S210 tärinät, taitaa olla selvä

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

S210 tärinät, taitaa olla selvä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuten arvon raati huomannee, useampi kirjoitus on tullut tehtyä tästä aiheesta, kokeilen nyt saada jotenkin yhtenäisen koosteen aikaiseksi jos joku järkevä syy löytyisi vihdoin ja viimein.

Eli S210 270CDI classic, -00, 6V manuaali laatikolla.
Alkukesästähän kuskin puolen eturengas melkein lähti irti (alkoi täristää, pultit niin löysällä et sai sormin kiristää), siitä tämä kaikki oireilu tuntuu olevan lähtöisin. Ainakin sen jälkeen pahentunut jatkuvasti.

Oireet:

Käytännössä noin 70km/h vauhdista alkavaa tärinää, tuntuu penkissä, ratissa ja kaikki irtonainen resonoi. Erityisesti 90km/h nopeudessa tuntuu pahenevan. Alle ja yli ratissa tuntuu tärinä, mutta kun otteen irrottaa ei heilu, tuossa 90 hujakoilla ratissa pieni mutta selkeä liike. Tämä oire helpottanut tuolla lähes kaiken uusimisella etupäässä.

Nyt myös alle 40km/h vauhdissa tuntuu, toki vaimeana mutta silti, jonkinlaista tärinää. Tuntuisi tulevan jostain takaa, ainoa etupäähän viittaava on tuo 90 vauhdissa tuntuva, mutta voi johtua siitäkin että koko vehje tärisee, liekö vaan heijaste.

Vaikka tärinä on oikeastaan jatkuvaa, on siinäkin havaittavissa pientä vaihtelua. Mittari kun pysyy 80km/h kohdalla on tärinä sen verran vaimeaa että tuskin pistää merkille, nyt vaan tullut herkistyttyä tuolle.

Rauhallisessa kiihdytyksessä 80 -> 90 tärinän lisääntyminen tuntuu selvästi, suoraan vauhdin mukaan kasvaa, 100 kohdalla alkaa vaimentua.

Ripeämpi kiihdytys ei aiheuta ko. oiretta, kunnolla kun polkaisee niin kiihtyy tärisemättä, kaasua hellittäessä tulee takaisin.

Em. tasakaasu ajo 80km/h vauhdissa siis ihan siedettävää, mutta jos tulee loiva ylämäki (ilm. kuormituksen kasvusta) tulee tärinää. Alamäkeen tätä ei ilmene.

Hidastaessa 80km/h nopeuteen menee muutama sata metri ennenkuin tärinä taas vaimenee, ei siis lopu välittömästi nopeuden mukaan.

Erityisesti hidastaminen aiheuttaa oiretta, nosto 80 -> 100 rauhallisesti, kuten edellä mainittu, täristää, mutta jos hidastaa nostamalla jalan pois kaasulta 100 -> 80 on tärinä pahempi.

On nimenomaan vauhtiin liittyvä, ei kierroksiin, kokeiltu 4-5-6 vaihteet samalla nopeudella -> ei vaikutusta.

Jarruttaessa ei täristä eikä ratista irrottaessa vetele eikä puolla.

Tällaista on jo tullut tehtyä:

14.5.13 550450 Etujarrulevyt + palat
17.5.13 550800 Takajarrulevyt + palat
18.5.13 550811 Etuvakaajan nivelet vas + oik
29.5.13 552124 Alapallonivel vas (Ylämaa)
31.5.13 552272 Takajarrusatulat + seisontajarrukengät
17.6.13 553918 Etuiskunvaimentimet
18.6.13 553962 Hehkutulpat
19.6.13 554045 Hehkurele
24.6.13 554457 Narinahelat (Ylämaa)
27.6.13 554910 Ylätukivarsi vasen eteen
28.6.13 555057 Etupyöränlaakeri vasen
06.7.13 555765 Jousipallot
11.7.13 556236 Hammastanko + raidetangot + raidetangon kumit
15.7.13 556392 Alapallonivel oikea
15.7.13 556394 Nelipyöräsuuntaus
20.7.13 556944 Olka-akseli vasen
25.7.13 557383 Vakaajatanko vasen + vakaajan korikumit
25.7.13 557404 Kesärenkaat
29.7.13 557694 Pyörän napa + laakeri vasen
07.8.13 558559 Takaiskunvaimennin vasen
08.8.13 558576 Olka-akseli oikea


Naapurifoorumilla oli vuosien takainen juttu samantyylisestä oireesta, mutta ikinä ei nähtävästi tullut tolkkua syystä. Jarruja, vanteita ja renkaita siellä aprikoitiin, mutta mitään loppulausuntoa ei ollut.

