Ala-pallonivelen vaihto ohjeita.

Vastaa Viestiin
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ala-pallonivelen vaihto ohjeita.

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Kertokaat viisaat miten w126 alapallo nivelen vaihto suoritetaan?

Mikäs harrastus auto se sellainen on jota aina korjaamolla korjauttaa

Ei haluta pajalle viedä, Haluaa itse oppia laittamaan :)
W126 V8
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Seuraavaan rassausmiittiin vaihtamaan, ellei meinaa jo kiirettä pukata. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

se on muistaakseni prässättynä siinä tukivarressa kiinni ässäläisessäkin, eli viisainta käyttää alatukivarsi kentällä ja sitten isolla lekalla lyömällä irti ja jos ei lähde niin prässin luokse kannattaa hakeutua, tosin voi sen paikallaankin ottaa jos vaan saa sen lyötyä siinä irti, tai jonkinsorttisella puristimella. eli auto ilmaan, pyörä pois, ratti sellaiseen asentoon että saat työskentelytilaa siihen, sitten alapallon kiinnitysmutteri auki, alapallon lyönti pois pyörännavasta, sitten alatukivarren helojen epäkeskokiinnitykset auki ja pultit irti (näissä sijaitsee camber ja caster säätö, eli pyöränsuuntaus edessä operaation jälkeen) ja nyt alatukivarren pitäisi olla irti. sitten vain pallo irti ja uutta tilalle lyömällä, tai prässissä :wink: ässä-maisterit varmistakoon tämän vielä :lol:

edit: ja tunkki varmuudeksi alatukivarren alle tukemaan että ei tule jousi silmille :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Roobert kirjoitti:se on muistaakseni prässättynä siinä tukivarressa kiinni ässäläisessäkin, eli viisainta käyttää alatukivarsi kentällä ja sitten isolla lekalla lyömällä irti ja jos ei lähde niin prässin luokse kannattaa hakeutua, tosin voi sen paikallaankin ottaa jos vaan saa sen lyötyä siinä irti, tai jonkinsorttisella puristimella. eli auto ilmaan, pyörä pois, ratti sellaiseen asentoon että saat työskentelytilaa siihen, sitten alapallon kiinnitysmutteri auki, alapallon lyönti pois pyörännavasta, sitten alatukivarren helojen epäkeskokiinnitykset auki ja pultit irti (näissä sijaitsee camber ja caster säätö, eli pyöränsuuntaus edessä operaation jälkeen) ja nyt alatukivarren pitäisi olla irti. sitten vain pallo irti ja uutta tilalle lyömällä, tai prässissä :wink: ässä-maisterit varmistakoon tämän vielä :lol:

edit: ja tunkki varmuudeksi alatukivarren alle tukemaan että ei tule jousi silmille :lol:
eihän sitä tolleen vaiheta ja miks se alatukivarsi tarvis pois ottaa kun alapallo on kiinni olkavarressa eikä alatukivarressa :arrow: alapallon kiinnityskartio on vaan alatukivarressa mutterilla kiinni :wink:
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

eikun perkele mitä minä horisen :lol:

miten mulla oli muistikuva että se on ässäläisessä alatukivarressa kiinni? :shock:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Laitas Touho kuva siitä ketarasta ja palleron prässyystä, mikäli löytyy. Muistasin jotta se pollukka ois vähäsen mutkan takana poterossa. :?:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte olen ottanu koko olkavarren pois ja purkanut sen kokonaan, myös ABS-anturi pois, sitten koko varsi ruuvipenkkiin ja tapilla ja moskalla vanha nivel pois, sitten reikä teräsharjalla puhtaaks ja sellasella siihen valamistetulla työkalulla nivel paikalleen ja sitten nivel pohjaan asti :idea:
tämän jäläkeen kasataan etupään osat paikalleen purkamisen käänteisessä järjestyksessä :wink:
tässä vielä nivelen vaihto kalut :lol:

Kuva
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Onkos kannattavaa hankkia työkaluja sitä varten vai ovatko oma tekoisia?

Itse olen nykyään Sorapihan sankari, muttei millaan huvitas viedä korjaamolle.
W126 V8
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Zeusx kirjoitti:Onkos kannattavaa hankkia työkaluja sitä varten vai ovatko oma tekoisia?

