Automaattiloota

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

w203 1,8 kompuran automaattiloota herkes toimimasta. Aiheesta löytyy kyllä juttua, mutta kysyn kuitenkin. Kiihdyttäessä n. 80:n nopeudessa vaihde heitti vapaalle. Vauhdin hiljennyttyä noin 40:n paikkeille loota toimi taas normaalisti.
Muutaman sadan kilsan ajon jälkeen vein auton pajalle, jossa suositeltiin öljyn ja suodattimen vaihtoa. Lisäksi kannattaisi kuulemma vaihtaa johdinlevy ja pistoke; usein syylliset ko. vikaan.
Nämä toimenpiteet tehtiin ja sen jälkeen vaihde ei pysy päällä ollenkaan. Auto etenee korkeintaan kiven heiton verran ja vaihde luiskahtaa pois. Moottorin vikavalo myös alkoi palamaan.
Kepakon käyttäminen vapaalla tai pysähdyksissä p:llä vaihde menee taas päälle.
Onko tiedossa tuhansien eurojen remppa vai "kevyt säätö"?
Ajokilometrejä on n. 230000
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Olikohan pistoke kuinka öljyinen? Tuppaa kapillaarisesti nousemaan johtosarjaa pitkin laatikon purkille.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Ei tietoa öljyisyydestä, vanhat osat oli kyllä nähtävillä, mut en tajunnu kysyä
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Katsoiko ne mitä testeri sanoo viasta vai arvailivatko vain (vikakoodit)?

Ääntääkö laatikko normaalista poiketen vai onko vaihteen päältä putoaminen ainoa oire?

Jos vaihde ei pysy päällä niin muutaman sadan kilometrin ajelu helposti viimeistelee laatikon... Olen itsekin kokeillut... :pappa:
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

AK47 kirjoitti:Katsoiko ne mitä testeri sanoo viasta vai arvailivatko vain (vikakoodit)?

Ääntääkö laatikko normaalista poiketen vai onko vaihteen päältä putoaminen ainoa oire?

Jos vaihde ei pysy päällä niin muutaman sadan kilometrin ajelu helposti viimeistelee laatikon... Olen itsekin kokeillut... :pappa:
Oli joku vaihteistoon liittyvä vikakoodi löytyny, asentaja sanoi johdinlevyn olevan yleisin syy ko. vikaan.
Laatikko ei ääntele mitenkään ja ennen huoltoa vaihde oli tippunu vain kerran.
Nyt vaihde siis tippuu lähes heti. Tänään autoa siirtäessä heti käynnistyksen jälkeen, kylmänä kosla ei liikahtanutkaan mihinkään. Hetken paikallaan käytyään ja lämmettyä auto suostui taas liikkumaan.
Nyt se on asentajan uudestaan tutkittavana, epäili että uusi johdinlevykin voisi olla viallinen. Sanoi kokeilevansa uudelleen vanhalla levyllä.
Jos vika ei poistu, arveli sen olevan turbiinissa.
Ihmettelen vaan, miten uusi öljy voisi paljastaa turbiinin olevan rikki.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pentti Hirsjärvi kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Katsoiko ne mitä testeri sanoo viasta vai arvailivatko vain (vikakoodit)?

Ääntääkö laatikko normaalista poiketen vai onko vaihteen päältä putoaminen ainoa oire?

Jos vaihde ei pysy päällä niin muutaman sadan kilometrin ajelu helposti viimeistelee laatikon... Olen itsekin kokeillut... :pappa:
Oli joku vaihteistoon liittyvä vikakoodi löytyny, asentaja sanoi johdinlevyn olevan yleisin syy ko. vikaan.
Laatikko ei ääntele mitenkään ja ennen huoltoa vaihde oli tippunu vain kerran.
Nyt vaihde siis tippuu lähes heti. Tänään autoa siirtäessä heti käynnistyksen jälkeen, kylmänä kosla ei liikahtanutkaan mihinkään. Hetken paikallaan käytyään ja lämmettyä auto suostui taas liikkumaan.
Nyt se on asentajan uudestaan tutkittavana, epäili että uusi johdinlevykin voisi olla viallinen. Sanoi kokeilevansa uudelleen vanhalla levyllä.
Jos vika ei poistu, arveli sen olevan turbiinissa.
Ihmettelen vaan, miten uusi öljy voisi paljastaa turbiinin olevan rikki.
No, kun se auto on siellä pajalla ja vikakoodi on "joku" niin täällä voidaan arvata samalla prosentilla mitä näyttää pajallakin arvaukset olevan :D

Jos se ois jonkun testerin omaavan forumilaisen lähellä niin vois lukea koodit ja kokeeksi nollata itseoppimisen.

