Läpätys lämppäristä

Vastaa Viestiin
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Läpätys lämppäristä

Viesti Kirjoittaja teaa »

Elikkä sellaista mysteeriä löytyy omasta W124 E260, 87:sta

- ilmastointia ei ole
- kun närhenmuna naksahtaa, niin heti sen jälkeen lämppärin kennon tienoilta kuuluu "läpä läpä läpä..." about 3 - 5 kertaa
- ääntä ei siis kuulu, jos lämppäri on täys kuumalla tai täys kylmällä
- lämmönsäätö ja koko systeemi tuntuu kuitenkin toimivan hyvin

Mikähän tällaista mysteeri ääntä vois aiheuttaa :?:
Lämmönsäätö yksikköhän ohjaa suoraan närhenmunia ja mitään muita venttiileitä ei kai pitäis olla :?:

Onko kellään muulla tuota läpätystä, vai kuuluko läpätys asiaan :?:

Mä jo kerkesin tarkastella vesimäärän ja käytin konetta korkki auki ilman poistamiseksi, mutta ei mitään vaikutusta.

Kojelautaa en oo vielä purkanu, vaikka kaikki muuhun kojelautaan liittyvä on jo purettu ainakin pari kertaa muiden pikkuvikojen takia.
No voihan olla että kohta sekin irtoaa äänen selvittämiseksi :roll:

Toisaalta tyhmä topikki näillä helteillä :oops:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Re: Läpätys lämppäristä

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

teaa kirjoitti:Elikkä sellaista mysteeriä löytyy omasta W124 E260, 87:sta

- ilmastointia ei ole
- kun närhenmuna naksahtaa, niin heti sen jälkeen lämppärin kennon tienoilta kuuluu "läpä läpä läpä..." about 3 - 5 kertaa
- ääntä ei siis kuulu, jos lämppäri on täys kuumalla tai täys kylmällä
- lämmönsäätö ja koko systeemi tuntuu kuitenkin toimivan hyvin

Mikähän tällaista mysteeri ääntä vois aiheuttaa :?:
Lämmönsäätö yksikköhän ohjaa suoraan närhenmunia ja mitään muita venttiileitä ei kai pitäis olla :?:

Onko kellään muulla tuota läpätystä, vai kuuluko läpätys asiaan :?:

Mä jo kerkesin tarkastella vesimäärän ja käytin konetta korkki auki ilman poistamiseksi, mutta ei mitään vaikutusta.

Kojelautaa en oo vielä purkanu, vaikka kaikki muuhun kojelautaan liittyvä on jo purettu ainakin pari kertaa muiden pikkuvikojen takia.
No voihan olla että kohta sekin irtoaa äänen selvittämiseksi :roll:

Toisaalta tyhmä topikki näillä helteillä :oops:
Tämä on hakuammuntaa, mutta kun närhenmuna naksahtaa niin silloin siitä katkeaa jännite ( niin kuin pitääkin ) ja se venttiili ( närhenmuna ) aukeaa ja vesi virtaa kennostoon ja jos kennostossa on ilmapussi niin voisi olettaa läplätyksen tulevan siitä kunnes se ilmapussi on täyttynyt ja tämä taas viittaisi siihen, että jostain sinne menee ilmaa silloin kun venttiilit on kiinni.
Toimiiko kiertovesipumppu? Voisi olettaa, että kun kiertovesipumppu ei toimi niin auton oma vesipumppu imee lämppäristä vettä ja jos vesiletkuliitoksissa lämppärissä on löysää niin vetää ilmaa sisäänsä, mutta ei vuoda ulospäin.
Kuten sanoin on nämä vain arvailua ja keskustelun avaamista, jotta muutkin heräisivät asiaa pohtimaan. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

Joo. Vesipumppu toimii ja surisee komeesti. Tossa liitosjutussa vois olla perää :roll:
Pitää tosin ottaa se kojelauta irti, että pääsee niihin liitoksiin käsiks.

