Akun vaihto W203

Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Akun vaihto W203

Viesti Kirjoittaja dealer »

W203 pre-facelift on sähkölaitteiltaan poikkeuksellisen herkkä vioittumaan, lähinnä takaohjainlaite (taka-sam) eli se boksi jossa on tavaratilassa sulakkeet ja releitä.

Takaohjainlaite saattaa hajota kun käytetään akunkenkää irti tai annetaan lisävirtaa akun tyhjennyttyä.

Hajoamisen huomaa omien kokemusteni mukaan useimmiten siitä että mittariston näytössä lukee "DISPLAY FAULTY".
Vilkut, keskuslukitus ym. ei toimi.

Tässä yhteydessä jälleen muistutus:
Akunkengän irrottaminen EI poista vikakoodeja muistista EIKÄ sillä saada mitään mystistä vikaa korjattua W203:ssa.

Akkua vaihtaessa olisi hyvä syöttää apuakusta virtaa konetilan virtaliittimen + maadoituksen kautta.
Jos akku on tyhjentynyt lisävirran antaminen on riski, paras vaihtoehto olisi ladata akkua erillisellä laturilla.

Jos kuitenkin joudut irrottamaan akunkengän etkä voi samalla syöttää järjestelmään virtaa toisaalta:

- Varmista ettei virrankuluttajia ole päällä (valot)
- Ota avaimet pois virtalukosta
- Laita ovet ja takaluukku kiinni
- Odota että ohjainlaitteet ja väylät nukahtavat; hörppää vaikka kahvit, parikymmentä minuuttia
- Irrota maakenkä ensin, määrätietoisesti kertavedolla
- Asenna se viimeiseksi, samaan tapaan eli älä kokeile kipinöikö...

Lopuksi perusaseta ESP kääntökulman tunnistin; kääntele auton käydessä ohjauspyörää laidasta laitaan ---> ESP varoitus poistuu näytöstä.
Aja sähköikkunoille rajat eli avaa hieman ja laita kiinni niin että pidät nappia pohjassa vielä hetki kun lasi on jo ylhäällä.
Samaten kattoikkunalle, jos sellainen autossa on.

----------

Saa ja pitää huomauttaa mitä unohtui tai meni pieleen, saa kyseenalaistaa, täsmennän ohjeita sen mukaan, kiitos :roll:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Tuli huomattua tuo ettei akunkengän irroitus poista mystisiä vikoja, no mulla osu kerran kohdalle semmonen homma että muijan auto c180 kompura rikko hihnan ym sytty lataus valo + muut. Auto remontaasiin ja kåymään, mittari edellee punasena ettei lataa---> latauksen mittaus, lataa normisti. Testeri kiinni, ei löydä moottorin + joitakin muita ohjainlaitteita. Koitin useemman kerran tuloksitta, sit käytin akunkengän irti ja johan löyty ohjainlaitteet. Muita kertoja tämmöstä ei ole eteen tullut, mistä sitten johtu tuo??
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Ilmeisesti S202 -00 ei ole herkkä. Tästä vanhasta autostani loppui viime syksynä akku, haimme uuden Motonetistä ja vaihdoimme akut ilman mitään seremoniallisia toimia. Siitä vain pois ja uusi tilalle. Jos olisimme tienneet enemmän, niin olisimme uhranneet germaanisille muinaisjumalille ennen hommaan ryhtymistä. Jos se ei olisi auttanut, niin sitten jälkeenpäin apua olisi varmasti haettu muinaiselta balttilais-suomalaiselta p-alkuiselta jumalalta. Lisään nämä työtapaehdotukset edellisiin ohjeisiin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jo vain menee useinkin ihan tuosta vaan, eihän näitä joka akun vaihdon tai lisävirran annon jälkeen korjaamolle jouduta tuomaan :wink:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Useimmiten jotain on hajoillut, kuin korjaantunut tuolla "akkuresestoinnilla".
Ei ole ihan yks eikä kaks kertaa ku on soitettu; "..otettiin akun kekengä irti niinku ohjeessa oli ja..."...minä sitte tarinaa jatkoon.
"Mistä sä tuon tiesit?"....oli seuraava kysymys :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Varsinkin jos autossa on joku vika niin
Riski on vielä isompi
(vika voi tehdä sen että joku boxsi ei mene ollenkaan lepotilaan)

E: ja virtaa ei voi antaa sytkärin kautta...
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

CDI203 kirjoitti:Varsinkin jos autossa on joku vika niin
Riski on vielä isompi
(vika voi tehdä sen että joku boxsi ei mene ollenkaan lepotilaan)

E: ja virtaa ei voi antaa sytkärin kautta...
Eikö näissä pokseissa ole resetointikytkintä? Sellainenhan löytyy kaikista kiinalaisistakin laatulaitteista. Hiuspinni työnnetään reikään ja kaikki alkaa alusta.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

sipi kirjoitti:Eikö näissä pokseissa ole resetointikytkintä? Sellainenhan löytyy kaikista kiinalaisistakin laatulaitteista. Hiuspinni työnnetään reikään ja kaikki alkaa alusta.
Tuo harvemmin korjaa rautavikoja.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Kävin vaihdattamassa kyseisenlaiseen autoon akun paikallisella ammattitaitoisella akkuliikkeellä eli ei ammattilaisellakaan aina kaikki putkeen mene, itse isäntä tuli vaihtamaan akkua, seurasin erittäin jännittyneenä viereltä ihan tuntumassa kuitenkin.

