Wiken 450SL 1975

Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Wiken 450SL 1975

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jenkkilästä hommatun kesäauton entisöinti- ja ropaustarinaa olisi tarkoitus päivitellä blogiin:

Wiken SL
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

muista päivättää myös meseä :contract:
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Toki tännekin tulee tarinoitua asian tiimoilta :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuli käytyä pesun jälkeen vähän ajelemassa maakunnissa ja samalla räpsästyä kuvia. Etuvalot on vaihdettu jo e-hyväksyttyihin, ilme vähän kirkastui. :)

Nuo alla olevat 16" Ronalit tulevat myyntiin, tarkoitus on laittaa alle alkuperäiset 14" Barokit.

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Hienon näköinen klassikko !

(jos tarvihet, niin ois varsin nättikuntoiset 14" Intran barockit jouten ...)
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu Wikelle vois laittaa tittelin "Tallasin Bopi" 8) :lol:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Eldorado kirjoitti:Juu Wikelle vois laittaa tittelin "Tallasin Bopi" 8) :lol:
:lol: :lol: :lol: Niin onhan tuo melkein täysi kopio Popin Mersusta. Väri ei muuten ole alkuperäinen, original Astralsilber on muutettu signalrotiksi jossain välissä, varmaankin 90-luvulla. Maalaus on tehty kuitenkin niin tarkoin, että alkuperäistä väriä on nähtävissä vain lukkopellin alla ja kojelaudan sisällä.

Astralsilber on hieno ja ajaton väri, olenkin miettinyt että jos hamassa tulevaisudessa ylimaalaan auton, muutan värin alkuperäiseksi. Toisaalta tuo punainen sopii autoon kuin nenä päähän. :roll: En tiedä museoinnin kannalta kuinka tarkkoja värin suhteen ollaan. Olen kyllä aikeissa poistaa autosta kaikki USA:n saastehömpötykset, joten tokkopa enää museokatsastuksesta läpi menee...

Laittelin yksi päivä alipainepuolen kuntoon ja ilmapumpun toimintaan, autosta lähti varmasti 20hv tehoa siltä seisomalta pois, olkoot kuinka alkuperäiset saastevehkeet ja meikäläinen pussihousu niin ne lähtee kuikkaan pellin alta. Vähemmän apulaitteita, vähemmän alipaineletkua -> vähemmän vikoja ja vuotoja. Ja eihän niitä saksan versiossakaan ollut.

Pekkovee, minkäs näköiset ne Intran barokit on? Onko kumit millaiset?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Tuolla kuva, on pesun jäljiltä märät, siitä mahoton kiilto

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=126908

Kumit on rasite, ei ajoon, irtoo täälläkin jos tarve
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Pekkovee, hienon näköiset vanteet kyllä. Intran ulkonäkö on hieman erilaisempi mitä alkuperäisissä, katsotaan jos nyt en alkuperäisiä onnistu saamaan mistään.

Tulipa muutettua sytkän ajoitus USA:n 15 EYKK :arrow: Saksan 30 EYKK (3000r/min). Alkoihan se tuntumaan jo V8:lta. :lol: Luulen että polttoaineenkulutuskin putoaa siitä 30 l/100km hieman alaspäin kun voi ajaa varvaskaasulla. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Wikke kirjoitti:Tuli käytyä pesun jälkeen vähän ajelemassa maakunnissa ja samalla räpsästyä kuvia. Etuvalot on vaihdettu jo e-hyväksyttyihin, ilme vähän kirkastui. :)

Onpas komia. 8)

Miten tuo e-hyväksyntähomma menee? Ostitko vaan uudet umpiot tai jotain? Oliko kallista lystiä? Itsellä varmaan sama edessä...
Nuo alla olevat 16" Ronalit tulevat myyntiin, tarkoitus on laittaa alle alkuperäiset 14" Barokit.
Tämähän on vain ja ainoastaan mielipidekysymys, mutta minä sanon, että erittäin oikea ratkaisu...
Wikke kirjoitti:Tulipa muutettua sytkän ajoitus USA:n 15 EYKK :arrow: Saksan 30 EYKK (3000r/min). Alkoihan se tuntumaan jo V8:lta. :lol: Luulen että polttoaineenkulutuskin putoaa siitä 30 l/100km hieman alaspäin kun voi ajaa varvaskaasulla. :roll:
Mikä juttu tämä on? Vaatiiko muuta? Itsellä myös Jenkeistä tuotu peli ja tuo kuulostaa mielenkiintoiselta...
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Danke!