Kerro ihmeessä mitä pajalla tapahtuu ja tuleeko kuntoon.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Vikakoodi muistaakseni 25... jotain. Tänään toivon mukaan selviää...
Kerron lisää kun tiedän.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Seuraavanlainen vikakoodi: P2502 ...vaihde on epäuskottava... luistaa tms...
Oli kokeillu vanhalla johdinlevyllä; sama tulos
Voiko uusi öljy muka tehdä vaihteesta "epäuskottavan"?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uusi öljy ei tietenkään ole vikaan syypää olettaen että öljy on oikeanlaista.
oulaistenliikenne.fi
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Asentaja vakuutti öljyn olevan oikeaa
Avatar
ido59
Viestit: 26
Liittynyt: 12.11.2013 22:46
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ido59 »

722.6 toimii myös tavis dexron3:lla, joten niin väärää öljyä siellä tuskin on, että se ongelmia aiheuttaisi

Vika ei näillä tiedoilla oikein voi olla turbiinissa, koska lootan kaksi pyörintänopeusanturia eivät 'ymmärrä' turbiinista mitään (kuten ei autoa korjaava paja automaateistakaan) eikä siten sovi vikakoodiin - eikä sen puoleen oireisinkaan.

Jos öljynvaihdossa atf ei ollut tummaa ja palanutta, niin
- onko johtosarja ja tcm kuivat
- mittaa kaikkien solenoidien resistanssi, o-renkaat ja sihdin puhtaus -- ja tässä erityisesti modulating pressure regulating solenoid Y3/6y1 ... jos conductor plate ja/tai tuo solkku on huonosti asennettu tai muusta syystä huono kontakti tai vikasolkku, niin outoja asioita alkaa varmasti tapahtumaan
Avatar
TimoV
Viestit: 266
Liittynyt: 11.3.2015 12:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Tänään autoa siirtäessä heti käynnistyksen jälkeen, kylmänä kosla ei liikahtanutkaan mihinkään. Hetken paikallaan käytyään ja lämmettyä auto suostui taas liikkumaan.
Öljyn määrä varmasti myös oikea? Tosin pitää 722.6:saa olla pahasti pielessä ettei edes liiku.
BMW F10 520xda, 16
W163 ML55AMG, 02
Range Rover Sport SE 2.7TDV6, 07
W208 CLK 430, 98 (hirveen kiva ex), 2x W211, 02&04 (ex), S203 1.8kompressor, 04 (ex)
*Star*

Ja jottain muita romuja (Linhai, Kymco, Jonsered, Hirvas Yamahalla, Husqvarna)
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Unohtui vi....ksen paineessa mainita, että ”huollon” jälkeen tauluun ilmestyi moottorin vikavalo
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

TimoV kirjoitti:
Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Tänään autoa siirtäessä heti käynnistyksen jälkeen, kylmänä kosla ei liikahtanutkaan mihinkään. Hetken paikallaan käytyään ja lämmettyä auto suostui taas liikkumaan.
Öljyn määrä varmasti myös oikea? Tosin pitää 722.6:saa olla pahasti pielessä ettei edes liiku.

Vaihdettu nyt kahteen kertaan, luulisi olevan
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattiloota

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

TimoV kirjoitti:
Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Tänään autoa siirtäessä heti käynnistyksen jälkeen, kylmänä kosla ei liikahtanutkaan mihinkään. Hetken paikallaan käytyään ja lämmettyä auto suostui taas liikkumaan.
Öljyn määrä varmasti myös oikea? Tosin pitää 722.6:saa olla pahasti pielessä ettei edes liiku.
Avatar
ido59
Viestit: 26
Liittynyt: 12.11.2013 22:46
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Unohtui vi....ksen paineessa mainita, että ”huollon” jälkeen tauluun ilmestyi moottorin vikavalo
Jos johdinlevy tai töpseli irroitettuna on laitettu virta päälle, tcm menee todnäk vikatilaan, josta tokenee vasta starilla kuittaamalla - vikailmo saattaa liittyä siihen, tai muuhun tcm:n mielestä fataaliin.. en kyllä muista mitä tauluun herjaa. Ainakin mulla joskus 722.6 rempan jälkeen on vaatinut staria. Tosin kakkonen ja pakki kytkeytyy vaikka bitti olisikin poikittain. Kakkosella kaikki vaihtosolkut ovat 'off', mutta jonkinlaisen modulointi-pwm:n taitaa tarvita silti - en muista varmaksi ehkä on limp-moodissa vakiopaineella. Pakki ei tarvitse pwm, vaan kytkeytyy vakiopaineelle.