Ja kai se jonkin laista ilman "piereskelyä" täytyy olla :lol: :lol: Eihän siellä ole kuin vesi ja ilma, jotka ääntä voi tehdä :?:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mulla kuuluu kanssa läpätystä kun puhaltimen moottori pysähtyy; tämä tosin taitaa johtua jostain roskasta tms. siipien kohdalla :roll:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

Purin tossa viikonloppuna vähän sitä pumppua. Muutama asia jäi arvelluttaan:

1. Mikä on veden kiertosuunta? Pumppu -> närhenmunat -> lämppärin kenno vai toisinpäin?
2. Pumpussa on kaks nuolta. Toinen kuvaa kai "propelin" kiertosuuntaa, mutta toinen nuoli näytää pumpusta koneeseenpäin, jos letkut asentaa niinkuin ne nyt helposti menee (kuva). Tää viittais taas toisinpäin kiertoon, jos se toinen nuoli kuvaa virtauksen suuntaa :shock:
3. Onko muuta keinoa saada ilma pois järjestelmästä, kun antaa koneelle jengaa korkki auki :?:

Tosin systeemihän toimii (läpätyksen kanssa), mutta asia kiinnostaa kuitenkin :wink:

Mulla letkut asennettu näin (vasemmalle menevä koneeseen ja oikealle menevä närhenmunille):
Kuva
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Aiheesta viidenteetoista, kuvasitko tuon osan loisteputkivalossa vai onko ilmastointiisi laitettu väriaine joka on vuotanut... :shock:

Ja taas luin hyvin... :oops: siinä mitään ilmastointia oo...
Viimeksi muokannut dry, 17.7.2006 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Niinkuin yllä mainittiin niin keskeltä imee ja sivusta työntää ulos. Minulla on kytketty keskiliitos närhenmunille päin. Sinun läpätys saattaa johtua juuri vastakkain virtauksesta.
Kuva
Viimeksi muokannut mjo33400, 15.9.2006 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

dry kirjoitti:Aiheesta viidenteetoista, kuvasitko tuon osan loisteputkivalossa vai onko ilmastointiisi laitettu väriaine joka on vuotanut... :shock:

Ja taas luin hyvin... :oops: siinä mitään ilmastointia oo...
Joo Eipä haittaa. Väriaine olis oikeastaan tähänkin ongelmaan ihan kelpo vaihtoehto 8)
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

mjo33400 kirjoitti:Niinkuin yllä mainittiin niin keskeltä imee ja sivusta työntää ulos. Minulla on kytketty keskiliitos närhenmunille päin. Sinun läpätys saattaa johtua juuri vastakkain virtauksesta.
Kuva
No sillonhan kierto on moottori -> kenno -> närhenmunat -> pumppu :?:
Mulla pumpun propeli tosiaan pyörii pumpun kanteen valetun nuolen suuntaisesti, joten taitaa se toimia oikeinpäin. Kokeilin pumppua myöskin ilman vettä ja kyllä se "lehmän henkäys" tulee juurikin "virtaus nuolen" suuntaan.

Ettei vaan moottori (eli siis rikkinäinen kannen tiiviste) lykkää ilmaa järjestelmään :?: :evil: :?: Miten se muuten oireilee, jos näin on :?:

Mulla ei oo (amatöörin analyysi):
- öljyä veden seassa
- vettä öjlyn seassa
- valkoista savua pakoputkesta
- vesivajetta (siis ainakin kolme kuukautta eikä hävikkiä)

Tosin mittailin sylintereiden paineet ja kakkos sylinterin paineet on about 1 bar vähemmän kuin muiden. Voihan se olla vaikka venttiili, mutta tiedä häntä :nocando:
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

No niin.

Jottei kukaan ajattelis, että mä teen jotakin muuta, kun räplään Meseä niin tällasta taas olis :wink:

- Kolme tuntia räpellystä ja kojelauta pois :huh:
- lämppärin kenno esiin, paikkojen tarkistus
- ei vuotoja, kaikki kunnossa
- läpätys kuuluu yhtälailla kun lutkuttaa vesiletkuja, joten se siitä kannen tiivisteen menon pelosta
- kojelauta takas, kun ei mikään auttanu :twisted:

No nyt sitten kompuuterin ääreen tullessa vilkasin noita ryssien räjäytyskuiva, ja mites tää homma ny olikaan :shock: :?: :shock:

Jos oikeen ymmärsin, niin mulla näyttäs olevan ilmastointi versioon tarkoitettu lämppärin kenno.
Eli siis kaikki kolme letkua on kennon yläpäähän. Tässä vielä linkki kuviin:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=01

Ymmärsinköhän nuo kuvat nyt ihan oikeen :?:
Ja mikähän se Tempmatik nyt oikeen olikaan :?:
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”