R170 SLK - Automaatin vaihdekepissä epätarkkuutta ja räminää
R170 SLK - Automaatin vaihdekepissä epätarkkuutta ja räminää
R170-korin SLK:ssani on automaattivaihteisto. Keppi on liikkunut tähän saakka erittäin tarkasti ja loksahdellut vaihteiston eri asentoihin tukevasti. Nyt siihen ilmestyi pieni epämääräisyys.
Mikään ei ole selkeästi rikki, koska kaikki toimii edelleen. P ja D asennoissa keppi istuu tanakasti. Mutta erityisesti N-asennossa siinä on "löysää". Ja siirrettäessä vaihteelta toiselle keppi ei enää liiku yhtä tunnokkaasti kuin aikaisemmin. Lisäksi vaihteiston kulississa tuntuu selkeä resonanssi sillä kohtaa kun ahdin tulee kiihdytettäessä mukaan. Ja tästä seuraa myös selkeästi kuuluva räminä.
Mitäköhän on tapahtunut? Onko joku jousi mennyt huonosti? Onko tämä itse korjattavissa oleva juttu?
Mikään ei ole selkeästi rikki, koska kaikki toimii edelleen. P ja D asennoissa keppi istuu tanakasti. Mutta erityisesti N-asennossa siinä on "löysää". Ja siirrettäessä vaihteelta toiselle keppi ei enää liiku yhtä tunnokkaasti kuin aikaisemmin. Lisäksi vaihteiston kulississa tuntuu selkeä resonanssi sillä kohtaa kun ahdin tulee kiihdytettäessä mukaan. Ja tästä seuraa myös selkeästi kuuluva räminä.
Mitäköhän on tapahtunut? Onko joku jousi mennyt huonosti? Onko tämä itse korjattavissa oleva juttu?
-T
Onko tuo sähkölaatikon boksi todellakin näin yhtä puuta? Vai pääseekö tuosta linkkaamastani kuvasta huolimatta jostain kurkistamaan sen sisään ilman, että se muuttuu täysin "rakennussarjaksi"?
Eli mielelläni ymmärtäisin, että onko tuo paketti jonne keppi menee avattavissa yläkautta ennenkuin alan sörkkiä. Ettei mahdollisesti lipsahtaneen jousen etsiskelystä kohta seuraa, että auto ei liiku enää minnekään.
Eli mielelläni ymmärtäisin, että onko tuo paketti jonne keppi menee avattavissa yläkautta ennenkuin alan sörkkiä. Ettei mahdollisesti lipsahtaneen jousen etsiskelystä kohta seuraa, että auto ei liiku enää minnekään.
-T
Käpälöitsin äsken tuliterää keppimekanismia. Se oli irrallaankin yhtä napakka ja täsmällisesti loksahteleva kuin tuo rämisevä yksilökin oli ennen kuin sivuäänet alkoivat.
Tästä voinee siis vetää johtopäätöksen, että vika ei ole siinä 1,40EUR maksavassa tiivisteessä, vaan kepin sisältävän laatikon sisältä on jokin mennyt huonosti. Sen laatikon sisällähän on sellainen muovikehä, josta eri vaihdekepin asennot löytyvät. Keppiä liikuteltuani epäilisin että siinä on joku hammas mennyt huonoksi tai jotain yhtä typerää. Keppi kyllä keskittää, joten palautusjouset lienevät kunnossa.
Katselin, että jos olisin irrottanut kepin sisältävän moduulin autosta, mutta en uskaltanut alkaa sitä irroitella keskikonsoolin sisältä. Tuonne johtojen joukkoon kun joku ruuvi putoaa, niin harmi on melko suuri.
Ihanan kallista... Keppiklöntti Vehossa 500EUR.
Jos jollakulla on kokemusta tuon irroittamisesta, avaamisesta ja mahdollisesti jopa fiksailusta, ilmoittautumisia otetaan mielihyvin vastaan!
Tästä voinee siis vetää johtopäätöksen, että vika ei ole siinä 1,40EUR maksavassa tiivisteessä, vaan kepin sisältävän laatikon sisältä on jokin mennyt huonosti. Sen laatikon sisällähän on sellainen muovikehä, josta eri vaihdekepin asennot löytyvät. Keppiä liikuteltuani epäilisin että siinä on joku hammas mennyt huonoksi tai jotain yhtä typerää. Keppi kyllä keskittää, joten palautusjouset lienevät kunnossa.
