Tuore W126 omistaja

HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Wike kirjoitti:Tuosta Ticon puhumasta vinoudesta vielä tuli mieleen että onkos ässissä yleensä tasonsäätöä? Meinaan vaan että jos on niin voi aivan hyvin olla siitä kiinni se vinous. Minullakin S124 makaa vinossa kun tasonsäädön toinen paineakku on hajonnut! Tälleen vaan pienenä vihjeenä ajattelin...
Varustelistassa on raksittavissa tasonsäätö. Vakiona se taitaa olla vain 560:ssä? :roll:
Camargue
Viestit: 95
Liittynyt: 20.6.2006 23:10
Paikkakunta: S -poo

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Tasonsäätö on ollut lisävaruste ainakin omaan 420 SEL:ni, joka on vuosimallia 1989. Omassani sitä ei ole, koska kateellinen verottaja on aikoinaan rokottanut luksuslisävarusteista aivan kohtuuttomasti. Siksi hyvin monet suomi-autot ovat niukasti varustellut. Jenkeihin menneet Ässät olivat tilauksesta varustettuina aivan eri tilpehööreillä: sähköiset pääntuet, ym. sälää.

Kokemukseni mukaan jenkkirassien sähköiset varusteet ovat lyhytikäisiä, Ässissä ne kestävät paremman työn laadun vuoksi pitempään.

Jos auto on kallellaan, ei se iskareista johdu. Jouset ovat ilmeisesti eri paria. Myös jousenaluskumit ovat voineet hapertua, mutta kallistuma on silloin pienempi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaapo kirjoitti:muistikuvaa on, ettei kutoskoneisiin lyhytkoppaisiin saanut tasonsäätöä lisävarusteenakaan. Joten pienin tasonsäädöllä saatava malli olisi ollut 300 SEL.
Kyllä ainakin vanhempiin (ennen faceliftiä) 126siin sai tasonsäädön myös pätkä malleihin.
Avatar
Tico
Viestit: 22
Liittynyt: 16.9.2006 1:54
Paikkakunta: 100kunta

Viesti Kirjoittaja Tico »

Tämän päivän saldo:

- uudet pyöränlaakerit
- uudet öljyt & suodattimet mosaan ja laatikkoon

Ja se vinoutuma....juu-u. Voiskohan se johtua kenties siitä, että auton neljästä jousesta ei sitten ykskään ollut toisensa kaltainen :? Siinä on ollut piheyden ruumiillistumia liikekannalla...

Toinen etujousi veikkauksena mallia "orggis", toinen jo ainevahvuudeltaan ihan eri tavaraa - mitaltaan ja joustoiltaan kuitenkin suthkoht samat, etupäässä heittoa < 1cm. Toinen takajousista mallia "halvaantunut orggis" - eli ihan valmista kaatopaikkakamaa. Toinen jousi vaihdettu tuoreempaan, mutta tietysti ei edes samanlaiseen malliin.

Samperi, kun ei ollu pressikitti mukana, jäi fotot ottamatta - koitan korjata vielä asian.

Johtopäätös - uusi jousikierros tilattu. Ja samalla vaihdetaan ne takakontissa kaupan päälle tulleet uudet iskarit. Perjantaina pitäis auton olla tasapainossa. Ja omistajan talouden.
Viimeksi muokannut Tico, 20.9.2006 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tico
Viestit: 22
Liittynyt: 16.9.2006 1:54
Paikkakunta: 100kunta

Viesti Kirjoittaja Tico »

Yks uusi kysymyskin tuli ajankohtaiseksi - sopivatko ässään kokonsa puolesta: Borbetin 15" Jako 5x112, ET35?

Pitäähän ny talvipyörilläkin olla alut 8)

Ja muuten ois pitäny käyttää hakua, ennen kun investoin ylenpalttisesti tööninkiin - kromi-/hiilikuitu vaihdekepin nuppi Natsi-Siwasta "vieläkin edullisemmin" 3,99€. Toi automaatin nuppi kun haun perusteella on näemmä vulkanoitu kiinni tohon köppiin. Jonkun edellisen omistajan koira (tai sitten muija on haparoinut pimeässä pahemman kerran) on purru kepin päähän karmeet kolot.

