykkiä 290 koneella on tehty 1995-99 ja jostain muistan tosiaan lukeneeni/kuulleeni että kone lainattiin pakupuolelta pikku paniikissa kun kaikki muut merkit julkisteli kilvan Tdi-koneitaan eikä mersulla ollut muuta konetta valmiina markkinakisaan.
Viimeksi muokannut zyys, 19.9.2006 23:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
. . .
Juu, se takaisinkierrätyksen valvonta näyttää tiukkenevan jopa moottorin mallisarjojen päivitysversioissakin. Nimittäin alkupään OM611 ei välitä EGR:n tulppauksesta muutakuin mitäänaiheuttavalla herjalla mutta loppupään moottorit antavat saman herjan ja sokerina pohjalle vielä pudottavat ahtopaineita 0,3 baria maksimin alle. Miten lie uudemmassa OM646-mallissa, taitaa olla vielä tarkemmassa syynissä.
Kyllähän se fiksuin tapa olisi hoitaa mokoma venttiili ohjelmallisesti mutta vielä ei sitä tietoa ole yleisessä jaossa.
Kyllähän se fiksuin tapa olisi hoitaa mokoma venttiili ohjelmallisesti mutta vielä ei sitä tietoa ole yleisessä jaossa.
Testiajoa on edelleen ajettu ja judanssi toimii mutta yksi ongelma on ilmennyt. Zydeemin alipainekytkin ( on otettu tasanopeussäätimestä, ei omasta, vaan Saabista) toimii liian pienellä alipaineella.
Tietääkö joku mistä saisi alipaineella toimivan sähkökytkimen mielellään jopa säädettävän jos mahdollista?
Toinen vaihtoehto olisi ottaa se ohjaus suoraan sähköisessä muodossa siltä EGR:ää ohjaavalta mokkulalta. Ei vain haluttais häiritä CAN-väylää tahallisesti.
Periaatekaaviot tulee kun saan varmasti stabiilin version kasattua.
Tietääkö joku mistä saisi alipaineella toimivan sähkökytkimen mielellään jopa säädettävän jos mahdollista?
Toinen vaihtoehto olisi ottaa se ohjaus suoraan sähköisessä muodossa siltä EGR:ää ohjaavalta mokkulalta. Ei vain haluttais häiritä CAN-väylää tahallisesti.
Periaatekaaviot tulee kun saan varmasti stabiilin version kasattua.
Voisin kattella töistä jos löytyis vakuumikytkin. Ainakin yksi säädettävä on mutta se ei ole myynnissä ja vaikka olisi, niin hinta näissä vakuumihommeleissa on ihan eri kuin esim. ylipaineen puolella. Veikkaisin että kyseinen kytkin maksaa n. 300 E:tä.
Tutkinpa asiaa. Olen vakuumi laitefirmassa töissä tosin huoltopuolella (lähinnä pumppujen y.m.s. korjausta), mutta luulisi jollain toimittajalla
olevan jonkinmoista kytkintä joka sopisi yksityishenkilön kukkarolle...
Missä paineessa kytkimen pitäisi toimia? Onko se normaalisti auki vai kiinni?
Pystyisköhän sitä saabin kytkintä purkamaan ja säätää sopivaksi?
Tutkinpa asiaa. Olen vakuumi laitefirmassa töissä tosin huoltopuolella (lähinnä pumppujen y.m.s. korjausta), mutta luulisi jollain toimittajalla
olevan jonkinmoista kytkintä joka sopisi yksityishenkilön kukkarolle...
Missä paineessa kytkimen pitäisi toimia? Onko se normaalisti auki vai kiinni?
Pystyisköhän sitä saabin kytkintä purkamaan ja säätää sopivaksi?
Kun se EGR alkaa toimimaan eli alipainemokkula säätää sille alipainetta, niin se ei ole on/off-tyylillä, vaan portaattomasti maksimissaan 500mmHg. Vastaavasti venttiili siellä pako-/imusarjan välissä säätyy alipaineen suuruuden mukaan.
Ongelma tulee siinä että Saabin katkaisija kytkee jo reilusti alle 100mmHg arvolla ja läikyttää turhaan sitä relettä joka vaihtelee niitä ECU:lle meneviä ilmamääräarvoja. Villinä arvauksena veikkaan että jollain n. 300mmHg arvolla kytkevän katkaisijan kanssa väykky tulisi hyvin juttuun. Sillä ei ole merkitystä miten päin katkaisija toimii, kytkeekö vai irrottaako, koska sillä ohjataan vain relettä.
Se Saabin katkaisija on suunniteltu täysin huoltovapaaksi, jopa johtolähdöt tulevat ulos valumassasta. Vasaralla purettava.
Teollisuusmalleja löytyisi varmaan mutta tässä vaiheessa, kun tilanne elää vielä liikaa, en satsaa sille hevoselle niin paljon. Kunhan saan lopullisen version selväksi niin sitten ei muutama euro sinne tänne haittaa mitään. Se suora sähköohjaus kiehtoisi yksinkertaisuutensa takia mutta pitäisi jumpata lisää sen eteen. Ja jumppatunnit on nykymaailmassa melko vähissä...
Ongelma tulee siinä että Saabin katkaisija kytkee jo reilusti alle 100mmHg arvolla ja läikyttää turhaan sitä relettä joka vaihtelee niitä ECU:lle meneviä ilmamääräarvoja. Villinä arvauksena veikkaan että jollain n. 300mmHg arvolla kytkevän katkaisijan kanssa väykky tulisi hyvin juttuun. Sillä ei ole merkitystä miten päin katkaisija toimii, kytkeekö vai irrottaako, koska sillä ohjataan vain relettä.
