M112.941 hydraulinostimet ja MAF

Katso myös W202
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

M112.941 hydraulinostimet ja MAF

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tein 320 Paavon koneeseen jakopäänkotelon tiivisterempan ja nyt kone pitää pahaa ääntä.
Muoviputki korvassa ja toistapäätä kuljettelin jakokoppien lähellä niin ääni tulee ykkössylinterin imuventtiilien puolelta.
Voisko olla niin, että nostimet on tyhjät ja siksi pitävät meteliä?
Käytin kopan pois eikä siellä näkynyt mitään mekaanista vikaa.
Miten nuo nostajat saa täytettyä paikoillaanollessa?
Kyselin ongelmaan ratkaisua naapurifoorumilla mutta eipä kukaan viitsi vastata tai sitten kukaan ei ole törmännyt vastaavaan ongelmaan.
Viimeksi muokannut sompio, 18.11.2018 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nostimien pitäisi kyllä täyttyä nopeasti moottorin käydessä jos kaikki on muuten kunnossa. Ei niitä tarvitse erikseen täyttää :?
oulaistenliikenne.fi
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Täytyypi huomenna, jos sää sallii niin ottaa vielä koppa pois ja katsoa onko sinne noussut öljyä. Pyöritin konetta muutaman minuutin n.2000 r/min
nopeudella.
Edellisen kerran käytin vain hetken kun paikallistin äänen.
Koneisto näytti siltä ettei öljy ollut vielä noussut kanteen.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Koppa irroitettu ja epäilyttää tuleeko sinne öljyä riittävästi.
Keinut pinnoiltaan aikalailla kuivat, mutta kannenpultinreiät täynnä öljyä.
Eli on sinne jonkunverran sitä tullut. Pyörittelin avaimella konetta niin kauan että ykkösen imut kävivät auki ja menivät kiinni eikä niissä mitään ihmeellistä ollut.
Voiskos tuo tsupsuttava ääni tulla jos ykköseen ei tule kipinätä eli puola sökö?

Eipä tässä muu auta kuin tilata Alvadilta kansipahvi ja imusarjantiivisteet.
Kansi pois ja ihmettelyä mikä meni pieleen. Ei kyllä pitänyt jäädä mitään lohkon ja kannen väliin tiivisteen lisäksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tsupsuttava ääni ? Jos moottori ei myöskään käy yhdellä sylintereistä tämä olisi sopinut siihen ettei nostin anna riitttävästi periksi, niitä sattuu kansiremontin yhteydessä. Odottelu kuitenkin korjaa asian eli nostin tyhjenee pikkuhiljaa joten ei siitäkään voisi nyt olla kyse.
Kuuluuko ääni imusarjasta ?
oulaistenliikenne.fi
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ääni kuuluu muoviletkulla kuunneltuna voimakkaimmin juuri ykkösen imuventtiilien kohdalta venttiilikopasta. Jos letkua siirtää kakkosta kohti tai pakopuolelle päin niin ääni vaimenee. Katsoin imuventtiilien jousilautasia ja vertasin niitä kakkosen lautasiin silloin kun venttiilit on sulkeutuneet, niin ovat samalla tasolla. Eli ei ilmeisesti jää kantamaan.
Täytyy huomenna kuunnella vielä imusarjaa ykkösen kohdalta.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Nyt on kuunneltu tarkemmin ja taisi vika löytyä.
Imusarjassa on etupäässä molemmilla puolilla pyöreät reiät ja siitä ykkösenpuoleisesta tupsuttaa ilmaa.
Olikohan ALVADI:n tiivisteissä reiät silläkohtaa kun vanhoissa ei ole.
Miksi se tupsuttaa sitä ilmaa vuotaako siellä muka venttiili vai puhaltaako se sen seuraavan "sykäysilman" jonka olisi tarkoitus mennä sylinteriin venttiilin avauduttua. Sormella kun tukkii sen reiän niin kone käy lähes normaalisti.
Mitävarten nuo reiät muuten on?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Käytit ilmeisesti imusarjankin pois tuossa remontin yhteydessä?

Kuvat auttas kyllä kovasti mutta ei siellä imusarjassa/sen tiivisteessä saa mitään avonaisia reikiä olla ulkoilmaan.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Senverran selvittelin, että moottoreita on lisäilmapumpulla ja ilman.
Tuo minun on ilman ja nuo reiät on sille lisäilmalle jota pumppu painaa imusarjaan tarvittaessa. Selvisi syy kun katsoin vanhoja imusarjantiivisteitä.
Niissä ei ollut reikää silläkohtaa vaan ne tukki nuo imusarjanreiät, kun taas uusissa on reiät ja tästä syystä se tupsutti. Pistin reiät tukkoon ja tänään olis tarkoitus tehdä koeajo.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tsupsutus on poistunut mutta moottori ravistaa.
Staar näytti olemassaoleviksi vioiksi sytytyskatkoja sylinterissä 4 ja 5.
Täytyypi huomenna jos sää sallii niin valoisan aikaan tutkia mistä mahdollisesti
johtuu.
Kiitelläämpäs jo tähänmennessä apua tarjonneet.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eihän tuossa ollut mahdollista laittaa puolille johtoja väärin ? Käykö kierroksillakaan ?
oulaistenliikenne.fi
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ei pitäisi olla väärin. Tulevat johtonipusta siten ulos ja merkkasin ne purkaessa.
Onko jollakin tiedossa ensiöpuolen ja toisiopuolen vastusarvot sekä tulpanjohtojen arvot?
Voisi huomenna mittailla. Puolassahan on kait niistä nastoista keskimmäinen plussa ja reunoilla miinus eli maa.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Irrotin nelosen ja ykkösen puolat ja mittailin yleismittarilla.
Molemmista löytyy ensiöpuolelta n.puolen ohmin vastus ja toisiopuolelta Megaohmeja ja ilmeisesti jokin Diodi kun mittajohtimien paikkaa vaihtamalla
näyttää ääretöntä 200Megan alueella.
Kone alkaa rynkyttämään hieman yli 4000 r/min eikä kierrokset siitä enää nouse. Staar ei nyt näyttänyt vikakoodeja eli laite minulla on mutta käytönosaaminen puuttuu. Otin ME2 ohjainlaitteesta tulevista viesteistä kuvia
11/11 kpl josko joku voisi niitä tulkata niin voisin lähettää ne joko yv:nä tai sähköpostina. Alkaa mennä hermot! Emännällä jo meni kun auto romottaa tuossa talon edessä pelti auki.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paikallaan käytellessä rajoitin kytkeytyy päälle 4000 paikkeilla juu.
oulaistenliikenne.fi
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Voiko koneen käydessä nyppiä tulpanjohtoja irti puolilta vai ottaako ECU tai puolat itseensä kipeätä? Jos noin saisi jahdattua että mikä/mitkä sylinteri/sylinterit siellä on poissa pelistä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro

