käsijarru vieköön.

Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
jma76
Viestit: 17
Liittynyt: 30.1.2007 20:36
Paikkakunta: kangasala

käsijarru vieköön.

Viesti Kirjoittaja jma76 »

niin että kuinka se käsijarru säädetään,ja kyseessä on 290e 97 farkku,apua apua..
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pyöränpultin reiästä. Taskulamppu suuhun ja tasapääruuvarilla reiästä näkyvää rissaa pyörittelemään. :idea:
jma76
Viestit: 17
Liittynyt: 30.1.2007 20:36
Paikkakunta: kangasala

Viesti Kirjoittaja jma76 »

tarviiko säätää penkin alla olevaa tasaus vipstaakia kuten 124 mallissa.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

jma76 kirjoitti:tarviiko säätää penkin alla olevaa tasaus vipstaakia kuten 124 mallissa.
Eikös siitä säädetä jos poljin menee liian pohjaan.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
jma76
Viestit: 17
Liittynyt: 30.1.2007 20:36
Paikkakunta: kangasala

Viesti Kirjoittaja jma76 »

tämä 97 malli on ihan utopistisen oloinen vaijeri hässäkkä jonka päällä musta muovi lipare pyörii joka suuntaan???
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keskellä olevasta 5 mm kuusiokolokannasta voi löysätä automaattisäädön, se pitää lukita jollain vippaskonstilla löysälle siksi aikaa kun säädät rummuista kengät lähelle.

124 mallissahan "vipstaaki" on auton alla eikä automaattinen, ihan eri systeemi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

On hieman ajoittaista käsijarrujen laahausta ollut :lol: ja eilen oikein innostuin :? asiasta johtuen jarrujen hajusta ja lämmöstä 30 km ajon jälkeen ja tietysti myös siksi, kun oli sopivan kylmä ja tuulinen ilma taivasalla avata jarruja :evil: Liekö myöhäisillan perusteellisella auton pesulla ja yöpakkasella ja käsijarrun käyttämättömyydellä osansa asiaan :roll: Ny on sitten selkä ihan ...skana :fillari:

Piiitkän ähinän ja puhinan ja naputtelunkin jälkeen jarrulevyt oli käsissä ja diagnoosin aika. Kovin oli venyneet ne jarrukenkiä siinä "kilvessä"pitävät jouset ja yksi oli kokonaan poikki. Kengät pääsivät liikuskelemaan ilmeisesti hieman hallitsemattomastikin jäljistä päätellen. Sen siitä saa ku en uusinut jousia kenkienvaihdon yhteydessä ja se taas johtui siitä että vuos sitten möivät vääriä osia ja kun sitten lauantaiehtoona piti uudet jarrut kasata niin yhteensopivuus ei natsannut käsijarrukenkien ja asennussarjan osalta ja varaosaliikkeet oli kiinni ja vara-auto (volvo) juuri myyty ja laitoin vanhat jouset takaisin, jotta pääsin ajoon.

Säätöä varmaan tarttis tehä ku ainakin 11 kertaa napsahtaa ennenkuin jarru on pohjassa. Ja varmaan se säätö tehdään sieltä jarrukenkien välissä olevasta hammasrattaannäköisestä :?:
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, enste takapenkin alta automaattisäätö löysälle ja sitten pultinreiästä pyöritellen kenkien säätö kohdalleen.
yhteensopivuus ei natsannut käsijarrukenkien ja asennussarjan osalta
KL-varaosien myymässä käsijarrukenkäsarjassa on jouset mukana, sarjan hinta lie jotain parikymppiä.
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

KL-varaosien myymässä käsijarrukenkäsarjassa on jouset mukana, sarjan hinta lie jotain parikymppiä.[/quote]
Siis tässä mentiin just metsään. Menin paikalliseen varaosaliikkeeseen joka on KL-jälleenmyyjä ja halusin osat juuri KL:sta, mutta he saivat jotenkin ylipuhuttua ja hommasivat härpäkkeet omista tukkuliikkeistään ja muka halvemmallakin, vaikka lopputulema tais olla ihan samanhintainen. En vaan ymmärtänyt pitää puoliani.

Lopputulos levyt väärät, palat väärät ja käsijarrukengät väärät minun autoani ajatellen. Ilmeisesti 300 TDT poikkeaa 220 d:stä joiltakin osin...

Purin autoni jarrut ja totesin vääriksi levyjen ja palojen osalta heti alkuunssa ja tilasivat paremmin, mutta käsijarrukenkiä en tietty nähnyt. Uudet levyt ja palat tuli ja niistä levyt passas mutta palat ei. Käsijarrrukengät ei mahtunu ja naapurilla oli hyllyssä 190 mersun käsijarrukengät, jotka sopi vaikkakin olivat 5mm kapeammat orkkiksia. Asennussarja oli ihan mitäsattuu ja loput tiedätkin. :evil: :evil:

Katsastus meni kuitenkin läpi silloin kun sen aika oli... mutta
harmia on piisannu ja ne "tarvike" levytkin taitaa olla jo kierot eilisen otsalamppurempan havaintojen perusteella. Oon niitä sitten seuraillut vuoden verran ja laahaamista ajoittain on ilmennyt.