Sen verran monta kertaa jo tullut alle kontattua että tullut tutkittua aika paljon:

Kaikki jouset kokeiltu ja katseltu sen verta monta kertaa läpi että ainakin ehjät ovat. Alkuvuodesta apparin takajousi oli katkennut, eikä se täristänyt vaan aiheutti vaan reipasta perän vetelyä erityisesti liukkailla kohdin.

Jarruosat, kuten listasta näkyy, on uusittu. Etusatuloissa männät näyttää kovin ruosteisilta ja ne periaatteen vuoksi täytyy uusia mahdollisimman pian. Mutta männät liikkuvat kevyesti, molemmin puolin liukutapit putsattu ja rasvattu kunnolla, suojakumit ehyet, eli ei pitäisi jarrujenkaan jumittaa. Takanahan kaikki uusittu.

Perän nivelissä ei silmämäärin vikaa, välyksiä en ole saanut mistään. Paitsi takakelkan etukumeista, jossa sitä ilm. saa/pitää sen vajaan sentin ollakin. Ja kait nekin aiheuttaisi lieruttelua eikä tärinää. Ja jos jossain pieni välys (vertailukohtana w124 -85), niin olis ihmeellistä että noin kovaa tärinää aiheuttaisi. Lankussa oli tukivarresta kumi repeytynyt täysin irti eikä läheskään noin voimakasta oireilua aiheuttanut. On siis kumma jos 15v uudempi väyrynen tarjoaa epätasaisemman kyydin..

Kuskin puolelta takaiskari vaihdettu koska käsin heilui reilusti, jopa pyörien varassa ollessa -> ei juuri vaikutusta. Ilmaus onnistui hyvin, hydrauli nesteet pysyy ja auto on suorassa. Eka koeajo tuntui jo ihan mukavalta, mutta seuraavana päivänä oire palasi. Tuntuisi siis että joku osa pääsee sen verran elämään että välillä on ok, mutta yleensä ei. Apparin puolelta kolahtelee montuissa, mutta jämäkän tuntuinen muuten. Alapallohan siellä tod.näk. kolisee. Turhan arvokas osa vaihdettavaksi, vaikka pikkukolinoistakin olisi mukava päästä eroon. Ja molemmin puolin iskarit jossa on 1., ei ainakaan eripari iskarit.

Kardaani syynätty läpi, etu ja takalimput näyttää ehjiltä eikä väännellessä anna periksi, pitäisi olla ehjät. Kardaani ei käsin hievahdakkaan, kannatinlaakeri kumeineen vaikuttaisi siis ehjältä.

Renkaat ei mitkään laadukkaat merkkirenkaat, mutta uudet, eikä ollut vaikutusta verrattuna vanhoihin täysin loppuun ajettuihin, epätasaisesti kuluneisiin. Vanteet kahteen kertaan tasapainotetut, kokeiltu vaihdella eri kulmiin -> ei vaikutusta. Voihan sitä olla kaikki 4 vannetta huolella kierossa, mutta aika epätodennäköiseltä tuntuis. Toki niitä 16" avareita saa edelleen tarjota..

Takapyörien laakereissa ei tunnu välystä eikä äännä. Eteen laakereita tullut nyt vaihdeltua, kireyksin pitäis olla sopivat, ei löysät eikä liian tiukat.

