Ongelma seisontajarrun kanssa

Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Ongelma seisontajarrun kanssa

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tarinaa: Väyrynen alkoi pitämään aikamoista kitinää ja narinaa, ajo-ominaisuudetkin olivat liukkaalla kelillä muuttuneet huonoiksi. Äänen lähteet paikallistin helposti taka-akselille, kuskin puolelle. Ääni kuului kun autoa heilutti parkissa kallistelemalla, esim. kuskin ovesta heiluttelemalla.

Nyt on vaihdettu narinanivelet ja ajo-ominaisuudet palautuivat normaaliksi mutta kitinät jatkuvat. Uusissa testeissä tein seuraavanlaisen havainnon. Paikallaan ollessa kun heiluttaa niin kitinä kuuluu vain silloin kun seisontajarru on kytketty päälle. Ilman seisontajarrua ja/tai ajossa ääntä ei kuulu.

Ääni kuuluu edelleen kuskin puolen taka-akselistosta. Nyt epäilen että seisontajarrukengastä/kengistä on kitkapinta lähtenyt irti.

Tämä ongelma havaittiin viime kesänä katsastuksessa. Seisontajarrun pito kuskin puolella oli 0 prosenttia. Määräaikaishuollon yhteydessä korjattiin seisontajarrun kengät jolla ongelma poistui. Korjaus tehtiin merkkiliikkeessä.

Nyt epäilen että seisontajarrun kengistä tai toisesta on taas pinta irronnut. Korjauksen jälkeen huomasin että ajon jälkeen oli jotakin "jarruhajua" huomattavissa, aivan kuin jarrukengät olisivat kantaneet tai uudet kengät olisivat hieman hiponeet rumpua. Ongelma kuitenkin poistui ja nyt sitten talvella tuli tämä kitinä ongelma ja silti tuntuu että seisontajarrussa on pitoa, eikä poljin painu normaalia syvemmälle. Ei se kyllä painunut silloinkaan kun sen jarrun pito oli 0 prosenttia. Tarkempia testejä seisontajarrun osalta en ole tehnyt.

Nyt sitten kysymys: Jos sieltä on samasta seisontajarrusta taas pinnat lähteneet, niin mistä se johtuu ja miten voin seuraavalla kerralla ehkäistä että tätä ei enään tapahdu??? Seisontajarrua käytän aina kun auton pysäytän. Tämä ei ole aiemmin tuottanut ongelmia enkä ole nytkään havainnut että jarru olisi mitenkään jumittanut. Autossa on normaalit tehtaan peltivanteet sekä tehtaan pultit jotka eivät voi rikkoa jarruja.

Kommentteja please :!:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Johtunee siitä että kenkä hankaa rumpuun ja kuumenee liikaa. :shock:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Juu, eli pitäisi sitten säätää ne uudet kengät. Miten se oikein tehdään tuo säätö?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Jos sais sen tiedon seisontajarrun säädöstä niin voisi sinne Veholle mennä sitten sen kouluttamaan :roll: Ei vaiteskaan. Itehän nämä pitää tehdä että kunnollinen tulee...
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

veikkaampa että kenkien levitysmekanismi kanittaa -> jää laahaamaan. Tuo mekanismi kannattaa uusia kenkien vaihdon yhteydessä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitä tietoa.

Pinnat irtoaa kengistä tosi harvoin.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omaan paavoon vaihoin narinat kesällä ja taas narisee ja selvästi narinahelasta :shock:
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Aki P kirjoitti:Omaan paavoon vaihoin narinat kesällä ja taas narisee ja selvästi narinahelasta :shock:
Minulle vaihdettiin eilen ja narina tai kitinä jatkui saman tien kun seisontajarrun kytkee päälle. Narinanivel kun oli irti niin heiluteltiin myös muut nivelet eikä ne ääntääneet, eikä niissä ole väljää. Voipi olla että se sisontajarru pelaa muuten aivan ok mutta jostakin syystä se mekaniikka nitisee...pitänee käyttää joskus auki ja pitää harkita jos vaihtaisi levytkin samalla kun eteen olen jo vaihtanut ja alkaa olla aika kuluneet takana.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kävin koeajolla. Jäätiköllä, kävelyvauhdista kun painoi seisontajarrun päälle niin molemmat takarattaat piirsi yhtä pitkät viivat. Näyttää siis siltä että jarrut toimivat normaalisti. Kitinä vain kuuluu kun seisontarajarru on pohjassa. Ei kuulu kun painaa normaalijarrua tai ei ole jarru päällä ollenkaan.

Nytpä luulen että ainoastaa liikkuvat osat seisontajarrun mekaniikassa kaipaavat voitelua tai sitten uusin sen levitysmekanismin.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Meissenkeri kirjoitti:
Nytpä luulen että ainoastaa liikkuvat osat seisontajarrun mekaniikassa kaipaavat voitelua tai sitten uusin sen levitysmekanismin.
:idea: Eikös mersuissa tyypillisesti jätetä kaikki liikuvat rasvaamatta :idea: Näin ainakin jotkut korjausoppaat sanovat eli että mersussa on tehtaalta lähtiessä käsijarru osat rasvaamattomat, mutta tuskimpa kuparitahna yms. pahaa tekee vai tekeekö juuri se jumit tuolle mekanismille :?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

WIS:in mukaan vaatii rasvauksen ainakin väykyssä.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

niille levitys mekanismeille on siellä ihan öljy superlonitkin ja ne mekanismit kyllä alkaa toimimaan kun ne öljyn kanssa liikuttelee auki...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”