290TDT voimattomuus, vikakoodeja ja suutinjuttua

Katso myös W202
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

290TDT voimattomuus, vikakoodeja ja suutinjuttua

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Auto on -97 290TDT ja vikana on ruosteen lisäksi tullut voiman puute. Auto toimii liikkeelle lähdettäessä normaalisti, mutta viimeistään 2km ajon jälkeen voima katoaa ja kiertää enää n.3000rpm. Mitään EPC-ilmoitusta ei mittaristoon tule.

Seuraavanlaisia vikakoodeja löyty Carsoftilla

DFI error
P1352 needle moving sensor
Verify the tension at the Needle moving sensor

P0180 Fuel temperature sensor
Verify fuel temperature sensor and wiring.
While IGNITION-OFF
30C-2490 Ohm; 50C - 1310 Ohm; 60C - 1000 Ohm
Verify also the sensor switch over, While IGNITION-ON
Tension : 4,2-5,2V and While IGNITION-OFF: Resistance : 1200

Actual Error's:
P1352 Needle moving sensor
verify the tension at the needle moving sensor


EIS error
B1053 Communication error

D2B error
B1241
BAS error
C1025 CAN - Communication
-> Verify the CAN - communication:

-Complete CAN - Communication
-The traction control unit
-CAN - Signal : Break light switch
- CAN - Signal : Wheel RPM

Mistäköhän kannattais alkaa selvittäminen? :D
Viimeksi muokannut Riesa, 12.8.2012 19:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kohtalaisen epäselvästi ilmaistu nuo vikakoodit mutta yleensä 2. suutin näissä on sähköinen. Ota siitä johto irti (liittimestä) ja mittaa yleismittarilla sen antama vastus. Kun auto ei käy eikä virrat ole päällä niin vastuksen pitäisi olla noin 250 ohmia.
Riesa
Viestit: 51
Liittynyt: 20.10.2010 10:31

Viesti Kirjoittaja Riesa »

Siellähän se vika voimattomuuteen olikin. Olin kiristänyt suuttimelle menevän johdon, moniurahihnan kiristimen jousen ylimmäisen pultin väliin. Juotin johdon ehjäksi ja mersussa oli taas kaikki teho käytössä. :)

Kiitos Jolle!
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Voisko joku vielä valaista mitä tarkoittaa 2. suutin sähköinen? Eivätkö kaikki suuttimet ole sähköisiä?
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2564
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Kone kirjoitti:Voisko joku vielä valaista mitä tarkoittaa 2. suutin sähköinen? Eivätkö kaikki suuttimet ole sähköisiä?
Tuo 290 kone on suoraruisku, eli suuttimet aukee ihan syöttöpumpun paineella. Yhdessä suuttimessa (usein just kakkos sylinterin) on anturi jonka mukaan pumppu säätelee ruiskutusennakkoa.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Btw. Voikos kaikkiin suuttimiin vaihtaa normaalisti kärjet vai pitääkö se yksi suutin uusia kokonaan? :roll:
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Ja jos epäilee suutinvuotoa niin kuinkas se näissä löytyy?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suutinvuotoa ?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Voiko käydä niin että suutin kusee sylinteriin vaikka pumpun paine ei ole päällä?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Aika harvoin noita kuulemma korjataan ?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Sellaisen käsityksen saanut, että kampiakselin laakereita menee. Sopisi hyvin siihen että suutin jos vuotaa ja mäntä ampuu vastapalloon niin laakerit joutuu koville. Eihän se paljon välttämättä tarvi vuotaa. Mutta tämähän on näitä mun entä jos sitten vaikka kuin kunnes juttuja. Oma auto kolkattaa ja suutinta epäilen. Välillä ei kuulu oikein mitään ja käy nätisti ja välillä taas kuuluu. Joku roska jossain? Jotenkin laakeri ei nyt tässä kohti sovi kuvaan.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Rinttereillä ajetaan miljoona ilman ongelmia. Pari kertaa ollu ittekin diesel korjaamon pihas kun ollu karmeat käyntiäänet, mutta aina ollu vain alipainevuotoja tai 2massa kalkatuksia.

