Perän vaihto

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Perän vaihto

Viesti Kirjoittaja JSO »

Eli autona 290td farkku ja eilen kun löin kaasua vähän reippaammin pakilla niin kuulu kova pamaus takapäästä. No heti tän jälkeen alkanu pitää kauheeta jyskytystä kiihdyttäessä ja tiukkaan kääntäessä, jyskytys on sen verran kova että takapenkin pullotelineessä oleva pullo pomppii ilmaan. Mikäköhän sieltä pamahti tällä kertaa?
Viimeksi muokannut JSO, 21.4.2015 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

rättinivel tai kartaanin kumi antanu periks? niin, liikkuuko auto enää minnekkää?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Liikkuu auto, ei tosin tee mieli oikeen ajaa. Edellisestä 202:sta meni kannatinkumi ja sillon tuntu että ääni tulis ennemmin etukyynärnojan alta, tällä kertaa ääni kuuluu jostain takapenkin alta että tuntuis kun tulis perän suunnilta. Mut pitää tosiaan kokeilla jos sais kurkoteltua kardaaniin että heiluuko se.
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Omasta 124:sta loppu paukutus ulomman vetonivelen putsauksella ja uusilla vaseliineilla.
Ja pauke oli luokkaa lekalla pohjaan =)
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
JSO
Viestit: 155
Liittynyt: 13.5.2013 23:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JSO »

Eipä tarvinnu vikaa paljoa itse hakea kun päätti auto lopettaa liikkumisen. Eli perähän sieltä pamahti. Löytyykö jostain ohjeita/neuvoja tohon perän vaihtoon että sais katottua alanko itse vaihtamaan? Ja mikäköhän välitys tossa 290td automaatti farkussa on?
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Vetarin pultit, kartaanin pultit murikan pultit irti.
Onnistuu helposti jos auton alle pääsee kunnolla työskentelemään.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo tosi helppo itte vaihtaa. Kai sinne kelvanee mikä tahansa väykyn perä jossa ei oo jotai lukkoperää tjs?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mistäs mallista lähtien välitys vaikuttaa toimintaan? Laatikon ja napojen nopeus ristiriidassa..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Easy Rider kirjoitti:Mistäs mallista lähtien välitys vaikuttaa toimintaan? Laatikon ja napojen nopeus ristiriidassa..
meinaakko et tuos jo olis virkaa sillä?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En meinaa mittään, kunhan kysyn tietämäti. :D Iso paperiraha mennee vaan per5iinpyyhinnälle, jos on merkitystä ja väärä perä ostossa.

Taitaapa se jottain vaikuttaa ajolleenkin...

:D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Easy Rider kirjoitti:Mistäs mallista lähtien välitys vaikuttaa toimintaan? Laatikon ja napojen nopeus ristiriidassa..
722.6 mallista lähtien.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eihä siinä muuten ihmeellistä vaihdossa oo ku jaksaa uuden punnertaa paikoilleen ja pidettyy sen verta et pultit osuu kohilleen. Takakiinnikkeissä 12mm kuusiokolot, vähä ahdas tila väännellä, etukiinnikeessä 16mm mutteri yläpuolella, ei sokkona tarvi kokeilla sohia mikä oikee koko.

Jos tarvis, vaikka etäisyyttä vähä on, joutilas 270 perä, saa hakee kokeeksi jos passaa.
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Lainataas vähän toisen topikkia :shock:

Alkoi tuo emännän clk kiukuttelemaan, eli maantie nopeuksissa (about sata) alkoi jyristämään ihan kuin oikealta takaa tulisi randomisti vetopäällä sellainen jyrinä kuin laakereita puuttuisi pyörästä, ei muuta kuin "kiltisti" ajaen kotio :evil: Jonkin aikaa tuskaltuani ja pähkäiltyäni, aloin funtsimaan josko olisi perä päässyt kuivaksi :oops: Uusi koe ajo ja nyt sama homma joka nopeudella veto päällä... eli lähden liikkeelle ja vauhtia vaikka 50km/h ei mitään ja sitten yhtäkkiä tuollainen ihme jyrinä ja loppuu heti kun löysää kaasua (automaatti) eli veto katkeaa.

Helppoa ratkaisua toivoen ja pahinta peläten kysäisen jo varoiksi...

