W203 ilmastoinnin suuntasääntö ei toimi

Vastaa Viestiin
Sibelius
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2013 18:20
Paikkakunta: Tampere

W203 ilmastoinnin suuntasääntö ei toimi

Viesti Kirjoittaja Sibelius »

Ilmastoinnissa ilmeni ainakin minulle mystinen vika, toivottavasti joku on törmännyt tähän aiemmin.
Vaikka ilmastointi olisi kuinka kylmällä, tuuttaa reunimmaisista puhallusaukoista mahdollisimman lämmintä ilmaa, samoin kuin tuulilasille.
Ilmastoinnin ohjauspaneelin kautta ei pysty säätämään puhallussuuttimia, eivät inahdakkaan. Lämpötilan säätö sekä puhaltimen nopeus toimii tilanteeseen nähden normaalisti eli osasta suuttimia tulee kylmää.

Tähän mennessä tehtyä:
Kylmäaineet täytetty. Antaa vikoodeja kaikille säätömoottoreille. Kokeiltu vaihtaa ohjaisyksikkö, ei vaikutusta. Purettu puolet kojetaulusta ja saatu kolme keskimmäistä säätömoottoria näkyviin, ei normaalia vipuvikaa. Yritetty ajaa testerillä suoraan yksittäistä moottoria joka säätä läppiä mutta ei onnistu, tai ainakaan moottorit ei liiku...

Minulle tulee mieleen enää seuraavat konstit
- purkaa lisää ja irroittaa kaikki kuusi läppiä liikuttavaa moottoria tai ainakin niistä ohjausjohto irti ja katsoa rupeaako jossain vaiheessa muut toimimaan.
- roplata onko joku läppä jumissa joka tilttaa moottorin joka pysäyttää väylän toiminnan
- irrottaa moottorit / testata moottorit yksitellen laittamalla niihin suoraan jännite

Kaikki noista on sen verran työläitä että mielelläni otan vinkejä vastaan, toki tässä vaiheessa toivon myös kylmää kesää että autossa ei paistu....
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

toimiiko jalkatilan läpät oikein :roll:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mahdollisesti yksi moottoreista on rikki ja se sekoittaa koko pakan (väylän).
Pari samanlaista muistan vuosien varrelta.
Sibelius
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2013 18:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sibelius »

Kiitos avusta, siellä se moottoreissa vika taitaa lymytä. Ei toimi siis jalkatilan läpätkään.
Mikäli otan ohjauspiuhan irti yksi kerrallaan moottorista, pitäisikö muiden moottoreiden toimia väylässä normaalisti vai onko ainoa keino testata vaihtamalla moottori kerrallaan ja toivoa että rikkinäisiä on vain yksi...
Sibelius
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2013 18:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sibelius »

Lämpimät kelit ja vika jatkuu. Nyt on kokeiltu vaihtamalla viisi kuudesta moottorista. M2/6 taitaa olla kojetaulun yläosan alla tai jossain muussa hyvässä kätkössä joten luultavasti se on se joka jäi löytymättä ja sitä kautta kokeilematta. Ainakaan käsiresetoinnilla suoraan ohjaimen napeista ei toiminta parantunut, eikä luukut säädy. Lisäominaisuuten huomasin, että sisävalo ei syty vaikka ovi aukeaa, kattonappeihin tulee kyllä valo.
Mitäs muuta roinaa tuossa samassa väylässä voisi olla joka temppuilisi tuolla tavoin ja jatkokysymyksenä pieni tiedustelu että kukas olisi näissä sähvöhommissa sellainen joka näitä osaisi laitella. Tuntuu että oma temppureppu rupeaa olemaan käytetty ja tarvittaneen joku joka osaisi oikeasti...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29052
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitäs muuta roinaa tuossa samassa väylässä voisi olla joka temppuilisi tuolla tavoin
Eikö ne kaikki testissä näy, joku tunnistin konetilan puolella ym.
Sibelius
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2013 18:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sibelius »