Luulen, että hommaan KL-sta uudet levyt ja palat ja kengät ja ehkä vaihdan keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Ovat muuten sen jälkeen tilanneet aina kl-kamaa mulle ilman natinoita, vaikka on niitä hyviä osia muuallakin vissiin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voe elämä. :shock: :roll:

Minun työpaikkahan on kans KL jälleenmyyjä eikä sinne Mersuihin muuta kautta osia tilailla, mitä nyt Veholta joskus. 8)
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

dealer kirjoitti:Voe elämä. :shock: :roll:

Minun työpaikkahan on kans KL jälleenmyyjä eikä sinne Mersuihin muuta kautta osia tilailla, mitä nyt Veholta joskus. 8)
Näyttävät merkkihuolloissa tilaavan missä kävin niin kans kl:stä tai veholta saatavuuden mukaan, tuonne näkyy päivässä saavan osan kuin osan mutta näkyy olevan työnjohtokin ahkeraan luureissa kiinni.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Mukava tietty kuulla että jossain homma toimii kuin pitääkin. Itte oon joutunut huumoria ja pinnaa laajentamaan näissä varaosa-asioissa, mutta luulen että oppirahat on maksettu ja asiakas pysyy lujana vastaisuudessa...

Tarkempi syyni ja tutkailu varmentaa sitä ajatusta että kieroutunut jarrulevy täristää autoa satasen tuntumassa ja aikomani jarruremppa taas tulöevan renkaanvaihdon yhteydessä puoltanee paikkaansa. Alkaa mennä jo rutiinilla kun ei ruuvitkaan ehdi jumiutua jatkuvan aukomisen seurauksena.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Onko tuolla seisontajarrussa sisällä mitä muita osia, kuin kengät ja jouset, jotka tarvitsee vaihtaa aina, kun jarrut avaa? Omassa autossani seisontajarru kyllä toimii ja molemmat puolet pitää, mutta kuskin puolella taitaa olla jokin jousi irti, kun se pitää välillä rahinaa. Nyt, kun joudun jokatapauksessa avaamaan takajarrut kieron jarrulevyn takia, niin ajattelin samalla laittaa tuon seisontajarrun kuntoon.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
map
Viestit: 14
Liittynyt: 04.1.2007 9:11
Paikkakunta: 09

laahasi...vaihdoin...laahaa enemmän

Viesti Kirjoittaja map »

124 mese, o. puolella laahasi seisontajarru siten että 30 km ajossa kuumeni jarrulevy ja vannekin vähän.
Naputtelin koputtelin vannetta. Helppas vähä.

Aattelin tehä kunnolla... ostin uudet seis.jarruhilut ja jarrukengät.
Vaihoin (tartti hiukka erilaisia pihtejä niihin jousiin). Pesin jarrulevyn.

Laitoin takas. Laahas selvästi. ALustassa oleva säätömutteri oli löysätty.
Seisontajarrun säätöratas oli säädetty minimiin eli niin lyhyeks kun onnistuu.
Mietin että eikös se ooo aika normi juttu että uudet jarrukengät aina vähän laahaa ku asettuvat kohilleen. Vai pitääkö tässä vielä jarrulevy vaihtaa. Jarrukilvessä oli pieniä kohtia syöpynyt ruosteesta.

Ja jarrupalat ei siis laahaa.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Avaa uudestaan ja tarkista että kaikki on kohdallaan. Katsastukseen oon laittanu niin ettei pahemmin käsin pyöri ja hetki ajoa jos uudet palat sekä taas säätö. Saksalaisen auton hienous tuo erillinen käsijarru, ristus.
Säämutteri tietysti kireälle, sitten löysäys ja kiristys oikeaan.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

jarrukiekko vaihtoon, toinehan tietty voi olla, et on vaikkapa toinen/molemmat vaijerit rikki, jää jarru päälle...
® Mesen linttaklubi
map
Viestit: 14
Liittynyt: 04.1.2007 9:11
Paikkakunta: 09

selvis... purettu muutama kerta :)

Viesti Kirjoittaja map »

Selvisi. Oli kynnenkokoinen ruostehiutale jumittanut käsijarrun säätölinkun jarrulevyn alapuolella. En ollut eka kerralla putsannut sitä linkkua. No tulipa samalla harjoteltua jousien kiinnitys että nyt menee jo aika sujuvasti.
Toivottavasti ei jarrulevy ole vääntynyt kun ehti kuumeta jonniin verran ja ajeltiin mm. sadekelillä.
Vettä satoi luonnollisesti myös remontin ajan

:)

Kuva

Kuva

ja tässä syyllinen:
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”