SLK sähköisen kaasupolkimen sielunelämä

Vastaa Viestiin
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

SLK sähköisen kaasupolkimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja ram »

Autoni on seissyt talven ja aina välillä olen sitä käytellyt. Huomasin, ettei moottori oikein vastaa kaasuun ja ulkomaan foorumeilata löysin juttua samasta ongelmasta, joka on korjaantunut vaihtamalla kaasupoljin uuteen.
Irrotettuani polkimen, piti se tietysti labrata ja selvittää kuinka se toimii.
Polkimessa on kaksi asentoanturia, joista käytetään HAL-nimitystä netin syövereissä. Eli lienee toteutettu hal-antureilla. Tämän saatoinkin helposti todentaa häiritsemällä poljinta ulkoisella magneettikentällä, jolloin lukemat lähdöissä kivasti muuttuivat.

Mittaustulokset näyttivät mielestäni oikein näteiltä, lukuunottamatta lukemia polkimen ollessa levossa, joka on taulukon ensimmäinen mittaus. Auton kun käynnistän, niin poljin on painamatta ja tämä on ainoa lukema, jonka auto polkimelta saa. Anturi kakkosen pitäisi vissiin antaa puolet ensimmäisen anturin arvosta ja polkimen ollessa levossa on kakkosanturin lukema vain 28% ensimmäisestä.... Riittääköhän tämä saamaan moottoriohjauksen huolestumaan???

Kuva


Polkimen anturit toimivat oikein kivasti, kun sitä hieman painetaan, mutta lepoasento mättää.....

Onkos kellään sanoa jotain avittavaa aiheesta ???
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tarkistele *:rilla
Niin näkee miltä ne arvot näyttää ECU:n silmin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Sitä jo vähän *illa hämmästelin, mutta en ollut löytävinäni mittausarvoja... Täytyy hämmästellä uudelleen.

Sellanen tuli mieleen, että mitenköhän tuo antura on mietitty vian havaitsemisen kannalta. Kun kaasupoljin on lepoasennossa, ei se saa näyttää nollaa, jotta tiedetään toimiiko se. Sellaistakin joissain kytkentäkaavoissa näin, että anturoiden jännitteet oli merkitty 4.8V ja 2.4V. Omien mittausteni mukaan niin korkealle ei jännite noussut, edes kick down pohjassa. Eli jonkinlainen offset on voinut tulla anturiin, esim magneetti pyörähtänyt, tai muuta vastaavaa. Tätä ajattelen siksi, koska poljin toimii tyhjäkäyntialuetta lukuunottamatta hienosti.

Saahan näitä uusia kaupasta, mutta pitäähän harrasteautoa hämmästellä pohjien kautta. Yritänpä vielä löytää netistä, josko joku olisi mitannut toimivan polkimen lähdöt... Toisaalta eihän nää ketään toimiessaan kiinnosta :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Kyllä netti on ihmeellinen...
Löytyi mersun pruju, jossa kerrotaan kahden sähköisen systeemin perusasiat (potikka ja hallisysteemin) jossa pointti oli se, että hallianturilla voi suoraan korvata potikkasysteemin. Jännitteet oli dokumentin mukaan ykkösanturissa 0,275-4,83V ja kakkosessa 0,175-4,74, eli nyt on sitten ristiriitaista tietoa tästäkin asiasta...
No jos toi on ees joltain osin sinne päin, niin liian alhaiset jännitteet tulee mun B37 anturasta.

Pähkäily jatkuu ja täytyy *illa vielä autoa kurkata...
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Noni... kaikkea sitä tulee tehtyä, kun pitäisi lukea tylsään matikan tenttiin...

Elikkä tuumailtuani asiaa tuokion, hokasin tuon polkimen kahden eri kanavan epälineaarisen käytöksen johtuvan siitä, että koko hoistinki toimi normaalin operointialueensa ulkopuolella. Netistä löytämieni mersun prujujen mukaan ykköskanavan pienin lähtöjännite piti olla 275mV ja mulla se oli 111mV.
Tämä nollakohdan siirtyminen varmaan ecun ohjelmassa siedetään tiettyyn rajaan saakka, kunnes mitta tulee täyteen ja aletaan ruikuttamaan viasta. Nollakohta on voinut siirtyä polkimen mekaniikan kulumisen myötä, tai elektroniikan ikääntymisen takia, tai kaikista todennäköisimmin, kummastakin syystä.

