Mistäs jarrulevyt? - takuuhuoltoon?

Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Mistäs jarrulevyt? - takuuhuoltoon?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tarkemmin vielä päässyt tarkastelemaan mutta aikalailla kaiken ongelman syyksi on paikantumassa, kaikesta huolimatta jarrut :evil:

Toukokuussa vaihdettu jarrut kaikkineen (eteen levyt+palat, taakse levyt+palat+satulat+letkut), lokakuussa eteen uusiksi levyt + satulat + letkut.

Apparin puolelta takasatula meinaa välillä jäädä jumittamaan, voimakkaammissa jarrutuksissa ravistaa ja liikkeelle lähdön jälkeen ravistelee muutaman sata metriä ennenkuin vähän rauhoittuu. Lähtökohtaisesti siis satula jumii ja ainakin yks levy kieroontunut.

Kaikki osat KL:ltä, satulat boschin ja levyt zimmermanin, etulevyt tosiaan jo kertaalleen takuuseen vaihdettu ku olivat kierossa.

Elikkäs minkäs merkkisiä levyjä ja mistä alkais katella ettei tarvis enää arpoa onko levy suorassa vai ei? Tuskin nyt ihan normaalia et 27tkm ajolla voidaan pitää tavanomaisena kulumisena..
Viimeksi muokannut sv22, 11.3.2014 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Zimmermannin levyjä ei ole tarvinnut takuuseen vaihdella, ei kyllä juuri muitakaan väyryseen. Jos satula jumittaa levy tietysti menee ajan myötä kieroksi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Lokakuussa etulevyt meni takuuseen, vielä selvittämättä mikä/mitkä kierossa tällä kertaa. Ja takasatulat 8kk vanhat, edessä 4kk, ei käsitä miten ne voi jumia tässä vaiheessa. Jarrun jumittaminen tosin tullu nyt parin viikon sisään.
Timo N
Viestit: 370
Liittynyt: 13.11.2010 23:26
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

ootkos jarrunestettä vaihtanut koska?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

jos levyn vastepinta on paskanen niin se tekee kieroutta
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nesteet vaihtui toukokuussa kun enemmän osia kerralla vaihtui. Asentaessa jaarukliinerillä putsasin levyt. Edessä oli reipas mm heittoa kun mittailin silloin lokakuussa. Navat porakoneen teräsharjan kanssa kiillotettu, ei asennuksessakaan pitäis ongelma olla.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

se pinta pitää olla täysin kirkkaalla metalilla
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Ootko kattonu ettei nyt navassa vaan ois heittoa(hassua tosin olisi että molempi vääriä, tietysti jos autoa on edellisessä elämässä lonittu ahkeraan kanttariin voisi tuo teoriassa olla mahdollista.), levyjä vaihellessa helppo kattoa samalla.

EDIT: Uusiksi piti lukia ja nyt huomasinkin että tuli kirjotettua ihan puuta heinää, eli vesiperä. Hassulta kyllä kuulostaa, äkkiseltään tulis mieleen että ainoa mikä laahaamista voisi tehdä niin jousi poikki pääsylkältä. Tai sitten jarrupillissä sisäpinnassa kääntyvä palje, joka huonontaa palautumista. Tällöin ongelma olisi vain yhdessä nurkassa.

EDIT2: Sitten viiminen visio, eli onko toistuvaa että motarilta tullessa jatketaan loppuun asti 120 taulussa ja sitten siinä vesilätäkössä lyyään liinat kiinni? (okei, vitsi vitsi :D)
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jos ei itekseen ole menny kieroon napa noin niinkuin käytössä niin suoria ovat. Eteenhän navat vaihdettu.

Tarkennuksena, navat vai levyt kiiltäviksi? Navat ainakin kiillotettu lähes peileiksi, varsinkin ekojen etulevyjen kierouden vuoksi.

Oliskohan siitä viikon verran kun alkoi tuntua jumittamista, tuolla päätopikissa siitä manailin et tuntuu niinku moottorin tukikumit olis hajalla yhdistettynä jumittaviin jarruihin. Sunnuntaina kävin ajelulla laukaassa, ja sillä reissulla aloin oikein kokeilla jarruteoriaa. Ravistuksia ku on niin en ole vallan kiinnittänyt huomiota siihen täristääkö jarruttaessa kun täristää jatkuvasti. Ja yleensä ajelen siten ettei tarvitse äkkijarrutella eli melko rauhalliset ja tasaiset jarrutukset. Tuolloin kokeilin risteyksiin vähän reippaampia jarrutuksia. Lopputuloksena välillä pieni veto vasuriin jarruttaessa, selkeästi voimakkaampi ravistus, liikkeelle lähdön jälkeen hetken lievästi vetää oikealle, ravistelee voimakkaammin ja vallan isolla vaihteella niinkuin tervassa ajais.

