Hammastangon/stefan vaihto
Hammastangon/stefan vaihto
Näköjään kaikki tulee sitten samaan aikaan, hehkut kun lakkas känkkäilemästä niin sitten tämmöstä. Kaarroin huoltoaseman pihaan, apukuskin etupyörää seuras tippa vana. Kurkistus auton alle näytti sitten tältä..
Mikä helkutti sieltä nyt otti ja hajosi? Saako sitä korjattua vai meneekö taas useampi satanen osiin?
EDIT: muutin nyt sitten otsikkoa paremmin kuvaavaksi
Mikä helkutti sieltä nyt otti ja hajosi? Saako sitä korjattua vai meneekö taas useampi satanen osiin?
EDIT: muutin nyt sitten otsikkoa paremmin kuvaavaksi
Viimeksi muokannut sv22, 20.6.2013 7:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eli nähtävästi taas rahanmenoa tiedossa.. pitääkin kaiken tulla samalla kerralla..
Onko tuollainen hammastanko miten työläs vaihtaa? Pitää ilmeisesti vaihdella samoihin aikoihin noiden pallojen kanssa ettei moneen kertaan tarvi nesteitä uusia.
Oliskos se niinkun tällanen osa?
http://www.lenkgetriebe.net/lenkgetrieb ... -line.html
Motonetin saldo näytti nollaa, servotronikkeja olis kyl jossain päin suomea varastossakin. Jos joltain kelvollinen löytyis niin tässä kohtaa saa tarjota..
Onko tuollainen hammastanko miten työläs vaihtaa? Pitää ilmeisesti vaihdella samoihin aikoihin noiden pallojen kanssa ettei moneen kertaan tarvi nesteitä uusia.
Oliskos se niinkun tällanen osa?
http://www.lenkgetriebe.net/lenkgetrieb ... -line.html
Motonetin saldo näytti nollaa, servotronikkeja olis kyl jossain päin suomea varastossakin. Jos joltain kelvollinen löytyis niin tässä kohtaa saa tarjota..
No niin, yön asiaa murehtiessani tongin nettiä läpi, tuolta naapurifoorumilta jonkinverran asiasta löytyi, mutta eipä ne paljoa auttaneet.
Eli seuraavia kysymyksiä heräs:
Koska tässä nyt ihan riittävästi kuluja ollut, tuo vähintään 400€ tässä kohtaa on aika sietämätön. Eli nyt hammastangon vaihtoa siirtääkseni harkitsin pelkän stefan vaihtoa. Mitat tuolta löytyi, mutta mitenkäs se vaihto? Pitääkö koko hammastanko irrottaa vai saisko sen vaihdettua alle päin jos raidetangon irrottaa? Eli onko stefa ulkopuolella ja mahtuuko tulemaan?
Kun koko mötikkä menee vaihtoon, millainen vaihtoprojekti on? Onko tuo muulla kiinni kuin raidetangoista ja hammastanko sitten kahdella pultilla kuten kuvista olin katsovinani?
Eli seuraavia kysymyksiä heräs:
Koska tässä nyt ihan riittävästi kuluja ollut, tuo vähintään 400€ tässä kohtaa on aika sietämätön. Eli nyt hammastangon vaihtoa siirtääkseni harkitsin pelkän stefan vaihtoa. Mitat tuolta löytyi, mutta mitenkäs se vaihto? Pitääkö koko hammastanko irrottaa vai saisko sen vaihdettua alle päin jos raidetangon irrottaa? Eli onko stefa ulkopuolella ja mahtuuko tulemaan?
Kun koko mötikkä menee vaihtoon, millainen vaihtoprojekti on? Onko tuo muulla kiinni kuin raidetangoista ja hammastanko sitten kahdella pultilla kuten kuvista olin katsovinani?
Ja kysäistään nyt samaan, kun täältäkin ristiriitaista tietoa on tullut vastaan, sopiiko servotronic hammastanko tilalle ja toimiiko samalla tavalla? Tuollahan oli mainintaa että olis kolmella putkella, mutta sitten taas ettei erona olisi kuin sähkötöpseli? Tietty vähän ihmetyttää, merteilillä servotronic 795€, ilman sitä 1251€..
