w210 sedan ja matala keula

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Garcia kirjoitti:Jostain syystä mersujen vakiostanssi näyttää muutenkin melko keulivalta ainakin tehtaan mainoskuvissa. Tyyliin näin: http://www.ajovalo.net/Historia/images/85W124.jpg ja näin: http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/94MBCsivulta.jpg

Näin muuten tässä vähän aikaa sitten lankun, jossa oli perä nostettu käsittämättömän korkealle. Renkaan ja pyöränkaaren väliin jäi valehtelematta varmaan 30 cm rako. Oli aika uskomaton näky. :lol:
Näin samanlaisen pari viikkoa sitren, ettei ollut sama...nauroin että on tainnu mennä etujouset taakse.... :D
Ja varmaan on mennytkin....?

.
Mostro
Viestit: 68
Liittynyt: 12.9.2011 21:22
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mostro »

Mostro kirjoitti:
todellauupunut kirjoitti:
Ei tainnu renkaat linkussa nähdä onko jousen alapäästä paskanpeittämä viimeinen 5cm katki....?

Kumit on jousen yläpäässä jousikupissa....
1=matalin
4=korkein

.
Ei tainnu ei :oops: . Kävi vielä niin hienosti kun tuota omaa tänään korottelin niin laitoin paksumman kumen ensiksi taakse... Sitten kun aloitin etupäätä, huomasin 6 sentin pätkän olevan poikki jousen päästä. Ei siis ollut ihme, kun aina tuntui olevan kuskin puoli edessä 5 milliä matalampi kun niitä moneen kertaan mittailin.

Siinä välissä tietty 3 kilsan päässä oleva motonetti oli sulkeutunut varttia aiemmin. Hyllystäkin omaan sopivat ja ykkösen kumetkin olisi löytyneet. Tarkastin just jatkon varalle. No, katkinainen jousi takaisin, ja maanantaina uus yritys. Varmaan 5 nännin kumi muuttui samalla tarpeettomaks, autossa tällä hetkellä 3 paikalla jolla vähän liian matala. Uudella jousella varmaankin korottuu.
.
Ihme homma, vaikka vaihdoin uudet jouset niin aina vaan on kuskinpuoli 5milliä matalampi. Moneen kertaan mahdollisimman suoralla pinnalla mitattuna... Ilman kuskia ja kuormaa tietty. Käväs jo mielessä että laitan pykälää korkeammat kumet kuskille, mutta en taida sitä tehdä kun ei auto 5millin vinoudella sentään pahalta näytä, kun katsoja ei ole väyrynen ja nää kahta kylkeä yhtä aikaa. Lokarinkaareen vertaamalla sen tarkka jätkä kyllä huomaa.

Eipä ne olleet alkuperäiset jousetkaan juurikaan painuneet, ykkösen kumeilla tuli etukeno. Nyt siellä alkuperäiset 3 näppyläiset. Nyt varakumeja hyllyssä säätöinnon varalle pariakin korkeutta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Josko olisi takajousi poikki ?
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Mostro kirjoitti:
Mostro kirjoitti:
todellauupunut kirjoitti:
Ei tainnu renkaat linkussa nähdä onko jousen alapäästä paskanpeittämä viimeinen 5cm katki....?

Kumit on jousen yläpäässä jousikupissa....
1=matalin
4=korkein

.
Ei tainnu ei :oops: . Kävi vielä niin hienosti kun tuota omaa tänään korottelin niin laitoin paksumman kumen ensiksi taakse... Sitten kun aloitin etupäätä, huomasin 6 sentin pätkän olevan poikki jousen päästä. Ei siis ollut ihme, kun aina tuntui olevan kuskin puoli edessä 5 milliä matalampi kun niitä
moneen kertaan mittailin.

Siinä välissä tietty 3 kilsan päässä oleva motonetti oli sulkeutunut varttia aiemmin. Hyllystäkin omaan sopivat ja ykkösen kumetkin olisi löytyneet. Tarkastin just jatkon varalle. No, katkinainen jousi takaisin, ja maanantaina uus yritys. Varmaan 5 nännin kumi muuttui samalla tarpeettomaks, autossa tällä hetkellä 3 paikalla jolla vähän liian matala. Uudella jousella varmaankin korottuu.
.
Ihme homma, vaikka vaihdoin uudet jouset niin aina vaan on kuskinpuoli 5milliä matalampi. Moneen kertaan mahdollisimman suoralla pinnalla mitattuna... Ilman kuskia ja kuormaa tietty. Käväs jo mielessä että laitan pykälää korkeammat kumet kuskille, mutta en taida sitä tehdä kun ei auto 5millin vinoudella sentään pahalta näytä, kun katsoja ei ole väyrynen ja nää
kahta kylkeä yhtä aikaa. Lokarinkaareen vertaamalla sen tarkka jätkä kyllä huomaa.

