220D nestettä katoaa -> Kansipahvin vaihtoon

Katso myös W202
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

220D nestettä katoaa -> Kansipahvin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Morjens!

220D moottorista häipyy nestettä. Vuotokohtia ei äkkiseltään näy. Paisarin korkin vaihto ei auttanut, vaikka vanha näyttikin hieman vuotavan koska oli märkä kokonaan sisäpuolelta. Kannentiiviste näyttää jo hieman tihkuvan öljyäkin ulospäin mutta se ei ole vaarallista :) Ei tee painetta eikä sekoita öljyjä ja nesteitä.
Minkälainen homma tällaisessa moottorissa on kannen irtiotto? Kuminauhalla toimivan jakopään kannen olen ottanut useammastakin autosta irti, mutta miten kettingillä varustettu?
Ajomäärä 551tkm.
Urakka alkaa aikaisintaan kesällä niin tiedustelen vinkkejä hyvissä ajoin :) Vastaavaa topikkia en äkkiseltään löytänyt. Tai toivottavasti urakka ei ala ollenkaan jos löydän jostakin vuotokohdan :roll:
Viimeksi muokannut Starglazer, 25.7.2012 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Vesipumppu?
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Kiitos vinkistä! Pitääpä tarkistaa se vielä. Sehän voisi tietenkin tihkua ja haihtua saman tien.

Toivon parasta ja pelkään pahinta :?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: 220D nestettä katoaa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Starglazer kirjoitti:Morjens!

220D moottorista häipyy nestettä. Vuotokohtia ei äkkiseltään näy. Paisarin korkin vaihto ei auttanut, vaikka vanha näyttikin hieman vuotavan koska oli märkä kokonaan sisäpuolelta. Kannentiiviste näyttää jo hieman tihkuvan öljyäkin ulospäin mutta se ei ole vaarallista :) Ei tee painetta eikä sekoita öljyjä ja nesteitä.
Minkälainen homma tällaisessa moottorissa on kannen irtiotto? Kuminauhalla toimivan jakopään kannen olen ottanut useammastakin autosta irti, mutta miten kettingillä varustettu?
Ajomäärä 551tkm.
Urakka alkaa aikaisintaan kesällä niin tiedustelen vinkkejä hyvissä ajoin :) Vastaavaa topikkia en äkkiseltään löytänyt. Tai toivottavasti urakka ei ala ollenkaan jos löydän jostakin vuotokohdan :roll:
Kokeile se muovinen läpivienti konehuoneesta lämppärin kennolle, se halkeaa joskus kun on muovia. Yleensä sen jälkeen jos on konehuoneessa letkuja voimalla taivuteltu sivuun (siis kyseistä letkua). Saattaa vuotaa jopa puoli litraa tonnille ilman että merkkaa pohjaan asti märäksi. Just ja just yltää käsipelillä kopeloimaan että onko kostee ;)

Edit: Voi vuotaa litrankin tonnille... ;)
Viimeksi muokannut AK47, 28.3.2012 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Katsonpa tuonkin :)
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

Eikä se kannen irti käyttäminen kovinkaan iso homma ole. Itellä just jälkikiristys käynnissä. Budjettina noin 300-400€, riippuen toki ostettavien työkalujen määrästä. Löytyy myös kuvasarjaa toimenpiteestä.
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

:D
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hyvä kuulla! Edellinen kansiremontti kesti hieman toista vuotta :roll: Ostin auton kesällä, ja nestettä meni siihen tahtiin että tiaknoosini oli "kansi halki". Diagnoosiin vaikutti se kun sain kannen 80 eurolla niin eipä paljon kannattanut alkaa tutkimaan onko kansi mennyt :) Syksyllä sitten aloitin tyyliin "eihän tässä varmaan montaa päivää mene" mutta väärässä olin! Oli niin hankalassa paikassa joka mahdollinen mutteri ja pultti ja 778 johtoa ja letkua ja vaikka mitä irrotettavana. Sitten tuli talvi ja motivaatio loppui kun kartanolla tein. Vuoden päästä syksyllä sain sitten taas pösön ajoon :D Se menikin sitten vaihdossa tähän väykkyyn. Ei muuten näytä ollenkaan pahalta tuo konehuone siihen verrattuna!
Edit: Olihan mulla tosiaan kuvakin siitä pösön konehuoneesta...
Kuva
Viimeksi muokannut Starglazer, 05.3.2012 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

löytyy 220D purettuna jos tarvii jonkinlaista osaa, termostaattikotelon ootko kattonu? Sieltä välistä on joissakin vuotanu nestettä melko huomaamatta
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

sen verran pitää vielä omia sanomisiaan tarkentaa että itellä on kysessä OM604.
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Niin eikö tämä 220d väyrynen ole juuri OM604? En ole perehtynyt näihin mersun moottorikoodeihin :oops:
Huomasin tuossa yksi päivä että konepellin alta nousee höyryä. Viikonloppuna sitten tutkailin tilannetta, ja näyttäisi että koneen takaosasta jostain tulee se höyry? Mikähän siellä voisi vuotaa nestettä muu kuin kannentiiviste? Varmaankin ainakin se läpivienti lämppärin kennolle. Pitää tutkia tarkemmin kun ehtii.
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

