termari ongelma vai onko?

Vastaa Viestiin
mimo
Viestit: 6
Liittynyt: 11.11.2006 15:18
Paikkakunta: rmk

termari ongelma vai onko?

Viesti Kirjoittaja mimo »

En tiedä olenko jotenkin tulossa pimeeksi, koska mese ei meinaa nostaa lämpöjä millään -15 asteen pakkasella ja joskus lämmöt nousee normaaliin melkein heittämällä onko termareissa tai niiden antureissa ollut jotain häikää vai onko taas minun tuuria?
Sain vinkin termarin hinta olisi kuulemma orkkis palikoilla 50€ veholla antureineen vai onko se aiheellista? :?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ainakin cdi-moottorilla varustettuihin väyrystimiin on noita termareita vaihdettu juuri sen takia kun ei enää nosta lämpöjä normaalitasolle.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

CDI koneissa termostaatteja menee.
Yleensä lämmöt jäävät 60 paikkeille kun pitäisi olla vähän yli 80.
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se lämpökin vähän riippuu...........

Mulla ei koskaan ole noussut pakkasella normiajossa kun ~70, neen.
Siihen kohtaan, missä sähkövastukset lopettaa toimintansa.
Jos joutuu toisten perässä ajamaan, niin saattaa tuostakin hiljalleen painua, kunnes taas vastukset tulee avuksi.
Kun rasitus lopuu, kuten esim kaupungissa, niin lämmötkin laskee aika joutuin.
Sanotaan nyt vielä selvyydeksi, että auto on ollut minulla uudesta asti.
Ja muutoksiakin on tehty heti alusta alkaen.
Tämä on "harrastusauto". :roll:

Lastuttaminen vaikuttaa lämpöjä laskevasti, kun palaminen ja hyötysuhde pienemmillä kierroksilla hiukka tehostuu.
Jos pakokaasujen kierrätykseen kosketaan pienennysmielessä, niin tämä korostaa ilmiötä.

Suurempien muutosten jälkeen, siis esim suuttimien vaihdon jälkeen lämpeneminen hidastuu edelleen.

Luulempa, että uuden välijäähyn laittamsen jälkeen lämpeneminen taas hidastuu.

Talvella olen käyttänyt tukkoja keulilla apuna.
Perstuntumalta sanoisin, että moottorin kannalta ~70 astetta vielä riittää hyvin. Ei karstoitu.
Ja sisälläkin lämpö riittää, kiitos vastusten. Hyvä varuste.
mimo
Viestit: 6
Liittynyt: 11.11.2006 15:18
Paikkakunta: rmk

Viesti Kirjoittaja mimo »

Kiitos informaatiosta autossani on nimittäin takuuta jäljellä niin yritän saada sen piikkiin vilä termarin vaihdonkin auto on muuten toiminut loistavasti.

Kiitos vielä kerran kaikille vastaneille:)
opeltoni
Viestit: 21
Liittynyt: 05.2.2006 21:27

Viesti Kirjoittaja opeltoni »

Sanokaapas vielä, käytättekö talvisin maskisuojaa (sitä maskin taakse tulevaa muovisuojaa), se taitaa vaikuttaa noihin lämpöihin aikalailla? Itse olen ihmetellyt millä ulkolämpötiloilla sitä ylipäänsä uskaltaa käyttää. CDI kone varmaan lämpenee aika paljon nopeammin kovassa pakkasessa suojan kanssa kuin ilman...
ERroXX
Viestit: 5
Liittynyt: 30.11.2006 20:23

Viesti Kirjoittaja ERroXX »

Jep 'maski'suojaa kannattee käyttää, aina +5c asti.
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

Termarit taitaa kestää pari-kolme vuotta... Omaani äskettäin vaihdatin (n. 80 eur + vähän töitä) ja kylläpä taas lämmöt nousevat kiltisti +90'C:ään :D Ja tietysti kiertovesipumppu on kunnossa ja viimasuoja paikoillaan.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

hotari kirjoitti:viewtopic.php?t=24396
Niinpä, autossani vaan ei ole tuota "pikkutermostaattia" joten eipä sitä silloin voi vaihtaa...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

yhdyssanapoliisi kirjoitti:
hotari kirjoitti:viewtopic.php?t=24396
Niinpä, autossani vaan ei ole tuota "pikkutermostaattia" joten eipä sitä silloin voi vaihtaa...
Jep sitä ei ihan kaikissa ole(niisä missä ei ole sitä pikku kennoa siinä syylärin edessä)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

Ei oo mullakaa pikkutermaria ...