Pakki (s/w kytkin s-asennossa) ja kakkonen eivät käytä mitään samaa kytkintä, joten se, ettei liiku mihinkään lienee lootan öljynpaineongelma tai voisi se nyt tarkemmin ajatellen tietysti periaatteessa olla myös turbiinin vapaakytkin - mutta oireiden ilmaantumistapa ei oikein tue sitä ja harvoin mopomoottorimalleista vapaakytkimiä särkyy.

Loota siis toimi ok parisataaa km tuon yksittäisen 80kmh-40kmh -oireen jälkeen kunnes venakoneistoon koskettiin, jonka jälkeen ei liiku? Oliko pedaali pohjassa kun oire tuli vai kevyempi kiihdytys?

Nyt olisi hyvä päästä lukemaan ja kuittaaamaan starilla ja sen jälkeen ottaa vielä uudet koodit.

btw, olikos näissä w203:ssa syylarin atf/coolant sekoittumisvikaa... malligurut ehkä muistaa?
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

ido59 kirjoitti:
Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Unohtui vi....ksen paineessa mainita, että ”huollon” jälkeen tauluun ilmestyi moottorin vikavalo
Jos johdinlevy tai töpseli irroitettuna on laitettu virta päälle, tcm menee todnäk vikatilaan, josta tokenee vasta starilla kuittaamalla - vikailmo saattaa liittyä siihen, tai muuhun tcm:n mielestä fataaliin.. en kyllä muista mitä tauluun herjaa. Ainakin mulla joskus 722.6 rempan jälkeen on vaatinut staria. Tosin kakkonen ja pakki kytkeytyy vaikka bitti olisikin poikittain. Kakkosella kaikki vaihtosolkut ovat 'off', mutta jonkinlaisen modulointi-pwm:n taitaa tarvita silti - en muista varmaksi ehkä on limp-moodissa vakiopaineella. Pakki ei tarvitse pwm, vaan kytkeytyy vakiopaineelle.

Pakki (s/w kytkin s-asennossa) ja kakkonen eivät käytä mitään samaa kytkintä, joten se, ettei liiku mihinkään lienee lootan öljynpaineongelma tai voisi se nyt tarkemmin ajatellen tietysti periaatteessa olla myös turbiinin vapaakytkin - mutta oireiden ilmaantumistapa ei oikein tue sitä ja harvoin mopomoottorimalleista vapaakytkimiä särkyy.

Loota siis toimi ok parisataaa km tuon yksittäisen 80kmh-40kmh -oireen jälkeen kunnes venakoneistoon koskettiin, jonka jälkeen ei liiku? Oliko pedaali pohjassa kun oire tuli vai kevyempi kiihdytys?

Nyt olisi hyvä päästä lukemaan ja kuittaaamaan starilla ja sen jälkeen ottaa vielä uudet koodit.

btw, olikos näissä w203:ssa syylarin atf/coolant sekoittumisvikaa... malligurut ehkä muistaa?
En ollut mukana, kun vaihde pomppas, mutta autoa ajaneen henkilön mukaan kyseessä oli risteyksestä lähdettäessä normaali, reipas kiihdytys. Ei kuitenkaan kaasu pohjassa repäisy.
Tuon jälkeen autolla ajettiin yli kolmesataa kilometriä ilman ongelmia.
Ajokelvottomaksi auto muuttui vaihteistoöljyn, suodattimen ja johdinlevyn vaihdon yhteydessä. Myös töpseli uusittiin.
Ko. korjaamolla ei käsittääkseni ole staria, vaan joku muu vempain.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pentti Hirsjärvi kirjoitti:
ido59 kirjoitti:
Pentti Hirsjärvi kirjoitti:Unohtui vi....ksen paineessa mainita, että ”huollon” jälkeen tauluun ilmestyi moottorin vikavalo
Jos johdinlevy tai töpseli irroitettuna on laitettu virta päälle, tcm menee todnäk vikatilaan, josta tokenee vasta starilla kuittaamalla - vikailmo saattaa liittyä siihen, tai muuhun tcm:n mielestä fataaliin.. en kyllä muista mitä tauluun herjaa. Ainakin mulla joskus 722.6 rempan jälkeen on vaatinut staria. Tosin kakkonen ja pakki kytkeytyy vaikka bitti olisikin poikittain. Kakkosella kaikki vaihtosolkut ovat 'off', mutta jonkinlaisen modulointi-pwm:n taitaa tarvita silti - en muista varmaksi ehkä on limp-moodissa vakiopaineella. Pakki ei tarvitse pwm, vaan kytkeytyy vakiopaineelle.