Etutukivarsien puslat tarkastamatta, ilmeisesti pyörillään ollessa pitäisi jotenkin kokeilla? Perstuntumalla tosiaan takapäästä vaikuttaisi tärinä lähtökohtaisesti tulevan, mutta mistäs sitä varmaksi tietää.
Viimeksi muokannut sv22, 23.6.2014 23:24. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitenkäs vanteiden keskireiät, tarvikevanteet taisi olla kyseessä? Jos sovite puuttuu tai hakkaantunut(renkaan löystyessä) väljäksi voi täristelläkin epämääräisesti. Itse kokeilisin toisilla renkailla/vanteilla ihan vain varmuudeksi.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tarvikevanteet on, kaikki kolme sarjaa itseasiassa. Voisihan ne vielä kokeilla, mutta kahdessa eri rengasliikkeessä vanteet syynätty kun valittelin tärinää, luulis et olisivat huomannut jos erikoista. Selviäisi samalla ottiko irronnut vanne osumaa. Oireilussa ei tosiaan muutosta vaikka renkaiden sijaintia vaihdellut, erikoista jos kaikissa vanteissa vikaa.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Tuntuu väykyt olevan aika tarkkoja vanteista. Mulla on parissa eri väykyssä ollut satunnaisia tärinöitä kaikilla tarvikevanteilla, uusillakin. Kun alle laittaa orkkisvanteet niin vapinat häviää.. Kannattaa ainakin kokeilla.
S210 220 CDI -02
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää yrittää säästää, toki kohtuuhintaiset 8-reikäiset on tuossa foorumlla tarjolla. On vaan silti iso menoerä kokeiltavaksi.

Mutta päätin kokeilla niitä toisia vanteita, ajattelin taakse ruuvata jos mitään eroa olis. Vanteissa ei mitään jälkiä pesun jälkeen ole siitä irtoamisesta, ei edes rei-issä. Puolen metrin peruutus ja kauhea mekkala, otti seisontajarrun jouseen. Samoilla pulteilla aiemmin ollut kiinni eikä silloin ottanut. Mittailin että saman verran tulee molemmilla vanteilla pultti pitkälle. Eli seuraavaksi takajarrut uudelleen auki. Vaihdoin vanteet takasin ja pieni naksutus kuuluu edelleen, tais jousi ottaa itteensä.

En sitä sano etteikö syy voisi olla vanteissa, se vaan ihmetyttää kun tasavauhdilla kuormituksen kasvu (ylämäki) pahentaa ja se että tasavauhdilla se pikkuhiljaa helpottaa. Miten perän kiinnityksen välykset kokeiltais? Tai siis sama kuin kelkan kumeissa, kuuluuko olla välystä vai pitäiskö olla ihan kovasti ja kiinteästi kiinni?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

tarkistas ne etualatukivarren puslat. oliskos niistä hydraulisista puslista päässy öljy karkuun ja siksi tärinä välittyy autoon?
Tosin jos niissä vikaa niin tahtoo renkaat kulua sisäreunasta..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mites ne oikeaoppisesti tarkistellaan? Osui jossain silmiin että pyörillä pitäis olla tarkistaessa? Vaihto taitaa mennä ihan korjaamohommiksi?

Taitaa joutua tunkkaamaan keulan ylös ja laskea siitä ajorampeille ku puskuria rikkomatta tuota niille muuten saa.

Oli tarkoitus nyt työmaalla kurkata ne seisontajarrut, mut jos siellä jotain löytyy niin huomenna kuitenkin joutuu uusiksi avata. Joku jousi varmaan on rikki, tietäis nyt vaan olisko se kuitenkin kaiken takana. Sinänsä virheen mahdollisuus on, koska en pahemmin ole ajatellut että joku jo kertaalleen korjattu olis hajonnut. Tuskin pultit nyt ihan yllättäen on kasvanut pituutta.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

kait ne saa parhaiten tarkistettua kun auto on ajokorkeudessa. Itsellä kun ei ole muuta kun yks pilarinostureita niin oon väännelly vaan rengasraudalla. Kyllä sen tuntee että onko ne puslat kuluneet vai ei.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää huomenissa väännellä olisko niissä vikaa. Jos ne on öljytäytteiset niin luulis et näkyisi jos vuotoa. itellä bilteman ajorampit ja kulma niissä semmoinen et etupuskuri varmasti paloina.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