Jos öljyt pysyy sisällä ja vedet on nätin näköisiä niin eikös pitäisi sulkea kaikki yksinkertaiset asiat pois? Mene jonnekin Starin nokkaan niin saat henkistä tukea.

Tuskin Nokia nousee koskaan niin korkealle että kannattais tuo 2.9 unohtaa?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

et kirjoitti:Rinttereillä ajetaan miljoona ilman ongelmia. Pari kertaa ollu ittekin diesel korjaamon pihas kun ollu karmeat käyntiäänet, mutta aina ollu vain alipainevuotoja tai 2massa kalkatuksia.
Mistä alipaine vuotoja? Onkos näissä 2massa vauhtipyörä?
Jos öljyt pysyy sisällä ja vedet on nätin näköisiä niin eikös pitäisi sulkea kaikki yksinkertaiset asiat pois? Mene jonnekin Starin nokkaan niin saat henkistä tukea.
Juu vedet ja öljyt pysyy omissa lokeroissaan. Näkeekö star suuttimien korjauskertoimia tms.? Kampiakselissa ei ainakaan ole antureita.
Tuskin Nokia nousee koskaan niin korkealle että kannattais tuo 2.9 unohtaa?
Kuka tietää.. en minä ainakaan..[/quote]
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Sittenhän sulla on kone kunnosa ja toivottavasti Nokiaa takataskussa.
Ottaisit kuitenkinselville alipaine... ahtopaine ja siihen liittyvät anturit, mutta korostaisin kuitenkin että salkku pitää olla tankattu oiken.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei nää starilla mitään suuttimen korjauskertoimia näistä koneista :roll:
Anturidataa näkee ja ruiskutusennakon koska se on sähköisesti muuttuva mutta mikään noista ei minusta tee mitään sivuääniä.
Näillä 290 koneilla ajetaan tosiaan aika uskomattomia kilometrimääriä, juurikin esim. sprinttereissä, eikä ihan pienellä kuormalla :wink:
Mäntiä näistä joskus halkeilee :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajetaanhan niillä, kannentiivisteen kun vaihtaa ja pumpun laittaa niin pitkästikin.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

dealer kirjoitti:Ajetaanhan niillä, kannentiivisteen kun vaihtaa ja pumpun laittaa niin pitkästikin.
Pumpun laiton ymmärrän mutta meneekö tuo kansitiiviste vanhuuttaan, kovan ajon seurauksena vai valmistusvika alkuperäises?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Useimmiten alkaa vuotaa nestettä ulospäin takanurkasta pakosarjan puolelta.
Lähinnä kai vanhuuttaan / heikko kohta ? / lohkolämmitin vieressä ja sen vaikutus ?...
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Pumpun runko näissä tuntuu kestävän sen 500tkm.
Kannentiiviste näissä "ylikokoon" poratuissa moottorimalleissa muodostuu aina heikoksi lenkiksi, kestää noin 300-500 tkm ihan ajosta riippuen, toisilla ei mene koskaan :D

Aika usein alkaa hukkaamaan vettä, vettä saa toki lisättyä mutta sitten piitää vaihtaa tiiviste kun paukahtaa poikki 1 sylinterin ja öljykanavan välistä, huomaa toki savusta :D
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Järvenpääs kävin kerran ja näin puretun pumpun. Purkaja ihmetteli että mikähän ihme näistä voi mennä rikki?