No niin taas puhaltaa kylmää. Vika löytyi kahdessa osassa. Autossa on eberi joka on kytketty välipiuhoila can väylään. Kun tuo kytkentä otettiin pois väylästä ja kokeiltiin toisella säätimellä niin hola, taas toimi ilastointi oikein.
No tuosta riemastuneena ajattelin että homma rock ja syssyllä palaan eberin kimppuun.
Ajeltuani tovin hokasin että tupakansytytin on pimeänä kun ei lataa kännykkää. No selvittelemään mikäs siinä on. Sulakehan siitä oli mennyt.
Kun sen vaihtoi niin rupesi taas kännykkälaturikin toimimaan. Sitten iski ajatus että hetkinen eberille meni herätysvirta tupakansytyttimestä, joten noinkohan toimisi välipiuhan kanssa alkuperäinen säädin. Ja kas niin se toimi.
Eli tupakin sytyttimen sulake oli alkuperäinen vian aiheuttaja.
Tulihan kokeiltua miten tuo etupää puretaan.
Vähän hymyilytti itseäkin tuo vian aiheuttaja, toisaalta nyt olisi yksi säädin myynnissä...
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

Voiskohan mulla olla samaa, on meinaan jälkiasennus eberi laitettu joskus.. edellisen omistajan toimesta.. nyt tekee sitä että välillä antaa kylmää ja välillä taas ei... tupakansytytin toimii kyllä mulla ok jne..

missä sulla oli tuo eberin kytkentä? Vois meinaan itsekkin kokeilla napata sen pois käytöstä.. koska sehän ohjaa puhallinta ja läppiä..

tosin en tiiä voiko sitten tossa säätimessä olla vikaa, se kyllä mun mielestä näyttäs toimivan ihan ok siis lämmöt säädöt jne jne.

ja itseasiassa huomasin tossa talvella, että välillä ei tahtonut puhaltaa jaloille lämmintä... vaan läpät oli kiinni vaikka ne pitäs olla auki..
Sibelius
Viestit: 5
Liittynyt: 19.6.2013 18:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sibelius »

Minulla tuo liitos oli tehty keskikonsolin "juuressa" eli suunnilleen tuhkiksen takana niiden superlonien alle. Löytyi kun hellästi veteli niitä väyläpiuhoja, niissä ei periaatteessa pitäisi olla väliliitoksia eikä irtojohtoja vaan "sama" piuha menee menee säätimeltä suoraan kaikille moottoreille. Jokaisen moottorin kohdalla samassa liittimessä on tuleva ja lähtevä väyläpiuha.

Käytännössä minulla oli väylään tehty välipiuha liittimillä, josta meni ohjaukset Eberille. Lisäksi sinne välipiuhaan tuli +12v ainakin tuossa minun versiossa.

Minulla on myös tuon oman projektin jäljiltä yksi ylimääräinen toimiva käytetty säädin, mikäli omasi sattuu olemaan rikki.
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

Okei, niin meinaat niitä johtoja mitkä menee siihen säätimeen? Tais olla 1 vai 2 töpseliä, täytyy varmaan ottaa tuo konsoli auki ja tutkia löytyykö mitään, mietin kyllä että oisko helpoin tehä eberi sähköttömäksi ettei tarttis purkaa koko kealautaa...

testasin tänään aamulla niin ilmastoinnin putki on ainakin jääkylmä eli komputan pitäs siis toimia joten mä epäilen nyt jotain muuta vikaa mikä liittyy noihin läppiin tai säätimiin... osaatko sanoa pystyykö tota testaa mitenkään et onko siinä säätimessä vikaa? Jos oikein ymmärsin niin 1 haistelija on siinä paneelissa ja toinen taustapeilin vieressä se musta mötikkä?

Talvella mulla oli ongelmaa jalkatilan puhalluksen kanssa... voiskohan sillä olla myös jotain tekemistä tän kanssa?

Paljon pidät säätimellä hintaa jos oma ois nyt rikki ja missä päin :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 lämmitys, ilmastointi”