Valojen kans ongelmia!!!!!!Apuja kaivataan!

cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Valojen kans ongelmia!!!!!!Apuja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Kuskinpuolen xenon pimeni lisävalojen asennuksen yhteydessä kun kävi oikosulussa. Nyt alko muutkin valot temppuilemaan:
Toinenkin xenon pimeni, välillä välkkyy ja syttyy hetkeksi mutta kun laittaa esim pitkät tai sumarit päälle niin xenon sammuu.
Sumarit palaa himmeänä ajovalojen ollessa päällä...siis vaikka sumarit ei oo päällä!
Toinen oma pitkä ei toimi, lisäpitkät toimii. Tosin sumarit päälle laittaessa vilahtaa lisäpitkätkin välillä.
Ja pariin kertaan vilkku vasemmalle ei toiminu.

Nyt neuvoja kiireesti niin saa valot kuntoon!!!!!!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oireiden perusteella sanoisin että maadoituksessa vikaa.
Mihin laitoit lisävalojen ja niiden releen maajohdon, johonkin missä oli ennestään maajohtoja ? Tarkista liitos :idea:
wiimax.fi
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Lisävalojen maan kuskinpuolen umpion yläpuolelle runkoon ja releen maan hehkureleen lähelle missä oli ennestäänkin maajohtoja.
Pitääpäs tänään tsekata ne liitokset vielä. Kiitos vinkistä ja jos jotain muuta tulee mieleen niin otan ilomielin vastaan. :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisään vielä sen että tuo sumarien palaminen omia aikojaan himmeänä ajovalojen ollessa päällä kertoo juuri siitä että ajovalojen maadoitus ei ole kunnossa vaan ne maadoittuvat sumuvalojen kautta.
Toivottavasti vika löytyy siitä relaan maadoituskohdasta, ellei niin mietitään lisää :wink:
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Rassasin releen maadoituspistettä ja lisävalojen maata niin nyt ei pala enää sumarit himmeenä ajovalojen ollessa päällä...xenonit edelleen pimmeenä tai välillä vilkkuu vänkärin puolen xenon, liekkö ballasti kyrvähtäny.

Semmonen yhteys siinä sumareitten kans on jos sumarit ja pitkät on päällä samaan aikaan ja sammutan pitkät niin auton oma pitkä sammuu mutta lisäpitkät ei sammu ennen ku sammutan sumarit....???
Lisäpitkille rosvottu heräte kuskinpuolen pitkältä ja virta releelle plus-navasta pellin alta mistä muitaki virtoja lähtee. Kuskinpuolen oma pitkä pimeenä mutta en oo vielä polttimoo siitä kattonu...
mukava rassata ulkona ku pakkasta reilu parikymppiä!!
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Rassasin vielä releen maadotuspistettä lisää niin nyt ajottain pitkät saa pois viiksestä vaikka sumarit on päällä.
Vaihdoin vasta uuen ballastin kuskin puolelle,siinä ei ollutkaan vika..vaihoin nyt sen käytetyn vänkärin puolelle ja ei syty. Polttimot uusin myös samalla. Sulakkeet katottu kojetaulun päästä ja pellin alta..........mitäs seuraavaksi???

Vänkärin puolen umpion alla oli nippu maajohtoja sen näkösenä että irronnu jostai...koitin runkoon laittaa,ei vaikutusta!
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

NONNI...kotiin ajellessa laitoin pitkät päälle niin sytty esp,abs,bas valot ja oikeelle vilkun merkkivalo. Sitten oikeelle vilkuttaessa vilkku ainakin lisäpitkät samaa tahtia. Kotipihassa sammutin ja käynnistin uuelleen niin kaikki ookoo siihen asti ku valot laitto päälle.
Kakesta nappasin ovet lukkoon niin vilkut vilahti normaalisti paitsi vänkärin puolen umpiossa ja vilkkujen tahdissa vilkku lisäpitkät!!
Alakaa hermo pettämään pikkuhiljaa mikä sotku tuli lisävalojen asennuksen jälkeen.......
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

Kannattaisiko kytkeä niitä "uusia" lisävalojohtimia yksi kerrallaan irti, jotta selviää missä tuo ongelma kohta on? Luulisi toimintojen palaavan kun ei ole enää ylimääräisiä, mahdollisesti vääriä liitoksia sotkemassa sähköjä.
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Kokeilin ottaa kaikki maat irti mitä oon laittanu mutta pitää huomenna ottaa kaikki piuhat pois ja kattoo muuttuuko tilanne.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Nyt on lisävalojen piuhat pois niin vänkärin puolella on kaikki muut pimmeenä paitsi parkkivalo. Ja kun laittaa pitkät päälle niin vänkärin puolen umpiovilkku palaa ja syttyy bas,esp ja abs valot palamaan... pitäs saaha starin päähän tuo vehe!
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Eli pitkät kun laittaa päälle tai vilkkua käyttää niin esp valo syttyy ja luistonesto ei toimi, ohjaus tuntuu jäykemmältä, lisäpitkät ei lähe pois viiksestä (laitoin ne takas jotta näkee ajaa ees jotenki), oikeen umpion vikku palaa koko ajan himmeesti.