Katselin, että jos olisin irrottanut kepin sisältävän moduulin autosta, mutta en uskaltanut alkaa sitä irroitella keskikonsoolin sisältä. Tuonne johtojen joukkoon kun joku ruuvi putoaa, niin harmi on melko suuri.
Ihanan kallista... Keppiklöntti Vehossa 500EUR.
Jos jollakulla on kokemusta tuon irroittamisesta, avaamisesta ja mahdollisesti jopa fiksailusta, ilmoittautumisia otetaan mielihyvin vastaan!
-T
Tänään viimeksi irrottelin tuollaisen Mersusta, tosin kyseessä W210 320CDI.
Helppohan se on irrottaa, väykyssä näin:
- Paneeli jossa lasinnostimen katkaisijat ym. lähtee vetämällä irti.
Siitä johdot irti ja syrjään.
- Tuhkakuppi irti; 2 ruuvia ja nosto. Johdot irti.
- Konsoli irti; 2 ristipääruuvia etupäästä ja 2 tavaralokeron sisältä.
- Mekanismin etupuolelle tuleva vaijeri lähtee "paina valkoisesta pinnistä ja pyöräytä - vedä pois"
- Kolme 5 mm kantaista kuusiokoloruuvia irti, niillä tuo "boksi" on korissa kiinni.
- Sähköjohtopistoke irti.
- Kohota mekanismia (vaihdekeppi sopivaan asentoon) jolloin pääset irrottamaan siirtäjän tapin sokan > siirtäjä pois reiästään > mekanismi on irti.
Suunnilleen noin.
Takaosassa on aukko josta näet mekanismin sisään.
Nuppi lähtee tarvittaessa irti kun pyöräytät sen alaosassa olevasta holkista pihdeillä.
SLK:ssa keskikonsoli ym. lienee erilaiset.
Helppohan se on irrottaa, väykyssä näin:
- Paneeli jossa lasinnostimen katkaisijat ym. lähtee vetämällä irti.
Siitä johdot irti ja syrjään.
- Tuhkakuppi irti; 2 ruuvia ja nosto. Johdot irti.
- Konsoli irti; 2 ristipääruuvia etupäästä ja 2 tavaralokeron sisältä.
- Mekanismin etupuolelle tuleva vaijeri lähtee "paina valkoisesta pinnistä ja pyöräytä - vedä pois"
- Kolme 5 mm kantaista kuusiokoloruuvia irti, niillä tuo "boksi" on korissa kiinni.
- Sähköjohtopistoke irti.
- Kohota mekanismia (vaihdekeppi sopivaan asentoon) jolloin pääset irrottamaan siirtäjän tapin sokan > siirtäjä pois reiästään > mekanismi on irti.
Suunnilleen noin.
Takaosassa on aukko josta näet mekanismin sisään.
Nuppi lähtee tarvittaessa irti kun pyöräytät sen alaosassa olevasta holkista pihdeillä.
SLK:ssa keskikonsoli ym. lienee erilaiset.
wiimax.fi
Hmm, pitäisiköhän lähteä väkästelemään dealerin rohkaisemana... SLK:n keskikonsolin avaaminen onneksi on hallussa. Olipa kerrankin itsellekin iloa, kun olin asian taannoin dokumentoinut: Click. Tuohan helpottaa aika tavalla, jos vaihtajan sokan saa irti yläkautta. Luulin, että se pitää irrottaa alhaalta, jolloin homma olisi ollut vielä pykälän verran pottumaisempi. Nyt on vain se, että ei saa laskea mitään putoamaan siihen pohjattomaan johtosekamelskakuiluun, joka tuosta aukeaa.
-T
SLK:n keskikonsoli koostuu kahdesta osasta. Toinen tulee yhtenäisenä koko matkan kojelaudan yläosasta vaihdekepin takapuolelle. Toinen jatkaa siitä matkustamon perään. Nuo piilossa olleet mutterit ovat tuon taemman sisällä.
Sain takimmaisen konsolin osan pois. Melkoinen tekniikkalaji - taas kerran:
-Vaihdekepin kehys irti.
-Vaihdekepin ympärillä olevat paneelit irti.
-Alta paljastuvat kaksi ruuvia auki.
-Käsinojakotelon pohjaverhoilun alta löytyvät kaksi mutteria auki.
-Käsijarrukahva yläasentoon.
-Käsijarrukahvan tuppi vetämällä pois.