Uus osa on nyt hankittu, katsotaas mihin tämä nyt sitten johtaa..
Het alkuun pari askarruttavaa asiaa: alfamerin kirja sanoo et kumien alle rasva kannattaa hankkia mb-liikkeestä. Mutta mitähän rasvaa sinne nyt oikeasti kannattaa laittaa?
Itse vaihtotyö eiihan tolkuttoman vaikealta vaikuta, purkuautosta sitä kun irrottelin, mutta mites sen suoraan saaminen? Onko hammastanko keskellä kun se on keskellä? Eli laitetaanko takaisin siten että kun ratti on suorassa, hammastanko on siten et molemmista päistä yhtä pitkällä?
Het alkuun pari askarruttavaa asiaa: alfamerin kirja sanoo et kumien alle rasva kannattaa hankkia mb-liikkeestä. Mutta mitähän rasvaa sinne nyt oikeasti kannattaa laittaa?
Itse vaihtotyö eiihan tolkuttoman vaikealta vaikuta, purkuautosta sitä kun irrottelin, mutta mites sen suoraan saaminen? Onko hammastanko keskellä kun se on keskellä? Eli laitetaanko takaisin siten että kun ratti on suorassa, hammastanko on siten et molemmista päistä yhtä pitkällä?
Ässään kun tuota vaihdoin, oli ohjausservon rattiakselille menevässä akselissa boorit ja ja ura kertomassa asentoa. Kun vanhaa ohjausservoa irrottaa on ratin hyvä olla suorassa, niin näkee sitten vanhasta servosta sen akselin asennon. Uudesta pyörittelee akselin samaan asentoon ja koska ratti pyörii vaan jokusen kierroksen, on servon keskikohta löydettävissä helposti.
Hankalin homma omassani oli hydrauliputkien hienokierteisten muttereiden kierteelle saaminen. Siinä kannattaa olla kärsivällinen ja pyöritellä ne liki loppuun asti sormin ja tehdä vasta loppukiristys työkaluilla. Ne kun menee väärälle jengalle, niin sitten vasta harmittaa. Omassani ne oli niin hankalassa paikassa, että toisen kierteellee saamiseen meni tunti. Tunti on pitkä aika seistä kumarassa kädet ylhäällä paskasten osien väliin puristuneena mutteri näpeissä.
Hankalin homma omassani oli hydrauliputkien hienokierteisten muttereiden kierteelle saaminen. Siinä kannattaa olla kärsivällinen ja pyöritellä ne liki loppuun asti sormin ja tehdä vasta loppukiristys työkaluilla. Ne kun menee väärälle jengalle, niin sitten vasta harmittaa. Omassani ne oli niin hankalassa paikassa, että toisen kierteellee saamiseen meni tunti. Tunti on pitkä aika seistä kumarassa kädet ylhäällä paskasten osien väliin puristuneena mutteri näpeissä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Onkohan siihen joku keino millä booreilta helposti lähtis? Irrottelu oli tosiaan melko helppoa kun ei ollut moottoria tiellä, siitä huolimatta irtosi rattinivelen yläpuolelta helpommin, ei viitsinyt voimaa käyttää ettei särje sitä muovia. Ahtaalta tuo vaikuttaa tehdä alle päin, se etuna että nyt sentään tietää tarvittavat avain koot, ei sokkona tarvi arpoa.
OLEHAN TARKKANA !!!
Pyörät ja ratti suorassa ja älä pyörittele rattia mihinkään, mieluiten lukitset siihen.
Muuten se kellojousi ottaa ihteensä ja katkeaa ja taas on rahanmenoa...
Eli sehän ei paljoa kestä kääntää yli suunnitellun, oisko noin 2 kierrosta keskiasennosta suuntaansa
Pyörät ja ratti suorassa ja älä pyörittele rattia mihinkään, mieluiten lukitset siihen.
Muuten se kellojousi ottaa ihteensä ja katkeaa ja taas on rahanmenoa...