Ostin uudet Hellan umpiot. Eli Hellalla (ja monella muulla valmistajalla) on suoraan noihin sealed-beam-valoihin käypiä 5 3/4 tuuman pyöreitä halogeeniumpioita. Näitä saa ihan autotarvikeliikkeestä, ovat hyvin yleisiä. Ulommas laitoin H4:t parkeilla ja sisemmäs H1:t apukaukovaloiksi. Hinta on vähän päälle 30 euroa/umpio ja niitähän menee 4 kpl yhteensä.

Jos laittaa kaikki H4:ksi, ei tarvitse edes johdotuksiin koskea. Ameriikanumpiossa on H4 lampunkannat jotka on ihan plug'n play.

Barokit kävi soodapuhalluksessa, vielä pitäisi 735 astralsilber vetää päälle ja hommata kumit, niin alkaa olla valmista.

Jenkkimalleissa tosiaan (riippuu vuosimallista) on sytytyksen ajoitus aika reippaasti myöhäsellä, tosiaan 15° on amerikan speksi ja 30° Euroopan. Kuten tuossa ounastelin, polttoaineenkulutus tosiaan tippui ainakin 70%, en ole tarkkuusmitannut mutta perstuntumalla sanoisin että nyt ollaan lähempänä 10 litraa sadalle kuin sitä 40 mitä se oli :D Myös käyntiääni parani, ja loppui putkessapaukuttelu.

Otin omastani vielä ilmapumpun ja sytytyksen myöhäistysohjauksen pois, jätin vain saksanmalleista löytyvän aikaistusohjauksen (eli yksi letku menee virranjakajaan). Katalysaattorit pitää vielä joskus kynsiä mäkeen. Männäthän sitä viel pitäisi vaihtaa jos ihan Saksantehoisen haluaa, mutta tuo kelpaa mulle jo noin. Eikä sitä vanhusta viitsi enää käskyttääkään kovin.

Vaikka itse olen pussihousu pahimmasta päästä, on nuo Jenkkilän saastehöpötykset minusta ihan täyttä sontaa. Jos ei noin mene museoleimaan (joskus) niin sitten saa olla menemättä. Konekin toimii ilman noita säätöjä siten kuten saksalainen on sen alunperin suunnitellutkin.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tämmöistä on ollut ohjelmassa viime päivinä. Sauma on hirveää mutta tuntuu tuo kiinni tarttuvan. :lol:

Kuva

EDIT: Mikäs olisi oikeanlaista "saumamassaa" mitä voisi laittaa noihin pellin reunoihin? Jotain alkuperäisen kaltaista mitä tuossa on alunperinkin. Entä pohjamassa, onko perus Dinitrolin alustamassa hyvä vai onko parempia olemassa? Alle meinasin laittaa kuitenkin happopohjat ja 2K-epoksit.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuli tilattua kilvet valmiiksi. Laitan ne uudet valkopohjaiset pikkukilvet, saa nähdä kuinka hassulta näyttää. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Wikke kirjoitti:Tuli tilattua kilvet valmiiksi. Laitan ne uudet valkopohjaiset pikkukilvet, saa nähdä kuinka hassulta näyttää. :lol:
Kuvia sitten tänne, niin tiedän tilaanko sellaiset vai perinteiset... :wink:

Itse ulkoistin hitsuuhommat, joten nyt on jopa mahdollista, että auto on vielä tänä kesänä kilvissä..
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juu laitan kuvia sitten.

Toisen puolen hitsuu on menosa, harjoitus tekee mestarin ja homma menee puolta nopeampaa. 8) Saumakin kestää jo päivänvalon. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, lattiat tuli tehtyä valmiiksi. Nuo keskikohdan poikittaispalkit piti tehdä uusiksi, vanhat oli (ainakin kuskin puoli) sen verran hapero, ettei siitä viitsinyt alkaa enää seppäämään, aikaa olisi mennyt tuplasti. Vanhat oli jotain 0,7 peltiä maksimissaan, tein miilisestä uudet nin kyllä kestää nyt. Penkin säätövipua varten piti tehdä syvennykset, onneksi huomasin ajoissa. :D

Ylle ja päälle vetaisin hitsauskohtiin ensin 1K happopohjan, sen jälkeen ylä- ja alapuolelle kahteen kertaan 2K-epoksimaalin. Alapuolelle saumat tiivistin butyylimassalla. Myöhemmin vielä pitää massata pohja, vaikka tuo epoksi itsessään kestäisi kulutusta jo todella hyvin.

