Pistimpä webaston paikalleen
Pistimpä webaston paikalleen
Nyt on webaston asennus vahvasti voitonpuolella (olettaen ettei tuo nyt ota ja pala )
Hommahan tehtiin todella pitkän kaavan mukaan. Ensin ostin pikkuvikaisen webaston, tulisi kuulema pikku puhdistuksella kuntoon. No perehdyin aiheeseen ja piirikorttihan siitä oli mennyt, kuten webastoista yleensäkin, mutta enhän minä sitä ostaessa tiennyt.
Ensimmäinen vaihe oli siis webaston kunnostus. Otin lainaan toimivan webaston ja mittailin siitä jännitteet ja pumpun taajuudet eri tilanteissa. Näiden tietojen mukaan kaverit rakensivat uuden kortin puhtaalta pöydältä.
Loppu olikin helppoa. Asensin webaston kuskin puolelle, kuten turboissa kuuluukin tehdä. Vaparissa webaston virallinen paikka olisi vänkärin puolella. Polttoaineen otin suoraan siirtopumpun imupuolelta. Uutta linjaa piti vetää 20cm. Mersussa pystyy käyttämään webaton termotop Z -mallia, jossa ei siis ole omaa vesipumppua. Kytkin lämmityslaitteen pumpun toimimaan webaston kanssa. Näin saa muuten webaston ohjeidenkin mukaankin tehdä. Pumpun kytkemiseksi käytetään kahta vaihtavaa relettä. Idea on kytkeä kumpikin virtajohto webaston sen käydessä. Erottamalla vesipumppu lämmityslaitteesta webaston toimiessa ei sotketa lämmityslaitteen toimintaa. Webaston virtajohtona pitää muuten käyttää vähintään 2.5. neliön johtoa. Sopiva vesiletku on 19mm:stä.
Asennustarvikkeita löytyy muuten laakeriliikkeistä. Ostin pakokaasuletkua, polttoaineputkea ja haaroituskappaleen polttoaineputkeen. Hinta jäi alle viidesosaan webaston myymiin tarvikkeisiin verrattuna, vaikka osat ovat juuri sellaisia kuin asennusohje määrää.
Nyt toimii siis webasto. Kotimaisella ohjainkortilla toiminta poikkeaa alkuperäisestä siinä, ettei mitään ihmeellisiä vikatiloja ja häiriöitä ole, vaan laite toimii kunnolla. Savutusta eikä käryä ei myöskään tule. Käynistykset ja osa- ja täysteholle siirtymiset tapahtuvat nopeammin kuin alkuperäisellä. Parempi olla kuitenkaaan kehumatta enempää, sillä testit jatkuvat.
Lämmityslaitteen puhallin on vielä kytkemättä. Nyt kiinnostaisikin tietää, kuika te muut olette homman hoitaneet?
Hommahan tehtiin todella pitkän kaavan mukaan. Ensin ostin pikkuvikaisen webaston, tulisi kuulema pikku puhdistuksella kuntoon. No perehdyin aiheeseen ja piirikorttihan siitä oli mennyt, kuten webastoista yleensäkin, mutta enhän minä sitä ostaessa tiennyt.
Ensimmäinen vaihe oli siis webaston kunnostus. Otin lainaan toimivan webaston ja mittailin siitä jännitteet ja pumpun taajuudet eri tilanteissa. Näiden tietojen mukaan kaverit rakensivat uuden kortin puhtaalta pöydältä.
Loppu olikin helppoa. Asensin webaston kuskin puolelle, kuten turboissa kuuluukin tehdä. Vaparissa webaston virallinen paikka olisi vänkärin puolella. Polttoaineen otin suoraan siirtopumpun imupuolelta. Uutta linjaa piti vetää 20cm. Mersussa pystyy käyttämään webaton termotop Z -mallia, jossa ei siis ole omaa vesipumppua. Kytkin lämmityslaitteen pumpun toimimaan webaston kanssa. Näin saa muuten webaston ohjeidenkin mukaankin tehdä. Pumpun kytkemiseksi käytetään kahta vaihtavaa relettä. Idea on kytkeä kumpikin virtajohto webaston sen käydessä. Erottamalla vesipumppu lämmityslaitteesta webaston toimiessa ei sotketa lämmityslaitteen toimintaa. Webaston virtajohtona pitää muuten käyttää vähintään 2.5. neliön johtoa. Sopiva vesiletku on 19mm:stä.
Asennustarvikkeita löytyy muuten laakeriliikkeistä. Ostin pakokaasuletkua, polttoaineputkea ja haaroituskappaleen polttoaineputkeen. Hinta jäi alle viidesosaan webaston myymiin tarvikkeisiin verrattuna, vaikka osat ovat juuri sellaisia kuin asennusohje määrää.
Nyt toimii siis webasto. Kotimaisella ohjainkortilla toiminta poikkeaa alkuperäisestä siinä, ettei mitään ihmeellisiä vikatiloja ja häiriöitä ole, vaan laite toimii kunnolla. Savutusta eikä käryä ei myöskään tule. Käynistykset ja osa- ja täysteholle siirtymiset tapahtuvat nopeammin kuin alkuperäisellä. Parempi olla kuitenkaaan kehumatta enempää, sillä testit jatkuvat.
Lämmityslaitteen puhallin on vielä kytkemättä. Nyt kiinnostaisikin tietää, kuika te muut olette homman hoitaneet?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Onneksi olkoon.