Noh, vaihdetaan se nuppi sitten väkisin jos ei kerran suosiolla.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tico kirjoitti:Yks uusi kysymyskin tuli ajankohtaiseksi - sopivatko ässään kokonsa puolesta: Borbetin 15" Jako 5x112, ET35?

Pitäähän ny talvipyörilläkin olla alut 8)

Ja muuten ois pitäny käyttää hakua, ennen kun investoin ylenpalttisesti tööninkiin - kromi-/hiilikuitu vaihdekepin nuppi Natsi-Siwasta "vieläkin edullisemmin" 3,99€. Toi automaatin nuppi kun haun perusteella on näemmä vulkanoitu kiinni tohon köppiin. Jonkun edellisen omistajan koira (tai sitten muija on haparoinut pimeässä pahemman kerran) on purru kepin päähän karmeet kolot.

Noh, vaihdetaan se nuppi sitten väkisin jos ei kerran suosiolla.
ET saisi olla 25 tai jopa vähemmän. ET35 jää liian sisään pyöränkoteloon, saattaapa ottaa edestä kiinnikin. (Raidepää, yläpallo, jarrusatula?) En ostaisi sovittamatta.

Keppi irtoaa kokoneisena, ei pelkkä nuppi. Kulissi pois, juuressa on 13mm mutteri. Keppi kokonaisena vaihtoon. :idea:
Avatar
Tico
Viestit: 22
Liittynyt: 16.9.2006 1:54
Paikkakunta: 100kunta

Viesti Kirjoittaja Tico »

HVM kirjoitti:
ET saisi olla 25 tai jopa vähemmän. ET35 jää liian sisään pyöränkoteloon, saattaapa ottaa edestä kiinnikin. (Raidepää, yläpallo, jarrusatula?) En ostaisi sovittamatta.
Ne jää sitten suosiolla hankkimatta, linnuntietä sovitusmatkaa ainakin 500km - omistaja kyllä kertoi ko. vanteiden olleen ässässä alla. Muttei kyllä maininnut, pyörivätkö ne :mrgreen:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tico kirjoitti:
HVM kirjoitti:
ET saisi olla 25 tai jopa vähemmän. ET35 jää liian sisään pyöränkoteloon, saattaapa ottaa edestä kiinnikin. (Raidepää, yläpallo, jarrusatula?) En ostaisi sovittamatta.
Ne jää sitten suosiolla hankkimatta, linnuntietä sovitusmatkaa ainakin 500km - omistaja kyllä kertoi ko. vanteiden olleen ässässä alla. Muttei kyllä maininnut, pyörivätkö ne :mrgreen:
Voi ne pyöriäkkin, en minä sitä sovittamatta sano, mutta nuijille ne valitettavasti näyttää kun jäävät niin sisään. :(
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voisin melkein väittää ettei 15" et35 vanne pyöri edessä... Eikä etunavan laakeroinnin takia edes mahdu paikoilleen. :D Rasvakuppi tulee kurkkimaan keskiöstä läpi. :D

Mulla ei mahtunut edes 16" et 32 lorinseri pyörimään. :shock:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Oman lossin aikaisempi omistaja oli kokeillut - en tiedä mitä et-vanteita - mutta molemmat raidetangon päät olivat menneet vaihtoon. Väärät vanteet voivat siis kaiketi kolhia myös päitä, vaikka ensin alkuun näyttäisivät sopivan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:Voisin melkein väittää ettei 15" et35 vanne pyöri edessä... Eikä etunavan laakeroinnin takia edes mahdu paikoilleen. :D Rasvakuppi tulee kurkkimaan keskiöstä läpi. :D

