300SD:n Suomen Katsastusta Odotellessa...

Vastaa Viestiin
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

300SD:n Suomen Katsastusta Odotellessa...

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Terve vaan... Pari päivää sitten saavuin tänne kotimaahan tuolta rapakon takaa jossa olen asustellut jo pidempäänkin. Olen siellä pari viimeista vuotta ollut jonkin asteinen W126-intoilija, ja ennen lähtöä laitoinkin 1984 300SD:n Nykistä konttiin ja se on jossain keskellä Atlanttia matkalla tänne. Kun en tiedä Suomen katsastuksista juurikaan mitään, semmoista tässä aprikoin että osaisko joku etukäteen neuvoa mitkä jutut tulevat olemaan ongelmallisia autoa Suomeen yrittäessäni katsastaa. Autossa on 300D:stä tuttu 5-pyttyinen diesel (tosin turbolla) jonka ilmeisesti täytynee läpäistä täällä päästötesti (onko näin?). Autoon on vaihdettu eteen 'Euro' valot jotka luulis Euroopassa olevan ihan ookoo, mutta luuleminen ei tietysti paljoo auta katsastus asioissa... Takana on jenkki valot, joissa on oranssit vilkkuosat mutta myös punaiset 'sivuajovalot' - onko ongelma? Eli kyselen tässä muitten kokemuksia 300SD:n tuomisesta Suomeen, että osaisin ennalta varautua ja saisin auton leimasta läpi ilman suurempia kommervenkkejä?
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei sen kummempaa päästötestiä kuin savutustesti joka tehdään aina dieselille vuosikatsastuksen yhteydessä.

Minkä hintaista on kontissa kuljettaminen rapakon yli, tulee ilmeisesti muutkin muuttotavaraa samalla? Tuleeko se kontti Suomeen asti.
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Ahaa - savutesti. Onhan täällä näitä 1980-luvun dieseleitä vielä paljon liikenteessä että pakkohan niitten muittenkin on jotenkin läpäistä...

Mitä tulee rahtiin. Tein aika paljon tiedusteluja. Päädyin konttiin juuri siitä syystä että sain pistää muuttotavaroitani autoon mielin määrin. Jos olisin tuonut ro/ro aluksella niin autossa ei olisi saanut olla mitään henk. kohtaista. Hintakin osottautui passeliksi kun sustuin tuomaan Helsingin sijasta Kotkaan - kokonaisuudessaan tämä rahtaus tulee maksamaan noin tuhat taalaa (abouts 800 euroa), mikä ei mielestäni ole laisinkaan paha. Tosin, se on ainoastaan rahti NYC - Kotka. Halvin rahti Hesaan oli ro/ro:na 1200 USD.
Avatar
styke
sunni-meseläinen
Viestit: 234
Liittynyt: 01.10.2005 12:50
Paikkakunta: Wanda/Backas

Viesti Kirjoittaja styke »

Tervetuloa tännekin foorumille.
Mitään en tiedä kunhan taas arvailen:
-noita etulyhtyjä täällä on näkynyt muutamassa jenkkimallin ässässä joten ne lienee ookoo...Eikös kaikki jenkkimallit ollut niillä "turvapuskureilla".
-Takavaloista en tiedä muuta kuin että se heijastin pitäisi löytyä ja niitähän on liimailtu sen varsinaisen lyhdyn päälle tai alle.Ja kai niistä pitäisi se E-hyväksyntä löytyä.
-siinä maahantuontikatsastuksessa katsotaan melko tarkasti riippuen asemasta, ja otteeseen merkataan kaikki poikkeavat varusteet, kuten eri rengastus kuin originaali,abs,katit,madallusasarjat yms.
Tuossa jos on jo solmu pakoputkessa niin siitä superturpottamaan että saadaan se orkkis superiässä...se on komeeta kun iso kiissel liikahtaa.
Chevrolet Corsica -92
Plymouth Duster -73
Kuva
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Ei taida olla mitään suuria ongelmia tuommosen tuonnissa. Ei ainakaan mulla ollut, toin Californiasta 300SD mallin myös muuttoautona ja katsastuksessa käskettiin poistamaan käytöstä ne takasivuvalot, riittää kun poistaa pelkät polttimot samoin etuvilkkujen yhteydessä olevat parkit piti siirtää umpioiden sisään. Etu-umpiot oli vaihdettava E-hyväksyttyihin. Muita vaateita ei valtiovalta silloin esittänyt, mitä nyt sallittuja painoja etsittiin melko hartaasti. Esim. EGR-systeemiä (kannattaa muuten tulpata heti Suomen kamaralla...)ei merkitty mihinkään eli päästömittaus oli se järjetön kaasupolkimen nivelen ääriasentojen toiminnallinen toteaminen.
Tosin katsastusinsinööriksi sattui taas normisellainen. Avattiin konepelti ja hetken pällistelyn jälkeen ko. herra kysyy vakavalla naamalla: Onko tämä pensa vaan tiisseli? -Jälkeenpäin oon miettiny, että jos oisin toipunut vähän aikaisemmin tuosta veret seisauttavasta kysymyksestä ja olisin heittänyt siihen että: -Pensahan tämä, kuka sitä nyt tiisselillä...tässä on vaan lisävarusteena rautaset tulpanjohdot; niin olisinko saanut ajella sillä vehkeellä lopun ikää ilman dieselveroa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”