Väkivaltainen sammutus?

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Väkivaltainen sammutus?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eli lyhyesti, kun sammuttaa moottorin, auto tärähtää melko voimakkaasti ja kuuluu todella ruma kolahdus. Kokeilin ilman moniurahihnaa, joten ei sittenkään mikään apulaite vaikka vapaarullassa oli ongelmaa ja ohjaustehostimen tandempumppukin taitaa vaihtokunnossa olla. Tiedä liittyykö tyhjäkäynnin tärinä samaan vaivaan, mutta se sentään vähän lieveni ilman hihnaa pyöritellessä. Kovin kummoisesti ääntä ei osaa paikantaa, muutakuin metallinen kolahdus/kirskahdus. Nii, 270CDI kone.
Avatar
arska10
Viestit: 99
Liittynyt: 10.3.2011 19:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Katsele moottorin kiinitys tyynyjen kunto
Mitään näistä mersuista ymmärrä, mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan ;)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hitto ku ois niistä, viikko sitte varmuudeksi vaihdoin kuskin puolelle ku mielestäni kone heilu käsin liikaa, vuosi sit molemmat vaihdettu.

Ite tuota vauhtipyörää alkanu nyt epäillä tuon aiheuttajaksi, mutta varmaksi oikein osaa todeta.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Onko eroa kun sammuttaa kytkin painettuna tai ei? Jos kaksoismassa finaalis niin kytkin pohjas pehmeämpi?

Noh, kaksoismassan huonon kunnon huomaa tietysti muutenki eli tuskin siinä vika.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuotakin kokeilin, ei voi sanoa että eroa olis huomannut, täytyy ottaa useampi kokeilu. Tähänhän liittyy myös tuo tyhjäkäynnillä turhan suuri täristäminen eikä * selittävää kertonut. Vauhtipyörä/kytkin pakettia nyt jo alkanut metsästää, tuntuu nyt vaan olevan ettei siitä varmuutta saa irrottamatta laatikkoa ja siinä kohtaa ne osat ois jo syytä olla olemassa (tämän ymmärrän sentään jättää ihan ammattilaisille). Ja tosiaan, manuaalihan tämä on.

Koska nämä aina menee kuitenkin tarinointiin, niin turha välttää nytkään. Molemmat moottorintyynyt lokakuussa vaihdettu (lemföder), ja jostain syystä kuskin puolella oli pettänyt joulukuuhun mennessä (!), jolloin uus tilalle (FEBI). Pidempään jo ihmetelly et kone heiluu käsinkin turhan kevyesti, joten ihan varmuuden vuoksi hain kuskin puolelle uuden (320cdi, FEBI), mutta ei vaikutusta. Vanha tyyny on täysin ok, kävin KL:ssä vertailemassakin uuteen, ei eroa. Se kahessa kuukaudessa hajonnu lemföder oli painunut yli sentin littuun ja painui ihan kevyesti sormilla kasaan.

Toki nyt vois kokeilla laittaa tuon varmuudella ehjän 270 vasemman kumin apparin puolelle, taitavat olla muotoilultaan identtiset (korjatkaa jos väärässä) ja kattoa vaikuttaako mitenkään.

Tiiä sit käykö tässäkin siten että lopulta syynä on löysä pakoputki tms. joka todetaan kun seuraavat pari tonnia on osiin laitettu :shock:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tuo kaksoismassan huono kunto ainakin printteris on helpoin todeta kun peruuttaa ylämäkeen niin meinaa hampaat tippua suusta ja jos henkilöautos sama niin varmasti olisit sen huomannut.

Etkai sä yksinään tuota diagnosoi? Pari kaveria tutkailemaan konehuonetta ja yks auton alle?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitänee rouvaa houkutella starttailemaan ja sammuttelemaan, ei tästä jkl alueelta kovin valtavaa väkiryntäystä ole tullut tätä ihmettelemään. Siinä suhteessa ei pitäis olla VP vika, päivittäin pihasta ylämäkeen peruuttelee. Eikä tuolla tähtihuollossa siitä sen kummemmin sanoneet kuin et pieni pykälä tuntuu kytkintä nostaessa, muttei vielä välittömiä toimenpiteitä vaativaa.

Siitä syystä olis oleellista löytää se ongelma, et kytkin/VP remontti kuitenkin häämöttää, lähinnä siksi että kun kytkimen vaihtaa lienee syytä olla tuo VP:kin valmiina jos siinä jotain on. Mutta jos tuolla olis jotain esimerkiksi alakerrassa tms. hajoamassa/hajalla, ei taitais kannattaa osia sinne laitella.

Ei nyt vaan oma äly riitä hahmottamaan mikä tuon vois tehdä, laturia syytin melko suoraan koska tiedossa vapaarullan vika, mutta ei tosiaan vaikuttanut vaikka ilman hihnaa kokeili.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mitä kaikkea vikaa siinä autos nyt olikaan?
Vaihtaa sen vauhtipyörän ja kytkinpaketin sitten kun vasta tarvii?

