Latausongelma

Vastaa Viestiin
rhe
Viestit: 17
Liittynyt: 19.9.2011 23:22

Latausongelma

Viesti Kirjoittaja rhe »

Mulla lopetti 320cdi -02 lataamasta. Kyseessä on vesijäähdytteinen laturi. Asensin sen 3 vuotta sitten ja nyt sitten lataus loppui. Katsoin hiilet ja ok oli. Tietääkö joku, mistä tulee herätejännite laturille ja mikä pitäisi volttimäärä olla? Heräteliittimessä on kaksi kosketinta. Laitoin virta-avaimesta virran päälle ja mittasin koskettimien väliltä jännitteen ja mittari näyttää 6v. Kun auton käynnistää, voltit tippuu 3 volttiin. Kun heräteliitin on kiinni ja auto on käynnissä, laturin tuotto on 6v eli ei tuota. Eikö herätejännitteen pitäisi olla 12v? Ja mitkä nuo kaksi kosketinta heräteliittimessä on? Missä voisi olla vika? Nyt kaipaan vinkkiä asiaan.
rhe
Viestit: 17
Liittynyt: 19.9.2011 23:22

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja rhe »

Mittasin heräteliittimen molemmista koskettimista jännitteen maata vasten: virrat päällä toisesta navasta 12,3v ja toisesta 0v, auto käynnissä 14,2v ja 0v. Koskettimien keskinäinen jännite edelleen 6v. Nyt kiinnostaisi kyllä kovasti, että onko laturin jännitesäädin viallinen vai koko laturi?
Avatar
Mou
Viestit: 1346
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja Mou »

Ääni säätimelle. Laturi itsessään on aika yksinkertainen mekaaninen "dynamo" ja kaikki "äly" muutamaa diodia lukuun ottamatta on itse säätimessä. Eihän se säädin itsessään montaa kymppiä maksa, joten ei siinä korkealta putoa. Varsinkin jos on helposti vaihdettavissa. Itsellä on kahdesta Mersusta hajonnut jännitesäädin vaikka hiiliä olisi ollutkin vaikka kuinka.
Nykyiset...
CL63 AMG
Ollut joskus...
SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
rhe
Viestit: 17
Liittynyt: 19.9.2011 23:22

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja rhe »

Nyt on jännitesäädin vaihdettu ja vika ei poistunut.

Olisin todella kiitollinen, jos joku tietää ko. järjestelmästä. Ennen latauksen häviämistä ajon aikana tuli muutamaan otteeseen EPC, El. Power Control -varoitus ja samalla auto nyki muutamaan otteeseen aivan kuin moottorilta eli tässä tapauksessa laturilta olisi poistunut kuorma.

Nyt jännitesäätimen vaihdon jälkeen tarkastin liittimen ollessa irti ja autossa virta päällä, että toiseen koskettimeen tuli 12v. Asensin liittimen hyppylangoilla kiinni, että pääsin mittaamaan, että mitä tapahtuu 12 voltille, niin kun liittimen asentaa laturiin, 12v tippuu samantien n. 4 volttiin, vaihtelee hieman. Kun auton laittaa käyntiin, samana pysyy ja hiiliharjoilta mittaan jännitten, niin nollaa näyttää.

Nyt vain kiinnostaa eniten, että onko kyse nyt jostain kontrolleriviasta vai onko laturi rikki? Mittasin myös diodimittauksella laturin ulostulon ja rungon väliltä, niin toisin päin on yhteys ja toisin päin ei, eli eikö se kerro diodien olevan kunnossa.

Tällaista kaikkea päänvaivaa…
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”