Ohjauskulmat, E-sarja w210 290 TD '97

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti L.
Viestit: 75
Liittynyt: 09.4.2006 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Ohjauskulmat, E-sarja w210 290 TD '97

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Terve,

Tarvitsen ohjauskulmat tuollaiseen w210 290 TD '97 Classic. Omissa oopuksissa on vain että vaatii jonkun erikoislaitteen, mutta pitäis se onnistua ihan normaali laitteilla jos tiedettäis oikeat arvot.. Mutta jos tiedät asiasta paremmin niin vinkit eivät ole ikinä pahasta!
w111 220 Seb Coupe
w115 280E
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita eteen pari - kolme milliä aurausta, taakse noin kolme. :roll:

Camberit mahdollisimman lähelle toisiaan ja casteria oikealle puolelle enemmän.
mbw210e
Viestit: 9
Liittynyt: 09.2.2007 20:11
Paikkakunta: itä-suomi

kulmat aurauksen ja muut säädöt.

Viesti Kirjoittaja mbw210e »

jos kulmat tehdään oikein,niin akselistojen korkeudet mitataan ja se määrää aurauksen ja muut kulmat.monasti tullut pajalle 210 jossa juuri tehty kulmat jossai rengasfirmassa ja silti huono ajaa...oikein mitattuna kulmat olleet "hieman "metässä!! 202,124 esim: mitataan simpukan ja apusimpukan korkeuserot ja asetetaan ne oikein...ei ole ihan niin yksinkertaista tehdä kulmia merssuun...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

jos kulmat tehdään oikein,niin akselistojen korkeudet mitataan ja se määrää aurauksen ja muut kulmat.
Eipä juuri W210 kohdalla.
Esimerkiksi Vitossa taas etuauraus muuttuu paljon korkeuden muuttuessa.
202,124 esim: mitataan simpukan ja apusimpukan korkeuserot ja asetetaan ne oikein...
Kerro lisää, nyt en ymmärtänyt. :D
ei ole ihan niin yksinkertaista tehdä kulmia merssuun...
W210:ssä on niin pieni säätömahdollisuus camberille ja casterille että kikkailu ei ole mahdollista, sikäli helppoa ... tai vaikeata, miten sen nyt ottaa. :shock:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jos kulmat tehdään oikein,niin akselistojen korkeudet mitataan ja se määrää aurauksen ja muut kulmat.
dealer kirjoitti: Eipä juuri W210 kohdalla.
W210:sta en tiedä, mutta S210:ssa on aina (lue: kolme kertaa) mitattu korkeus ennen säätöä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
mbw210e
Viestit: 9
Liittynyt: 09.2.2007 20:11
Paikkakunta: itä-suomi

kulmat

Viesti Kirjoittaja mbw210e »

niin...210 alustoissa on eroja,classic___avantgarde...niissä ei ole samat auraukset...sitten voidaan vaikuttaa alustan korkeuteen jousen kumeilla...1,2.3.ja 4 "nännin" kumeilla sekä etu,että takapäässä... etupäähän on saatavana säätöpultteja joilla saadaan sivukallistuma halutuksi...yleensä avantcarde tai vielä matalempien alustoiden kanssa.eli alustan korkeuden mukaan säädetään aurauskulma,lähinnä edestä.mitä enemmän camperia sitä enemmän aurausta mikäli halutaan renkaan kuluvan tasaisesti...ajettavuus on aivan eri asia kuin renkaan tasainen kuluminen...yleensä mb syö esim: oikeaa takarengasta keskeltä vaikka rengaspaineet olisivatkin oikein...siinäpä pulma...oikeasta takarenkaasta paineita hieman pois ja taas renkaille lisää ikää??
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Minäkin hommasin täyssatsin camberin säätöpultteja siltä varalta, että niitä jossain säätötilanteessa tarvittaisiin.
Ei ole vielä tarvittu, mutta onpahan valmiina odottamassa.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

oikeasta takarenkaasta paineita hieman pois


... ja rengas alkaa kulua keskeltä.
Mitä leveämpi rengas sitä enemmän joutuu pitämään painetta ettei kuluisi keskeltä. :D

Korkeus pitää mitata takapäästä tietystä kohtaa, arvo vaikuttaa takana camber-ohjearvoon.
Ja takacamberia ei pysty säätämään...
etupäähän on saatavana säätöpultteja joilla saadaan sivukallistuma halutuksi...
Niin, se on se pieni säätövara josta aiemmin mainitsin. :roll:
"Halutuksi" kulmia ei niillä välttämättä saa mutta eroja oikean ja vasemman pyörän välillä voi usein kaventaa.