Eli sehän ei paljoa kestä kääntää yli suunnitellun, oisko noin 2 kierrosta keskiasennosta suuntaansa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Oonkin miettinyt millä ratin sais pysymään suht paikoillaan operaation ajan, olishan se kiva et ratti pysyis oikeassa asennossa. Liekö mahdollista että olisi jopa kohdillaan rattinivel ettei tarvitsisi kuin yläpäästä nivel irrottaa. Tuossa vaihtokamppeessa kuitenkin 330tkm vähemmän ajettu nivel. Vai pitäiskö nivel kuitenkin irrottaa, ratti suoraan, hammastanko suoraan ja sovitella nivel sen jälkeen booreille siihen väliin?
En kuitenkaan heti saa nelipyöräsuuntaukseen joten raidetangot yritän saada mahdollisimman lähelle nykyistä kunhan osat tulevat.
En kuitenkaan heti saa nelipyöräsuuntaukseen joten raidetangot yritän saada mahdollisimman lähelle nykyistä kunhan osat tulevat.
2tuntia? Ja saattaa aika paljon keretä venyttelemäänkin. Tai jos tuossa ajassa tulisi kulmatkin säätöihin.sv22 kirjoitti:Oliskos tuo nyt niinkuin keskellä?
Vähän huolettaa tämä vaihto, millainen arvio olis ihan ammattilaisilla kestävästä vaihtoajasta?
Itse "lukitsin" ratin kuormaliinalla polkimeen ja penkin niskatyynyn tankoihin.
Muutaman kerran tuli tuo jumpattua ja ei tuossa nyt mitään ihan ihmeellistä ole?
Ei kyllä enää muistikuvaa tuosta boorin irtoamisesta, mutta oliko siinä joku hahlo josta voi vähän avittaa levälleen?
Kaksipilarinosturilla touhusin ja tosiaan putket irti, raidetangot kääntää irti, kaksi pulttia irti, rattiakseli irti ja vanha alas. Ja sitten sama kääntäen ja öljyn täyttö siihen sulaksi.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
just niinkuin pt kirjoitti, ihan raakaa tekemistä vaan ...
keskellä se on just noin, jollei oo kierroksen tai kaks pielessä, helppoa päättelyä vaan, eli haet irto hammastanGosta ääriliikkeet, ja sitten niiden puoliväli, ja kohdistusmerkki kuten kuvassa
ja kun purkaessas vanhan jätit ratin keskelle, ja suoraan, ei onGelmaa kohdistuksessa
sitten kun paketti on kasassa, ja nesteet täytettynä, kääntelet rauhaksiin ohjausta ilman käynnistystä laidasta toiseen muutaman kerran, ja tarkistat tehostimen nesteen määrän, kurluttaa ilmat pois
lopuks peli käyntiin - ja sama juttu - rauhaksiin laidasta toiseen muutaman kerran, ja jos teit kaiken oikein, jäi se spiraalikin ratissa eheäks
vinkki: siihen ilmaushommaan saat helpotusta, kun pidät keulan nostettuna maasta / tai teet sen ennenkuin laitat raidetangon päät kiinni
kyllä se siitä ...
keskellä se on just noin, jollei oo kierroksen tai kaks pielessä, helppoa päättelyä vaan, eli haet irto hammastanGosta ääriliikkeet, ja sitten niiden puoliväli, ja kohdistusmerkki kuten kuvassa
ja kun purkaessas vanhan jätit ratin keskelle, ja suoraan, ei onGelmaa kohdistuksessa
sitten kun paketti on kasassa, ja nesteet täytettynä, kääntelet rauhaksiin ohjausta ilman käynnistystä laidasta toiseen muutaman kerran, ja tarkistat tehostimen nesteen määrän, kurluttaa ilmat pois
lopuks peli käyntiin - ja sama juttu - rauhaksiin laidasta toiseen muutaman kerran, ja jos teit kaiken oikein, jäi se spiraalikin ratissa eheäks
vinkki: siihen ilmaushommaan saat helpotusta, kun pidät keulan nostettuna maasta / tai teet sen ennenkuin laitat raidetangon päät kiinni
kyllä se siitä ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Kiitos
Tarviikos noihin liitoksiln mitään tököttiä, sama kysymys tietty jousipallojen kanssa, siis jotain hydraulilukiteliimaa tms?