Laikkaa liimaa askartele, tuokion jälkeen sain shimmattua polkimen nollakohdan uuteen paikkaan ja menin kokeilemaan, josko vika olisi hävinnyt. Ja niinhän siinä oli käynyt. Kaikki toimi taas ihan, niin kuin ennen. Shimmauksen jälkeen ykköskanavan nolla oli 275mV ja kakkosen 130mV, joilla arvoilla kaikki toimi hienosti. Tässä vielä taidepläjäys korjauksesta.

Kuva


Ihan tuollaiseksi en kehtaa systeemiä jättää, mutta jos kanssaharrastajille tulee vastaavia ongelmia eteen, voi tämmöisellä virityksellä hankkia itselleen parhaassa tapauksessa vuosien lisäajan huokean korjausosan etsimiselle 8)
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ram kirjoitti:Noni... kaikkea sitä tulee tehtyä, kun pitäisi lukea tylsään matikan tenttiin...

Elikkä tuumailtuani asiaa tuokion, hokasin tuon polkimen kahden eri kanavan epälineaarisen käytöksen johtuvan siitä, että koko hoistinki toimi normaalin operointialueensa ulkopuolella. Netistä löytämieni mersun prujujen mukaan ykköskanavan pienin lähtöjännite piti olla 275mV ja mulla se oli 111mV.
Tämä nollakohdan siirtyminen varmaan ecun ohjelmassa siedetään tiettyyn rajaan saakka, kunnes mitta tulee täyteen ja aletaan ruikuttamaan viasta. Nollakohta on voinut siirtyä polkimen mekaniikan kulumisen myötä, tai elektroniikan ikääntymisen takia, tai kaikista todennäköisimmin, kummastakin syystä.

Laikkaa liimaa askartele, tuokion jälkeen sain shimmattua polkimen nollakohdan uuteen paikkaan ja menin kokeilemaan, josko vika olisi hävinnyt. Ja niinhän siinä oli käynyt. Kaikki toimi taas ihan, niin kuin ennen. Shimmauksen jälkeen ykköskanavan nolla oli 275mV ja kakkosen 130mV, joilla arvoilla kaikki toimi hienosti. Tässä vielä taidepläjäys korjauksesta.

Kuva


Ihan tuollaiseksi en kehtaa systeemiä jättää, mutta jos kanssaharrastajille tulee vastaavia ongelmia eteen, voi tämmöisellä virityksellä hankkia itselleen parhaassa tapauksessa vuosien lisäajan huokean korjausosan etsimiselle 8)
Hyvä homma että tuli kuntoon :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Juu... Saa kevät tulla 8)

Näitä samanlaisia polkimia löytyy varmaan muistakin mersuista ja ainakaan minä en löytänyt tämmöistä tietopakettia mistään. Toivottavasti tästä on jotain hyötyä muillekin.

Pannaan tähän vielä polkimen liittimen pinnataulukko

1 + (5V)
2 ei mittään
3 maa
4 signaali 2 (max 2.4V)
5 signaali 1 (max 4.8V)
6 maa

Osanenhan on
A 170 300 01 04
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Juu... Saa kevät tulla 8)

Näitä samanlaisia polkimia löytyy varmaan muistakin mersuista ja ainakaan minä en löytänyt tämmöistä tietopakettia mistään. Toivottavasti tästä on jotain hyötyä muillekin.

Pannaan tähän vielä polkimen liittimen pinnataulukko

1 + (5V)
2 ei mittään
3 maa
4 signaali 2 (max 2.4V)
5 signaali 1 (max 4.8V)
6 maa

Osanenhan on
A 170 300 01 04
Tästähän oli puhetta kun ässän polkimesta juteltiin. Kiva olisi ihan uuden polkimen arvoja mittailla niin voisi vertailla mahdollisesti vikaantunutta. Mitä netistä näin kuvia mokkulan sisältä niin ne todennäköiset ic piirit on jalkojen päässä ja niitä voisi ehken taivutella magneettiin nähden...

No, vanhalla polkimella on hyvä harjoitella :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 sähkö”