Eipä ne olleet alkuperäiset jousetkaan juurikaan painuneet, ykkösen kumeilla tuli etukeno. Nyt siellä alkuperäiset 3 näppyläiset. Nyt varakumeja hyllyssä säätöinnon varalle pariakin korkeutta.
Nyt en ole sata varma mutta mitenkäs vaikuttaa kallistuksen vakaajan takeltelu tuohon asentoon. Tai samaisen tangon kumien väljyys ?

.
Mostro
Viestit: 68
Liittynyt: 12.9.2011 21:22
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mostro »

Takajouset on ehjät, vaihdoin taakse ensimmäiseksi nelosen kumit kun tuota korottelua aloitin.

Kallistuksenvakaajan koiranluut eteen on äskettäin vaihdettu. Samassa yhteydessä kokaistu lihasvoimin että isompaa väljää ei ainakaan runkopuslissa ole. Eipä kyllä vakaajat muutenkaan taida autoa kallistaa tasamaalla, edellyttäen että kummallakin puolella on samanlaiset osat (koiranluut yms.).

Mutta tuskin tämä nyt sentään ominaisuus voi olla, eihän nyt saksalainen insinööri vinoa autoa voi suunnitella. Luulisi ainakin ettei kuskinpuolesta ainakaan raskaampaa ole tehty pitkittäismoottorisessa autossa...

Yksi juttu mikä tuli vielä mieleen, pitäisi varmaankin tasonsäätö hakea takana keskikohtaansa kun sitä perääkin siis tuli korotettua...
klassikko
Viestit: 28
Liittynyt: 05.3.2013 21:54

Viesti Kirjoittaja klassikko »

Onko mielipiteet yleisesti niin että kannattaa laittaa tuo Eibachin madallus mielummin kuin avantgarden? Ja kannattaako noihin kaveriksi laittaa sitten Avantgarden iskarit? Entä Motonetin Avantgarde iskarit, ovatko samat kuin KL:n?

Jos haluaa auton olevan ryhdissä, perä hieman korkeammalla niin kannattaako laittaa eteen esim 2- kumit ja taakse 3 tai 4 ?
Olisi hyvä saada kokemukset mitä kumia laittaa niin ei tarvitse montaa kertaa vekslata. Ja etupään pitää käyttäytyä tietty niin ettei ota maahan ihan helposti töyssyissä.
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

300tdt-98 exässä laitoin eibachin -30 madallussarjan ja kakkosen kumit eteen. Siitä tuli liian matala. 235 45 17 pyörän yläosa oli aikalailla kaaren korkeudella, kaaresta keskiöön en mitannu. Vaihdoin korkeimmat kumit (Olikos 5 nappulaa) ja nousi sopivasti ainakin ensialkuun. Alkuun kaarelta keskiöön korkeus oli 340mm mutta muutaman vuoden myöhemmin lähellä 330 mm. Avantcarden alustalla (nykyinen omistaja) auto nousi jokusen senttiä ylemmäs. Ja alkutilanne classic alustalla korkeimmilla kumeilla oli 38cm kaarelta keskiöön. Siis eibach -30 oli käytännössä enemmän kun kumit pysy samoina. Hyvä se oli ajaa ja matkustaa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
klassikko
Viestit: 28
Liittynyt: 05.3.2013 21:54

Viesti Kirjoittaja klassikko »

Castillo kirjoitti:300tdt-98 exässä laitoin eibachin -30 madallussarjan ja kakkosen kumit eteen. Siitä tuli liian matala. 235 45 17 pyörän yläosa oli aikalailla kaaren korkeudella, kaaresta keskiöön en mitannu. Vaihdoin korkeimmat kumit (Olikos 5 nappulaa) ja nousi sopivasti ainakin ensialkuun. Alkuun kaarelta keskiöön korkeus oli 340mm mutta muutaman vuoden myöhemmin lähellä 330 mm. Avantcarden alustalla (nykyinen omistaja) auto nousi jokusen senttiä ylemmäs. Ja alkutilanne classic alustalla korkeimmilla kumeilla oli 38cm kaarelta keskiöön. Siis eibach -30 oli käytännössä enemmän kun kumit pysy samoina. Hyvä se oli ajaa ja matkustaa.
Ok. Mitenkäs tuo iskarin valinta. Kannattaako ottaa Motonetistä sport iskarit vai kannattaako tilata KL:ltä ?
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Ainakin KL:n toimittamat avantcarden iskarit tehtävänsä teki tuossa em. väykässä
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
klassikko
Viestit: 28
Liittynyt: 05.3.2013 21:54