Muutama sata metriä-kilometripari kun ajettu niin vähä tasaantuu, ei vedä oikealle eikä tunnu samaa vastustusta. Tästä päätellen apparin puolelta jumittaa satula.

Menipä taas pitkäksi juttu, mutta lyhyesti: vahvasti levy/levyt vaikuttaa kiero(i)lta, yhdet zimmermanit olleet jo kierot/menneet kieroon, joka nurkkaan jarruosat uusittu, johan nyt on ihme kun vieläkin ongelma.

Ja johan nyt kohta vuoden enemmän tai vähemmän valittanu auton ravistuksia, yli puolet alustasta vaihdettu ja jarruihin se nyt kuitenkin viittaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuonne toisaalle jo kirjoittelinkin, mutta...

Muutama päivä sitten tuon apparin takanurkan otin työn alle. Ulompi mäntä oli hieman nahkea liikkeissään joten herkistelin sen. Lopputuloksena oli se että epämääräinen tärinä lakkas, aiemmin ei pystynyt oikein paikallistamaan. Nyt siis TAAS tulee kuskin puolelta edestä, näin perstuntumalta. Takalevy oli suora, ja sen suhteen ei nyt jatkoja taida tarvita. Ehkä kuskin puoleltakin vois herkistellä varoiksi.

Etupäätä en vielä ehtinyt kattoa, mutta nyt lähtökohtaisesti vaihtoehdot on rengas, vanne, jarrulevy tai napa. Tuntuu jo 20km vauhdissa vemputus. Vanteet vaihdettu orkkiksiin, ei vaikutusta, ihan samanlainen kuin edellisillä vanteilla. Renkaat uudet, eikä niiden vaihto loppuvuodesta muuttanut tilannetta, joten ne lienee poissuljettu. Navat kertaalleen siis vaihdettu, kuskin puolelle kahteen kertaan. Viimeisein levyihin liittyvä homma oli ihan mersu-huoltamolla laakereiden vaihdossa, jossa myös napa toiseen kertaan vaihdettiin.

Levyt itse asennettuina: Teräsharja porakoneeseen ja navat kiiltäviksi, vielä jarrukliinerillä pesu, erityisesti ekojen levyjen kierouden jälkeen tähän kiinnitetty huomiota, ei siis voi olla asennuksessa vika.

Käytännössä vaihtoehdot taitaa olla joko zimmermanilta huono erä, jolloin kahdet peräkkäiset ongelmalliset tai sitten kuskin etusatula kuumentaa levyn ja aiheuttaa sen kieroutumisen.

Tuossa kuulin että johonkin w202 oli jarruputket vaihdettu, ja jotenkin mennyt jossain päin putket ristiin, joka aiheutti ongelmia ASR:n toimintaan ja jarrutehoihin. Itsehän en putkiin ole koskenut, mutta voiko joku tuollainen aiheuttaa sen että kuskin etunurkka pitäis liikaa painetta jatkuvasti joka kuumentais ja kierouttaisi levyn?

Tai onko tuossa vehkeessä nyt muuten jarruissa jotain semmoista mitä ei tavan harrastaja ymmärrä mikä vois aiheuttaa yhden nurkan jarrutehon muutoksen?
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Takajarrujen tulee toimia kanssa kunnolla,ei saa olla jumittavia mäntiä.

Kerren oli volkkarissa sama vika ja lopulta vaihdettiin etunapa jossa oli täristystä/levyn kieroutumista.
Siihen se vaiva sitten loppui.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Melkoisen onneton tuuri jos peräkkäin kaks pyörän napaa kieros tai et ekaksi levy kierossa ja uus napa kiero joka särkenyt uuden jarrulevyn. No, yhtä todennäköistä kai et kahdet peräkkäiset levyt kierot. Outoa myös jos sekä uus ja vanha satula olis jumissa sen verran että kuumentaa levyt.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No niin, palataan asiaan.

Kurkin etulevyjä sen verran et kuskin puolella levyssä sisäpinnassa noin 5cm pätkältä (miten sen ny määrittelee) 1,5 - 2mm monttu, eli sisäpinnassa kieroutta. Ulkopinnassa eikä navan kohdalla minkäänlaista heittoa havaittavissa. Männät liikkui ihan mukavasti, ei joutunut taistella kasaan pistäessä. Apparin puolelta levyä en ihan samalla tavalla syynänny ajan puutteen vuoksi, mutta molemmin puolin satulat liikkuu kivasti.

Kävin KL:ssä kysäisemässä asiaa, siellä sanottiin että viedä huoltoon (Tähtihuolto Jyväskylässä), jossa asia tarkistellaan. Jos syynä kiero levy, menee sekä huolto että jarruosat takuuseen, mutta muuten omasta pussista maksu.