Itse olen nykyään Sorapihan sankari, muttei millaan huvitas viedä korjaamolle.
kyllä kannattaa hankkia työkalut, varsinki jos vaihtelee näitä enemmänki, koska tässä hommassahan tarttee olla vielä prässikin eihän sitä niveltä muuten saa painettua paikalleen puolen millin rympillä, jos vaan itelle tarttee vaihtaa, kannattaa viiä verstaalle missä on vehkeet laittaa se :wink: itte nivelen vaihossa ei kauvvaa mene, koko homma siinä parituntia seurusteluineen :lol:
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Kitos vastauksista taitaa pajalle lähteä.
W126 V8
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

olka akselia ei oo pakko purkaa pois paikoiltaan,riippuu tietenkin työkaluista millä hommaa tekee.
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Tänään kun tutkailtiin tota alapallo, niin eikös tossa joudu koko navan purkamaan jarrut irrottaa että pääsee vaihtamaan alapalloa?
W126 V8
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Hämeenlinnassa 80e osa ja työ.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Zeusx kirjoitti:Tänään kun tutkailtiin tota alapallo, niin eikös tossa joudu koko navan purkamaan jarrut irrottaa että pääsee vaihtamaan alapalloa?
tarviihan ne jos ei oo tollasia leineringin vehkeitä :wink: mutta nopeehan se on purkaa ja heleppo :D
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Ahaa nyt taisin ymmärtää se johtuu noista työkaluista ;)
W126 V8
Avatar
kuningatar
Viestit: 1358
Liittynyt: 20.10.2010 9:51
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kuningatar »

Zeusx kirjoitti:Kitos vastauksista taitaa pajalle lähteä.
http://www.app-autokorjaamo.fi/

Tuossa on hyvä ja edullinen paja Järvenpäässä. Samassa paikassa pidetään rassaus miittejä ja seuraava on la 18.6 klo 14.00 alkaen.
Tinaruusun haltija :)

Miiteissä on tullut käytyä, päivitykset eivät enää toimi :)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Zeusx kirjoitti:Ahaa nyt taisin ymmärtää se johtuu noista työkaluista ;)
kyllähän siihen hommaan vaikuttaa tietysti työkalukki, mutta ei pelekästään hakkaamalla kannata sitä niveltä alakaa laittaa, siinon mutkilla pian kaikki paikat, koska nivelhän on sitten niin helevetin lujassa ja siinä tais olla puolenmillin rymppi että ei ihan pienestä puristuksesta ole kysymys ja suoraanhan jollakin putkella ei pääse sitä painaa paikalleen ja tais vielä 2,5 t vaatia voimaaki ennen ku meni pohjaan asti paikalleen :roll:
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Nyt olis aika vaihtaa Mersuun hieman osia nyt on koneet ja vehkeet käytössä Kokonainen autokorjaamo Jos ei ala auto tulla kuntoon niin ihme on :D
W126 V8
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Zeusx kirjoitti:Nyt olis aika vaihtaa Mersuun hieman osia nyt on koneet ja vehkeet käytössä Kokonainen autokorjaamo Jos ei ala auto tulla kuntoon niin ihme on :D
nyt sitten vaan topikkia auton kunnostus hommista valokuvineen :wink:
kunnostus hommia on niin mukava lueskella :lol:
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Pitää alkaa yrittää ottaa kuvia kunnostuksesta :)
touhottaja kirjoitti:
Zeusx kirjoitti:Nyt olis aika vaihtaa Mersuun hieman osia nyt on koneet ja vehkeet käytössä Kokonainen autokorjaamo Jos ei ala auto tulla kuntoon niin ihme on :D
nyt sitten vaan topikkia auton kunnostus hommista valokuvineen :wink:
kunnostus hommia on niin mukava lueskella :lol:
W126 V8
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

niitä vartoillessa :roll:
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Jos kaikki menee hyvin niin, viikonloppuna molemmat alapallot ja jarrulevyt vaihtuu eteen ja seuraavalla viikolla auto talvehtimaa.
W126 V8
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jokos on nivelet vaihettu :roll:
niitä kuvia tässä :oops:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Justaan vaiheltiin 560 SECciin leka-menetelmällä molemmat alanupit, ku ei ollunna kaluja. Saapi olla meleko varullaan nottei koppaa rikki uutta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Wanted oikeat työkalut lainaan tai omaksi mistä saan? tarve Vantaa tarviisin to iltana
W126 V8
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Zeusx kirjoitti:Wanted oikeat työkalut lainaan tai omaksi mistä saan? tarve Vantaa tarviisin to iltana
Mulle tulee tällä viikolla oikea työkalu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

No nyt toinen puoli valmis pienen suunnittelun jälkeen asettui hyvin prässiin :) huomenna jos ehtii töiden lomassa niin sais toisen puolen valmiiksi.
W126 V8
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 sedan, coupe / R & C 107”