Helsingin Dieselis ne kaiketi osaa korjata tuollaisia pumppuja mutta onko se parempi hankkia Saksasta jos tarve tulee? Hintaeroa ei tainnu paljoa olla.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Saksan ebaystä saa uusia pumppuja 800-900 euroon, välillä näkee että jossain pajassa on pumppua korjattu 1500 eurolla ja siltikään se ei ole tullu kuntoon :twisted:
Eikös se ennakon säätö ainakin toimi pumpun sisäisellä paineella jotenkin?
Sitten esiintyy sitä ongelmaa että saa sahata käymään kunnei paine nouse tarpeeksi yms.

olen tässä yrittänyt perehtyä tuohon pumpun toimintaperiaatteeseen koska itsellä on 290 moottorilla olevan sprintteri joka saa jostain syystä aivan liikaa polttoainetta, vetää kyllä tuollaiseksi kaapiksi kovin mutta savuttaa :roll:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Mustaa?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mustaa, nyt paikallaan on om606 puhallin eikä 1,1 paineella vieläkään pala kaikki :lol:
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Jollelle että voisiko imusarja olla tukossa, ei saa tarpeeksi ilmaa? Tai egr vuotaa koko ajan..

Ja kysmys: miten sen kaksoismassa vauhtipyörän kunnon voi tutkia? Tänään hytkyi koko auto kylmänä. Ehkä se tosiaan on se 2massa pyörä.. moottori tuntuu muuten olevan kyllä kunnossa kun ei vie ainettakaan liikaa.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Näköjään se vuotaa nestettä niinkuin dealer sanoi, voihan räkä.. Montako tuntia kansiremppa? Pitääkä plaanata vai meneekö tiivisteen vaihdolla, uudet pultit?
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Plaanata piti, kansi oli kaarella päistä, pitkä viisimukisen kansi kun on. Lisäksi yhden tai kahden venttiilin seeti oli painunut. Venttiili ei pysynyt enää alueella, siitä kai kolkatus. Nyt korjattuna kulkee taas mukavasti.
haato
Viestit: 7
Liittynyt: 11.4.2013 21:01
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja haato »

Noviisikin täällä uskaltautuu piipittämään aiheesta. Nyt n. 1kk itsellä olleeseen -97/ 325000km 290 td kannen takaosan vesivuotoon kaadettu TÖKÖTTI, nimeltä Wynns joka pitäisi veden pintajännitystä muuttamalla lopettaa vuoto.

Ekan n. 200 km ajon aikana vuoto näyttäisi tosiaan loppuneen, vaan miten pitkälle tätä onnea kestää, on tietysti hämärän peitossa.

Sikäli olen onnellisessa asemassa, että ei tullut yllärinä tuo vuoto, vaan se myyjän toimesta kyllä kerrottiin.

Nyt vain arvoisat maatalouskosmetologit veikkauksia, kauanko ajetaan, ennenkuin on otettava lusikka kauniiseen käteen, ja avattava kansi. ???
Ja josko on tietoa, mikäli jotain peruuttamatonta kallista vahinkoa lienee luvassa, näitä vippaskonsteja käytellen.? Tosiaan ei tämänhetkisen tiedon valossa vuoda kuin ulospäin, ainakaan toistaiseksi.

Muuten tuntuu Väyriäinen olevan oiva peli, jos omaansa kehtaapi kehua





:oops:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29116
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paikkausaine saattaa jumitella magneettiventtiileitä ja sehän tietysti tulee hintoihinsa.
Vuotopaikka on hyvin tyypillinen tuolle koneelle, mahdollisesti pakkasilla alkaa joskus taas vuotamaan.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

haato kirjoitti:Nyt vain arvoisat maatalouskosmetologit veikkauksia, kauanko ajetaan, ennenkuin on otettava lusikka kauniiseen käteen, ja avattava kansi. ???
:lol:
Veikataan että 8000 km :idea: Noista paikkausliemistä ei hirveästi hyvää kerrota ainakaan pitkäaikaisena ratkaisuna.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
haato
Viestit: 7
Liittynyt: 11.4.2013 21:01
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja haato »

Noh, nyt pitää sitten uskoa, toivoa, ja pelätä.

Tosin, onhan se ennenpitkää avattava,jos autoa aikoo pitää, mutta kesä kulunee muutenkin toisiinsa tutustumisen merkeissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”