Kesäloma ässän alla ja pekkaset päällä

Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

HVM kirjoitti:
Rässi66 kirjoitti:Paineilmataltalla hyvä palastella vanhat gummipuslat, et tartte puukon tms. kanssa hosua. :idea:
Omasta autosta olivat irronneet kuulemma ihan vaan nyppäsemällä. Vaikuttaneeko suolan puute asiaan? :shock:
Varmana voi olla että vaikuttaa. Eli en tiedä.
Noo, sinä olit kuitenkin muistanut pestä ja vahata ne kumien paikat puolivuosittain. Eihän ne sillon voi tiukassa olla.
Pro HVM
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos kumityynyn keski holkki tulee ruuvin mukana pois niinkumi lähtee aika helpolla pois :? muuten meisseliä tyynyn laipan ja palkin väliin niin kauan että kanki sopii väliin ja sillä vääntää kumin hitoille :lol:
uuden asennukseen mulla olis tämmönen puristin

Kuva
ja eri kulmasta

Kuva

tällä on nätti laittaa paikalleen uusi kumi
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

No jo on hifistelykikkeet touhottajalla :) viimekesänä kun mokomat mollottimet vaihdoin niin apuna oli pätkä kierretankoa pari prikkaa tunkki kaasu ja kanki. Ensin laskin rungon niin alas kun se tuli sitten kierretanko kumin reijästä läpi ja prikka päälle mutterin kera. Sitten vaan rotia kierretangon ja pohjan väliin ja ei muuta ku tunkilla koko paska ilmaan. Nyt siinä kierretangon päällä oli paljon painoa eikä tarvinu kun vähän ruiskia ööliä väliin samalla kun lämmitti kaasulla sitä peltikuppia. Takasin meni näppärästi tunkilla kunhan vaan taas sitä rasvaa oli reilusti välissä.

Sitten tähän päivään ja hetkeen. Eli apurunko on maalattu ja seuraavaksi purkuun tulee tukivarsi ja etenki iskari. Samalla pitää kiristää pyöränlaakeria ja kokeilla jos toiselta puolelta sais vetarin irti.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo vetoakseli lähtee taas tällä :) liukuvasara pois ja ruuvi tilalle

Kuva

irtoo vakka olis vähän kovemmassakin
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Tuommonen touhottajan vetojuttu sattu olemaan täälläkin kun vähän nurkkia tonki. Toki ei se hommasta helppoa tehnyt mutta ilman tuommosta olis vetari jääny kiinni. Tiukassa pirulainen oli kun räikän päässä oli 1,5 metriä jatkoa ja ite punttina eikä liikkunu minnekkään mutta pienen leipomisen jälkeen se sitten irtoski. Huomenna laakerin ja puslien vaihtoa ja pienimuotosta kasailun haaveilua.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pistäppä taas kuvia palkista ja varsista :D no nythän alkaa homma olee osapuilleen hanskassa kun alat kohta kasailee takapäätä :roll:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Hyvä keino laihduttaa tuo auton purkaminen ja kasaaminen. 3 kiloa viikossa on nyt paino tippunu.

Sitten asiaan eli palkki on maalattu ja se on tuommonen http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040424.JPG

Tuossapa tuommoinen helvetin kätevä avain erään pikku mutterin avaamiseen http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040425.JPG

Tässä taas näkyy tuo tuomionpäivän laite vetaria varten ja samalla sitä on hyvä käyttää navan paikallaan pitämiseen kun tempoo mutteria auki http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040427.JPG on muuten kätevä kiristää sama mutteri kun kikkeet pysyy paikallaan.
Ja sitten tämän päivän suurin onkelma. Kuvaan on nuolella merkitty laakeri mutta miten se vaihdetaan ja saako noita mistään onkin se gymysys http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040428.JPG
Iigorin kuvapankki kertoo että se on brake caliber bearing mutta onkos tuolle jotain fiksua suomenkielistä sanaa ettei tartte järkyttää paikallisen varaosaputiikin setää kysymällä " yks jarrukilluttimen laakeri mersuun kiitos heti nyt "

Niin ja sitte OT:tä tähän väliin. Tänään tuli kaupungissa vastaan semmonen tarroilla vuorattu lada missä oli sarvet katolla ja sukset monoineen kattotelineissä kiinni.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

osta kl-varaosasta laakeri sarja :) siinä on kaikki mitä siihen tarttee
maksaa muistaakseni 47 ekee puoli :D
sisältää: kaksi laakeria mplemman puolen stefat ryppyholkki mutterin ja olikohan vetakselin ruuvi ja rikka :wink: irrotus ota kiristys mutteri pois, tulee usein stefan tiivistys holkki mukana, pistä tohon mikä sullon pyörän navassakiinni liukuvasara ja koppaat muutaman kerran niin napa on irti, sitten lyöt tuurnalla ulko koolit irti, puhdista reikä ja tarkista ettei tuurna tehnyt lokamia koolin vastin pintaan,navasta irtoo laakerit ulosvetäjällä tai hinkkaa rälläkällä varovasti laakerit poikki, ai niin jos ulko koolit lähtee käsin reistä niin uuden voilaittaa lokulla tai pistepuikolla hakkaa lokamia koolin kohalle ympäri :roll:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