Menee ehkä tyhmien kysymysten kategoriaan, mut ikäänkuin muistelisin jossain mainintaa ettei missään nimessä sais päästää säiliötä tyhjäksi ja jotain siitä että öljyt pitäis mittatikun reijästä mieluusti laittaa? Kysehän oli s210, jossa tasonsäätö. Oliskos tuo liittynyt jotenkin siihen tandempumppuun..?
Aattelin et jos säiliön imaisis tyhjäksi ennenkuin alkais työhön. Vaikka säästölinjalla pitäis olla, niin uusiokäytön lisäksi ei ehkä tulis emännältä huutoa pihan sotkemisesta. Ja todellisuudessahan kyse on myös siitä et takapalloja en ihan samaan viikonloppuun saa mahdutettua, ei huvittaisi kahteen kertaan laittaa nesteitä parin viikon sisään uusiksi. Ainakaan tähän mennessä ei ole selvinnyt mikä muu sinne käy kuin se 15€/litra maksava, ja taitaa sinne jokunen litra upota kun sikses tulee. Onnistuiskos tuollainen (jos nyt ilmiselvä vanhojen nesteiden kierrätyksen typeryys huomioidaan)?
Tarviikos noihin liitoksiln mitään tököttiä, sama kysymys tietty jousipallojen kanssa, siis jotain hydraulilukiteliimaa tms?
Menee ehkä tyhmien kysymysten kategoriaan, mut ikäänkuin muistelisin jossain mainintaa ettei missään nimessä sais päästää säiliötä tyhjäksi ja jotain siitä että öljyt pitäis mittatikun reijästä mieluusti laittaa? Kysehän oli s210, jossa tasonsäätö. Oliskos tuo liittynyt jotenkin siihen tandempumppuun..?
Aattelin et jos säiliön imaisis tyhjäksi ennenkuin alkais työhön. Vaikka säästölinjalla pitäis olla, niin uusiokäytön lisäksi ei ehkä tulis emännältä huutoa pihan sotkemisesta. Ja todellisuudessahan kyse on myös siitä et takapalloja en ihan samaan viikonloppuun saa mahdutettua, ei huvittaisi kahteen kertaan laittaa nesteitä parin viikon sisään uusiksi. Ainakaan tähän mennessä ei ole selvinnyt mikä muu sinne käy kuin se 15€/litra maksava, ja taitaa sinne jokunen litra upota kun sikses tulee. Onnistuiskos tuollainen (jos nyt ilmiselvä vanhojen nesteiden kierrätyksen typeryys huomioidaan)?
Nyt mennään taas hieman muistikuvien perusteella, mutta olikohan näin, että dieselissä oli molemmat samassa pumpussa (tandem) ja taasen bensakoneiset omilla pumpuillaan.ram kirjoitti:Talttaruuvarin kärjellä sain levitettyä booriliitosta. Mulla ei tasonsäätö ollut ohjaustehostimen pumpun kanssa tekemisissä, mutta 200 km ajeluilla lähti ilmat pois systeemistä ja koko ajan sai lisäillä nestettä.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Dieselissä ainakin yhteinen. Onkos tuohon muuten mitään muuta öljyvaihtoehtoa kuin se zitan? KL:stä toki löytyy, mutta kun pari viikkoa takaperin yritin varaosaliikkeistä etsiä niin ei ollu yhtään mitään. Etsivät rekkarin perusteella ja silti tarjos kahta eri öljyä, toinen tehostimeen ja toinen tasonsäätöön.
Just ilmoitettiin että uudet osat olis noudettavissa, tänään vois vaihdella raidetangot. Vieläkin mietityttää mikä rasva sinne kuuluu kumeihin? Näköjään ne päät kuuluu voidella klemmareiden alta, entäs sitten itse hammastanko? Jarrukliinerilläkö puhtaaksi ja kumit kii vai pitäiskö jotain vaseliinia sutia tankoonkin?
Just ilmoitettiin että uudet osat olis noudettavissa, tänään vois vaihdella raidetangot. Vieläkin mietityttää mikä rasva sinne kuuluu kumeihin? Näköjään ne päät kuuluu voidella klemmareiden alta, entäs sitten itse hammastanko? Jarrukliinerilläkö puhtaaksi ja kumit kii vai pitäiskö jotain vaseliinia sutia tankoonkin?
No joo, ei ihan logiikka pelannutkaan..
