Kysymys ilmastoinnin lauhduttimesta.

Vastaa Viestiin
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Kysymys ilmastoinnin lauhduttimesta.

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Elikkä tietääkö kukaan käykö ilmastoinninkenno, mikä on hytissä sisällä keulaan lauhduttimeksi :?: :?:

Kennonrakenne / putkikus näyttää samalta, kuin lauhduttimessa, tosin koko olisi sopivampi meikäläisen tarkoitukseen.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin no... Lämmönvaihtimiahan ne on molemmat kennot. Toinen imee itseensä lämmintä ilmaa, toinen luovuttaa sitä ulos. Toimintaperiaate siis sama, mutta paineenkesto asettanee rajoitukset, tai sitten ei. En tieä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin se taitaa mennä. Sisällä ei ole paljoa painetta, mutta keulassa on. Taitaa olla yli jopa yli 20 baria.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti:No niin no... Lämmönvaihtimiahan ne on molemmat kennot. Toinen imee itseensä lämmintä ilmaa, toinen luovuttaa sitä ulos. Toimintaperiaate siis sama, mutta paineenkesto asettanee rajoitukset, tai sitten ei. En tieä. :roll:
Kokoeroa lienee "himppu", mitä nyt ässän keulalle kurkkii. Aika vaikea kuvitella keulan jäähdytintä kojelaudan sisään höyrystimen tilalle, vaikka sitä tässä nyt ei kysyttykään. :shock:

Mahtaako siis teho pienessä kennossa piisata, ja täten törmätäänkö Sivosen mainitsemaan paineongelmaan? Ei jäähdy tarpeeksi :arrow: paine nousee :arrow: jytypum? :lol: No onhan niissä ylipaineventtiilit, mutta jotenkin en luota pienemmän kennon jäähdytystehoon. :roll:
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

HVM kirjoitti:...No onhan niissä ylipaineventtiilit, mutta jotenkin en luota pienemmän kennon jäähdytystehoon. :roll:
Se näkyi olevan pienempi, mutta vastaavasti paksumpi. Sitä paitsi HVM, naisetkin sanovat ettei koolla ole väliä. (vai onko minua hyväuskoista taasen säälistä jymäytetty... :oops: )
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

L.Samarialainen kirjoitti:
HVM kirjoitti:...No onhan niissä ylipaineventtiilit, mutta jotenkin en luota pienemmän kennon jäähdytystehoon. :roll:
Se näkyi olevan pienempi, mutta vastaavasti paksumpi. Sitä paitsi HVM, naisetkin sanovat ettei koolla ole väliä. (vai onko minua hyväuskoista taasen säälistä jymäytetty... :oops: )
Tungehan se tatti takaisin pöksyyn, ainakin nyt vielä hetkiseksi. Selvitellään tämä kennohomma ensin alta pois. :idea: :lol:

Vaikka kennon pinta-ala olisikin sama; toinen paksumpi, toinen laajempi, niin väittäisin kuitenkin laajempi pinta-alaisen kennon olevan tehokkaampi kuin paksumman. Vai minkä takia ne sitten vääntää tehtaalla niistä kennoista koko keulan kokoisia? :shock:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vai pitäisikö kysyä, miksi sisällä oleva kenno on pienempi? Minun mielestä on aika vaikea kuvitella keulan jäähdytintä kojelaudan sisään höyrystimen tilalle, vaikka sitä tässä nyt ei kysyttykään. :lol:

Kokeilemallahan se seleviää, riittääkö jäähdytysteho. Jonkun vaan pitäs kertoa noista paineista, paljonko sen pitää kestää. Senhän pystyy sitten koeponnistamaan vaikka esapin suojakaasulla. (tai hapella ja asikalla :happy: )
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti: Jonkun vaan pitäs kertoa noista paineista, paljonko sen pitää kestää. Senhän pystyy sitten koeponnistamaan vaikka esapin suojakaasulla. (tai hapella ja asikalla :happy: )
No kennot ja putket kestää varmaan sen minkä hullu Ladan pumpulla systeemiin kitkuttaa jaksaa, mutta kompuran stefat sitten eivät vastaavasti kestäkään. Kantapään kautta on opeteltu tämäkin. :evil:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tuo kenno, mikä mulla ois tyrkyllä keulaan on mettärattorin ilmastoinnin sisäkenno, kokoa kennosta löytyy mukavasti, mutta se peltirivoitus on turhan tiheä. Elikkä tuon tiheän rivoituksen takia taidan luopua ajatuksesta käyttää tuota kennoa, on muuten varmasti jatkuvasti tukossa.

Kysyin tuota kennon käypäisyyttä lauhdutukseen ilmastointi huollosta ja vastaus oli että mitään estettä tuolle ei ole, kunhan vaan jäähdytys teho on riittävä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No oilisit sanonut heti, että kyseessä ei ole mersun kenno. Ehkä se "liian pienenä pitäminen" johtuikin hieman puutteellisista ennakkotiedoista. Eiköhän täällä luulleet muutkin, että puhut mersun kojelaudan sisällä olevasta höyrystinkennosta. :lol:

Tee tiedettä ja kokeile, ei se maksa kuin 50-100€/ laaki jos menee keuralleen. :idea:
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

HVM kirjoitti:... Ehkä se "liian pienenä pitäminen" johtuikin hieman puutteellisista ennakkotiedoista. ..
Ja sinä vanhana sienestäjänä aloit vaan paasaamaan tatista :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 lämmitys, ilmastointi”