sv22 kirjoitti:Pitää huomenissa väännellä olisko niissä vikaa. Jos ne on öljytäytteiset niin luulis et näkyisi jos vuotoa. itellä bilteman ajorampit ja kulma niissä semmoinen et etupuskuri varmasti paloina.
Etummaiset puslat on öljytäytteiset. Taaemmat on kumiset ja niissä on harvoin mitään vikaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kokeilin väännellä alatukivarren puslat tunkin varassa = renkaat ilmassa. Takimmainen oli jämäkkä, etummainen antoi sorkkaraudalle periksi jonkinverran. Edelleen se perimmäinen kysymys, saako tai kuuluuko niissä olla yhtään välystä vai löytyikö se vika viimein?

Kuva

Kuva

Seisontajarrussa oletuksen vastaisesti kaikki oli ehjää, mutta kuvat kertonee miksi piti ääntä. Hieman tärinä helpotti. En vaan nähny mihin hangannut, sisäpuolella ei jälkiä näkynyt.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kuvittelenko vai onko noissa pulteissa pallokartio? Vanteissa ainakin suorakartio jos tarvikevanteet?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pallothan noissa, samoin pitäis olla vanteissakin. Tottapuhuen allaolevista en ole tarkistanut, toisissa ainakin on pallokannoille.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eilen taas sattu tapaus jossa auto (BMW) tulee pyörien tasapainotukseen, puntit on kohallaan, pyörät pyöreät, pultit/sovitteet ok. ja autossa uutuuttaan kiiltävät jarrulevyt. Joko napalätkät on vaan "sutastu" puhtaaks tai jätetty sekin sutasematta, taikka levyt on vaan peruskiinalaiset. Oireet alkaneet korjaamoreissun jälkeen.

Erään Volvon uusista etulevyistä kerran mittasin 55g ja 60g heitot, kun ei alkanut pyöristä löytyä syytä tärinöihin. Ihan pyörien tasapainotuskoneella.

Jäähdytettyjä levyjä, joissa ei näy merkkiäkään tehtaalla tasapainotuksesta materiaalia poistaen.

Tarkista napalevyn heitottomuus, puhtaus ja tasomaisuus sekä jarrulevyn keskitys napaan siitä nurkasta josta pyörä irtosi, miksei tietty muistakin. Käytä myös levyt rengasliikkeen punttikoneessa. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Navat putsattu huolella, tässä ajan mittaan on ollut niin usein irti että melkeimpä kiiltää. Tämän tein ennen kuin olka-akseli ja myöhemmin napa vaihtui. Levyt KL:ltä haetut zimmermanit. Mainittakoot tässäkin et olka-akseli/napa vaihto helpotti hieman tärinää. Tietysti vois kokeilla vaihtaa etulevyt vielä päikseen, josko olisi mitään vaikutusta.

Vilkaisen het aamusta tuon vanne/pulttiasian.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kato ne levyt vielä punttikoneessa. Olkoonki niin Zimmerit..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Easy Rider kirjoitti:Olkoonki niin Zimmerit..
Juu, ei oo tänään niin varmaa Zimmereidenkään kanssa :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Noilla pulteillahan ei tosiaan ole merkitystä tärinöiden suhteen. Vanteet ei vaan välttämättä tykkää jos vääränlaiset.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sitäkin ehdin jo epäillä et vääristä pulteista johtuen pyörät ei istu ihan oikein.

Pitää työmaalla vaihtaa etulevyt päikseen, tietää sitten kotiin ajaessa onko eroa. Alkaa tulla vähitellen v****ilua kun joka vuoro mersu hallissa joku paikka auki..

Mut tosiaan, se pusla? Ei näkyny mitään märkää puslassa eikä lähettyvillä, mutta muutaman millin antoi periksi. Omien tunkkien nostokorkeus ei riitä siihen että sais rampit alle, eikä tässä monttua ole tähän hätään tarjolla.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Soittelin ylämaalle, sieltäkin vanne/rengas puolen ongelmana pitivät puhelinkeskustelun perusteella. Yritän jostain hankkia mielellään orkkisvanteet, mutta minkäslaiset tähän nyt siis menee?