Pakki (s/w kytkin s-asennossa) ja kakkonen eivät käytä mitään samaa kytkintä, joten se, ettei liiku mihinkään lienee lootan öljynpaineongelma tai voisi se nyt tarkemmin ajatellen tietysti periaatteessa olla myös turbiinin vapaakytkin - mutta oireiden ilmaantumistapa ei oikein tue sitä ja harvoin mopomoottorimalleista vapaakytkimiä särkyy.

Loota siis toimi ok parisataaa km tuon yksittäisen 80kmh-40kmh -oireen jälkeen kunnes venakoneistoon koskettiin, jonka jälkeen ei liiku? Oliko pedaali pohjassa kun oire tuli vai kevyempi kiihdytys?

Nyt olisi hyvä päästä lukemaan ja kuittaaamaan starilla ja sen jälkeen ottaa vielä uudet koodit.

btw, olikos näissä w203:ssa syylarin atf/coolant sekoittumisvikaa... malligurut ehkä muistaa?
En ollut mukana, kun vaihde pomppas, mutta autoa ajaneen henkilön mukaan kyseessä oli risteyksestä lähdettäessä normaali, reipas kiihdytys. Ei kuitenkaan kaasu pohjassa repäisy.
Tuon jälkeen autolla ajettiin yli kolmesataa kilometriä ilman ongelmia.
Ajokelvottomaksi auto muuttui vaihteistoöljyn, suodattimen ja johdinlevyn vaihdon yhteydessä. Myös töpseli uusittiin.
Ko. korjaamolla ei käsittääkseni ole staria, vaan joku muu vempain.
Oisit heti sanonut. Vaihda korjaamo sellaiseen jossa on star.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Onko star joku mersun oma testeri ainut jonka kanssa MB suostuu keskustelemaan?
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

on ja 'keskustelee' se auto muidenkin kanssa samoin kun smnä savolaisten kanssa; puoliakaan ei ymmärrä mutta hymyilen ja arvailen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaihteiston ohjainboksia ei ole kaivettu esille ja tarkistettu ettei ole öljyt nousseet sinne boksille?

Se ensimmäisenä tarkistukseen.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Auto siirretty tänään korjaamolle, josta tuo star löytyy, huomenna pitäs tulla tietoo.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Tänään auto on starilla tutkittu, testattu, nollattu ja myös mollattu (ainakin minä).
Myös ajonaikainen liveseuranta tehty ja tuomio on selvä: luistaa!
Eli on siis mekaaninen vika, tod näk kytkinpakoissa.
Jatkotoimenpiteitä harkitaan; viisainta ainakin tämän hetkisessä mielentilassa olisi paalaus, räjäyttäminen tai ihan vaan polttaminen.
Koslan kuntoon saattaminen tulee kaikilla tavoilla ihan s....nan kalliiksi.
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

No niin, nyt auto on taas kunnossa. Vaihtolootaa ooteltiin Ruotsista puolitoista viikkoa. Sen jälkeen asiat etenivät; laatikkoon laitettiin vanhaan jo pari kertaa asennettu uusi johdinlevy, pistoke, öljynsuodatin sekä öljyt huuhtelemalla. Samalla myös kyb-venttiili uusittiin.
Hintaa koko revohkalle tuli kaikkiaan 2839€.
Hirvittää niin että v...ttaa, ja vielä moneen kertaan tuota maksaessa.
Kestävän laatuauton maine koki kyllä pahemman kolauksen minun silmissä ainakin ko. yksilön kohdalla.
Noilla kilometreillä vaihteisto vaan ei mielestäni saa hajota, edes halvemmastakaan rakkineesta.
Autoa on sentään huollettu merkkiliikkeessä (täyd. huoltokirja) ja kilometrejä todellakin vain 227000.
En yleistä enkä väitä kaikkien mersujen olevan p...oja,(on niitä muissakin merkeissä) mutta tuohon yksilöön luottamus on aika lähellä nollaa.
Täysi kymppi ja vilpitön hatunnosto korjaamolle, joka suostui uhraamaan lauantain ja vielä osan sunnuntaista saadakseen koslan kuntoon, niin pääsimme sillä maanantaina töihin.
Töitä sen kanssa on saanut tehdä; vanhan irrotus ja purku, siitä uusien osien irrotus. "Uuden" purku ja uusien osien asennus jne, jne...
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Tulipas hintaa! Mitäs kaikkea tuolla lopulle kolmella tonnilla tehtiin?
Osat? Työt? Kuulostaa aika... Noh...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Avatar
ido59
Viestit: 26
Liittynyt: 12.11.2013 22:46
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ido59 »