Näiltäosin 210-korisen säätäminen on helppoa verrattuna 124:ään jossa on reilusti säätövaraa ja kunnolliset säädöt - mutta säätäessä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen niin aikaa menee ruuvaillessa.
C-mersussa taas etualatukivarsi on "toisinpäin". :shock:
210 alustoissa on eroja,classic___avantgarde...niissä ei ole samat auraukset...
Paljonko on eroa Classicin ja Avantgarden välillä edessä ja takana ?

Edit: Tervetuloa Meselle, mbw210e. :D
Näköjään unohtunut toivotella. :oops:
Erinomaisen mukavaa saada foorumille lisää asiantuntijoita, toivottavasti viihdyt täällä. :idea:
wiimax.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Siirsin "oikeaan osoitteeseen" :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Turtle
Viestit: 14
Liittynyt: 17.9.2007 23:46

Viesti Kirjoittaja Turtle »

Mikäs idea tuossa oikean puolen casterissa on? Et sitä pitää olla hieman enemmän kuin vasemmalla?
Kulmat kohillaan, mut auto lähtee menemään oikealle helposti! Missä vikaa? Caster, ohjausiskari vai hammastanko? raidetangonpäät uudet!
Toki ohjauksessa hiemän väljää ilmeisesti hammastangossa. Tätä pystynee jostain säätämään?
Onkos -02 väykyssä ohjausiskari?
Saakos johtotähden kulkemaan suoraan niin ettei rattia tarvii pitää viittävaille :?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Olikohan mennyt casterin ja camberin säätö sekaisin. Ei tuossa minusta ole mitään mieltä että laitetaan erillaiset castertit eri puolille.

Sen sijaan camberia lisäämällä oikealle puolelle ja vähentämällä vasemmalta puolelta, saadaan auto kulkemaan suoraan kaltevallakin tiellä.
Turtle
Viestit: 14
Liittynyt: 17.9.2007 23:46

Viesti Kirjoittaja Turtle »

Tuolla ylempänä kehotetaan nimenomaan casteria sätämään!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meissenkeri kirjoitti:Olikohan mennyt casterin ja camberin säätö sekaisin. Ei tuossa minusta ole mitään mieltä että laitetaan erillaiset castertit eri puolille.

Sen sijaan camberia lisäämällä oikealle puolelle ja vähentämällä vasemmalta puolelta, saadaan auto kulkemaan suoraan kaltevallakin tiellä.
Caster säädöllä voidaan korjata puoltamistaipumusta, camber säädetään mahdollisimman samoihin molemmille puolille.

Väykyssä ei ole ohjausiskaria.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Voihan se olla että olen väärässä mutta ainakin itse olen opiskellut asian näin:

Camber thrust (mitä lie suomeksi?) = rengas pyrkii kääntämään autoa kallistuksen suuntaan eli negatiivisen camberin rengas pyrkii työntymään autoa kohti ja positiivisen camberin rengas vetää autoa itseään päin.

Eli jos oikealla on enemmän negatiivista camberia (renkaan yläreuna on alareunaa sisempänä) kuin vasemmalla, niin oikea rengas pyrkii työntämään keulaa vasemmalle ja auto kulkee suoraan oikealle viettävällä kaistalla.
Turtle
Viestit: 14
Liittynyt: 17.9.2007 23:46

Viesti Kirjoittaja Turtle »

Kukaan ei kommentoinut hammastangon säätömahdollisuutta!
Onko säätömahdollisuutta vai ei?
Avatar
dieselpower
Viestit: 59
Liittynyt: 28.3.2006 16:24
Paikkakunta: Kivialho city

Viesti Kirjoittaja dieselpower »

Casterin säädöllä saadaan auto kulkemaan suoraan. Hammastangossa on säätö, saa kolinat pois.
Rakastan diiselin käryä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dieselpower kirjoitti:Casterin säädöllä saadaan auto kulkemaan suoraan. Hammastangossa on säätö, saa kolinat pois.
Olisi erittäin mukavaa jos tuolle caster-teorialle saisi jotakin perusteluja. Itse kun vasta opiskelen näitä pyöränkulman vaikutuksia auton käytökseen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meissenkeri kirjoitti:Olisi erittäin mukavaa jos tuolle caster-teorialle saisi jotakin perusteluja.
Vastata en osaa mutta muistutan että kyseessä ei ole mikään "caster-teoria" - casteria säätämällä voidaan korjata puoltamistaipumusta ja se on fakta. :wink:
Turtle
Viestit: 14
Liittynyt: 17.9.2007 23:46

Viesti Kirjoittaja Turtle »

Hartikaisella muistelivat ettei casteria voi säätää :!: :?:
Onko caster säätö mahdollisuus olemassa? Tämän keskustelun pohjalta sellainen kuitenkin on!
Mihin arvoon säädetään oikea / vasen caster? Ero?
Vai pitääkö kokeilemalla hakea?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”