Säästäisit paljo rahaa ja hermoja kun veisit sen auton sellaiseen paikkaan missä ne osaa esim diilerille tai kysyisit jky foorumilaisia sunnuntai pullakahveille? Akkas osaa tehdä ankkastukkia?

Jyväskyläs oli joku E290 entinen velho ja ajaa nykyään bemarilla?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Jos kaksoismassa olis lopussa ni luulis jo matalikki keirroksilla vedättäessä luistavan.

semmonen tieten ett kolahtaako liikkeelle lähteissä, jos vaikka kytkilevystä jousia rikki niiko mulla oli.

Jos muuten ei löyvy kaveria katteleen ni sit tuut tännepäin ku ei mänttä hirveen kaukana ole Jyväskylästä tai toisepäinkin tieten voi onnistuu
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

No niin löytyyhän niitä foorumilaisia !

Onko kaksoismassan kans jousitettu levy Cdi 270?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Mulla oli ainakin 220cdi c:ssä jousitettu levy
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei tähän nyt tätä ajon aikana täristelyä oteta (kardaani todnäk kaikesta huolimatta), mut uudet viat lyhyesti, taustoineen.

Pari viikkoa takaperin alkoi kuulua ulinaa ja vinkumista pellin alta -> vapaarullaa epäilin. Ylämaalle näytille, totesivat hihnankiristin vian, joka vaihdettiin. Samalla kerrottiin että tehostimen pumppu menossa, boschin vehkeillä koodit + suutintesti -> ei mitään välitöntä huomiota vaativaa.

Vinkuminen jatkui, vapaarullan suunnalta kuului. Tuon ajotäristelyn vuoksi kokeilin Tähtihuoltoa, tuota vaivaa ku puoltoista vuotta turhaan selvitelty, jos siellä tulis tolkku. Siellä todettiin, niinkuin epäilin, vapaarulla vaihtokuntoiseksi, käsin pyöritellessä rutisi ja pyöri myös väärään suuntaan. Eli hajonnut epätyypillisesti. Myös siellä pidettiin tehostimen pumppua vaihtokuntoisena. Siellä myös * kanssa testaus, suuttimista eri lukemat kuin aiemmin, ei vieläkään mitään sellaista että välitöntä huomiota vaatisi, 3. pytyssä heittoa. Tällä kertaa tehtiin ihan kunnollinen koeajo, puolituntia kaupungissa + isolla tiellä. Ei mekaanikko sanonut kytkimestä mitään, itsekään en ole mitään ihmeellistä toiminnassa huomannut, ei ainakaan merkittävästi luista. Hallissa kun kokeilivat niin sanoivat että pieni pykälä kykintä nostaessa tuntuu, mutta kytkin toimii kuitenkin. Ja vapaarullahan tuli tuossa vaihdettua, että sekin nyt poissuljettu. Ja siellä huomattiin myös etukatin ja ahtimen välisen pannan pultin katoaminen, mutta ei korjannut tilannetta.

Tässä parin viikon sisään tuo tyhjäkäynnillä tärinä on selkeästi mennyt pahemmaksi. Tänään kokeilin tosiaan ottaa moniurahihnan pois, lähinnä kokeillakseni miltä tehostimen pumppu tuntuu, mutta myös tuon kolahduksen vuoksi. Kylmällä koneella kun kokeili, en tyhjäkäyntitärinään osaa kummemmin sanoa, ehkä vähän vaimeampi, mutta kolahtaa sammuttaessa samalla tavalla. Eli voinee melko suurella varmuudella apulaitteet syynä sulkea pois. Pumpussakin on vikaa, mutta ei aiheuttane näitä muita ongelmia.

Nuo boschin ja * tulosteet tuolla toisessa topikissa jo esitelty.

Moneen kertaan nyt kokeillut sammuttaa vauhdista, alkuperäinen syy on muuttumaton, mutta viime päivinä selkeästi on huomannut että moottorikin tärisee enemmän kuin ennen, ts. ratti ei värise ihan niin paljoa kun sammuttaa.

Tuota dealerille vientiä jo tässä tovin harkinnut, matkaa vaan on reippaasti, mutta luulis et viimeistään siellä syy selviäis. Tuohon toiseen paikalliseen jo uskoni menettänyt mutta Tähtihuolto vaikutti oikein pätevältä työssään.

Jos löytämäni kuvat ei valehtele, niin näyttäis kytkimessäkin jousia olevan, sen kummemmin osaa sanoa. Ei tosin kolise liikkeelle lähtiessä tai muutenkaan.

Eihän mänttä tosiaan kaukana ole, työmaalta jos lähtee niin vielä lähempänä. Eli jos Pegalla joutilasta aikaa joskus löytyy niin tartun mielelläni tarjoukseen. Ja jos JKL suuntaan eksyy, niin kyllähän kahvia ja pullaa aina löytyy, jos rouva vaan päästää huushollin puolelle "ei voi vieraita päästää ku on sotkua".
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Meneekö se vinkuminen ahtopaineiden mukaan vai tasainen vinkuminen?
Diileri sais taas uuden sulan otsaansa kun tietäis vian ennenkun auto on edes työmaalla...

