lavetti pudottaa lämmöt tyhjäkäynnillä

Vastaa Viestiin
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

lavetti pudottaa lämmöt tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Otsikon mukainen oires iski..ja tietty kovimmilla pakkasilla!
Maantieajossa lämmöt kestää suht normaalina,mutta jos jätän tyhjäkäynnille n.5 minuutiksi,on lämmöt laskenu n.50-60 asteeseen.Eikä puhalla tietty kuumaa sisällekään.Muutaman maantiekilometrin jälkeen lämmöt nousee normaaliksi.Pahvinpala on keulalla.

Onko kiertovesipumppu tullut tiensä päähän,vai?
Tosin neste oli päässyt jostain syystä vähille,lisäsin litran nestettä.
Kyseessä -91 vuotinen E300D setani.

Löytyykö kellään EHJÄÄ kv-pumppua?
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ihan normaalia diisselin käyttäytymistä.

Voithan siihen termostaatin vaihtaa mutta en usko että tyhjäkäynnillä tulee mitään muutosta asiaan.

Tyhjäkäynnillä diisselin polttama polttoainemäärä suhteessa koneen läpi menevään kylmään ilmamäärään on aivan olematon, jonka takia moottori jäähtyy kun kuomitus loppuu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiertovesipumppu voi olla rikki jos lämmön tulo lakkaa joutokäynnillä, mutta moottorin lämpötilaan se ei vaikuta jne. kuten Mika edellä kommentoi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Kolmenkympin pakkasilla tyhjäkäynnillä, puhallin ykkösellä 300D uudella orggistermarilla ilman pahveja pysyy 70-75 asteisena. Puhaltaa kyllä reilusti lämmintä edelleen. Ajossa nousee sitten normaaliin ja puhaltaa kuumaa :idea:

Kun kiertovesipumppu oli rikki, niin lämpimän tulo tosiaan lakkaa tyhjäkäynnillä vaikka moottorissa olisi normaalit lämmöt.
Käytettyjä ei oikeastaan edes kannata laittaa, montaa on tullut kokeiltua ja kesto on surkea, mikäli on alkuperäinen niin käyttöikä on lopussa.

Jos on 2-letkuinen malli niin tarvikepumppu löytyy edullisesti, muutamalla kympillä. Varaosamaailmasta nappasin tuohon omaan linttaan.
Letkut käy suoraan, johdot liitin Abicoilla ja hienosti pelaa. 3-letkuinen on muistaakseni vähän kalliimpi.

Mittarin pitäisi nousta tuohon uudella orggistermarilla.

Kuva

Vanhat orggistermarit jämähtää usein vähän raolleen, ja lämpiää vain 80 asteen viivalle tai viisarin yli. Lämmöntuotossa ero on iso, Joka Mersuun on joutunut tähän mennessä laittamaan uuden termarin, sitten rupeaa tarkenemaan.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Arapaho
Viestit: 462
Liittynyt: 20.10.2007 7:49
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Arapaho »

Kiitos vastaajille.
Hyvinkin voi olla alkuperäinen pumppu, joka muuten on ehjä.Muuten en ole tarkistanut,mutta ääni kuuluu.
Termari vaihdettiin viime talvena Behriin.Kyllä se lämmintä yrittää puhkua ykköspuhalluksella,enempi säväytti tuo lämpöjen lasku.
Jospas pakkaset hellittäis :kuume:
W 124 E300d vm- 91
Isuzu Bellett 1500 vm-65

>ilo pintaan,vaik syvän märkänis<
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”