-Konsolielementti matkustamon takaseinää vasten olevasta reunasta nostamalla ja eteenpäin työntämällä liikkeelle.
-Konsolielementin etureunassa olevat hakaset pois koloistaan ylöspäin nostamalla.
-Konsoli eteenpäin työntäen pois käsijarrun ympäriltä.
Mutta kun konsoli oli auki, sepä paljastikin noiden kuusiopulttien lisäksi, että vaihdekeppiboksi ei ole vieläkään pois nostettavissa. Etummainen konsolielementti ympäröi sen takaakin ja laatikko itseasiassa istuu etummaisen konsolin reunuksen alla. Eli pulttien avaaminen ei nähtävästi yksin riitä. Lisäksi pitäisi irroittaa keskikonsolin etuosakin.
Niin, ja sanomattakin lienee selvää, että keppiboksin "kurkistusluukun" edessä on jotain muovia. Eli luukkuun ei näe ellei laatikko ole irti.
Ilmeisesti R170 on ollut ihan helppo rakentaa tehtaalla, kun ensin on laitettu keppi ja sitten sisusta. Mutta eipä ole kiva pähkäillä pakettia käänteisessä järjestyksessä...
No, kaipa tuon etuosankin voisi irroitella. Mutta siitä saattaa tulla melkoinen savotta. Lisäksi tuon R170:n sisusta on tehty aikalailla eri logiikalla kuin muiden Mersu-mallien, joista minulla on omakohtaista kokemusta. Tästä seuraa, että tuppaa koko ajan hirvittämään, että jotain menee rikki samalla kun pähkäilen miten paketti aukeaa.
Sain takimmaisen konsolin osan pois. Melkoinen tekniikkalaji - taas kerran:
-Vaihdekepin kehys irti.
-Vaihdekepin ympärillä olevat paneelit irti.
-Alta paljastuvat kaksi ruuvia auki.
-Käsinojakotelon pohjaverhoilun alta löytyvät kaksi mutteria auki.
-Käsijarrukahva yläasentoon.
-Käsijarrukahvan tuppi vetämällä pois.
-Konsolielementti matkustamon takaseinää vasten olevasta reunasta nostamalla ja eteenpäin työntämällä liikkeelle.
-Konsolielementin etureunassa olevat hakaset pois koloistaan ylöspäin nostamalla.
-Konsoli eteenpäin työntäen pois käsijarrun ympäriltä.
Mutta kun konsoli oli auki, sepä paljastikin noiden kuusiopulttien lisäksi, että vaihdekeppiboksi ei ole vieläkään pois nostettavissa. Etummainen konsolielementti ympäröi sen takaakin ja laatikko itseasiassa istuu etummaisen konsolin reunuksen alla. Eli pulttien avaaminen ei nähtävästi yksin riitä. Lisäksi pitäisi irroittaa keskikonsolin etuosakin.
Niin, ja sanomattakin lienee selvää, että keppiboksin "kurkistusluukun" edessä on jotain muovia. Eli luukkuun ei näe ellei laatikko ole irti.
Ilmeisesti R170 on ollut ihan helppo rakentaa tehtaalla, kun ensin on laitettu keppi ja sitten sisusta. Mutta eipä ole kiva pähkäillä pakettia käänteisessä järjestyksessä...
No, kaipa tuon etuosankin voisi irroitella. Mutta siitä saattaa tulla melkoinen savotta. Lisäksi tuon R170:n sisusta on tehty aikalailla eri logiikalla kuin muiden Mersu-mallien, joista minulla on omakohtaista kokemusta. Tästä seuraa, että tuppaa koko ajan hirvittämään, että jotain menee rikki samalla kun pähkäilen miten paketti aukeaa.
-T
Niin siis huomauttaisin, että mikään ei ole SELKEÄSTI rikki. Vaihdemekanismi tuo kuitenkin tupaan räminää enemmän kuin keskiverto sotilassoittokunta. Ja keppi on vempula. SA INT-filosofiaa "ei voi sattua kun ei tule vertakaan" käyttäen auto on täydessä iskussa. Mutta jokainen siviili näkee heti, että SLK:ta sattuu.Melitos kirjoitti:..."If it ain't broken, don't fix it!"
-T
Eihän se liene kauhean paljoa veivattukaan tuo eerolan slk?