eijeieieieiei ei nyt ole kyseessä pyöränlaakeri koska ne on jo tänään vaihdettu :) tarkotan nyt laakeria joka on tuon navan ulkokehällä ja siinä on kiinni jarrusatula :) Eli kuvassa näkyy kaks isoa pultinkantaa ja ne on jarrusatulan pultit.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 060&SGN=04

Tarkotan laakeria numero 101 seekeriä 104 ja rojuja 110 107
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no empä ole purkanut tommosta, mutta luulempa että pyörän laakeri on purettava ja sen jälkeen ottas ton ulko kehän pois, siinähän on seekeri rengas ton nuolen varren kohalla. eikös ton koko rytingin pitäs irrota ja pääsis kopitelemaan vanhan laakerin pois :roll: en tiijä
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Noo pitää vähä huomenna tutkailla ja ihmetellä miten tuo tuosta aukeaa. Tai sitten antaa olla jos ei löydykkään varaosaa. Jos jättäs enskesään :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

toi paikallinen mersuasentaja kehu, että toi laakeri olis pirun kallis :(
ai niin sitten kun kasaat sen laakeroinnin niin muista lukita toi pyörän laakerin kiristys mutteri, et oo näköjään vielä kotkannut sitä :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mik'ä ihmeen taika tuossa erilaisessa satulan kiinnityksessä oikein on?
Mulla ei ole koskaan ollu iso koneista ässää vaikka kolme 126sta onkin ollu.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Joo kotkataan kotkataan kuha keretään :) noo täytyy ettiä sitte uus napa kilkkeineen kaikkineen jos tuo laakeri on oikeen älyttömän hintanen ja harvinainen. Kaippa se on insinööri saanu orgasmin tuossa satulan kiinnityksen aikana ja päättäny sitte käyttää sen paperin johonkin muuhun missä se oikea kiinnitys oli. Tehtaalle sitte pääty tietenki tämä piirustus minkä piti olla vaan lähinnä vitsi.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pura se ja kato sen numero ja kysele kl-varaosasta paljonko se maksaa :o
Camargue
Viestit: 95
Liittynyt: 20.6.2006 23:10
Paikkakunta: S -poo

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Aikaisemmin jo mainitsin, että sorapihamekaanikko Runtulalla on asenne ehdottomasti kohdallaan. Periksi ei anneta!

Projekti vaan näyttää etenevän sellaista vauhtia että koko auto on käyty läpi ennen lokakuuta. Kannattaisiko pitää rempan kanssa vaikka välipäivä ja tehdä jotain muuta ? Päivänkin remonttitauko tekee ihmeitä. :wink:
SELlisti
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo kyllä kannatta pitää pieni tauko itekki oon pitäny kohta kaks kuukautta taukoo kun ei ole oikein ollu inspiraatioo :( mutta eiköhän tää homma kohta ala virkoomaan :D
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Ei jumankauta pysty pitämään taukoa ku viimenen leimapäivä on perjantai :) Sinne yritetään mutta jos menee pitkäks ni sitte menee. Ensviikko on viel lomaa ja sillon tuon pitää jo liikkua eteenpäin muutenkin kun työntämällä :) Tänää oli osapäivä eli haalin kasaan bensaputkia jarruputkia putkia ja vaikka mitä. Soitin myös KL:ään ja se mystinen laakeri maksaa 120 egee eikä varstossa ollu yhtään. Eli tämä laakeri saa nyt jäädä vaihtamatta vaikka totaalin loppu onkin. Samalla soitolla tuli tilattua uus vesipumppu jos sen vielä kerkeää vaihtamaan.

Tuonverran jaksoin vielä nyt illasta ihmetellä. http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040430.JPG
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10634
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mukavata seurata tämmöstä projektia. Olisi mukava nähdä katsastusmiehen ilme, kun nostaa ässäsi nosturilla ylös. Nuo uudelleen maalatut osat antavat huolitellun ilmeen.

