R170:n sisäilmankierto

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

R170:n sisäilmankierto

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Taisi selvitä, miksi siskon auto huurtaa ikkunoita, jos ilmastointia ei pidä päällä. Pistin kokeeksi puhaltimen täysille ja kokeilin, tuntuuko ulkoilmanoton tienoilla tuulen virettä. Oli aika tyyntä. :? Sitten sisäpuolen testi – imee sen verran, että nenäliina pysyi hyvin jalkatilan alapinnalla. Sieltähän se sitä imee. Kun kierron nappulaa painelee, vänkäriin jalkatilasta kuuluu napsetta, joten sähköt lienevät kunnossa. Alipaineesta ei vielä tietoa.

No, mistä sinne sisäilmankierron vehkeisiin pääsisi käsiksi? Riittääkö, jos puran hanskalokeron (jalkatilan yläpuoliset osat) pois?

Muutenkin alipainepuolta pitäisi tutkastella. Lamppujen korkeussäädön venttiili suhisee. Vielä ei ole tietoa, onko jossain joku vuotopaikka.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Jumissahan se läppä oli. Kun hanskalokeron purki pois, pääsi tuonne kuikuilemaan. Läppähän menee sisäkierrolle alipaineen vetämänä ja sen pitäisi palautua ulkoilma-asentoon jousivoimin. Tämäpä ei palautunut. Jousi oli ilmeisesti kuoleentunut, poikki, tms. Jotta tuon venttiilin pääsisi vaihtamaan, pitäisi kojelaudan yläosa purkaa poies.

Tein sitten "väliaikaisen" ratkaisun: tulppasin alipaineventtiililtä läpälle menevän letkun ja pönkkäsin läpän ulkoilma-asentoon.

Kuva
Kuva

Valojen korkeussäädön ongelmiin löysin vian akkutelineen alta. Alipaineletku hankasi telineeseen ja oli kulunut (syöpynyt :nocando:) poikki. Pätkä kumista polttoaineletkua väliin ja taas rokkaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Samaa ongelmaa vaikuttaisi olevan.

Onko tuo alempi kuva otettu altapäin? Onko tuo keskellä näkyvä suorakaiteen muotoinen palikka se jousisysteemi?

Miten kiilasit läpän auki, entä onko ollut mitään ongelmia tuon takia?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Josef Matula kirjoitti:Onko tuo alempi kuva otettu altapäin? Onko tuo keskellä näkyvä suorakaiteen muotoinen palikka se jousisysteemi?
Varmaan alaviistosta / alhaalta. Molemmissa kuvissa näkyy sama harmaa mötikkä, johon menee letkuja, mistä voi vähän arvuutella suuntimia.

Se musta osa? Se on alipainekello ja jousi voisi olla sen sisällä.
Josef Matula kirjoitti:Miten kiilasit läpän auki, entä onko ollut mitään ongelmia tuon takia?
Olikohan se joku metallinen / puinen tappi? Aikaa on kuitenkin kulunut jo muuan vuosi. Samoin pirssi on laitettu kiertoon kolmisen vuotta sitten. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Kiitoksia lisätiedoista, täytyy joku päivä askarrella :-)
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Tuli tehtyä tämä operaatio.

Läpän saa lukittua helposti kokonaan auki asentoon. Nippusiteet läpän läpi ja "keskitappiin" kiinni.

En tukkinut mitään alipaineletkuja, sisäkiertoon ei vaan parane koskea enää...

Ikkunat eivät huurru enää mutta läpän ollessa kokonaan auki, jalkoihin tulee kyllä jonkin verran vetoa, tarvinnee ensi kesänä korjata koko systeemi.
timppak
Viestit: 1
Liittynyt: 28.11.2019 19:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja timppak »

Moro, tuli laitettua tuommonen SLK ja yllätykseksi tietenkin ikkunat huurtuu. Aloin sitten tutkimaan ja irroitin hansikaslokeron, ja yllätys yllätys, läppä on jumissa MUTTA aiempi omistaja on ruuvannut läpän kiinni sisäilmankierrätys asentoon. Onkohan tässä mitään järkeä? Ruuvi tulee konehuoneen puolelta, joten pitää seuraavaksi purkaa hieman sieltä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4250
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timppak kirjoitti:Moro, tuli laitettua tuommonen SLK ja yllätykseksi tietenkin ikkunat huurtuu. Aloin sitten tutkimaan ja irroitin hansikaslokeron, ja yllätys yllätys, läppä on jumissa MUTTA aiempi omistaja on ruuvannut läpän kiinni sisäilmankierrätys asentoon. Onkohan tässä mitään järkeä? Ruuvi tulee konehuoneen puolelta, joten pitää seuraavaksi purkaa hieman sieltä.
Ei ole järkeä varsinkaan sisäkierto asentoon jumittaa
paitsi jos haluaa ikkunat huuruun
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 lämmitys, ilmastointi”