Kylläpä vaan onkin :D vaikka kl varaosilla sanoivat jottei ole
Viimeksi muokannut libzane1, 07.1.2012 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

sehän on helppo tarkistaa katsomalla onko sitä vai ei,
pelti vaan auki
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
mesematsu
Viestit: 1
Liittynyt: 13.1.2011 17:49
Paikkakunta: satakunta

pikkutermari

Viesti Kirjoittaja mesematsu »

Kiitokset tiedoista että kannattaa vaihtaa myös pikkutermari! Jopas rupes Mese lämpenemään
mersumees90
Viestit: 23
Liittynyt: 10.1.2011 10:57

Viesti Kirjoittaja mersumees90 »

ei helsketti ei oikeen meinaa täällä ainakaan lämmetä vaikka on pikkutermari vaihdettu :shock: vaikuttaako kylmällä ilmalla jos normaali termostaatti on paskana että ai lämpeä? sitten pitiskö mittarissa lukea jotain jos se sähköinen lisälämmitin ei toimi? vai pitääkö käyttää piuhan päässä toi auto? taidanpa lyödä keulan täyteen pahvia niin josko se siitä alkais lämmetä :) kyseessä 220cdi vm02
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

vaikuttaako kylmällä ilmalla jos normaali termostaatti on paskana että ai lämpeä?
Sehän se juuri vaikuttaakin, toisena mainittu pikkutermari.
tuoppiman
Viestit: 19
Liittynyt: 28.11.2010 14:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Mulla on pikkutermari (ja olen vaihtanut sen plus tukkinutkin välillä pikkutermarikiertoa). Päätermari on vaihdettu kertaalle toissa talvena.

Nyt sitten tein pienen korjauksen, eli otin pienemmän syylärin pois kokonaan ja kierto siis pikkutermarilta ilman syyläriä. Toiveissa oli loistokkaat lämmöt, mutta ei auttanut, ei tosin mennyt huonommaksikaan. Pitää vielä kokeilla ja laittaa ritiläihmepikkusyyläri takaisin fyysisesti, jos se vaikka torppaisi ilman pääsyä varsinaiselle syylärille.

Mutta kun kerran monien ulkomaanfoorumienkin mukaan pienempi syyläri menee joko 1) automaativaihteistolle tai 2) polttoaineen jäähdyttimelle. Niin miten on toteutettu polttoaineen jäähdytys vaihtoehdossa 1?

Kokemus nimittäin on se, että kun tukkii pikkusyylärin kierron kokonaan, niin lämpenee todella hyvin - paljon paremmin kuin uudella pikkutermarilla. Mitäs jos siis ton polttoaineen jäähdyttäjän ns. unohtaa? Onko automaattimalleissa myös polttoaineen jäähdytin, mutta kierto jotenkin muuten?

Paljon on siis kirjoitettu jo aiheesta, mutta ei ole ainakaan itselle auennut mersun jäädytysveden ihmemaailma ja lämpeämisen autuus vieläkään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuoppiman kirjoitti:Mulla on pikkutermari (ja olen vaihtanut sen plus tukkinutkin välillä pikkutermarikiertoa). Päätermari on vaihdettu kertaalle toissa talvena.

Nyt sitten tein pienen korjauksen, eli otin pienemmän syylärin pois kokonaan ja kierto siis pikkutermarilta ilman syyläriä. Toiveissa oli loistokkaat lämmöt, mutta ei auttanut, ei tosin mennyt huonommaksikaan. Pitää vielä kokeilla ja laittaa ritiläihmepikkusyyläri takaisin fyysisesti, jos se vaikka torppaisi ilman pääsyä varsinaiselle syylärille.

Mutta kun kerran monien ulkomaanfoorumienkin mukaan pienempi syyläri menee joko 1) automaativaihteistolle tai 2) polttoaineen jäähdyttimelle. Niin miten on toteutettu polttoaineen jäähdytys vaihtoehdossa 1?

Kokemus nimittäin on se, että kun tukkii pikkusyylärin kierron kokonaan, niin lämpenee todella hyvin - paljon paremmin kuin uudella pikkutermarilla. Mitäs jos siis ton polttoaineen jäähdyttäjän ns. unohtaa? Onko automaattimalleissa myös polttoaineen jäähdytin, mutta kierto jotenkin muuten?