Oleellista on että saa nykyiset renkaat (215/55/16) alle. Lähistöllä olisi SLK:n vanteet tarjolla, orkkikset, Etu 7x16 et 37, taka 8x16 et 30.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt edestä levyt ja pyörät vaihdettu päikseen. Samoilla nopeuksilla täristää mutta ikään kuin vähän pehmeämmin aikaisempaan verrattuna. Jos edullisempana vaihtoehtona hakis uuden levyn, 3kk vanhoja tuskin molemmin puolin tarvetta vaihtaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kuten mainitsin: Käytä ensin ne levyt sielä puntissa. Jos levyt vatkaa, niin takuisiinhan ne. :idea: Jos on per5eellään tasapaino, niin sano myös ettei samaa sontaa tarte enempää. Ettikööt levyt joilla voi ajaa. :D

Mutta en sano enempää, ennen tuomiota. Tahtosin niin julistaa että paskoja levyjä. Niitä kun nykyään on ja ihan joka haitolle asti. :(
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Semmoiset jäi edellisestä, kuskin puoli pyörähti hieman heikommin pelkkää napaa pyörittäen, työkaveri kehotti löysäämään hiukan laakeria joka tuli tehtyä. Oli välys, nyt vaan vähän enemmän. Nyt on hieman kireämpi kuin volkkareiden takalaakeri (työkaverin kommentti) ja välys on selkeä. EDIT: kokeilin nyt molemmin puolin alatukivarsien etupuslat, molemmissa saman verran välystä, eli molemmin puolin tai ei ei kumpikaan hajalla.

Ja eilen matkalla kirjoittaessa jäi mainitsematta että pehmenemisen, jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan, lisäksi pahimman tärinän nopeusalue laski, nyt pahiten ~80km+, 90 jälkeen alkaa vähän helpottaa.

Käytännön toteutuksessa hieman ongelmaa, vaikka sillähän jarrulevyistä murehtiminen loppuis. Töiden vuoksi ei ehdi rengasliikkeisiin, maanantaina ehkä. Auton etupää pitäisi saada ilmaan kotona ja se pysymään siinä jonka jälkeen levyt reppuun ja etsimään polkupyörällä rengasliikettä.

Jos tänään tulee sopiva rako iltasella, koetan vaihtaa vanteet vielä edestä taakse, minen millään suostuisi uskomaan että jokaikinen vanne samalla lailla kiero, jotain vaikutusta pitäis olla jos vanteista murheet. Ei sillä, nuo aiemmin mainitut SLK:n vanteet menee ilm. alle ja rengasliikkeestä kertoivat että nykyiset kumitkin sopii.

Mitenköhän nuo takuuasiat menee, kuitti kerrankin on tallella. Syynäsin eilen ne levyt sen verran läpi ettei välissä ole mitään ylimääräistä eikä edelleenkään silmämääräisesti kieroutta tai vaurioita.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kysäisin tuosta naapurissa olevasta liikkeestä, sanoivat ettei levyä saa laitettua rengaskoneeseen.. Onko siihen joku tietynlainen kone vai miten se onnistuu?

Päätin et käyn ne vanteet hakemassa, ei tarvi sitä sen enempää miettiä johtuuko huonoista tarvikevanteista vai ei.
mustang 66
Viestit: 311
Liittynyt: 05.11.2011 12:09
Paikkakunta: kerava(nivalasta)

Viesti Kirjoittaja mustang 66 »

oliskos sielä vauhtipyörässä vikaa.näissä manuaaleissa niitä kuulemma välillä menee.siskon autossa oli just tuommonen vika kans vedättäessä täryytti enempi.välillä rauhottu tasakaasulla.kysäseppä akip:ltä ne vaihto siihenki sen vauhtipyörän ja auto on 200 cdi -00 olisko kilsoja siinä 400tkm nurkilla.
ei oo ihan ilimanen kumminkaa.

