220 cdi erilainen hihnankiristäjä

Vastaa Viestiin
JeremiaS
Viestit: 24
Liittynyt: 17.12.2016 12:10
Paikkakunta: Kotka

220 cdi erilainen hihnankiristäjä

Viesti Kirjoittaja JeremiaS »

Terve!
Mulla on vm.2002 Väyrynen 220cdi koneella,
ja nyt on alkanut kiristimen rulla kitisemään. Ostin Motonetista uuden kiristimen, mutta vanhaa irrottaessa huomasin että jousi kääntää rullaa väärään suuntaan. Hihnan kuuluisi mennä siis rullan toiselta puolelta. Motonetin lista ei tunne sellaista kiristintä. Auto on käytettynä tuotu, eli oisko Saksan malleissa eri tavalla rullat? Nyt on ongelma että mistä osaan alkaa etsiä sopivaa laitetta? Pelkkää rullaa ei ilmeisesti voi vaihtaa... Tuohon on muut rullat ja hihna vaihdatettu n. 30tkm sitten, mutta kiristintä ei vissiin ole. Kokeilin vin-koodilla täältä http://www.auto-parts.spb.ru mutta tuo näytti pelkkiä rullia ja ihan erinäköistä hihnaa. Ps. Vehon kautta en viittis lähteä hakemaan kun on kuulemma kallis pulju. Asialla ei toki ole kiire koska ajelen muutenkin talvikauden toisella autolla.
Muoks: Se vin koodi on WDB2102061X085103
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaikissa on samanlainen. Tuossa kuvaa:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... 62000570/0

Jos paikallaan on niin erilainen että kiristääkin eri suuntaan niin se on jonkun tekemä jälkiviritys :?
oulaistenliikenne.fi
racer123
Viestit: 36
Liittynyt: 15.2.2012 15:41

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Mitenhän siinä oikein kulkee se hihna, jos se on saatu kulkemaan kiristimen eri puolelta? Tuossa kuva jonka mukaan hihnan kuuluisi kulkea (riippuen siitä onko ilmastointia vai ei):
Kuva
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

jossei oo ilmastointia niin tuon 'puuttuvan' kutosrullan kohdalta tuo kiristinrullan yli? Taitaa tarvita vääränmittaisin hihnankin...

miten se yleensä on pyörittänyt apulaitteita :shock:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Kyl sen sinne väärinkin saa, oon joskus nähny, ja vanhemmassa itekin kokenu.

Kaikki pyörii oikein, mutta hihna hankaa inan itseään selästä, ja kuluu nopsaan (OM602 ja 603 non ac)


Mutta siltäpä ei muistikuvaa, kuinka meni kiristimeltä, pirun tiukka oli kyllä :oops:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän tässä ihmetyttää jos vanha ja uusi kiristin toimivat eri suuntaan :shock:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Sehän tässä ihmetyttää jos vanha ja uusi kiristin toimivat eri suuntaan :shock:
Varmaan toimivat samaan suuntaan mutta ehkä yritetty saada toimimaan väärään suuntaan...

Ei ehkä ihan täysin eri suunnasta. Jos on laitettu väärän mittainen (lyhyt) hihna putoamaan vesipumpulta kampiakselille ja siitä nousemaan kiristimelle ja takas alas ilmastoinnille ja loput normaalisti. Suunta muuttuisi noin 90 astetta.

Just tänään hajos kiristäjästä rulla ja m113 kiristäjä näyttää juurikin samalta kuin toi tiisselin kiristäjä. Liekkö samanlainen/rulla samaa kokoa?

M102 sain hihnan melkin vedettyä väärin aikoinaan, tai olla sentin liian "lyhyt" mennäkseen paikalleen tms vai olikos juurikin niin että sentin liian pitkä pitääkseen jos väärin yritti. En kyllä muista enää miten yritin (eka hihanan vaihto mihinkään vehkeeseen).
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”