Viesti Kirjoittaja klassikko »

Castillo kirjoitti:Ainakin KL:n toimittamat avantcarden iskarit tehtävänsä teki tuossa em. väykässä
Sitten tilataan iskarit sieltä, ainakin eteen. Taakse on juuri vaihdettu vakio iskarit ja mietin että kannattaako niitä lähteä vaihtamaan? Toimiihan tuo Eibach niidenkin kanssa. Miten vain ajotuntuma jos edessä sport iskarit ja takana vakiot?
klassikko
Viestit: 28
Liittynyt: 05.3.2013 21:54

Viesti Kirjoittaja klassikko »

KL:llä tosiaan eteen ovat Bilsteinit ja taakse Sachit. Toimivat ainakin heidän mukaansa yhtä hyvin vaikka edessä toista merkkiä ja takana toista. Eli tuollaiset + Eibachin jouset niin pitäisi ajon parantua.
Mänty
Viestit: 7
Liittynyt: 12.8.2012 14:23

w210 alusta

Viesti Kirjoittaja Mänty »

Mites teillä renkaat kuluu edessä, kun madallettu vähän reippaammin?

Oon lukenu, että edessä on kulmien säätöön käytetty epäkeskopultteja.
Pystyykö noilla epäkeskopulteilla säätämään camberi kulmaa tarpeeksi, ettei kuluvuus ole luokkaa 1 setti/kesä?
Eteen ei taida olla saatavilla camber-tankoja, ainakaan suomesta?

Mulla on säädettävä alusta ja oli säädetty etee niin alas kun pystyi niin 19" vanteella 215/35 renkaat kului viikossa paskaks.
Nostinki autoo jonku verran mutta nyt näyttää turhan korkeelta. Ja renkaat vaihtu 235/35 profiiliin.

Pyöränkulmat säädetty. Sanoi liikkeessä, että enempää ei saanu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Säätövarat on edessä vähäiset säätöpulteillakin. Ne laitetaan paikalleen sellaiseen asentoon että camber on mahdollisimman oikeaan suuntaan ja siinä se.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos renkaat kuuluu viikossa rikki niin autossa on vikaa muualla. minun Väyrysen keula on tosi matala eikä ole säädetty pyörän kulmia mitenkään, eikä renkaat ole kuuluneet erityisen nopeasti. ainakaan 10tkm matkalla ei ole huomannut erityistä kulumista.

golfissa oli kulmat vinossa 6 ja 8 astetta (aurausta) monttuun ajon jälkeen, ja sekin kesti kuitenkin 1500 km ennen kuin uudet Nankang ns2 renkaat kului läpi puhki.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Mänty
Viestit: 7
Liittynyt: 12.8.2012 14:23

Viesti Kirjoittaja Mänty »

Korjataas sen verta että muistaakseni renkaat ei kulunu sisästä hirveesti enää kulmien säädön jälkeen..
Ja noit 215 renkaat halkes sisäpuolen reunasta siinä viikossa.

Mutta mutta tuli vaan tossa mieleen et voiko renkaiden kantavuus vaikuttaa tohon? Veikkaan että 215 ei ollu riittävä kantavuus.
No rengaskauppias sano et käy kun ilmotin että väyrysmersuun tulossa..Tietysti luotin kauppiaan sanaan..
Noo sain uuden ensimmäisen hajonneen tilalle ja loppujenlopuks sain 235 renkaat kun toinenkin meni, mutta noissakin taitaa olla liian pieni kantavuus kun on Y91 ja luin että 93 tarvis olla.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

neloskoneisen väyrysen etuakselille (220cdi) saa laittaa painoluokka 82 renkaan. 91 on aivan täysin riittävä. Käytännön syistä kuitenkin 94 taitaa olla yleisin. kun taka-akselilla farmari vaatii sen 93 ja valtaosa rengasvalmistajista tekee standardina 94.

(tänää asiaa pähkäilin)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Mänty
Viestit: 7
Liittynyt: 12.8.2012 14:23

Viesti Kirjoittaja Mänty »

selvä homma.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”