Ilmastointi ei kytke jäähdyttimen puhallinta päälle

Vastaa Viestiin
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Ilmastointi ei kytke jäähdyttimen puhallinta päälle

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kyseessä siskon w201 2.0e autom. 1992. Kylmäkone mies täytti ilmastoinnin halpaan hintaan sisältäen väripatruunan koska viimetäytön jälkeen kylmää tuli muutama viikko. Tyhjä ei ollut nyttenkään systeemi kokonaan, samoin kuten edellisellä täytöllä.
Täytön yhteydessä oli ongelmana korkeat paineet systeemissä vaikka kylmäainetta ei ollut tarpeeksi vielä. Vasta kun moottorin lämpö nousi tyhjäkäynnillä sataan kytkeytyi molemmat flektit päälle samaan aikaan. Silloin paine laski ja täyttöä pystyi jatkamaan.

Flektiä ohjaava anturi kannessa on uusittu pari vuotta sitten, sitä ennen flekti ei toiminut ollenkaan.

Mikä anturi ohjaa ilmastoinnin paineen perusteella etummaista flektiä? Nyt vaikuttaisi että sellaisessa on vikaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Muistikuva olisi sellainen että kuivaimesta löytyy flektiä ohjaava paineanturi. Kuivaimessa kaksi anturia, toinen ohjaa itse kompuraa. Johdot kiertää vielä jonkunlaisen vastuksen kautta, pyörii puolella nopeudella ilmastoinnin ohjaamana.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos. Kaksi anturia näkyy olevan. Täytyy selvitellä kumpi on rikki. Vai johdotukset. Tulee muuten kylmää tuollaisen vanhan ilmastoinnista toimiessaan.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Palataan tähänkin. Loppukesällä vaihdoin ilmastoinnin täytön jäkeen sulakkeen joka oli palanut ja on muistaakseni ilmastoinnin kennon puhaltimelle. Kun ilmastointi pyyteli puhallinta päälle paloi sulake uudelleen. Puhallin itsessään toimii kuitenkin kun moottori kuumenee tarpeeksi. Auto kytkee molemmat flektit päälle silloiun. Vaikka taaempi pitäisi kytkeytä 100 kohdalla ja etummainen kaveriksi 110 kohdalla hätätilanteen varalta. Tässä oletettavasti molemmat kytkeytyi 100 kohdalla. Tämä havainto ilmastoinnin täyttötilanteesta. Silloin sulake oli palaneena. Ja kun paine on päässyt kasvamaan runsaasti ilmastoinnin toimiessa ja flekti ei ole toiminut painetta laskemaan on järjestelmä alkanut vuotaa.
Lämpötila anturi on melko uusi orkkis joka ohjaa flektiä, se on toivottavsti ehjä. Mikähän tuon sulakkeen polttaa?

Kennossa on aika syvä pystysuuntainen painauma alhaalle keskellä, siitäköhän vuotaa, tiedä tuota. Väriaine sinne viimeeksi laitettiin mutta ilmastointi toimi muutaman päivän vain joten toivottavsti väriaine ehti levitä systeemiin. Pienellä UV valolla yritin katsella ja kennossa kyllä on siihen reagoivaa tavaraa muualla kuin painauman kohdalla. Voinee olla toki jotain likaakin ehkä, en tiedä.
Kuva

Tuo näkyy tummempana normaalivalolla mikä reagoi uv valoon. Kirkkain on uv valo. Vielä en ole normaalivalossa vihreää löytänyt, onko aihetta jatkaa etsintöjä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tota, onkos tossa kaksi puhallinta? Diavia asennettu suomessa vai tehdasasennettu?

Mulla on -88 w201.024 automaatti jossa edessä sähköpuhallin ilmastoinnissa /ilmastoinnin kennon etupuolella ja toinen ropeli on "normaali" magneettikytkimellä syylärin ja moottorin välissä. Tosin tuosta on nyt purettuna lauhdutin ja sen puhallin pois.

Se taaempi magn kytkimellä oleva kytkeytyy noin sadassa asteessa vasta. Jostain syystä sen kytkeytymiseen vaikutti tuulilasin pesurien suuttimen lämmityspiuhat :shock: Jos ne oli irti tai vanhemmasta mallista (ehkä rikki/oikkarissa tai ilmastoimattomasta tms) niin ei kytkenyt magn kytkintä.

Voikos tuon sun tenavan ilmastointia ja alipaineletkujen asennusta käydä ihmettelemässä?
Viimeksi muokannut AK47, 26.12.2013 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tehdas ilmastointi. Siskon auto jonka saan tähän meille kyllä kun on tarpeen.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kennohan se vuotaa. Uusi tulossa. N. 73€. Yksi rele oli viallinen ja sekoitti flektien toimintaa. Rele naksui mutta ei kytkenyt mitään päälle. Lisäys. Tämä rele on kuskin puolella sisälokarin päällä sulakerasian etupuolella.
Viimeksi muokannut markoala, 29.7.2015 8:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Nostellaas tätäkin.

Mersuforumilla ei paljoa neuvoja heltinyt, joten kysellään täälläkin.

W201 2.5DT ja diilerin/jälleenmyyjän tjsp joskus laittama ilmastointi.

Aineet ja paineet järjestelmässä, mutta ei lähde kytkimestä päälle. Pikkuakulla syötetty virtaa suoraan kompuralle, jolloin heräs.

Minkälainen liitos on siinä keskikonsolin kytkimessä? Oli konsoli purettuna, mutten koskenut koko katkaisimeen. Vai voisikos vika olla jossain kytkimessä/anturissa?

