w210 etupyörän laakeri hajosi ja rikkoi...

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

w210 etupyörän laakeri hajosi ja rikkoi...

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Alkutalvesta kävi niin että kuskin puolen eturenkaasta hajosi laakeri ja vanteen pultit pääsi pyöriessään rikkomaan ainakin laakerin kiinnitysmutterin. Jätin auton sitten seisomaan odottelemaan kevättä.

Kuulin tuossa juuri että kaverin tuttavan w210 mallisissa on käynyt samalla tavalla. Tyyppivika ? Mitä kaikkea kannattaa varautua hankkimaan kun alan tuota remonttia suunnittelemaan. Ei taida ihan laakerin ja uuden kiristysmutterin hankinnalla tulla kuntoon...

Käytetyt osat kiinnostaa jos uusittavaksi menee muutakin kuin laakeri ja kiristysmutteri.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Mutteri jumissa

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Joo täytyy alkaa kyselemään osia, kunhan saan tuon kiinnijuuttuneen laakerin kiristysmutterin irti. Mutterin kiristysruuvin kanta oli kohtalaisesti myös kulunut mutta lähti auki ja pois, itse mutteri onkin sitten todella lujassa.

Onko kenelläkään kertoa hyvää keinoa mutterin irroitukseen ?

Jos ei irtoa niin sitten täytyy ilmeisesti irroittaa alatukivarresta alkaen ja toimittaa pajalle irroitettavaksi :?:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Se on koko olka-akseli paskana kun laakeri jurpannu kiinni. Olka-akseli, napa,mutteri,abs anturi uusiks ni tulee kuntoon.[/img]
Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Ok, eli sen saa purettua irti tuossa kokoonpanossa, ilman että purkaa laakerin kautta ?
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ruikkalandia kirjoitti:Ok, eli sen saa purettua irti tuossa kokoonpanossa, ilman että purkaa laakerin kautta ?
Jarrukilven tarvit sieltä navan takaa, ellet uusi sitä samalla. Akseli rälläkällä poikki, tai mutteri kappaleiks ja napa ja sit kilpi pois. Olka-akseli pois ja uusilla kasaus.
Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Ok, kiitos neuvoista. Se kävikin jo mielessä että laikka laulamaan kun ei tarvi enää ehjänä koittaa saada irti. Kyllä se mutteri sai jo kovaa vääntöä ja iskua mutta ei tosiaan taida lähteä ku rälläkällä.

Miten toi Abs anturi ? sekö on saletisti myös entinen ?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mulle kävi vajaa kymmenen vuotta sitten samanlailla W203:sen taksin kanssa. Laakeri meni ensin rikki jo muistaakseni 20-30 tkm. ajettuna. Takuuseen vaihdettiin laakeri, ja sillä ei monia tuhansia ajettukaan, kun jo leikkasi laakeri kiinni-olikohan sitten kiritty Veholla liian piukkaan kiinni? Kyllähän siinä tulee sellanen vääntö kaupunkinopeuksissakin, että pyörähtää olka-akselikin piloille.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Isäukon kanssa juuri eilen juttelin ja se kerttoi ajelleensa lankulla kun kävi iso pamaus. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt ja kaikki toimi ihan normaalisti. Sitten noin 50 kilometrin ajon jälkeen korjaamolle, jossa todettiin etulaakerin olevan sökö. Yksi kuula oli karannut, mutta ei ollut vielä koko paketti ottanut itseensä. Ei varmaan olisi ollut monesta metristä enää kiinni.
Kein siknatuur
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Lienee napa-akselista kyse.
Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Taustaa vauriosta...

Vaimo ajeli autolla noin 15 km sen jälkeen kun ekan kerran soitti että tuntuu kuin auto ohjaisi itsestään ojaan ja vikisee. Lohduttelin että polje vaan kotiin saakka, jarrut siellä varmaan vinkuu.

Pihalla sitten potkaisin rengasta ja se nitkui ihan kunnolla. Kuppi oli irti, laakerin hilkut välistä poissa ja vanne pyöri navan kanssa akselin ympärillä ilman laakeria. Oli se sitten olka tai napa-akseli nimeltään, niin samasta asiasta kai puhutaan.

Sampo N kirjoitti että mikään varoitusvalo ei palanut. Sama juttu vaikka laakeri -/t kokonaan hajosikin
Abs valo tai mikään muukaan ei palanut ja kaikki varoitusvalot sammuu edelleenkin mittaritaulusta normaalisti kun auton käynnistää...
Siksi ihmetyttää tuo abs anturi asia mutta sehän selviää kun kohta pääsen osat irroittamaan.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ruikkalandia kirjoitti:Taustaa vauriosta...

Vaimo ajeli autolla noin 15 km sen jälkeen kun ekan kerran soitti että tuntuu kuin auto ohjaisi itsestään ojaan ja vikisee. Lohduttelin että polje vaan kotiin saakka, jarrut siellä varmaan vinkuu.

Pihalla sitten potkaisin rengasta ja se nitkui ihan kunnolla. Kuppi oli irti, laakerin hilkut välistä poissa ja vanne pyöri navan kanssa akselin ympärillä ilman laakeria. Oli se sitten olka tai napa-akseli nimeltään, niin samasta asiasta kai puhutaan.

Sampo N kirjoitti että mikään varoitusvalo ei palanut. Sama juttu vaikka laakeri -/t kokonaan hajosikin
Abs valo tai mikään muukaan ei palanut ja kaikki varoitusvalot sammuu edelleenkin mittaritaulusta normaalisti kun auton käynnistää...
Siksi ihmetyttää tuo abs anturi asia mutta sehän selviää kun kohta pääsen osat
irroittamaan.
Ei valttämåttä viellå ole kokonaan rikki, yleensä on anturinpää hiukan rouhiintunu ni ei tiedä kuin kauan kestää.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ja olka-akseli nimellå se ainaki liikkuu.....
Ruikkalandia
Viestit: 49
Liittynyt: 09.11.2010 8:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Irti on

Viesti Kirjoittaja Ruikkalandia »

Kuva
Kuva

Dodiin. Akselin pää, ennen kierteitä, on vain hieman saanut kipeetä ja nuo anturit näyttäis olevan täysin kunnossa. Ehkä se kuitenkin kannattaa akseli vaihtaa, napa ainakin ehdottomasti. [/img]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”