Apuvirtaa annettiin ihan pienellä akulla auton apuvirtapisteistä mutta arvasin jo ennalta mitä tapahtuman pitää kun paikat on niin ahtaat varsinkin kun akkua nostetaan paikaltaan ja lasketaan paikalleen, eli apuvirrasta pääsi plus napa irti siitä apuvirtapaikan liukkaasta liuskasta punasen kannen alta kun asentaja nosti akkua pois, salaman nopeasti siitä "sivusta" iskin pistokkeen hätäpäissäni parin sekunnin viiveellä takas plus liuskaan pienen räpsäyksen säestämänä ja lausuin muutaman säkeistön ilmoille.

Asentaja oli aivan hiljaa, mutta sanoi hetken kuluttua että ahtaat on paikat työskennellä ja kohtahan se nähdään toimmiko kaikki, oli pitkät minuutit odottaa että pääs kokeilemaan :roll:

Kaikki kuitenkin toimi onnekseen normaalisti, eli hetihän se sen näyttää jos ei toimi, eihän se tuommonen mitään piileviä vaurioita voi sinne tehdä eihän :D
Mersuja
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Jos tuo oliskin hajonnu tuossa hötäkässä niin mitenkähän lie sitten saatu sovittua tuon firman kanssa että saisko vakutusyhtiötä maksajan paikalle? vai maksaasko yhtiö tuollasta vahinko ihan ihan vapaaehtoisesti kun asiakas tekee sen mokan työntekijän valvovan silmän alla jne.. :?:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Terho P kirjoitti:Jos tuo oliskin hajonnu tuossa hötäkässä niin mitenkähän lie sitten saatu sovittua tuon firman kanssa että saisko vakutusyhtiötä maksajan paikalle? vai maksaasko yhtiö tuollasta vahinko ihan ihan vapaaehtoisesti kun asiakas tekee sen mokan työntekijän valvovan silmän alla jne.. :?:
Mun mielestä se mokan tekijä alunperin oli kyllä tuo akkuliike ja asentaja kun se nosti sitä akkua pois niin se heilautti apuvirran irti, sovittiin alunperin asentajan kanssa että minä taivutan akun napojen johtoja pois tieltä että asentaja saa helpommin akun nostettua paikaltaan. Eli en ihan omin päin mennyt siihen iholle sähläämään. Tuo asentaja kirjotti kuittiin että akkua vaihtaessa apuvirta katennut hetkeksi.
Mersuja
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

eihän se tuommonen mitään piileviä vaurioita voi sinne tehdä eihän
Ei, vauriot näkyy heti.

Minä en noista irrottele akunkenkää ennen kuin olen ensin varmistanut auton omistajan ymmärtävän että mikäli kaikista varotoimenpiteistä huolimatta ohjainlaite hajoaa korjaamo ei vastaa siitä.
Siis niissä tapauksissa kun apuvirtaa ei voi antaa.
thenq
Viestit: 62
Liittynyt: 14.10.2011 21:16

Viesti Kirjoittaja thenq »

Tarviiko mersuissa ohjelmoida jotain kun akun vaihtaa? Tuossa vaan kuulin että joihinkin pitää ohjelmoida uuden akun tiedot vaihto tilanteessa testerillä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ei tarvi. Uusi akku pitää kuitenkin olla semmoinen kun sinne kuuluu, tyypillisesti AGM ja Ampeeritunteja riittävästi.
thenq
Viestit: 62
Liittynyt: 14.10.2011 21:16

Viesti Kirjoittaja thenq »

Meissenkeri kirjoitti:Ei tarvi. Uusi akku pitää kuitenkin olla semmoinen kun sinne kuuluu, tyypillisesti AGM ja Ampeeritunteja riittävästi.
Jep ja laadukas myös :) Kiitos tiedosta, jäin tosiaan pohtimaan että mitenkä on, hyvä kun ei tarvitse.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Tuli vaihdettua akku omaan autoon eilen. Ilman apuvirtoja onnistui mainiosti ja kaikki pelasi jälkikäteenkin. Ainut omituisuus oli, ettei sitä espiä tarvinnut opettaa, kolmiota ei siis syttynyt mittaritauluun. Ikkunat sen sijaan piti.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Laturin jänitteensäätimen vaihdon yhteydessä otin akun miinuksen irti. Takaisin kytkiessä ei mitään vikaa. Kello haki itse aikansa, asemat säily radiossa. Vain ikkunat ja kattoluukku piti opettaa. Auto '05 CLK.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”