Puhallin lähtenee käyntiin lämpötila-anturin ohjaamana ja sillä nopeudella minkä siihen puhaltimen kytkimeen on valinnut, eli releboxi syöttää vain jännitettä. Ei kait siinä ole sen kummempaa, Eberissä ainakaan.
Aikoiko kaverisi tehdä niitä kortteja myyntiin asti ja millähän hintaa? Ainakin yksi Webasto löytyisi heti.
Puhallin lähtenee käyntiin lämpötila-anturin ohjaamana ja sillä nopeudella minkä siihen puhaltimen kytkimeen on valinnut, eli releboxi syöttää vain jännitettä. Ei kait siinä ole sen kummempaa, Eberissä ainakaan.
Aikoiko kaverisi tehdä niitä kortteja myyntiin asti ja millähän hintaa? Ainakin yksi Webasto löytyisi heti.
Itse asiassa minä olen vähän suunnitellut pienen sarjan tekemistä tässä syksyn mitaan. Hinta jää varmaan satasen ja viidenkympin väliin. Ensin pitää testata tuo huolellisesti, että tietää se toimivaksi. Se on kyllä tehty huomattavasti paremmista osista kuin webaston kortti, mutta voi se silti levitä, joten testataan ensin.
Ilmeiseti kytken puhaltimen juuri noin. Oli mielessä kytkeä kiinteästi ykkösnopeuteen, mutta taidan hylätä sen vaihtoehdon.
Ilmeiseti kytken puhaltimen juuri noin. Oli mielessä kytkeä kiinteästi ykkösnopeuteen, mutta taidan hylätä sen vaihtoehdon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Minä sain nopeimpana sen Eberin Sami Rltä. Nyt pitäisi se saada toimimaan ja kytkettyä mersuun. Tuossa ei tullut mukana polttoainepumppua ollenkaan joten sellaisen joutuu vissiin hankkimaan. Wihurista kyselin jotain dokumentaatiota laitteeseen mutta eivät olleet yhteistyöhaluisia
No olisiko jollain jotain tietoa Eber D4W-Usta? Laitehan ei ole uusinta mallia joten netistä en heti ainakaan löytänyt mitään...
Mihis väliin kytkit vesikierron? Entä miten se sisätuulettimen ohjaus tuossa 124 menee niin kuin oikeesti.
Jostain se on lähdettävä liikkeelle, nyt pitäisi vaan löytää jotain dokumentaatiota tuosta ja sitten löytää joku paikka tässä pk-seudulla mistä ostaa osia tuohon.
No olisiko jollain jotain tietoa Eber D4W-Usta? Laitehan ei ole uusinta mallia joten netistä en heti ainakaan löytänyt mitään...
Mihis väliin kytkit vesikierron? Entä miten se sisätuulettimen ohjaus tuossa 124 menee niin kuin oikeesti.
Jostain se on lähdettävä liikkeelle, nyt pitäisi vaan löytää jotain dokumentaatiota tuosta ja sitten löytää joku paikka tässä pk-seudulla mistä ostaa osia tuohon.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Lämmittimien osat löytyvät www.ebay.de. Hintataso on noin kuudesosa Suomen hinnoista. Esimerkkinä webaton polttoainepumppu Saksa 68€ vs. Varaosamaailma Kajaani 320€. Vaatimuksena on tosin luottokortti ja Saksankielen taito, joten minäkin joudun tilauttamaan tavaraa muilla. Ja eikun selaamaan: http://fahrzeugteile.listings.ebay.de/A ... ngItemList
EPC:n mukaan alkuperäisessä vesikierto kytketään kuskinpuoleisen vesiletkun väliin, eli lämmityslaitteen tulopuolelle. Itse webasto tulee vaparissa vänkärin puolelle ja turbossa kuskin puolelle. Monet kytkevät vesikierron vapareissa lämmityslaitteen paluupuolelle, koska letkujen veto on helpompaa. Sisätilat lämpenevät tosin huonommin.
Sisätilan puhaltimen ohjaus on kaikkein helpoin kytkeä suoraan sulaketaulun sulakkeen 12 takimmaiseen johtoliittimeen. Se on puhaltimen sulake ja siitä puhallus toimii aina puhaltimen katkaisimen asentoa vastaavalla nopeudella. Kytkentään riittää pelkkä virtajohdon liittäminen ruuvi alle. Tuohon johtoon virta puolestaan tuodaan releen kautta, jota lämmitin ohjaa.
EPC:n mukaan alkuperäisessä vesikierto kytketään kuskinpuoleisen vesiletkun väliin, eli lämmityslaitteen tulopuolelle. Itse webasto tulee vaparissa vänkärin puolelle ja turbossa kuskin puolelle. Monet kytkevät vesikierron vapareissa lämmityslaitteen paluupuolelle, koska letkujen veto on helpompaa. Sisätilat lämpenevät tosin huonommin.
Sisätilan puhaltimen ohjaus on kaikkein helpoin kytkeä suoraan sulaketaulun sulakkeen 12 takimmaiseen johtoliittimeen. Se on puhaltimen sulake ja siitä puhallus toimii aina puhaltimen katkaisimen asentoa vastaavalla nopeudella. Kytkentään riittää pelkkä virtajohdon liittäminen ruuvi alle. Tuohon johtoon virta puolestaan tuodaan releen kautta, jota lämmitin ohjaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99