Sähkökaaviota tiedustelisin, niin voisi tallinaapurin kanssa tätä ihmetellä/mittailla.

Hyviä tärppejä kaivataan, koska eka ilmastoitu auto ja kohteena vielä harvemmin ilmastoinnilla varustettu w201.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niin, sehän siis yleensä toimii niinpäin, että katkaisijasta saa sen POIS päältä :idea:
Eli jos ensimmäistä kertaa telkkuaa mersun ilmastoinnin kanssa, niin monesti erheytyy tässä kohin :wink:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

teppo21 kirjoitti:Niin, sehän siis yleensä toimii niinpäin, että katkaisijasta saa sen POIS päältä :idea:
Eli jos ensimmäistä kertaa telkkuaa mersun ilmastoinnin kanssa, niin monesti erheytyy tässä kohin :wink:
Tuostapa tulikin mieleen että jos se on oletuksena päällä ja kytketään pois kun sellainen tarve ilmenee niin ainakin automaateissa kickdown ohjaa ilmastointia (ottaa pois päältä kickdown kiihdytyksessä) ja jos on vaihdettu joskus kickdown releboksi sellaiesta mallista jossa ei olekkaan ilmastointia ollut niin sotkisikohan se asiaa?

Diaviassa -88 on kuskin loksun kohdalla siinä kuivaimen vieressä paineanturi, toista en muista nähneeni. Alkuperäinenhän on tehtaalla laitettuna behr merkkinen. Diaviat laitteli auton verotuksen jälkeen (hurraa suomen autoverotus) veho ennen kuin autoa oli monesti asiakas ostanutkaan tai oston jälkeen joku huolto ylipäätään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

124:ssä on kaksi anturia vierekkäin kuivaimen lähellä, ainakin -92 ja orkkis ilmastointi.

Kuva

Kuva
oulaistenliikenne.fi
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Dealerin kuvissa näkyvät anturit on myös mullakin. Onkohan näille tiedossa jotain mitta-arvoja?

Purin myös tänään sen keskikonsolin. 2 sähköliitintä tuli tuohon pikkumesen ilmastoinnin liukukytkimeen. Vastusarvoja mittasin mututuntumalla ja liukua säädettäessä arvot muuttuivat.

Jarrutehostimen vieressä tulipellissä on kiinni puolikkaan tikkuaskin kokoinen muoviosa, mihin menee pieni johtoliitin. Siinä on myös vähän niinkuin lähtö alipaineletkulle ja päällä tarra, jossa lukee Denso. Mikä lie tämän virka?

Tarkennuksena kaikille/kaikkeen: Auto on W201 2.5 turbodiesel automaatti, josta olen itse poistanut EGR-laitteet.

*odottelee egrpoistosta johtuvia dilemmoita kylmäkoneen kanssa tjsp* :eec: :hang:
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuossa W201 ilmastoinnin virtapiirikaavioita
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/
oulaistenliikenne.fi
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

dealer kirjoitti:Tuossa W201 ilmastoinnin virtapiirikaavioita
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 0DIAGRAMS/
Kiitti.

Vaan ei tuo tallinaapuri saanut näiden avulla dieselin kylmästöintiin selkoa.

Viitsisikö dealer avata autoni VINin, jos siitä selviäisi tuo ilmastoinnin aitous. Kaikki liittimet on kuitenkin mersua ja eihän se Mega-auton tiedosto avannu kaikkia koodeja...

Täytyis nyt itsekin liittyä mersuklubiin, että saisi pääsyn sinne mersun tietokantaan. Sieltä luulis sähkökäppyrän löytyvän...
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Mesen VIN ois (jos joku haluu aukoa):

WDB2011281F919146
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

mamu kirjoitti:Mesen VIN ois (jos joku haluu aukoa):

WDB2011281F919146
Tuossapa koodit, onko oikeasti Vietnamista tuotu vai sählääkö tuo venäläisten sivusto jotain? Ilmastointia ei näyttäisi olevan.

240 Ulkolämpötilamittari
412 Sähkökattoluukku
420 4-v automaattilaatikko
583 Sähköikkunat edessä
591 Sävylasit
620 Katalysaattori
702 Vietnamin malliversio (???)
750 Radio Europa 2000


edit: tuo 702 lieneekin värikoodi, eli unohda se.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
prehistorik
aktiivimeseläinen
Viestit: 1875
Liittynyt: 19.10.2010 11:12
Paikkakunta: Nuija maalta

Viesti Kirjoittaja prehistorik »

Tässäpä tuota varustelistausta:

061A CLOTH BLACK
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
412 ELECTRIC SLIDING ROOF
412 *1 _______ 19951002 ELECTRIC SLIDING ROOF
412 *2 _______ 19980716 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
466 No code designation available
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG
620 AIR POLLUTION CONTROL
702 RANGE OF DELIVERY OF SKD VEHICLES - VIETNAM
750 MB AUDIO 30 RADIO WITH VK/RDS

Muoks: luokyio olikin nopsempi :oops:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Kiitos! On sen sitten joku maahantuojasuhari laittanut joskus... kiva.

Se OT:sta.

Onko ilmastoinnin ja sen lisäkennojen syytä, että pukkaa melko kuumaa tällä hetkellä kabiiniin, vaikka säätimet kylmällä?

Ja siis ilmastointi EI toimi tällä hetkellä.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

siel on "närhenmunat" jumissa tai säädinpaneelissa vikaa..
Olikos teinissä munia?
® Mesen linttaklubi
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

http://www.merteil.fi/kuva-data/41298.jpg

Tuollainen on 201:ssä vesiventtiilinä. Ei ole kallis edes tuolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 lämmitys, ilmastointi”