Paljon on siis kirjoitettu jo aiheesta, mutta ei ole ainakaan itselle auennut mersun jäädytysveden ihmemaailma ja lämpeämisen autuus vieläkään.
Sanottin kaikki tietävillä... ulkomaan foorumeilla mitä vaan niin sen pikku syylärin mikä 203 mallissa on(niissä missä se on)
ei mene missän niistä automatti laatikolle laatikon jäähdyts on syylärin sisään rakennettu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tuoppiman
Viestit: 19
Liittynyt: 28.11.2010 14:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

CDI203 kirjoitti:
tuoppiman kirjoitti:Mulla on pikkutermari (ja olen vaihtanut sen plus tukkinutkin välillä pikkutermarikiertoa). Päätermari on vaihdettu kertaalle toissa talvena.

Nyt sitten tein pienen korjauksen, eli otin pienemmän syylärin pois kokonaan ja kierto siis pikkutermarilta ilman syyläriä. Toiveissa oli loistokkaat lämmöt, mutta ei auttanut, ei tosin mennyt huonommaksikaan. Pitää vielä kokeilla ja laittaa ritiläihmepikkusyyläri takaisin fyysisesti, jos se vaikka torppaisi ilman pääsyä varsinaiselle syylärille.

Mutta kun kerran monien ulkomaanfoorumienkin mukaan pienempi syyläri menee joko 1) automaativaihteistolle tai 2) polttoaineen jäähdyttimelle. Niin miten on toteutettu polttoaineen jäähdytys vaihtoehdossa 1?

Kokemus nimittäin on se, että kun tukkii pikkusyylärin kierron kokonaan, niin lämpenee todella hyvin - paljon paremmin kuin uudella pikkutermarilla. Mitäs jos siis ton polttoaineen jäähdyttäjän ns. unohtaa? Onko automaattimalleissa myös polttoaineen jäähdytin, mutta kierto jotenkin muuten?

Paljon on siis kirjoitettu jo aiheesta, mutta ei ole ainakaan itselle auennut mersun jäädytysveden ihmemaailma ja lämpeämisen autuus vieläkään.
Sanottin kaikki tietävillä... ulkomaan foorumeilla mitä vaan niin sen pikku syylärin mikä 203 mallissa on(niissä missä se on)
ei mene missän niistä automatti laatikolle laatikon jäähdyts on syylärin sisään rakennettu
Ok, täytyy yrittää nyt klassista maskiin tavaraa -kikkaa ja katsoa jos sillä pärjäisi.
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

yhdyssanapoliisi kirjoitti:Termarit taitaa kestää pari-kolme vuotta... Omaani äskettäin vaihdatin (n. 80 eur + vähän töitä) ja kylläpä taas lämmöt nousevat kiltisti +90'C:ään :D Ja tietysti kiertovesipumppu on kunnossa ja viimasuoja paikoillaan.
Köh köh, tosiaan tuolloin vuosi sitten kylmänä päivänä "kylmiltään" liikkelle lähdön jälkeen alle kilometrin matkalla taajama-ajossa lämmöt nousivat +90'C:ään. Mutta heti seuraavana päivänä lämpiäminen oli hitaampaa. Jäähdytysnesteet on autosta tarkistettu vaan ei varmaan koskaan vaihdettu.

Että mikä lie aiheuttaa termarin "huonontumisen" noin äkkiä? Itselleni on tullut mieleen, auttaisiko asiaa jäähdysnesteen kanssa tekemisissä olevien paikkojen putsaus/huuhtelu? Että kulkeutuuko siellä jotain skeidaa termariin, joka likaannuttuaan ei enää toimi viimeisen päälle kunnolla?

No okei, kyllähän edelleenkin maantieajossa n. 10 minuutissa lämmöt nousee +90'C:ään. Mutta oli se vaan melkoinen elämys diesel-mersukuskille kun kylmä kone lämpeni "salamannopeasti" reilussa minuutissa ja lämpöä oli kabiinissakin kuin puulämmiteisen omakotitalon pannuhuonessa. Äärimmäisenä johtopäätöksenä: termari pitäisi vaihtaa joka kerta ennen moottorin käynnistystä niin silloin se varmaan toimisi kuin unelma... ???

