Älytön jyrinä peräpäästä???

Vaihteistot, perä,kardaani,vetoakseli.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Älytön jyrinä peräpäästä???

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Ostin tuollasen -96:sen väykyn vähän aikaa sitten ja auto jyrisee ja tärisyttää koko koppia 80-90km//h vauhdissa,itse kiihdytyksissä ei jyrinää juuri kuulu mut moottorijarrutuksessa tärinä on aikamoinen,mistäs tuota rupeis diagnisoimaan,kardaanin kannatin laakerin kumi oli aika velton olonen,mut eikös sen kuulukin olla löysähkö?

Onks tässä mitään konstia mikä vois olla vikana,vai pitääkö osa kerrallaan uusia pikkuhiljaa??

Renkaat on tasapainossa ja pakoputkikaan ei ota kiinni mihinkään:)
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos äänet kuuluvat auton peräpäästä n. 80 nopeudessa,
niin veikkaisin kardaania. Siinä ei tarvita isoakaan heittoa, kun jo jyrisee.

Voisi ensiksi tarkistaa, onko kardaanin osat kohdistettu oikein, siinä
on kaksi mahdollista asentoa. Keskimutteri on oltava tiukalla.

Sitten kardaani irti ja käsin kokeilemaan, liikkuvatko nivelet tasaisesti
vai nykien. Jos nykii, niin nivelet uusiksi ja kardaani tasapainoon.

Sopiva paikka on esim. Ko-Met Espoossa. Jos vie muualle, niin pitää
tarkistaa, että korjaamolla on laitteet kardaanin tasapainotuksen.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Pitää yrittää huomenna katella nuo kohdistus merkit et on kohillaan,espoo on sen verta etäällä et en vielä rupea kardaania lähettelemään ja taitaahan noita saada kokonaisena käytettynä satkuun pariin jos ei vikaa löydy:)
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tänään makoilin auton alla ja ei sieltä mitään muita merkkejä sattunut silmään kun etukardaanissa täppi,mut takapuolessa ei ollut mitään merkkejä,eikä ole edes tuota keskimutteriakaan mikä tuossa mekan ohjeissa on?

Lähteekse sit kahtia ihan repäsemällä?

Edestä silmään pisti et se värinävaimennin kumi oli aika kuppanen,kun kädellä väänti niin oli murtumia melkein joka kohdassa,tekiskö se tuo sitä ääntä?on vaan kivan kallis osa ostaa jos vika ei ole siinäkään :/
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olekkos kattonu vetoakselien nivelet ettei ole kuivat, mulla oli ässässä kuivat nivelet ja teki tollasta jyrinää :roll:
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Ookkei,pitääpä työntää rasvaa täyteen ruiskulla jos ois noinkin helposti korjattavissa,mut epäilen kuitenkin sitä värinän vaimenninta ainakin,pitää repiä se irti ainakin ja kahtoa onko vaikutusta,minkäs takia osassa kardaaneja ei ole ollenkaan tuota vaimenninta ja toisissa taas on??

Itellä on manuaali lootalla,liekkö merkitystä:/
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Ei tuossa Väyrysessä tainnut ollakaan keskimutteria, ei ainakaan kuvissa näkynyt.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Joo ei ole keskimutteria,eikä näköjään ole ceessäkään 95vuodesta eteenpäin,seuraava kyssäri ois et käykö esim c180 manuaalista kardaani tuohon väyryseen,kun niitä ois tarjolla tai sit dieseli koneisista manuaaleista,varmin tapa on varmaan etsiä niistä kardaanin pätkistä ne numerot niin luulis täsmäävän?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

En itse lähtisi rakentamaan vieraista osista kardaania, vaan laittaisin
vanhan kardaanin matkahuollon kyydillä asiansa osaavalle pajalle, jos
on tarvetta. Nivelten vaihto ja tasapainotus ei maksa enempää kuin
romuttamon kardaani ja sitten se on uutta vastaava ja sillä ajaa taas
satoja tuhansia kilometrejä. Ja sopii varmasti.

Mutta tarkista nyt ne vetonivelet ja kannatinlaakeri ensin.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Tänään revin sit tuon kardaanin irti ja kannatin laakerin kumi oli ihan riekaleina ja värinän vaimentimesta puuttu yks alumiini holkki,eli oli vaan kaks siinä kumin kolosissa vaikka kolme paikkaa?

Vaihdoin uuden kannatinkumin ja laakerin ja revin värinän vaimentimesta irti ne loputkin alumiini holkit,nyt hiljeni siitä reilusti mitä oli mut noin 120->jälkeen on edelleen älytön jyrinä,damn pitäskö se koko värinän vaimennin sahata sieltä helkuttiin vai hommata sellanen alumiini holkki vai mitä vielä:D

Eihän tuo periaatteessa enää juuri haittaa kun rajotusten mukaan ajaa niin ei ole mitn ongelmaa...
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Eikös helpoin olis jos laitat uuden värinänvaimentimen :wink:
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Jep helpointahan se värinän vaimennin on vaihtaa,mut käytettynä pitää jostain saada kun maksaa vajaa sata euroa ja konkurssi tulee tällä menolla jos pitää arpoa osa kerrallaan ja jos mikään ei meinaa auttaa:D
ikilika
Viestit: 147
Liittynyt: 20.10.2007 12:26
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Mul ois ehjä w124 kardaanista jäänyt, mut en tiiä, ei varmaan oo lähelläkään sopiva. Sen sais halvalla :D
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Miten se värinän vaimennin on siellä kiinni?ei tullut eilen sen tarkemmin kateltua,et saako sen sieltä vaikka sahaamalla tai puukottamalla irti,ei tarviis taas tehä hirmu työtä pukkiviritysten kans et saa mallikappaleen käteen ja sit taas roska kasaan ja kun uus osa löytyy tilalle niin sama rumba eessä:(
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Katoppas mitä Tiilerisetä teki vastaavassa tilanteessa:
viewtopic.php?t=25140&highlight=
Dealer kirjoitti:Kardaanin värinänvaimennin oli hajalla ja otti vvaihteiston päähän.
Kulmahiomakoneella sai ko. osan poistettua kokonaan ja taas toimii.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
JP83
Viestit: 12
Liittynyt: 24.9.2007 16:31

Viesti Kirjoittaja JP83 »

Eli laikalla vaan hornan tuuttiin se läkkyrä:D

Siinä on varmaan jonkinlainen metalli rengas ympärillä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 voimansiirto”