Kysyin samalla onko muita vaihtoehtoja levyille, nettikatalookista zimmermanin rei'itetyt toinen vaihtoehto, mutta sanoi että 65€ kpl hintaan sais brembon levyt.

Ja sitten se suuri kysymys: Mikä helkutti tuolla vois mahdollisesti tehdä tuon levyjen kieroon menemisen jos satulat 5kk iällä voitaneen jättää pois laskuista, tai voiskos niissä silti olla jotain vaikka ei tunnu jumittavan? Jos ny zimmermanilla sattuis olemaan huono erä josta molemmat sarjat on, mutta kylläpä se tuntuis kuitenkin enemmänkin kuskin puoleinen levy olevan ongelmana.

Lähinnä siis se, että jos kertaalleen syynäilis vielä huolella jarrut, ja jos sieltä jotain löytyy niin hakee suosiolla uudet levyt. Jos ei löydy niin voinee vähän huolettomammin viedä korjaamolle syynättäväksi.

Tosin sikseskin ihmetyttää, vaikka vähän jarru jumittais että vetäis vintturaan, jäähdytetyn levyn. Rouvan autossa pariin kertaan jarrut jumittanu sen verran et punahehkuisiksi menny, mutta suorassa ovat pysyneet.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Se pyörän napa onsitten niin vi*un kovaa kamaa ettå ei ihan pienestä mene kieroksi, ne pysyy suorana vaikka ois ajettu vanteet ihan tuhannen silpuks.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

sv22 kirjoitti:Ja sitten se suuri kysymys: Mikä helkutti tuolla vois mahdollisesti tehdä tuon levyjen kieroon menemisen jos satulat 5kk iällä voitaneen jättää pois laskuista, tai voiskos niissä silti olla jotain vaikka ei tunnu jumittavan?
Onko autosi alunperin 15-tuuman vanteilla toimitettu?

Jos on, niin ne jarrut ovat yksinkertaisesti alamittaiset tuohon koriin ja kuumenevat normaalijarrutuksissakin niin että, jos vähänkään vettä tai lumipöllyä lentää jarrutuksen jälkeen, niin levyt ovat rupelilla.

Minä tappelin 6 vuotta tuommoisen 15 tuumaisilla vanteilla olevan väykkyn jarrujen kanssa. Vähintää kerran vuoteen siihen piti etu- tai takalevyt laittaa, jos halusi vähän aikaa ajella täristämättömillä jarruilla. Aivan sama minkä merkkiset levyt laittoi, niin kesto luokattoman huono, tai miten sen ottaa kun parhaimpina vuosina tuli yli 50 tkm ajettua.

Ja ei ollut jarruissa muuta vikaa. Tarkasteltiin ja herkisteltiin vaikka kuinka monta kertaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tjaa, enpä vanne asiasta tiedä, kyseessä S210 -00 270cdi, uutena myyty Helsinkiin taksiksi, muistaakseni otteessa maininta vain 16" pyöristä. Mistäpä tuon tiedon onkii? Miten alamitoitettu, liian pienet levyt vai mikä?

Ekalla kierroksella navat vaihdoin ihan varuiksi ku ne purkuautosta olka-akseleiden kanssa tuli, toisen kerran korjaamolla laakerinvaihdossa, valitsi semmosen jossa parhaan näköinen se mihin laakeri uppoaa. Ja napojen kierous olis tähän mennessä löytynyt, sen verran moneen kertaa niitä mittaillut, niin pyöritellen kuin ihan irtonaisena.

KL:ssä vaihteeksi vanteita epäilivät, mutta jos kaikki 4 vannesarjaa jotka nyt lyhyen ajan sisään olleet alla olisi veellään (yksissä oli kiero vanne), mukaan lukien kahdet orkkikset, niin olishan se nyt jos aina sattuis samaan nurkkaan kiero vanne.

Joskos huomenna olis yhtä aurinkoinen päivä niin vois ulkosalla purkia molemmat puolet ja ihmetellä.

Ja joo, selvennykseksi, jarrut ei laahaa millään tapaa. Se pieni jumitus takana tuntui niin kuitenkin selvästi, mitään sellaista ei havaittavissa.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

:oops: En lähtenyt kahlaamaan topiccia taaksepäin, mutta olikos nuo uudet levyt jo silloin, kun se joku vanne löystyi pulteistaan....oliko vielä useampaan kertaan? Meinaan että jos rengas oli tyyliin "yhdellä kiinni" niin sehän kyllä vetää levynkin senverran kieroon, että hinkkaa takuulla joka pyörähdyksellä siivun pois :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Rengashan melkein lähti irti 27.5. eli 13pv ekojen levyjen vaihdon jälkeen. Lokakuussa meni takuuvaihtona levyt, ja käytännössä eteen on vaihdettu kaikki tuon tapahtuman jälkeen, apparin puolen ylätukivarsi on ainoa osa jota ei vaihdettu.