Melkolailla erinäköinen on itellä konehuone... Laitanpa kuvaa kehiin kunhan pääsen koneen äärelle.
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Niin siis tuo kuva on siitä pösöstä :D Laitoin vain verrokiksi että ei tuo mersun konehuone ole ollenkaan paha :)
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

no ilmankos näytti hitusen ihmeelliseltä :)

itellä luopui tiiviste 570tkm jälkeen:
Kuva

eli puski nesteitä pyttyyn eikä onneksi öljyjen sekaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain muualla olisin minäkin töissä jos 220D konehuone olisi kuvan mukainen :eec:
Tosiaan joo, OM604 kansiremontti ei ole homma eikä mikään.
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

Työkaluista sen verran että erikoisin mitä siinä tarviaa, ainakin jos meinaa kasata niin 9mm (xzn?) hylsy kannattaa hankkia. Muuten ihan suht perus vehkeillä pärjää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meinaat ruuveja joilla nostimien kehikko on kiinni ?
Niissä on normi 12-kantainen 9-millinen.
Kaikissa moottoreissa ei ole kyseisiä ruuveja lainkaan.
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

nokkapukkien pultit juurikin ja ei ainakaan perus ironsiden hylsyt siihen käy, vaativat sen tiheämmän version.

http://aijaa.com/006809709843
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin joo nokkapukitkin oli tuolla kannalla :idea: siihen siis käy ihan tavallinen 9-millinen hylsy kunhan on 12-kulmainen eikä 6-kulmainen.
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

juurikin näin, en onnistunut ite löytämään järkevän hintaista sarjaa tästä tuppukylästä, kaikissa oli tarjolla vaan 8 ja 10mm, niin tilasin sitten pelkän hylsyn.
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hommasin tueksi Alfamerin korjausoppaan ja tosiaan homma ei näytä pahalta! Mitähän tuossa kirjassa tarkoitetaan etupään ohjaintapeilla, joiden irrottamiseen tarvitaan ulosvetäjää? Minkälainen ulosvetäjä siihen tarvitaan?
demons
Viestit: 10
Liittynyt: 07.11.2011 21:59

Viesti Kirjoittaja demons »

Sopivan kokoinen pultti, hylsy ja rikkoja väliin. Sit vaan kiristää tapin ulos. Ne tapit pitää nokkaketjun ohjuria paikoillaan joka pitää saada irti mikäli meinaa kannen irti ottaa.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ja mutteri :!:

sitä ei kannata kiristää siihen tappiin, pelkällä sillä pultilla.... menee jenka tapista ja sitten on :evil: :evil:

ei ole meinaa kiva porata sitä sieltä :oops:

olikos se dealerilla vai kellä, oikein kuva kyseisestä laitoksesta?
® Mesen linttaklubi
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Eli tarkennan vielä, että kyseessä on tosiaan 9mm hylsy? Kuulostaa kyllä melko pieneltä kannen pulttien kiristelyyn :shock:
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ohjuritapit irtoo nätisti liukuvasaraan kiinnitettävällä sopivan kokoisella kierteellä. Muistaakseni xzn kannalla ovat kannenpultit
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Liike lupasi kustantaa kannentiivistesarjan :D Mitenkäs se tuon hylsyn kanssa nyt on, onko ne pultit 9mm eli minkä kokoinen sen hylsyn pitää olla kannen pultteihin? Ei viitsisi venttiilikoppaa irrottaa pelkästään hylsyn koon tarkistamiseksi :oops:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannen pultit eivät tietenkään ole 9mm kannalla.
Muistaakseni Torx 18 on kannenpulttin sopiva hylsy.
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Niin tosiaan, asia on nyt varmistunut että neste vuotaa kannentiivisteen välistä. Uusin kannenpultteihin sopiva hylsy oli 10mm tähtihylsy. Saapa nähdä onko vanhoissa pulteissa sama kanta :)
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Pelottavan helposti etenee kannen irrottaminen :shock: Onko irrotettavia noita ohjuritappeja useampikin? Tuon yhden irrotin tuosta kannen yläreunasta.

Edit: Oli siellä toinenkin ylävesiletkun juuressa. Ei vaan näkynyt ensin kun oli paskaa päällä. Tappi ei ollut esillä niinkuin toinen vaan syvemmällä omassa kolossaan.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Jeps, nyt on kansi irti ja puhdistukset menossa. Tuli tuossa mieleen kun karstoja poistin venttiileistä ja männistä, että eihän nuo ollut mitenkään pinnoitettuja? Karstaa oli paikoin niin paljon että osa venttiileistä ja männistä meni kirkkaaksi asti :roll:

Pakosarjan yksi pulttikin pitäisi kaivaa kannesta pois...
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”