Carsoft anto seuraavanlaisia vikakoodeja:

EIS: B1056 Communication error

D2B: B1241

HRA: B1480 front axle engine short circuit to ground

Instrument Cluster: B1040 CAN - Communication error with the engine control unit
-->Verify the cable connection between the instrument cluster and the engine control unit
B1041 CAN - Communication error with the traction control unit
-->verify the cable connection between the instrument cluster and the traction control unit

ESP: C1022 CAN communication with ECM control module or CDI control module distrupted
-->Verify the cables and connections

DFI: P1221 CAN-ERROR communication with ASR/EGS
Verify the CAN-BUS
While ignition=OFF 58-62 Ohm
Verify also the ASR and EGS control units and wiring

Näistä jos sais jotai selvennystä?? Nuo väyläviat vissiin voi aiheuttaa vaikka sun mitä häiriöitä vai kuinka?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ennen vikakoodeja villi arvaus olis mennyt valokatkaisimen ja/tai monitoimiviiksen suuntaan, jos oikosessa käynyt niin jotain kärähtänyt.

Tämän linkin takaa löytyy noiden kytkentä kaaviot, jossa pitäis väyläjohdotkin löytyä. Yhteyshän sieltä väylältä vaikuttais hukassa olevan, joten olisko sieltä joku komponentti matkalta palanut.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Ok. Missä on valojen ohjausyksikkö??

Ja auto on siis w210 vm-98.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Valokatkaisijan yhteydessä, sulakkeineen. Xenoneilla tietysti ballastit umpioiden alla.
wiimax.fi
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Ok. Onko xenoneille erikseen vielä joku ohjausyksikkö kun näky jossai semmosiaki myynnissä olevan? Entäs valojen rele,löytyykö pellin alta ja mistä sieltä?
Huomenna pääsen halliin rassamaan...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

En tiedä liittyykö asiaan, mutta omassa väykässä takapenkin alta kuskin puolelta löytyy hämmentävä pömpeli joka osanumeron perusteella on illumination control module. Se mitä se oikeasti tekee, en mitään käryä.

Ja vielä semmonen hurja heitto, koita käydä varuiksi aivan kaikki sulakkeet läpi, takapenkin alta ja siitä kokehuoneesta apparin puolelta. Jotain valoihin liittyviä sulakkeita niistäkin löyty. Väärään kohtaan kun lykkäsin takasi (tyhjiä kohtia liikaa) niin alkoi herjata abs/esp/bas ilmoituksia, korjaantui kun sulake löysi oikean paikkansa.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Konepellin alta kattelin eilen sulakkeet, pittää vielä tsekata ne uuestaan ja takapenkin altakin olen jo katsonut..
Pitääpäs tsekata penkin alta josko sieltä löytys joku valojen ohjausyksikkö vaikka vähän ihmetyttää mutta tiiäppä näistä. :)
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