Otinpa nuo sitten auki. Menetelmä ei ehkä ole se virallisesti hyväksytty, mutta näkeehän tuostakin nyt jotain. Männät herkistelin varuiksi vaikkei niissä oikeastaan herkisteltävää ollut, satuloiden telineet puunasin (mikä se oikea nimi ny on..), liukutapit moitteettomat, palat suorat.

Kuski ulkopuoli
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nCdkBMMAel4[/youtube]

Kuski sisäpuoli
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nao4lj-iKgQ[/youtube]

Kuskin levy navan kohdalta (videossa näyttää heittävän, liekö paskaisuus syynä, silmin ei niin paha..)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yE8SZwkZzHQ[/youtube]

appari ulkopuoli
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BbVGPrY2Rt4[/youtube]

appari sisäpuoli
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rs1p9lO22Ww[/youtube]

Sitten vielä kaiken lisäksi se, et kuskin puolella laakeri tuntuis tahmaavan :evil: Helvetti, 4krt vaihdettu, viimeisimmän kerran teetin ammattimiehillä et varmasti menee oikein. Tiedä sitten otanko irti, löysäänkö vai soittelenko firmaan joka teki, 15.11. tehty.
Viimeksi muokannut sv22, 12.3.2014 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

hotari kirjoitti:se pinta pitää olla täysin kirkkaalla metalilla
SV kirjoitti:Kuskin napa (videossa näyttää heittävän, liekö paskaisuus syynä, silmin ei niin paha..)
Se pitää olla niin puhas että se on samanlainen kun jarrulevynpinta siltä kohtaa mihin pala osuu esim eli putsaukseen ja uudet levyt koska lövyt mukautuu pohjaansa
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Toi napahan on ihan vitun ruosteessa. Ruoste ei lähde millään teräsharjalla vaan epäkeskohiomakoneella hiomalla karkealla laikalla, ja aina ei sillököön vaan joutuu vasaralla ja taltalla naputteleen pahimmat ruostekerrokset pois. Sen jälkeen pieni kerros sinkkimaalia.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitääpä tuo levyn pinta siis vielä hinkata ennen kuin pyörän laittaa takas kiinni. EDIT: siis tarkennuksena, kyseessä on levy navan kohdalta.

Vaikuttais apparin puolen laakeri olevan pikkusen löysä, sitä jos pikkasen kiris. Se nahkeus ilmeni napaa pyöritellessä ilman levyä, apparin puolella pyöri vastuksetta. Varapyörän kanssa kokeillessa apparin puolella selkeästi enemmän välystä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Aamupäivän ajoissa tuntui vähän tasoittuneen, ajattelin jo hetken et kylläpä on kiva ajella :D

Muttapa, 3h oli parkissa kaverin pihassa, siitä kotiin lähtiessä se alkoi taas känkkäillä. Edelleen jotain jarruihin viittaavaa tuo tuntuis olevan.

Välillä jarruttaessa puoltaa vasemmalle, välillä taas menee pitkäänkin ettei vetele. Välillä tuntuis puoltavan ajossa, välillä taas menee ihan moitteetta suoraan. Ajossa ravistelee persiiseen ja rattiin (voi olla joo edelleen se kardaani, se edelleen vaihtamatta), jarruttaessa ravistaa sitä mukaa enemmän. MUTTA mikä siitä tekee ihmeellisen, jopa poissulkee jarrulevyvian(?), jarrupolkimeen ei tunnu yhtään mitään ravistusta. Ihme sinänsä ku kaikkialle muualle tuntuu tulevan.. :roll:

Pystyykö mitään jarrujuttuja * tarkistelemaan, joskos siellä jarrupaineissa on jotain häikkää? Pitäis varuiksi nesteet vaihdella uudemman kerran.

Mutta niin tolkuttoman monta topikkia ku tämän kärrin tärinöistä jo ehtiny aloittaa, niin emminä jaksa ymmärtää mikä ihmevika tuossa nyt on ku ei millään löydy.
Tomppa430
Viestit: 26
Liittynyt: 19.3.2014 19:24
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tomppa430 »

itselläni W208 CLK430:ssä jarrut täristää varsinkin hiljaisessa jarrutuksessa.
Takalevyt on aivan ruosteisen näköiset sisäpinnalta, siinä syy tärinään.
Sisäpuolen pala ei liiku tarpeeksi ja takajarrut tuntuvat laahaavan pikkuisen, varmaankin tuon levyn likaisuuden takia. Se ei ilmeisesti kulu poiskaan. Kesäpyörien vaihdon yhteydessä tai sitten ihan jarruhuolto tekemällä pitää tuo asia saada järjestykseen. Jarrujen ei kuulu täristää kunnossa olevassa autossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”