Meinaan lieneekö jokin valmistevika, kun näyttäisi olevan samanlainen kapula tuossa väykyssäkin, ja ainakin 10v / 360 000km ei tuossa hämmentimessä juurikaan tunnu... (Tai sitten se on vaihdettu joskus, mene ja tiedä... )
Meinaan lieneekö jokin valmistevika, kun näyttäisi olevan samanlainen kapula tuossa väykyssäkin, ja ainakin 10v / 360 000km ei tuossa hämmentimessä juurikaan tunnu... (Tai sitten se on vaihdettu joskus, mene ja tiedä... )
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Onpahan aika savotta! Schaltboxi ei kerta kaikkiaan mahdu tulemaan ulos ellei ellei tuhkakuppia ja sen vieressä oleva säilytyslokeroa poista. Ja sekös R170 SLK:ssa onkin tehty todella asentajaepäystävälliseksi.
Ensin irroitin (taas kerran) keskikonsolin aiemmin kuvaamallani tavalla.
Sitten kävin radion kimppuun. Monta rumaa ajatusta uusien Mersujen radion irroitustyökaluista. Eihän vanhoilla jiiveeseen koukuilla tehnyt mitään. Piti tehdä omat plagioiden Internetistä löytyviä kuvia.
Koska radio ei vielä työkaluillakaan tahtonut tulla ulos, purin hanttarin jalkatilaa sen verran, että pääsi auttamaan kädellä takaa. Nyt radio tuli ulos. Töpselit irti luottaen siihen, että radion koodit löytyvät vielä jostain.
Seuraavaksi radion asennuspaikasta löytyvät kaksi pientä ristipääruuvia auki. Nyt lämmönsäätimien ympärillä oleva paneeli raottuu hiukan alaerunastaan.
(Tällä kohtaa tuskailin tuntitolkulla, että missäköhän vielä olisi pari ruuvia, jotka pitävät paneelin yläreunaa kiinni. Purin autoa ihan riittävästi niitä etsiessäni, kunnes huomasin että...) Keikuttelemalla paneelia se luiskahtaa aurinkolasikotelocupholderielementin alta nätisti pois. Paneelin yläreunassa on vain pari epämersumaisen lapsellista muovikoukkua, joiden toivotaan pitävän paneeli paikallaan.
Sitten radion alla olevien nappuloiden takaa paljastuneet kaksi pientä ristipääruuvia auki. (Toinen niistä kannattaa ehdottomasti pudottaa jonnekin johtoviidakon joukkoon, jonka jälkeen aikaa palaakin rattoisasti sitä etsiskeltäessä.) Nyt tuhkakuppi-säilytyslokeroelementti on irti ja sen saa ujutetuksi ulos.
Tällä kohtaa tilaa schaltboxin tuomiselle ulos etukautta olisi riittävästi, jos vain dealerin mainitsema valkoinen ruuvi/ holkki suostuisi kääntymään.
Painun takaisin talliin äheltämään...
Ensin irroitin (taas kerran) keskikonsolin aiemmin kuvaamallani tavalla.
Sitten kävin radion kimppuun. Monta rumaa ajatusta uusien Mersujen radion irroitustyökaluista. Eihän vanhoilla jiiveeseen koukuilla tehnyt mitään. Piti tehdä omat plagioiden Internetistä löytyviä kuvia.
Koska radio ei vielä työkaluillakaan tahtonut tulla ulos, purin hanttarin jalkatilaa sen verran, että pääsi auttamaan kädellä takaa. Nyt radio tuli ulos. Töpselit irti luottaen siihen, että radion koodit löytyvät vielä jostain.
Seuraavaksi radion asennuspaikasta löytyvät kaksi pientä ristipääruuvia auki. Nyt lämmönsäätimien ympärillä oleva paneeli raottuu hiukan alaerunastaan.
(Tällä kohtaa tuskailin tuntitolkulla, että missäköhän vielä olisi pari ruuvia, jotka pitävät paneelin yläreunaa kiinni. Purin autoa ihan riittävästi niitä etsiessäni, kunnes huomasin että...) Keikuttelemalla paneelia se luiskahtaa aurinkolasikotelocupholderielementin alta nätisti pois. Paneelin yläreunassa on vain pari epämersumaisen lapsellista muovikoukkua, joiden toivotaan pitävän paneeli paikallaan.
Sitten radion alla olevien nappuloiden takaa paljastuneet kaksi pientä ristipääruuvia auki. (Toinen niistä kannattaa ehdottomasti pudottaa jonnekin johtoviidakon joukkoon, jonka jälkeen aikaa palaakin rattoisasti sitä etsiskeltäessä.) Nyt tuhkakuppi-säilytyslokeroelementti on irti ja sen saa ujutetuksi ulos.