cemersu kirjoitti:Konepellin alta kattelin eilen sulakkeet, pittää vielä tsekata ne uuestaan ja takapenkin altakin olen jo katsonut..
Pitääpäs tsekata penkin alta josko sieltä löytys joku valojen ohjausyksikkö vaikka vähän ihmetyttää mutta tiiäppä näistä. :)
Valojen ohjausyksikkö on valokatkaisijassa, sieltä löytyy myös valojen sulakkeet. Sulakkeet näkyy, kun irrottaa kojelaudan päädystä sen kolmiomuovin.
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Jees..oon neki valojen sulakkeet jo kattonu, kuskin puolen xenonin sulake oli sillon palanu.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Sain nyt kaikki muut toimimaan paitsi xenonit..laitoin vänkärin puolelta umpion alta irrallaan olleen maanipun eri kohasta runkoon. Katkasijan kimppuun seuraavaks kuhan kerkee...jospa sieltä selviäis xenonien ongelma!
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Nyt vaihdettu valokatkaisijayksikkö ja ei vaikutusta...penkin alta löyty tosiaan valojen ohjausyksikkö,pittää ruveta juotokset tutkimaan siitä...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Se yksikkö sinänsä jännä, en huomannut juuri käytännön vaikutusta oliko johdot kiinni vai ei. Siis se apparin puolella takapenkin alla. Ja sittenhän vielä yks vaihtoehto on se keskuslukituksen pumpun kanssa samassa paketissa oleva, käsittääkseni taka-SAM. Se ainakin sisävaloja ohjailee, vaikutuksesta ajovaloihin ei tietoa.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Nyt on yks konkka vaihettu penkin alla olevaan valoyksikköön,muuten oli ehjä kapistus. Ei vaikutusta.
Mitenhän sais nuo xenonit syttymään...tai saisko siihen helposti tarvikexenonit tai halogeenit? Halogeenit jos laittaa niin ilmeisesti pitäis starilla joku bitti kääntää toisinpäin vai...oisko muita ideoita?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Penkin alla ei taida ajovaloille bokseja olla, sisävaloille kyllä.
Tarvikexenonitkin voi laittaa, tai siis ballastit, pitää vähän johdotusta sitten muutella.
wiimax.fi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei käynyt tuosta selville, luinko huonosti, mutta tuleeko ballasteille asti virtaa? Tai siis, lähteekö valokatkaisimelta? Siellä takanahan on muistaakseni 4 liittimen paikkaa, A-D, joista olettais et sais kokeiltua.

OT:nä noista bokseista, mielestäni se ap-pumpun kyljessä oleva hoitaa sisävaloja, mutta mikä sen apparinpuoleisen vehkeen virka on? Johtoja kuitenki valtava määrä ja googlella osanumeron perusteella kertoo sen olevan joku valo-ohjaus yksikkö.
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

jep se on mystinen se apparin puolen boksi.
Joo niin tais olla 4 liitintä katkasijalla. Pitää kattoo miten ne sais mitattua..se kait se on seuraavaks jotenkin selvitettävä että onko katkos sillä välillä!
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Jos laitan tarvikeballastit niin voinko ottaa virran suoraan akusta katkasijan kautta palleille, sulakkeet väliin.?! Jos onnistus noin niin selviäis kohtuurahalla ja vaivalla. Tai vielä halvemmalla kun teen noin mutta jätän vanhat ballastit.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kyllä se rele sinne selkeintä kuitenkin väliin laittaa, ihan kaiken varmuuden vuoksi. Meinasit siis ohittaa valokatkasimen lyhyille? Olitkos kokeillu muuten antaa suoraa ballastiin virtaa, pelaako ne valot itessään?
cemersu
Viestit: 74
Liittynyt: 21.8.2012 21:53

Viesti Kirjoittaja cemersu »

Niin mietin että ohittas katkasijan ja laittas oman katkasijan lyhyille jos ei muuten saa valoja kun pitäs iltasinki pystyä ajamaan jo pikkuhiljaa. En oo kokeillu antaa suoraan virtaa..saisko siihen liittimeen annettua virtaa vai miten?
Ja pitäskö vaihtaa ballastit ei can-väyläsiin jos vejän piuhat akulta?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Väyläpuoleen ei uskalla sanoa yhtään mitään, mutta kaavion mukaan ballasti näyttäs olevan ihan vaan kahdella johdolla, et siellä asti sillä logiikalla ei pitäis väyläohjausta olla, ehkä.

Itse lähestyisin asiaa siten et liittimestä kattelisin mitkä on xenonin ja maan johdot, hyppyjohdot joillain soveltuvilla liittimillä, muistelen et ne pyöreet abicot (joo joo, tuotemerkki mut kuitenkin) istuis aika hyvin, vaikka irtoakulla sitten niiden kautta kokeilla ja kattoa mitä tapahtuu. Oletan nyt kuitenkin että ihan normi 12V virralla toimii. Samalla voi mitata antaako se liittimeen mitään.

Valojen liitintä en ole tainnut koskaan aukaista mutta keskimäärin kaikki mesen liittimet suht helposti avattavissa, autosähköliikkeestä viimeistään uusia sisusosia jos ei muualta. Sillä sais sen nätiksi, mikäli siis xenonit tuolla lähtee pelaamaan. Huom. tämä siis miten itse kokeilisin, ei pidä liikoja luottaa et toimii ajatus :roll: Olettaen tämä siis hätäpäinen tilapäisratkaisu, varsinainen vika syytä selvittää ja korjata.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”