http://www.mister-auto.fi/fi/vauhtipyor ... _g577.html

http://www.autoihinvaraosat.fi/970835-luk

ja kl:

http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /30877/941

toki kannattaa kysästä purku autoistaki mitä ne huutaa.
akilta siskolleki se löyty spurgu autosta
mercedes benz 203 200 cdi farmari -05
ford mustang ht 351 cleaveland -66
ford taunus coupe -76 (ikuisuusprojekti)
suzuki intruder 1400 -92

ex:124 300 tdt
ex:124 200 d
ex:201 200 d
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Siihen vielä kytkinhilut kaveriksi niin johan on konkurssi.. :evil:

Kytkintäkin tai voimansiirtoa kokonaisuudessaan tullut epäiltyä, pitäis vielä perän kiinnitys syynätä kun laatikon ja kardaanin puoli vaikuttaisi olevan ok.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

sv22 kirjoitti:Kokeilin väännellä alatukivarren puslat tunkin varassa = renkaat ilmassa. Takimmainen oli jämäkkä, etummainen antoi sorkkaraudalle periksi jonkinverran. Edelleen se perimmäinen kysymys, saako tai kuuluuko niissä olla yhtään välystä vai löytyikö se vika viimein?

Kuva

Kuva

Seisontajarrussa oletuksen vastaisesti kaikki oli ehjää, mutta kuvat kertonee miksi piti ääntä. Hieman tärinä helpotti. En vaan nähny mihin hangannut, sisäpuolella ei jälkiä näkynyt.
Kyllä ne puslat kuulostaa ihan ehjiltä.

Takakelkan etukumit tarkistettu? Onko autossa taksipaketti?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Takakelkan etukumit väännelty, tuossa toisaalla niistä kyselinkin, ja ne ilmeisesti ihan ok, reilun puoli senttiä joustoa korkeussuunnassa. Lankussa kun olivat hajalla aiheutti lähinnä vetelyä muttei täristänyt.

Itseasiassa taitaa olla taksialustalla, alunperin eteläsuomessa taksina ollut. Illmeisesti jousissa se suurin ero? KL:stä alustanumerolla iskarit kattoivat, puhuivat taksialustasta ja totesivat että samat iskarit. Vaihdettu takaiskari elegancesta, 1. molempien kyljessä.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

onhan sitkeessä,


ei se vauhtipyörän luulis olevan, etenkin jos tärisee vaikka heität tärinavauhdissa vapaalle ja kierrokset alas


tuo jarrulaikkojen moinen epätasapaino kuulostaa hurjalle, onks pystytty tp koneessa kattomaan halkaisija oikeaks, ettei se oo esim 50 gr. johonkin 13" päähän ?


miten ne renkaat / vanteet on puntitettu, dynaaminen vai staattinen ?
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tasapainotus ihan perinteisesti, rengas irti ja koneeseen, vanhoilla ja uusilla kumeilla, sen mukaan vanteet ok. Eikä oikein muutosta käytöksessä. uusilla kumeilla sata kilsaa täristi enemmän mutta sitten asettui. Oli tarkoitus viedä mese tuonne perähalliin piiloon, irrottaa levyt ja käydä liikkeessä pyörähtämässä mutta työpari soitteli sinne, sen tuttuja töissä eikä kuulemma saa levyjä katottua.

Työn alla vanteiden vaihto edestä taa, onko yhtään vaikutusta. Selviää sitten kotimatkalla. Taisin jo vannekaupat sopia, lauantai iltana tai sunnuntai aamuna selviää vaikutukset, riippuu ehdinkö ennen töihinlähtöä vaihtaa.

Kokeilen vielä sitä vapaalle vaihtamista samalla reissulla, mutta jotenkin ajattelisin et vauhtipyörä olis vielä kierrosriippuvainen, vasta taaempaa laatikosta tulis nopeuden mukaan.

Tosin yks työkaveri jolla tuon koeajatin oli sitä mieltä että niin tasainen kyyti ettei mitään tärinää huomaa, toki ajaa itse 240 volvolla..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”