Tänä talvena en vielä ole raaskinut vaihdattaa termaria koska olisi kiva ensin saada jotain tietoa/arvailuja siitä, millä toimenpiteillä tai konsteilla tuon termarin saisi pysymään paremmassa kunnossa ettei heti seuraavana päivänä olisi laiskistunut...

LISÄYS: autossani ei ole pikkutermaria/pikkukennoa. Löytyy kyllä heikkotehoinen sähkökäyttöinen "heatbooster" jonka siis pitäisi muutaman sadan watin tehollaan lämmittää jäähdytysnestettä kun se on alle +70'C ja samaan aikaan ulkolämpötila on alle +7'C. En tosin ole havainnut suuren suurta eroa moottorin lämpenemisessä kun koemielessä olen kytkenyt ajotietokoneesta heatboosterin pois päältä. Mutta kyllä tuon heatboosterin toiminnan huomaa tyhjäkäynnillä, kierrokset muuttuvat lievästi tuon tuostaan. Ja kuulee että välillä tulee hieman kuormitusta moottorille. Edelleen olisi hauskaa saada termari pysymään teräkunnossa kauemmin kuin 1 päivä. Liekö mahdollista?
Viimeksi muokannut yhdyssanapoliisi, 07.1.2012 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuoppiman
Viestit: 19
Liittynyt: 28.11.2010 14:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tuoppiman »

Laitan tänne nyt saman viestin kuin toiselle foorumille aiheesta:

Olen ihmetellyt pari talvea lämpöjä (W203 220CDI) ja ollut jokseenkin huuli pyöreänä.

Lähtötilanne kun ostin auton: n. 60 astetta talvella

Sitten seuraavat tapahtumat aikajärjestyksessä, lämpötila-arvot talviolosuhteissa (kesällä kaikki ok):
Vaihe 1: Päätermarin vaihto, ei auttanut.
Vaihe 2: Pikkutermarin olemassa olo selvisi. Letku tukkoon kokonaan ja lämmöt 90 astetta.
Vaihe 3: Uusi pikkutermari Veholta. Lämmöt 80 astetta.
Vaihe 4: Pikkujäähdytin pois kierrosta. Lämmöt 80 astetta.
Vaihe 5: Taas letku tukkoon: Lämmöt 90 astetta ja yli ei mene.
Vaihe 6: Maski tukkoon (kumimattoa eturitilän sisäpuolelle. Lämmöt 85 astetta maantiellä ja hiljaisempi vauhti 80 astetta.

Eli olen tulkinnut, että päätermari on kunnossa (ollut varmaan aina). (Tässä välissä useita tunteja netissä tutkien asiaa). Pitkän nettisession jälkeen selvisi, että pikkutermari ja siis tämä pienempi jäähdytin on tarkoitettu jäähdyttämään polttoainetta, joka palaa takaisin tankkiin. Ilmeisesti ainakin jyrkkiä nousuja ja erittäin kuumia olosuhteita ajatellen tämä onkin tarpeellista, ettei takapenkkiläisten perskarvat kärähdä. Pari kuvaakin systeemistä löyty:
http://forums.mercedesclub.org.uk/attac ... 1322003209
ja alaosa:
http://forums.mercedesclub.org.uk/attac ... 1322083694

Kuvista voisi joku tulkita miksi pienemmän syylärin (Low temperature radiator) kierto jäähdyttää konetta vaikka ei olisi itse jäähdytintä ollenkaan, tätä ihmettelen kovasti. Joka tapauksessa ajattelin nyt seuraavaksi laittaa pienemmän syylärin kierron tukkoon kokonaan talveksi ja keväällä taas pikkusyylärin kierto syyläreineen takaisin.
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

Vaihe 6: Maski tukkoon (kumimattoa eturitilän sisäpuolelle. Lämmöt 85 astetta maantiellä ja hiljaisempi vauhti 80 astetta.