Mulla ei mahtunut edes 16" et 32 lorinseri pyörimään. :shock:
Eikä tarvitse muuten edes väittää. Enpä muistanut asiaa, vaikka kaksilla vanteilla on tullut tänä kesänä asiaa testattua. :D ET 35 ottaa 66,1 mm keskireiällä kiinni napaan, eli napa ei mahdu reiästä läpi ilman 15-20 mm spacereita. :idea:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös tuo sopivuus vaihtdu jossain kohti,eli vanhoihin 126:siin menee suuremmallakin et:llä..joskus öö,85 vaihtuu?No en kyllä ässään tuommosia laittaisi,törkeän näköiset kun jää metrin lokareitten sisään...
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM kirjoitti:Eikös tuo sopivuus vaihtdu jossain kohti,eli vanhoihin 126:siin menee suuremmallakin et:llä..joskus öö,85 vaihtuu?No en kyllä ässään tuommosia laittaisi,törkeän näköiset kun jää metrin lokareitten sisään...
Ei vaihdu.

Tai... Ainakaan mulla ei mene kumpaakaan normi et35 vanne. :D 17" sitten menee kyllä kun on jo vanteen sisähalkaisija niin suuri.. Tosin siitäkin kurkkii navan rasvakuppi keskiöstä :?
Avatar
Tico
Viestit: 22
Liittynyt: 16.9.2006 1:54
Paikkakunta: 100kunta

Viesti Kirjoittaja Tico »

Do dii, nyt Mb:n kyyti on luonnikasta :D Kiitos uusien jousien ja iskarien.
Camargue
Viestit: 95
Liittynyt: 20.6.2006 23:10
Paikkakunta: S -poo

Viesti Kirjoittaja Camargue »

Onneksi olkoon - jousi ja iskariremppa vaikuttaa ajettavuuteen huomattavasti. Mulla tulee jousiremontti ajankohtaiseksi vielä tänä syksynä tai ensi keväänä talvisäilytyksen jälkeen. W126 pitäisi saada just vaakasuoraan. Minkälaiset jouset laitoit GangstaÄssääsi ja mistä ostit ?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Minulta nyt ei kysytty, mutta reilu vuosi sitten tehtiin omaan lotjaan alustaremppa. Jousiksi tuli Lesjöforsin valmisteet, taakse HD-versiot eli vahvistetut. Iskareiksi laitettiin luonnollisesti Bilsteinit.
Kyllä muuttui meno aivan radikaalisti mukavammaksi, äänettömämmäksi ja vakaammaksi - vaikka vanhat iskarit näyttivät testissä n. 67-72% lukemia ja jousetkin olivat olevinaan ryhdissä ainakin silmämääräisesti. KL:sta haettiin tavara.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla oli tuossa -84:ssa 7x15 ET35 alut ja mahtuivat nätisti paikalleen keskiömerkkeineen. 124:n 6x15 ET49 peltivanteitakin kokeilin alle ja mahtuivat sinne, tosin jäivät ehkä hieman sisään 8)
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
HVM

Re: ..

Viesti Kirjoittaja HVM »

jarski kirjoitti:Mulla oli tuossa -84:ssa 7x15 ET35 alut ja mahtuivat nätisti paikalleen keskiömerkkeineen. 124:n 6x15 ET49 peltivanteitakin kokeilin alle ja mahtuivat sinne, tosin jäivät ehkä hieman sisään 8)
No etunavat sitten varmaan muuttuu jossain kohtaa? Ei tuohon -90 malliin tarvia tarjotakkaan moisia, ottaa kiinni rasvakupin jöötiin, eikä mene vanne napaan asti pohjaan. Aika monet vanteet on tänä kesänä tullu testattua. :shock:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jarski kirjoitti:Mulla oli tuossa -84:ssa 7x15 ET35 alut ja mahtuivat nätisti paikalleen keskiömerkkeineen. 124:n 6x15 ET49 peltivanteitakin kokeilin alle ja mahtuivat sinne, tosin jäivät ehkä hieman sisään 8)
:shock: Mulla on myös tuo toinen vm-84 Ei siihen mene eteen et35 vanteet. :shock: Tosin riippuu tietenkin vähän vanteen mallistakin.

Sama homma tuossa uudemmassa... Samanlaiset etunavat ainakin mulla on molemmissa. :D

Pittääpä mittailla noita raidetankojen etäisyyksiä navasta... Oisko siinä mitassa eroja... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”