Työmaalla ehdin purkailla, uudet raidetangot paikoillaan.
Tässä näyttäisi olevan jonkunlainen pykälä hammastangossa, aiemman lähetetyssä kuvassa puoli kierrosta pielessä(oikealle äärilaidassa pysähtyi sen kohdalle). Kolme ja 1/10 kierrosta noin tuntuis olevan laidasta laitaan.
Tässä kohdin olis mitalla katottuna kohdillaan, molemmilla puolilla saman verran, tällä mittaustyylillä,eli reunasta raidetangon liitoskohtaan.
Eli pitäiskö tuon olla jonkin loogisen merkin kohdilla vai onko nyt mahdollisesti vaan tuossa hammastangossa merkki väärällä kohdalla ja raidetangoilla säädelty ratti suoraan? Ihan ajossa olleesta autosta kuiteskii otettu, joten ei nyt ihan täysin päin veetä luulis olevan.
Työmaalla ehdin purkailla, uudet raidetangot paikoillaan.
Tässä näyttäisi olevan jonkunlainen pykälä hammastangossa, aiemman lähetetyssä kuvassa puoli kierrosta pielessä(oikealle äärilaidassa pysähtyi sen kohdalle). Kolme ja 1/10 kierrosta noin tuntuis olevan laidasta laitaan.
Tässä kohdin olis mitalla katottuna kohdillaan, molemmilla puolilla saman verran, tällä mittaustyylillä,eli reunasta raidetangon liitoskohtaan.
Eli pitäiskö tuon olla jonkin loogisen merkin kohdilla vai onko nyt mahdollisesti vaan tuossa hammastangossa merkki väärällä kohdalla ja raidetangoilla säädelty ratti suoraan? Ihan ajossa olleesta autosta kuiteskii otettu, joten ei nyt ihan täysin päin veetä luulis olevan.
menee ihan raidetanGon päiden pyörittelyllä, en näe nelipyöräsuuntausta tuon takia välttämättömänä ...
joutunet kuitenkin säätämään ratin suoraks sieltä rt päistä, ja samalla paat sen aurauksen ojoon - ite
joutunet kuitenkin säätämään ratin suoraks sieltä rt päistä, ja samalla paat sen aurauksen ojoon - ite
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Ihan varmaan onnistuu, edelleen ajelemaan pää ulkona kuunnellen et onnistuiko etupyörän laakerin vaihto
Alustaan on nyt jo vaihdettu alapallo, ylätukivarsi, iskarit eteen, narinat ja heti ku ehtii jousipallot, tuon hammastangon lisäksi, ei taida nelipyöräsuuntaus pahaa tehdä.
12.7. viimeistään katsastus ja tuo ja pallot ny ainakin pitää hoitaa ennen sitä, tais olla 3 vapaata ennen sitä et tiukille menee.
Alustaan on nyt jo vaihdettu alapallo, ylätukivarsi, iskarit eteen, narinat ja heti ku ehtii jousipallot, tuon hammastangon lisäksi, ei taida nelipyöräsuuntaus pahaa tehdä.
12.7. viimeistään katsastus ja tuo ja pallot ny ainakin pitää hoitaa ennen sitä, tais olla 3 vapaata ennen sitä et tiukille menee.
Tuli vaihdettua, eikä se menny nyt ihan niinku piti...
Eli vanha pois, uus paikalleen, ratti suorassa ja hammastangossa merkki kohillaan.
Koeajolla ratti 45 astetta vasemmalle vinossa ja ABS, BAS ja ESP huutaa. Pyöränsuuntauhan nyt ei ole sinne päinkään, mutta aiheutuuko nuo herjat veellään olevista pyöränkulmista vai menikö ratin ja hammastangon asennus jotenkin vinksalleen? Ja oleellisimpana, onko jotenkin mahdollista tarkistella tuo kummasta johtuu? Pyöränsuuntaus kun ei ihan ilmaista lystiä ole, ei viitsisi hirveän useasti tehdä jos vika on muualla..
Eli vanha pois, uus paikalleen, ratti suorassa ja hammastangossa merkki kohillaan.