Yhdyssanapoliisin vinkki maskin "tukkimiseen": ainakin Kuopiosta autokorjaamo Jorma Niirasesta saa ostettua viimasuojan joka tulee fiksusti kahdella ruuvilla konepellin jäähdytinsäleikön takapuolelle. Siisti keksintö maksaa n. 40 eur. Merkkihuollon kautta saa myös ostettua samaan hintaan...
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

C 200 cdi A. vm. -03

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

yhdyssanapoliisi kirjoitti: ...mikä lie aiheuttaa termarin "huonontumisen"...? autossani ei ole pikkutermaria/pikkukennoa. Löytyy kyllä heikkotehoinen sähkökäyttöinen "heatbooster" jonka siis pitäisi muutaman sadan watin tehollaan lämmittää jäähdytysnestettä kun se on alle +70'C ja samaan aikaan ulkolämpötila on alle +7'C. En tosin ole havainnut suuren suurta eroa moottorin lämpenemisessä kun koemielessä olen kytkenyt ajotietokoneesta heatboosterin pois päältä. Mutta kyllä tuon heatboosterin toiminnan huomaa tyhjäkäynnillä, kierrokset muuttuvat lievästi tuon tuostaan. Ja kuulee että välillä tulee hieman kuormitusta moottorille. Edelleen olisi hauskaa saada termari pysymään teräkunnossa kauemmin kuin 1 päivä. Liekö mahdollista?
Tässä talven mittaan lämpiäminen huonontui huonontumistaan, tuntui että jokin siellä konehuoneen puolella suorastaan jääräpäisesti jarruttaa lämpiämistä. Lisäksi auto tuntui "loikkivan" kylmänä taajama-ajossa. Pelkäsin että automaattivaihteistossa on jotain häikkää. Nyt sitten viimein kyllästyin tyhjäkäynnin röykkyytykseen ja pahentuneeseen nyökkimiseen taajama-ajossa.

Kytkin "heatboosterin" pois päältä. Ja kuinkas kävikään? No tietysti ensinnäkin kone käy tasaisemmin. Mutta mikä erityisesti hauskuuttaa mieltäni on se että nyt kone lämpenee nopeammin (nyt +90'C:een alle 10 km matkalla, näin oli parhaimmillaan ennenkin) ja kulutus tippui 0,3 L/100 km, nyt menee 6,2 L/100 km maantiepainotteisessa ajossa.

Voiko olla niin, että epäkuntoinen lisälämmitin päällä ollessaan jotenkin häiritsee tai sekoittaa termostaattia, esim. niin että termari pysyy auki? Tämmöisen kehäpäätelmän tein keskenäni. Kokemukseni myötä liityn siihen leiriin joka suosittaa poistamaan sähköisen heatboosterin pois käytöstä. Ja olen toistaiseksi hyvin iloinen autoni moottorin nopeasta lämpenemisestä.
mherpman
Viestit: 49
Liittynyt: 23.12.2010 13:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mherpman »

Viileyteen kyllästyneenä tuumailin myös tuon oman C -01 220 CDI:n lämpökiertoa. Maski on tukossa, samoin välijäähyn edessä kumimattoa (nosti imuilman lämpötilaa matka-ajossa noin 10 astetta). Molemmat termarit iskussa ja silti meinasi olla viileää. Koneen lämmöt matka-ajossa noin 75-80. Kovassa vedätyksessä hetkellisesti 85 ja siitä taas alas. Automaatti-ilmastoinnilla jos pyytää kabiiniin lämpöä niin koneen lämmöt tippuu alle 70C.

Noh, tempasin pikkujäähdyttimen letkun tukkoon, jo alkoi lämmöt nousemaan, 89-90C matka-ajossa ja saa pyytää koppiin lämpöä automaatilla. Kulutus putosi saman tien ehkä noin 0,3-0,5 litraa. No tokihan näin kun kone on lämmin..

Tuumailua, pikkutermari päästää jatkuvasti jonkin verran lientä lävitseen (rakenteesta johtuen). Tämä neste tulee suoraan lohkosta, ollen niin kuumaa kuin mahdollista. No, pikkujäähy ei sitä kovin paljoa jäähdytä, varsinkin jos on maski tukossa. Eli se menee polttoaineenjäähyn läpi, ei siinä paljoa jäähdy myöskään ja tulee termarikoppaan. Siis työntää parhaimmillaan melkein lokikuumaa nestettä termariin ja sehän tykkää että auki vaan... Sama havainto tien päällä, avasin lukkopihdit pikkukierrossa kun koneen lämpö mukavat 90C. Saman tien lähti lämpö putoamaan ja iso jäähdytin lämpenemään. Matkaan ja lämmöt kohta alle 80...