tenutähti kirjoitti:Tulipas hintaa! Mitäs kaikkea tuolla lopulle kolmella tonnilla tehtiin?
Osat? Työt? Kuulostaa aika... Noh...
WOW. Välillä kun näitä hintoja kuulee, niin miettii että teen vaihteistohommia aivan liian halvalla :lol:
minuakin kiinnostaa mitä tuohon hintaan on hankittu ja tehty. purkuloota tuli siis, mikä sen hinta oli? pöydällä olevasta llootasta johdinlevyn ja pistokkeen vaihto vie tunnin.

722.6 on hyvä vaihteisto, mutta eipä se tietysti paljoa lohduta kun omalle kohdalle sattuu huonoa tuuria.
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Kait tuo ihan korjaamon normihinnoissa menee? Ja oliko tuo 2800 nyt koko vaihteiston kulut kahdella eri korjaamolla ja siihen vielä se toinen vaihteisto.

Ensin toisessa paikassa vaihdettu kybiä johdinlevyä huuhtelemalla öljyä (en jaksanut kaikkea lukea uudelleen mutta suunnilleen noin)

Sitten toisella korjaamolla diagnoosi.. tunnin ehkä vie aikaa? Varmaan öljymäärät jne samalla varmistettu olevan kunnossa.

Ehjä vaihteisto jonkun tonnin hujakoilla? Siihen johdinlevy ja kybi vaihto niille osille jonkun 400 hinta ja siihen vaihtotyöt päälle.

Vaihteiston irrotus asennus olisko jotain ehkä 3-4 tunnin luokkaa ohjeajat, siihen vielä huuhtelemalla uudet öljyt, vikamuistin nollaukset vaihteiston adaptointi ja kaikki tiivisteet yms siihen. Ei minusta kuulosta 2800 enään mahdottoman kalliilta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Autoa on sentään huollettu merkkiliikkeessä (täyd. huoltokirja) ja kilometrejä todellakin vain 227000.
Montako merkintää on vaihteistoöljyn vaihdosta ? Pitäisi vaihdella 60tkm välein.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

dealer kirjoitti:
Autoa on sentään huollettu merkkiliikkeessä (täyd. huoltokirja) ja kilometrejä todellakin vain 227000.
Montako merkintää on vaihteistoöljyn vaihdosta ? Pitäisi vaihdella 60tkm välein.
Veikkaan, että yksi. Jos kirja on v*hon leimoja täysi :roll:
Pentti Hirsjärvi
Viestit: 23
Liittynyt: 19.3.2019 22:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pentti Hirsjärvi »

Kertauksen vuoksi koko operaatio vielä kerran:
Ensimmäisellä korjaamolla lootaan vaihdettiin öljy, suodatin, johdnlevy ja töpseli. Hintaa tuli 500€. Myös tämän korjaamon diagnoosi oli: luistaa!
Sitten auto vietiin toiseen korjaamoon starin piuhan päähän. Liveseuranta yms. diagnosointi antoi saman tuomion: luistaa!
Ruotsista tilattiin vaihtoloota hintaan 1000€. Sitä odotellessa vanha laatikko irrotettiin ja siitä purettiin johdinlevy, pistoke jne... .
"Uuden" laatikon tultua se purettiin ja osat laitettiin siihen. Samalla uusittiin kyb-venttiili. Öljyt vaihdettiin huuhtelemalla ja sitä meni n. 12 litraa.
Laatikko laitettiin paikalleen ja tehtiin tarvittavat "opetukset" ja muut loitsut jotka asiaan kuuluu.
Huoltokirjasta löytyy merkintä vaihteisto-öljyn vaihdosta 140000 km:n kohdalta.
Nyt vaihteet vaihtuvat nätisti, eikä normi kiihdytyksessä vaihtoa juuri huomaa, kuin kierroslukumittarista.
Ainoastaan kylmänä D- tai R-asennossa jarrulla pidättäessä jyristää hieman.
Lämpimänä ei jyrise. Vanha lootakin jyristi kylmänä varsinkin pakilla.
Onkohan tyhjäkäynti liian pieni; vapaallakin vain n.600-700 r/min.
Vaihde päällä tippuu 500:n kiekkaan.
Paljonko tyhjäkäyntikierrosten kuuluu olla, minusta tuo on liian pieni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”