Pakoputken tuunaus

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Pakoputken tuunaus

Viesti Kirjoittaja Castillo »

300 tdt:ssä takapönttö putos... yllätyin hieman, kun ääni ei mahdottomaksi äitynytkään. Laitoin suoraksi koko putken ja uutta etsimään. Uusi pönttö maksaa kuitenkin siihen malliin, että alkoi kiinnostamaan jonkun vapaasti virtaavan yleismallin vaimentimen liittäminen putkeen, koska sillä voisi ilmeisesti säilyttää mureahkon saundin sisämelun silti pysyessä siedettävänä/vaimeana. Kertokaapa vinkkiä jotka olette asian kanssa puuhastelleet. En Viitsisi tilata vielä orkkistyylistä (n.400€), mutta en ny ihan suoralla putkellakaan ajatellut pitempään ajella. Mitä ongelmia katsastuksessa kyseisestä modaamisesta voi aiheutua. :?:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Pakoputken tuunaus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

iglu kirjoitti:Mitä ongelmia katsastuksessa kyseisestä modaamisesta voi aiheutua. :?:
ei pitäisi tulla mitään sanomista kunhan änäet pysyy alle rajojen. Ja turbolluisessa+katillisessa koneessa se tuskin on ongelma.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuo voisi kiinnostaa, lukaisepa:
viewtopic.php?t=3531
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Mietinkin että mitä sen anheettoman kokoisen putken sisäs tapahtuu kun samasta päästä mennään sisään ja tullaan ulos. Mulla on ehkä vielä isompi fyysisesti se pönttö kun on tuo väyrynen. Tekeekö orkkispönttö vastapainetta vai onko vaan haettu tehokasta vaimennusta. Mitähän seuraa autolle, jos suoralla innostuu pitempään ajeleen
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

iglu kirjoitti:Mitähän seuraa autolle, jos suoralla innostuu pitempään ajeleen
Turboauto ei vastapainetta kaipaa, aja menemään.
Pro HVM
salesone
Viestit: 256
Liittynyt: 31.10.2005 22:41
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja salesone »

Turbossa varmaan toimii ilmanki, vapariin en suosittele kokeilee.

Itellä oli hetken aikaa suora hormi jossa pelkkä takavaimennin, äänet oli todella rasittavat.

Nyttemmin on uuet orkkispöntöt paikollaan ja nyt on ok, katti tosin loistaa poissaolollaan mutta eipä tuota ollu ostaissakaa paikollaan. :roll:
Ajossa: S203 220cdi A -05, W211 E55 AMG "mörkö" -05

Ex:
-S202 200cdi A -00
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kokeilin liittää iltasella pienehköä vapaastivirtaavaa vaimenninta kokeeksi putken päähän ja sehän yllättäen vaimensi hieman... ja siis aion nyt värkätä itse isomman vaimentimen entiselle paikalle. Tuon putken ylos kyl toiselta puolellta. Jos äänet jääpi rasittaviksi niin sitten ku raaskin niin alkuperäistä tilalle. Jotenki vaan pitää kokeilla. Äänet ei oo suorallakaan putkella pahat, mutta en niitä loputtomiin aio kuunnella.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Tältä kuulostaa W124 lossi ilman viimeistä vaimenninta. Muuten äänimaailma on kohdallaan, mutta pärinän sijaan sais olla hieman matalampi murina. Ilmeisesti yksi vapavirtausvaimennin jatkona parantaa ääniä??

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PvurgpNBIA8[/youtube]
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Kyllähän tuo tuttu ääni oli. Ihan mietin että mahtaako kuitenkaan yksi puolmetrinen ovaali vaimennin riittävästi vaimentamaan. Auton sisällä aluksi ei tuntunut lainkaan häiritsevältä kuulostella mutta vähempikin mörinä kuitenkin riittäisi. Eiköhän tuo viikonloppuna selviä mitä värkkäilyllä äänelle käy vai käykö mitään. Jos jollain kokemusta yhden vaparivaimentimen liitttämisestä suoraan putkeen niin saa kertoa
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Periaatteessahan jostain vuosiluvusta eteenpäin pitäisi putkistonkin olla E-hyväksytty,olikohan 98? Tosin jotkut sanoo että koskee putkiston osaa ennen kattia...Harvoin kai noihin puututaan silti jos asiallisesti tehty eikä hirveät äänet.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM kirjoitti:Periaatteessahan jostain vuosiluvusta eteenpäin pitäisi putkistonkin olla E-hyväksytty,olikohan 98? Tosin jotkut sanoo että koskee putkiston osaa ennen kattia.
Juu voip olla. Ainakin väykyn katissa on hitsattuna peltilätkä jossa on jotakin tekstiä ja E-hyväksyntä leima.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sehän vaikuttaa ääneen paljon, missä kohtaa viimeinen vaimennin on. Mitä enemmän on suoraa putkea vaimentimen jälkeen, sitä "räkäisempi" saundi lähtee. Mulla on Mersussa pari 2.5" putkea rinnakkain, molemmissa yksi läpivirtaava vaimennin takakontin alla (ks. kuva videossa 20 sekunnin kohalla). Eikä ole mahottomat äänet matka-ajossa. Kaasua kun antaa, niin kyllä sitten pärjää ilman kuulolaitetta. :roll:
Ja tuonnehan mahtuisi vielä vaikka pari vaimenninta per putki alle, jos kiinnostaisi laittaa. Mutta mitäs sitä hienoja säveliä piilottelemaan. 8)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ii9QYne321U[/youtube]
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Lopputulema, mikäli se jotain viel kiinnostaa: Noin kuudennes alkuperäisen hinnasta kustansi värkit, siis kenties vapaammin virtaava puolmetrinen vaimennin 2,5" hiolella ja siihen pari käyrää. Kolmisen tuntia sovittelua, rälläkkää, hitsausta, sovitelua, rälläkkää, hitsausta kahvitaukoa, safkaa, klemmari kiinni ja lopuksi rinta rottingilla yksikseen ihailua ja omakehua vaimolle ja 3-v pojalle, joka muuten aidosti oli hengessä mukana projektissa.

Pönttö istuu orkkiksen kiinnikkeissä ja ulostulo peräkoukun oikealta puolelta pienellä kololla alahelmassa. Pönttö hieman kurkkaa helman alta uutuuttaankin, mutta on se sentin korkeampi alkuperäistä.
ÄÄNET jopa hiljaisemmat kuin orkkispöntöllä, eli taisi pönttö olla kyl aika finaalis ja tyhjä. Sinänsä petyin, kun meni niin hiljaisiksi, että autoon ei kutosen murina kantaudu lainkaan, mutta ohikulkijoille kuitenkin hieman jää... siis vaimo rattiin ajo-ohjeiden kera ja itse seisoskelemaan tienoheen. :wink:

Jäänen seurailemaan onko vaikutusta kulutukseen, ym. Vanhan orkkispöntön ehkä korjailen varuiksi, jos konttorilla esim tulee sanomisia ku ei mesen leimaa löydykään pöntönkyljestä. Kannattiko :?: En tiedä, mut jos kerran ei autolle ole haittaa vapaammasta pakokaasujen virtauksesta niin sit orrkkispöntöt joutaa mun puolesta lojumaan kaupan hyllyllä komee hintalappu kyljessä...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei tule katsastuksessa ongelmia. :idea:

Kansa tahtoo kuvia. :amis_selittaa: :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”