Kun ehdin niin värkkään pienen hanan sen pikkutermarin eteen niin saa kierron kiinni kun tulee lämmöntarvis.

Onko muuten velhoilla tietoa, miten paljon se polttoaineenlämmitin ennen suodatinta lämmittää, onko jotenkin säätyvä, vai miten? Tai pitää vaan kytkeä lämpöanturit polttoainelinjaan sitä ennen ja jälkeen niin näkee..

Niin ja tosiaan tyhjäkäynti ajelehti/rytki aina tuon lämmittimen kytkeytymisen yhteydessä huonolla akulla ja tai jos akku on vajaa. Kun kaikki on kondiksessa niin ei mitään rytkintää. Ilmeisesti automatiikka pudottelee sitä pois/päälle kun jännitteet jotkahtelee. Jälkihehkut syö muös aika lailla kylmällä koneella. Jännitteet käynnistyksen jälkeen 14,8-9 ja kun kone lämpenee 14,6. Kun akku tulee täyteen, -25 asteessa viikon taajama-ajelun jälkeen otti 110km ja 1,15 tuntia jännite 13,9-14,0


Että tämmöstä pohdetta tähän kohtaa.
yhdyssanapoliisi
Viestit: 42
Liittynyt: 06.3.2007 9:30

Viesti Kirjoittaja yhdyssanapoliisi »

mherpman kirjoitti:..Niin ja tosiaan tyhjäkäynti ajelehti/rytki aina tuon lämmittimen kytkeytymisen yhteydessä huonolla akulla ja tai jos akku on vajaa. Kun kaikki on kondiksessa niin ei mitään rytkintää. Ilmeisesti automatiikka pudottelee sitä pois/päälle kun jännitteet jotkahtelee. Jälkihehkut syö muös aika lailla kylmällä koneella..
Hmmm, autossani taitaa olla alkuperäinen akku (401.000 km / 8v 7 kk)... Tai ainakaan akulle ei ole tehty mitään minun eikä edellisen omistajan aikana. Akun jännite on joka syksy jotenkin testattu ja kunnoltaan asialliseksi todettu. Ajan MA-PE joka päivä vähintään 45 + 45 km (töihin ja takaisin). Istuinlämmitys on muutaman minuutin päällä, kauemmin ei tarvitse koska lämpiää niin nopeasti. Puhallukset n. ½ teholla eli jokseenkin 3-asennossa, auto-asennossakin taitaa olla vastaava puhallusteho. Ehkä kerran kuussa tulee pitempääkin matkaa, >150 km suuntaansa...

Ehkäpä sähkölämmitin on tullut tiensä päähän. Täältä mesestä lukemani perusteella aika turha vempain - ainakin viimeistään rikkoutuessaan. En aio korjata, mitäpä tuota suotta kun ilman sitä näinkin hyvin lämpiää varsinkin vielä -10'C pakkasessa.

Autossani on lohkolämmitin ja sisälämmitin, joita käytän työpaikalla tai kyläpaikoissa. Auto on kotona yöt +5'C...+10'C autotallissa. Niin ja autonihan on siis C 200 CDI -03 jossa ei ole pikkutermaria + pikkusyyläriä.
Woodland
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2014 19:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Woodland »

Niinhän se taas meni kun aina ennenkin, vituiksi vaikka oli lasten juhlat. Tossa Joulun alla vaihdatin KORJAAMOLLA termostaatin kun lämmöt ei noussu mielestäni tarpeeksi. Kun en silloin tiennyt onko autossa yksi vai kaksi, ja korjaamollakin sanottiin että sen tietää vain sitten kun katsoo, niin sovittiin että jos on kaksi niin vaihtaa molemmat. Hain auton ja sanottiin että joo ei siellä ollu kun yksi ja se vaihdettiin, lämmöt nousi noin 5-10 astetta johonkin 75-80 paikkeille. No, luulin ettei nämä lämpiä enempää ja sitten luin tätä saittia ja kattomaan niin siellähän se s...tanan pikkutaatti jököttää. Mikä siinä voi olla niin vaikeeta kun sovitaan että vaihdetaan ja sitten ei kuitenkaan, herää epäilys onko sitä toistakaan sitten vaihdettu,ainakin se yksi oli laskutettu. Ja kun piti olla vielä oikein hyvämaineinen paja :evil:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 lämmitys, ilmastointi”