Tällä kohtaa tilaa schaltboxin tuomiselle ulos etukautta olisi riittävästi, jos vain dealerin mainitsema valkoinen ruuvi/ holkki suostuisi kääntymään.
Painun takaisin talliin äheltämään...
-T
Tarina päättyi aika yllättävästi:
Menin auton alle ja avasin kepin vaihdevivustoon yhdistävän sokan. Silmilleni putosi revennyt tiivisteenpuolikas.
Kävin tarinan alussa Vehossa ja pyysin kepin alapäähän tulevaa tiivistettä. Runkonumeroa vasten he sanoivat, että autossani ei sellaista ole. Onneksi kuitenkin sanoin jästipäänä, että oli miten oli, ostan sellaisen. Tiivisteen hinta oli 1,40EUR. Schaltboxin Veho-hinta on 500EUR.
Niinpä minulla oli tiiviste laatikossa. Kömmin auton alta hakemaan uuden kuminkappaleen, lämmitin sen notkeaksi ja laitoin paikoilleen. Sokka takaisin klips, ja vaihdevivustosta tuli täysin välyksetön.
Pohdin että näinköhän kävi, että kaikista epäilyistäni huolimatta mokoma kumitiiviste korjaa koko homman.
Pulttasin hiellä ja tuskalla esiin kaivamani keppimoduulin takaisin kiinni runkoon ja pöräytin koeajolle: Ei pienintäkään räminää, keppi loksahtelee pehmoisen jämäkästi joka asentoon, ja R- ja N-asentojen sivusuuntainen epämääräisyyskin katosi sen siliän tien.
Alle 2EUR maksava osa olisi korjannut homman 5 minuutissa, jos valtuutettu huolto ei olisi niin kivenkovaan vannonut että tiivistettä ei SLK:ssani ole. Vaan eipä heitä väitteestä syyttää voi, sillä ei aitä edelle linkittämässäni kuvatuksessakaan näy. Mutta siellä se vain oli - joskohta revenneenä.
Tarinan opetus: Jos tuollaisen laatikon keppi rämisee, tarkista ensin tiiviste. Keppimoduuli lienee sama ainakin väyrysessä, 202:ssa, 208:ssa ja 170:ssä.
Menin auton alle ja avasin kepin vaihdevivustoon yhdistävän sokan. Silmilleni putosi revennyt tiivisteenpuolikas.
Kävin tarinan alussa Vehossa ja pyysin kepin alapäähän tulevaa tiivistettä. Runkonumeroa vasten he sanoivat, että autossani ei sellaista ole. Onneksi kuitenkin sanoin jästipäänä, että oli miten oli, ostan sellaisen. Tiivisteen hinta oli 1,40EUR. Schaltboxin Veho-hinta on 500EUR.
Niinpä minulla oli tiiviste laatikossa. Kömmin auton alta hakemaan uuden kuminkappaleen, lämmitin sen notkeaksi ja laitoin paikoilleen. Sokka takaisin klips, ja vaihdevivustosta tuli täysin välyksetön.
Pohdin että näinköhän kävi, että kaikista epäilyistäni huolimatta mokoma kumitiiviste korjaa koko homman.
Pulttasin hiellä ja tuskalla esiin kaivamani keppimoduulin takaisin kiinni runkoon ja pöräytin koeajolle: Ei pienintäkään räminää, keppi loksahtelee pehmoisen jämäkästi joka asentoon, ja R- ja N-asentojen sivusuuntainen epämääräisyyskin katosi sen siliän tien.
Alle 2EUR maksava osa olisi korjannut homman 5 minuutissa, jos valtuutettu huolto ei olisi niin kivenkovaan vannonut että tiivistettä ei SLK:ssani ole. Vaan eipä heitä väitteestä syyttää voi, sillä ei aitä edelle linkittämässäni kuvatuksessakaan näy. Mutta siellä se vain oli - joskohta revenneenä.
Tarinan opetus: Jos tuollaisen laatikon keppi rämisee, tarkista ensin tiiviste. Keppimoduuli lienee sama ainakin väyrysessä, 202:ssa, 208:ssa ja 170:ssä.
-T
Tässä kuva murheen syystä. Vasemmalla tiensä päähän tullut osa. Oikealla "iskemätön" osanumero A 202 992 00 1. Alla vertailukohtana normaali pieni klemmari.
-T