Eihän sitä yleensä suositella.

Staarilla ainakin pitäisi nähdä, missä sylinterissä on sytytyskatkoksia. Samoin sillä voi ajaa sytytystä vain yhden piirin (tulpan/pytty) kautta.

Koetin katsella puolan vastuksia mutta en tietoa kovalevyltäni löytänyt. WIS:stä voisi löytyä, mutta kun on laiska. :oops:

Virta tulee tosiaan keskelle ja boksi maadoittaa reunoilta. Yleensä ensiöpuoli on alle ohmin ja toisiopuoli usean kilo-ohmin luokkaa (tulpanjohdosta boksille menevään "maadoitusjohtoon"). Tulpanjohdot pari kilo-ohmia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Nyt näyttäis siltä että saattaa mennä myyntiin koko mylly. Ei kestä enää hermot. Tänään Star näytti että sytytyskatkoja sylintereissä 4, 5, 6
eli koko vasenpuoli temppuilee.
Voiko esim. lamda-anturi tehdä tuota kun niitähän on molemmilla puolilla konetta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katalysaattori tukossa, ilmamassamittari viallinen ...
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Aukeaiskos tuo katti jos kävis tienpäällä antamassa kenkää kunnolla?
Massamittari on toiminut tähänasti ihan hyvin eikä sille ole tehty remontinaikana mitään poikkeavaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sompio kirjoitti:Aukeaiskos tuo katti jos kävis tienpäällä antamassa kenkää kunnolla?
Tuskin aukeaa.
Vaarana on että se alumiininen alakerta narahtaa kiinni. Siellä on sylintereissä aivan olemattomat käyntivälykset ja se ei kestä juurikaan ylimääräistä lämpökuormaa (tukossa olevaa pakoputkistoa jonka vastapaine nostaa sylinterilämmöt taivaisiin)

Jos olet lukenut minun 600sen ja 500sen remppa topikkeja tuolla W140-osiossa niin sieltä näkee mitä ne tukkoiset katit saa aikaan.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onkos nuo Motonetin katalysaattorit minkälaatuisia?
Näyttäis hinta kieppuvan satasen tietämissä. Ovat kylläkin alle 3 L koneisiin mutta eipä tuossa 3.2 Litrasessa ole kuin 1,6 L per puoli eli pitäis koko riittää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Selvittele toki ensin onko katissa vikaa, veikkausten perusteella ei kannata vaihtaa osia.
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Miten muuten testataan, onko katti tukossa? Otetaan irti ja koetetaan puhaltaa ilmaa läpi?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Sehän tässä mielenkiintoista onkin, että niitä sytytyskatkoja on vain vasemmallapuole moottoria. Eli luulisi niitä olevan myös oikealla jos esim. ilmamassamittari oikuttelisi. Voiskos vasemmanpuolen lamda-anturi aiheuttaa tuota.
Joskus aikaisemmin vikakoodien luvussa on muistaakseni ilmoitellut vasentalamdaa tallentuneeksi viaksi mutta ei päälläolevaksi.
Mites tuo katti, jos ottaa irti ja vastavirtaan puhaltaa lehtipuhaltimella niin voisko tuo aueta jos on tukossa.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onko tosiaan olemassa menetelmää jolla voi tarkistaa onko katti tukossa.
Tuossa S210 -98 320 M112 koneisessa ei katin sisään näe kun putki on pitkä, eli täytyisi katkaista.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Putki auki ja ajat sillain? Näät että tuleeko niitä koodeja vai ei
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Nyt näyttäis kelit siltä, että pääsee taas auton kimppuun. Ekaks MAF putsaukseen kun jollakin oli aiheuttanut toisenlohkon "halvaantumisen" ja dealerkin epäili sitä. Jos se ei auta niin sitten putki irti ja katti pois. Suora tumppi katintilalle ja ajelua. Jos sekään ei auta menee kärri telakalle ja hankittava tilalle joko ML tai 4-Matic paavo farkku muutamalla tonnilla.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

MAF putsattu ja oireet muuttui käyntiin lähtee nyt vain kaasua antamalla ja ravistus tyhjäkäynnillä paljon pienempää.
Elikkäs vika taitaa sittenkin olla MAF:issa joten ehyttä saa tarjota sopuhintaan.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Saksasta tilattu uusi Bosch. Toivottavasti oireet häviää.
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Uusi Bosch MAF laitettu paikoilleen eikä minkäänlaista muutosta tapahtunut, eli vika ei ole siinä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”