Se Saabin katkaisija on suunniteltu täysin huoltovapaaksi, jopa johtolähdöt tulevat ulos valumassasta. Vasaralla purettava.
Teollisuusmalleja löytyisi varmaan mutta tässä vaiheessa, kun tilanne elää vielä liikaa, en satsaa sille hevoselle niin paljon. Kunhan saan lopullisen version selväksi niin sitten ei muutama euro sinne tänne haittaa mitään. Se suora sähköohjaus kiehtoisi yksinkertaisuutensa takia mutta pitäisi jumpata lisää sen eteen. Ja jumppatunnit on nykymaailmassa melko vähissä...
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En tiedä noista vacuumikytkimistä oikein mitään mutta tutusta tavarantoimittajafirmasta löytyi hakusanalla tuommoisia: http://fi.farnell.com/jsp/search2/brows ... stid=89924
Tuolla SMC:llä tuntuu olevan laaja valikoima noita kytkimiä, varmaan valmistajan sivuilta löytyy enempikin malleja mutta mistä niitä sitten saa tilattua niin sitä en osaasanoa.
Tuolla SMC:llä tuntuu olevan laaja valikoima noita kytkimiä, varmaan valmistajan sivuilta löytyy enempikin malleja mutta mistä niitä sitten saa tilattua niin sitä en osaasanoa.
Nyt en kyllä käsitä täysin homman kokonaisuutta. Pitäis varmaan vääntää rautalangasta niin meikäkin ymmärtäis homman kokonaisuudessaan mutta eihän kaikkea voi paljastaa. Vai voiko?
Ovatko mainitsemasi vakuumiarvot absoluuttista painetta? Eli tarkoitatko
300 mmhg alle ilmanpaineen vai 300 mmhg kokonaispainetta?
Ovatko mainitsemasi vakuumiarvot absoluuttista painetta? Eli tarkoitatko
300 mmhg alle ilmanpaineen vai 300 mmhg kokonaispainetta?
Ei siinä ole kyse mistään haitekistä. Kurkkaa pellin alle ja ota vielä se muovi pois niin hetkenaikaa kun sitä töllöttää niin siitä kyllä ymmärtää mitä lapinpolttajalla on ollut mielessä.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan sillä tehtaan alipainesysteemillä auotaan venttiiliä, jolla päästetään pakokaasuja imusarjaan. Ilmamassamittari toteaa toimiiko tämä toiminto. Nytkun se ei enää toimikaan niin ilmamassamittarilta lähtevää arvoa täytyy pienentää että ECU luulee takaisinkierrätyksen toimivan. Tähän tarvitaan näitä juttuja. Eli se lähtevä signaali kierrätetään vastuksen kautta. Rele vain vaihtaa joko normaalijohtoon tai vastusjohtoon alipainekytkimen käskyjen mukaan.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan sillä tehtaan alipainesysteemillä auotaan venttiiliä, jolla päästetään pakokaasuja imusarjaan. Ilmamassamittari toteaa toimiiko tämä toiminto. Nytkun se ei enää toimikaan niin ilmamassamittarilta lähtevää arvoa täytyy pienentää että ECU luulee takaisinkierrätyksen toimivan. Tähän tarvitaan näitä juttuja. Eli se lähtevä signaali kierrätetään vastuksen kautta. Rele vain vaihtaa joko normaalijohtoon tai vastusjohtoon alipainekytkimen käskyjen mukaan.
No nyt tyhmempikin ymmärtää...
Jos se kytkin toimii liian pienellä alipaineella niin silloinhan kytkimelle menevään letkuun/putkeen voi tehdä kuristuksen ja pienen reiän kytkimen ja kuristimen väliin. Reiän kokoa muuttamalla saa silloin säädettyä kytkimelle tulevaa painetta. Toivottavasti ymmärsin oikein.
Tällä tavoinhan voi säättää vain toiseen suuntaan kytkypainetta...
Jos se kytkin toimii liian pienellä alipaineella niin silloinhan kytkimelle menevään letkuun/putkeen voi tehdä kuristuksen ja pienen reiän kytkimen ja kuristimen väliin. Reiän kokoa muuttamalla saa silloin säädettyä kytkimelle tulevaa painetta. Toivottavasti ymmärsin oikein.
Tällä tavoinhan voi säättää vain toiseen suuntaan kytkypainetta...
Sama tuli mieleen itellekin, en vain löytänyt pienempää reikää kuin sellasen johon nuppineula meni vain alkuun mutta toivottavaa vaikutusta sillä ei ollu. Menee se alipaine näköjään melko pienestä reiästä, piru vie.
Toinenkin epätoivottava ominaisuus sillä kuristuksella on koska se alipainemokkula joka säätää sitä alipainetta tyhjentää sen alipaineletkun poistoventtiilin kautta ja silloin ne alipaineet jäisivät sen kuristuksen taakse joksikin aikaa, en tiedä onko tällä merkitystä, mutta ei pääse edes testaamaan kun noin pienen reiän löytäminen on niin vaikeaa.
Toinenkin epätoivottava ominaisuus sillä kuristuksella on koska se alipainemokkula joka säätää sitä alipainetta tyhjentää sen alipaineletkun poistoventtiilin kautta ja silloin ne alipaineet jäisivät sen kuristuksen taakse joksikin aikaa, en tiedä onko tällä merkitystä, mutta ei pääse edes testaamaan kun noin pienen reiän löytäminen on niin vaikeaa.