Kunhan olet kokonaan tuon käynyt läpi ja mikäli auton alusta on puhdas niin otappa kuva altapäin, nähdään kokonaisuus valmiina :D

Jatka samaan malliin. :wink:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Pappi kirjoitti:Kunhan olet kokonaan tuon käynyt läpi ja mikäli auton alusta on puhdas niin otappa kuva altapäin, nähdään kokonaisuus valmiina :D
Ja pihasta, että nähdään millaisia "rasvamonttuja" pitää ässälle kaivella :roll: :wink:
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Milloinkahan saadaan seurata topikkia "7 vuotta väyrysen alla"? :idea: :lol:

Vähän niinku jusambin elämänkertaa ajattelin... 8)

Runtulalle tsemppiä! Vakuuttavaa jälkeä! :amis_selittaa:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

HVM kirjoitti:Milloinkahan saadaan seurata topikkia "7 vuotta väyrysen alla"?
Seitsemän vuotta ei riitä. Vaikka väyryläinen makaisi väykyn alla 100 vuotta, niin siinä ajassa se ei saisi irroitettua edes pohjamuoveja. Talvirenkaidenkin vaihtoon menee niin kauan aikaa, että ne hommat pitää teettää ammattimiehillä. Ehtii muuten lumet sulamaan muutamaan kertaan...

Täällä seistään asennossa, kuunnellaan Porilaisten marssia ja ihmetellään, että onko Runtula ihan oikea ihminen vai jokin kone?
:roll: :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei se katsastus miehen ilme mitenkään muutunut :? ittelle tein saman homman,mutta katsastus aika lyheni :lol: jeppe laski auton alas ja leimas paperit, toivotteli hyvää päivän jatkoo :D
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Runtula kirjoitti:Tuonverran jaksoin vielä nyt illasta ihmetellä. http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040430.JPG
Erittäin asiallista jälkeä! Oikein silmä lepää tuossa näkymässä 8) Mitä on nuo maalit joita olet käyttänyt? Onko perämurikka käsitelty jollain ohuella massakerroksella vai jollain maalilla?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040434.JPG

Mitä mitä mitä VI#TUA kysyy epätietoinen. Onko tuolla rautalangalla jotain merkitystä tuolla tasonsäädön kaasupallolle menevässä putkessa vai onko tämä jonkun autojobbarin pikku käytännönpila että saadaan auto myytyä. Nyt sielä tilalla on jarruputkea kun ei muutakaan tähän hätään löytyny ja tuo alkuperänen katkes pelkällä ajatuksella siitä että bensaputket pitää irrottaa vierestä.

Punanen tökötti on bilteman jotaki ruostemönjää ja musta iha tavallista kiveniskumassaa. Perämurikka on kans mönjätty tolla kivimassalla ku ei jaksanu kaivaa mattamustaa käläkäläpurkkia :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Take it easy my friend, sano Turkkilainen Torikauppias.
Se rautalanka on siellä vaimentamassa ääntä, ei suhise putket niin paljoo.
Ihan on tehtaan kamaa, ei viritys.

EDIT: Tieto, ei arvaus.
Viimeksi muokannut Rässi66, 28.8.2007 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro HVM
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

joo itte arvelin sen tekevän kuristimen virkaa :?
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Jännää kun sitä rautalankaa ei ollu siinä toisessa putkessa vaikka se näytti yhtä alkuperäiseltä ku tää poikki menny. Noo sen näkee sitte ku saa paineet päälle miten se siellä suhisee. Eiköhän mun tuurilla pallo räjähdä ja mäntä tulee tukivarresta läpi :)

Tää päivä on menny vähän nypräämiseks ku tuota vodaa on tullu taivaalta ihan kiitettävästi eikä lidlin märkäpukua ole vielä tullu hommattua. Sain kuitenki jarruputket kurottua kasaan ja suojakumin toisen iskarin päälle. Suojakumina toimi ilmeisesti corollan hammastangon suojakumi joka meni paikalleen rasvan avustamana aika nätisti. http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040436.JPG

Tuonkin saa nostaa kohta takasi paikalleen http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040437.JPG
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ootko muuten putsannu perän huohottimen? Lie turha kysymys, mutta tulipa vaan mieleen... :roll: Ja perästä kaikki numerot ylös, sekä mitat vetoakseleista yms. Niitä kysellään ihan myötäänsä. :idea:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://koti.mbnet.fi/raakis1/mersukuva/ ... 040440.JPG Tuommoselta näyttää 540tkm auton pohjassa ollu bensaputki tai se mitä on jälellä. Vähän mietityttää miksei noita bensalinjoja ole voinu vetää jotain muuta kautta kun tuolta apurungon alta ja miksei ole käytyy jotain muuta materiaalia kun tuo perkeleen rautaputki. Noh nyt ne on kuparia tuolta alta ja vielä kun siihen nykäsee massan päälle niin luulen että se kestää riittävän pitään.

Perän huohotus on iiiihan hyvä enkä nyt tarkota oman perän hengitystä :) Mitähän mittoja tässä nyt sitten pitäs ottaa noista vetareista. Tarkkoja mittoja on vähän vaikea ottaa koska ne on jo paikallaan
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”