Yläpuolelta ruiskutin pellinsaumoihin Dinitrolin litku-ruostestuojaa (en muista sen tarkempaa nimeä), sekä koteloihin vahamaisen ruostesuoja-aineen.

Nyt pitää tilailla uudet äänieristemateriaalit. Tässä vaiheessa eristän vain lattian (kuten alunperinkin oli), mutta talven aikana käytän kojelaudan irti ja laitan tulipeltiinkin eristeet, sekä myös penkkien takana olevan laatikon alle. Kojelaudan irroituksen yhteydessä pitää tarkistaa puhallinkotelon läpiviennin ruostetilanne.

Auto pärähti ykkosellä tulille kun antoi vähän bensiiniä ja virtaa. Huomenna käyttää korjaamolla alapallorempassa ja maalata barokkivanteet, keskiviikkona niille kumit ja eikun katsastusta (ja toivottavasti niitä kilpiä) kohti. :D

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Hyvällä mallilla :!:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tänään ostin uuden 100Ah akun, ja alapallot on vaihdettu. Barokit sai Astralsilberit päälleen, yön saa lakka koveta ja huomenna renkaat päälle ja eikun kohti katsastusta. :)

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Wikke kirjoitti:Tänään ostin uuden 100Ah akun, ja alapallot on vaihdettu. Barokit sai Astralsilberit päälleen, yön saa lakka koveta ja huomenna renkaat päälle ja eikun kohti katsastusta. :)
Onnea! Toivotaan, että menee läpi... 8)

Ps. paitsi, että kun on taidolla ja pieteetillä tehty, niin eihän siinä mitään onnea tarvita... :D
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin läpihän se meni kehujen kans ja kilvet komeilee ikkunalla. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Wikke kirjoitti:No niin läpihän se meni kehujen kans ja kilvet komeilee ikkunalla. :lol:
Olen niiiin kateellinen.... :lol:
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mitenköhän pystyn tarkistamaan ohjaussimpukan keskityksen? Siellä lienee jokin tulppa joka otetaan pois mutta minkä niistä kestää aukaista ettei kaikki öljyt valu kartanolle? :lol:

Kun ratti on laitettuna rattiakselin boorin päässä olevan viivan mukaan suoraan, on se n. 30 astetta vinossa vasemmalle kun renkaat on suorassa. :x Ratin ollessa vinossa ts. renkaiden ollessa suorassa on laidasta laitaan kääntäessa tasan yhtä monta kierrosta, n. 1 3/4 per suunta. Kertookos tuo suoraan simpukan keskityksen vai ottaako se jo kiinni ohjausnivelistä jostain kohtaa ennemmin?
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Wikke kirjoitti:Mitenköhän pystyn tarkistamaan ohjaussimpukan keskityksen? Siellä lienee jokin tulppa joka otetaan pois mutta minkä niistä kestää aukaista ettei kaikki öljyt valu kartanolle? :lol:
Se tulppa on siellä alapuolella. Pitäisi olla oikeastaan ainoa tulppa, joka on siinä sylinterin puolella. Vinkkejä:

http://handbook.w116.org/Chassis/46-412.pdf
http://www.w124performance.com/service/ ... 46-412.pdf

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Nyt tuli vihdoin nuo uudet kilvet, ovat sitä uusinta pientä mallia. Leveys on just jenkkikilven kanssa sama, mutta ovat matalammat. En käsitä miksi noista ei voinut suoraan tehdä täysin jenkkikilven kokoisia niin olisi helpommin olleet kiinnitettävissä. Nyt on tehtävä rosterista taustalevy. :evil:

Kuvassa kilpi on väliaikaisesti hollilla nippusiteillä. :lol:

Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Komeeta on. 8)
Kein siknatuur
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”