Koeajolla ratti 45 astetta vasemmalle vinossa ja ABS, BAS ja ESP huutaa. Pyöränsuuntauhan nyt ei ole sinne päinkään, mutta aiheutuuko nuo herjat veellään olevista pyöränkulmista vai menikö ratin ja hammastangon asennus jotenkin vinksalleen? Ja oleellisimpana, onko jotenkin mahdollista tarkistella tuo kummasta johtuu? Pyöränsuuntaus kun ei ihan ilmaista lystiä ole, ei viitsisi hirveän useasti tehdä jos vika on muualla..
nyt TARKKANA sitten ettet venytä sitä kellojousta poikki...
mutta jos se ratti oli KESKELLÄ ja hammastanko myös, ei hätää...
se vaan ei nyt ymmärrä, että ajat suoraan kun ratin asentotunnistin on sitä mieltä että kaartaa ...
raidetangoista kääntelet nyt sen ratin sinne suunnilleen suoraan, ja kato vaikka metrimitalla auraus about kohilleen
mutta jos se ratti oli KESKELLÄ ja hammastanko myös, ei hätää...
se vaan ei nyt ymmärrä, että ajat suoraan kun ratin asentotunnistin on sitä mieltä että kaartaa ...
raidetangoista kääntelet nyt sen ratin sinne suunnilleen suoraan, ja kato vaikka metrimitalla auraus about kohilleen
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Se näyttäis olevan kohdillaan, mut se muovihan nyt on sen verran lerppu että antaa kyl helposti boorin pari heittää. Eihän se kovin mukavaa olis boori kerrallaan kokeilla jonnekin, suunnata pyörät ja kattoa mitä tapahtuu..
Sitä tuossa yritin pähkiä etteihän tangossa älyä ole joten ratin asennosta tuon luulis ottavan nuo herjat.
Missä se kellojousi näin fyysisesti sijaitsee?
Sitä tuossa yritin pähkiä etteihän tangossa älyä ole joten ratin asennosta tuon luulis ottavan nuo herjat.
Missä se kellojousi näin fyysisesti sijaitsee?
Ratin takana ohjauspylväässä.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
jos oot suuntaukseen menossa joka tapauksessa, säädä auraus nollaan, eli molemmat renkaat suoraks kun rattikin suorassa
hiukanhan se sais aurata, mutta kuten sanottu, jos oot hetikohta menossa pukkiin niin ei sen niin väliä ...
ja se kellojousi / ts. spiraali on tosiaan ratin takana ratti akselin kanssa naimisissa, muttei vaihda asentoa jos siirrät rattia boorilla, eli se ei asiaa helpota ESP ym herjaan
hiukanhan se sais aurata, mutta kuten sanottu, jos oot hetikohta menossa pukkiin niin ei sen niin väliä ...
ja se kellojousi / ts. spiraali on tosiaan ratin takana ratti akselin kanssa naimisissa, muttei vaihda asentoa jos siirrät rattia boorilla, eli se ei asiaa helpota ESP ym herjaan
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Oikea suuntaus tarkotus tehdä hetimiten (paitti kolme päivää sitte edessä apparinpuolella alkoi narina, kai taas pitää jotain uusia..), mutta nyt pitäis saada tolkku tuosta ettei suuntaus mee hukkaan.
Kuulemma n 5 astetta saa olla rattiakselin ja hammastangon välillä heittoa, muuten tulee ongelmia. Pitää kokeilla siihen nollaan saada ratti suoraksi, muuten menee boori kerrallaan kokeilemiseksi. Onneksi meni eilen katsastuksesta läpi, ei tarvitse niin paljoa panikoida.
Liekö vaikutusta, kuten yllä mainitsin kohdistusmerkki ja mitattu hammastangon keskikohta heitti, oliskohan ollu jo lähtökohtaisesti joku vialla?
Kuulemma n 5 astetta saa olla rattiakselin ja hammastangon välillä heittoa, muuten tulee ongelmia. Pitää kokeilla siihen nollaan saada ratti suoraksi, muuten menee boori kerrallaan kokeilemiseksi. Onneksi meni eilen katsastuksesta läpi, ei tarvitse niin paljoa panikoida.
Liekö vaikutusta, kuten yllä mainitsin kohdistusmerkki ja mitattu hammastangon keskikohta heitti, oliskohan ollu jo lähtökohtaisesti joku vialla?