Itellä varmaankin perän vaihtohommat kanssa edessä, niin kysäsen nyt fiksummilta että tarviiko vetarit irrottaa myös pyörän päästä vai riittääkö että irrotetaan perästä, eli saako sen perän ujutettua pois sieltä siten että avaa kardaanin pultit, ja vetarin pultit + sitten perän omat pultit? Vai tarviiko irrotella pyörän päästä jotain myös?
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mahtuu ilman vetareiden irrottelua. Nostaa tai siis tukee auton renkaiden tai alatukivarsien alta jolloin vetarit suorassa perään nähden.
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Nyt loppuu tyhmemmältä kaverilta järki :roll:

Avasin perästä öljyn tyhjäys pultin ja olin asennoitunut että kuiva on... mutta sieltähän tuli rutkasti punertavan ruskeaa ölppää mikä ei edes haissut pahasti palaneelle... Perän pohjaa pyyhkäisin sisäpuolelta vanupuikolla mutta sieltä ei löytynyt metalli hilettä :shock: nyt vaan ihmetyttää että missä p****leessä on vika kun jyristelee.... Ymmärtäisin jos kardaanin tukilaakeri pitäisi meteliä, mutta silloinhan se tulisi aina samassa vauhdissa?? Nyt se tulee jos on tullakseen... Nostin vuorotellen takapyörät ylös ja pyörittelin niitä niin ei mitään ihme meteleitä eikä välyksiä tuntunut. Molemmilla puolilla oli saman verran välystä ennenkuin kardaani alkoi pyörimään messissä ( eli ihan pieni "normaali" välys) Mitähän tuosta seuraavaksi tarkastaisi? Vetoakselin ulompi laakerointi?! Miten siihen pääsisi fiksusti käsiksi?
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetoakselin ulompi laakerointi = pyöränlaakeri, huutaa jos hajalla.
Glykolia laatikossa tai muuten vaan turbiini hajoamassa ? :roll:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Jotenkin tuntuu persiiseen koeajolla että se jyrinä tulisi takaa ja kenties oikealta eikä suinkaan laatikosta :? Taidan töräyttää perään paineilmaa ja sitten uudet öljyt ja ihmetellä sen jälkeen lisää.. tosin jos perästä olis laakerit menossa niin se ei välttämättä jyristäis koko aikaa?
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oireet ei sovi mitenkään perän vikaan.
Vetarin nivel, miksei, mutta harvinaista.
Turbiinin luistaessa oire on sellainen että kevyessä vedätyksessä tuntuu koriin tasainen jyrinä joka lakkaa heti kun kaasua vähentää.
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Välikysymys, jos sallitaan...
dealer kirjoitti:Turbiinin luistaessa oire on sellainen että kevyessä vedätyksessä tuntuu koriin tasainen jyrinä joka lakkaa heti kun kaasua vähentää.
Miten tuossa tilanteessa vaikuttaa vaihteen tiputus pienemmälle? Muuttuuko jyrinän taajuus?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä, en ole kokeillut saako oiretta esiin pienemmällä vaihteella.
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Itellä ei vaihde vaikuta jyrinään. Nyt mennään omassa ymmärryksessä rajusti harmaalle alueelle, eli miten pääsis käsiks vetarin niveleen? Perästä irti ne torxit ja nivel jää siihen vetoakselin päähän kumi suojan alle? Jo on aikoihin eletty jos tarvee vetoniveltä mersuun vaihtaa :D taitaa mersu kerätä sympatia huomiota kun justiinsa laitatin ysäri hondaan vetonivelen :D
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nivelet joo yhtenä pakettina vetarin kanssa. Periaatteessa pelkkää niveltä ei saa vaihdettua, varoen ja aikaa käyttäen saa kyl purettua ja kasattuakin.

Helpoimmalla ton kanssa selviät ku vaihat vetarit päikseen, selviää suht nopeesti onko siinä vika..
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Huumesruiskulla loraus peräöljyä vetarin niveliin. Ei se siellä pahaakaan tee ja saattaa jopa asettuakin. :idea:

Onko ajokorkeutta muutettu hiljattain? Madallettu tai uusittu katkenneita jousia? Joskus vetarin muuttunut asento alkaa oireilla..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Kokeilemme siis sitä nivelen rasvausta ensin. Ei oo ajokorkeus muuttunut ,muutakun kesä vs talvirengas. Autollahan ajetaan siis "todella" vähän kilometrejä per vuosi, noin 3-4 tkm... taitaa olla käytön puutetta... :twisted:
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
Avatar
mdc666
Viestit: 188
Liittynyt: 10.5.2008 14:08
Paikkakunta: KarkkilaRockCity

Viesti Kirjoittaja mdc666 »

Taidan kiukuspäissäni vielä vaihtaa rätit ja kannatin laakerin kardaaniin.. eipä siinä häviäkkään mitään :)
S210 220cdi avantgarde -00
W208 200 sport-98
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”