Käytä tuo Pegan tarjous.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Eiköhän sitä jonkilaisella varotusajalla aikaa saaha järestettyä ja talliinkin sen verta tilaa ett enin osa autosta on sisällä ja pienin varauksin töihin si voi ajaa vähän isompaa halliin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitääpi vielä tarkemmi sitä kokeilla, mutta semmosta rullan vikinää se lähinnä oli. En tälle päivää sitten tarkemmin ehtiny kuunnella, mutta ihan kuin viheltelis pikkusen kun taajamanopeuksissa kaasua painelee. Äkkiseltään kaikki näyttäis olevan paikoillaan, eikä tehoissa tahi ajotietokoneen kulutuksessa ole mitään poikkeavaa (kait ajotietokone ittensä kanssa pysyy linjassa).

Täytyy vielä kertaalleen kaikki kattoo läpi, jos siellä jostain jotain lähteny irti.

Pegaan täytyy olla yhteydessä ihan lähiaikoina. Ei sillä, teoriassa tuvassa on autotalli, mut reunoille tilaa jää noin 30cm et pihassa kaiken joutuu puuhastella, näillä keleillä vähä tökkii.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_bzT8uQ-QY0[/youtube]

Tuossapa tuo vikinä kuuluu. Tyhjäkäynti ravistaa koko autoa aivan turhan paljon. Pitää vielä kotona kokeilla ottaa hihna kertaalleen irti ja kokeilla vaikuttaako. Apparin puolelta tuo tulee, eli oisko ilman hihnaa sit ahdin mahdollinen syypää, laakerivinkunaltahan tuo kuulostais.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Lämpösellä koneella vikinä loppui, pitää odotella iltaan että jäähtyy. Värisee rattiin ja persiiseen ihan samalla tavalla kuin kylmänä, ilmanputsarin kotelo rämisee nyt sen verran ettei oikein muuta kuule. Ja edelleen kuuluu rämähdys ja kolina sammuttaessa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

viikko sitte varmuudeksi vaihdoin kuskin puolelle ku mielestäni kone heilu käsin liikaa
Kone heiluu käsin :arrow: tyynyt ehjät
Kone ei heilu käsin :arrow: tyyny(t) rikki
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eli eipä kannattane jumpata apparin tyynyn kanssa. Ihmeellisesti nyt alle viikossa alkanut mennä huonompaan, pihassa kaasutellessa 1500rpm jälkeen vähä alkaa vaimentua muttei kokonaan.
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Jos et Mänttään ajele niin Jämsässä auto saadaan talliin ja nosturillekin tarvittaessa. Vielä jos Pega sattuis olemaan täälläpäin liikkeellä niin olis ainakin korvia kuuntelemassa.
Viikonloppuisin ainakin on tarvittaessa aikaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kiitos jo ennakkoon :D

Tuntuu tosiaan menevän huonompaan, nimenomaan siis verrattuna siihen mitä on ollut. Vallanku vertaa viime vuoteen kun vaihtoi uudet moottorikumit, eihän sitä konttorinpuolelle ees tuntenut että oli käynnissä, siihen verrattuna on huonontunut reippaasti.

Tuossa taas tuli alle kontittua ja ihan videoituakin. Sen verran ehkä tuli tolkku että vinkuminen on joku remmin pyörittämä, mutta siihen se jääkin. Kiristin ja vapaarulla tosiaan varmaan voidaan sulkea pois. Ei värinöihin tai sammutukseen vaikuta. Kuuluu ja tuntuu muuten sisälle tuo sammuttaminen enemmän miltä näissä näyttää. Ja hieman mutu, mutta sisälle niinkuin muutenkin ottais enemmän, verratessa kun pitää kättä moottorin päällä suhteutettuna miten penkkiä väristää.


Hihna paikoillaan
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N3VBlKyfKMg[/youtube]

hihna irti
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NpfPhCOZqjs[/youtube]

startti ja sammuttaminen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TY2wFK5PIhI[/youtube]

kierroksia
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=USb836ZpnHI[/youtube]

Ja lopuksi sammuttaminen kytkin pohjassa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zQ3XytZYprU[/youtube]

Ainoa huomiota kiinnittänyt asia oli ahtimen pohjasta puuttuva pultti. Näyttää ettei tainnu aikoihin ees olla.

Kuva
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Taktik kirjoitti:Jos et Mänttään ajele niin Jämsässä auto saadaan talliin ja nosturillekin tarvittaessa. Vielä jos Pega sattuis olemaan täälläpäin liikkeellä niin olis ainakin korvia kuuntelemassa.
Viikonloppuisin ainakin on tarvittaessa aikaa.
Jonsei muuta ni sit mini miitti ja katellaan kuullostellaan ett mikä vaivaa mersua :wink:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

En kattellu videoita mutta selityksen perusteella laturin Vapaakytkin rikki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”