220CDI moottori vikatilassa.

Vastaa Viestiin
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

220CDI moottori vikatilassa.

Viesti Kirjoittaja Penguin »

Elikkä homman nimi tämä. Ostin viikko sitten kauan himoitsemani auton, malliksi valikoitui W203 220CDI automaattilaatikolla. Ja tietenkin liityin heti Foorumiin, on muuten nyt jo ollut hyödyllistä tietoa autosta!

Ekan kerran viikonloppuna iski vika päälle, ~90 km/h vauhdissa ahdin tippui pois kuvioista, ja palasi takaisin normaaliin toimintaan vasta uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

Vika tullut nyt viikon aikana kolmesti esiin, aina tuossa n. 90km/h vauhdissa. Eilen kokeilin laatikkoa manuaalikäytöllä, ja moottorin kierrosluvulla 3000 rpm tuli moottorihäiriövalo, ja Boschin testerillä löytyi vikakoodi P0034 (Turboahtimen bypassventtiili maavuoto). Muita speksejä oli paine 160kpa ja (ahtimen?) kierrosnopeus 1908 rpm.
Vikakoodien luvun ja nollauksen jälkeen ei ongelmaa esiintynyt ennen kuin taas äsken motarilla: ahdin keskeytti toimintansa ~90km/h nopeudessa. Kierrokset tais olla jossain 3300-3500 tietämissä.

Kellään samoja kokemuksia asiasta? Auto käy nätisti, kulutus on kohtuullista, ei savuta, mutta moottoritievauhdissa ahdin lakkaa toimimasta?

Eräässä Helsinkiläisessä korjaamossa "ahdinspesialisti" epäili sähkövikaa jossain siellä moottoripeiton alla, koska korvakuulolla ei vuotoa kuulunut?

Jos joku osais antaa edes suuntaa, mistä vikaa lähteä hakemaan, olen kiitollinen.
Viimeksi muokannut Penguin, 23.6.2013 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kannattaa vaihtaa asiansa osaavaan korjaamoon, mersuun pitäisi olla oma testerinsä ns. stari niin ei tarvitse pähkäillä tuollaisia päättömiä vikakoodeja.
Itse vikaan sen verta että ahtovuodot tarkistaa kunnolla, egr tarkistaa, imusarjan läpät tarkistaa nyt alkuun, niin ja sitten starilla kattoo mistä se herja tulee.
arim
Viestit: 49
Liittynyt: 23.9.2011 19:58

Re: 220CDI ahdin lopettaa toimintansa

Viesti Kirjoittaja arim »

MBC220 kirjoitti:Elikkä homman nimi tämä. Ostin viikko sitten kauan himoitsemani auton, malliksi valikoitui W203 220CDI automaattilaatikolla. Ja tietenkin liityin heti Foorumiin, on muuten nyt jo ollut hyödyllistä tietoa autosta!

Ekan kerran viikonloppuna iski vika päälle, ~90 km/h vauhdissa ahdin tippui pois kuvioista, ja palasi takaisin normaaliin toimintaan vasta uudelleenkäynnistyksen jälkeen.

Vika tullut nyt viikon aikana kolmesti esiin, aina tuossa n. 90km/h vauhdissa. Eilen kokeilin laatikkoa manuaalikäytöllä, ja moottorin kierrosluvulla 3000 rpm tuli moottorihäiriövalo, ja Boschin testerillä löytyi vikakoodi P0034 (Turboahtimen bypassventtiili maavuoto). Muita speksejä oli paine 160kpa ja (ahtimen?) kierrosnopeus 1908 rpm.
Vikakoodien luvun ja nollauksen jälkeen ei ongelmaa esiintynyt ennen kuin taas äsken motarilla: ahdin keskeytti toimintansa ~90km/h nopeudessa. Kierrokset tais olla jossain 3300-3500 tietämissä.

Kellään samoja kokemuksia asiasta? Auto käy nätisti, kulutus on kohtuullista, ei savuta, mutta moottoritievauhdissa ahdin lakkaa toimimasta?

Eräässä Helsinkiläisessä korjaamossa "ahdinspesialisti" epäili sähkövikaa jossain siellä moottoripeiton alla, koska korvakuulolla ei vuotoa kuulunut?

Jos joku osais antaa edes suuntaa, mistä vikaa lähteä hakemaan, olen kiitollinen.
Löytykö vika?
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos auto on valmistettu ennen 06/03, niin vika on ahtimen alipaineventtiilissä.
Jos auto on valmistettu tuon jälkeen, on vika ahtimen kyljessä kiinni olevassa sähköisessä säätimessä.

Tämä edellytyksenä, että ahtovuotomahdollisuus on poissuljettu.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Penguin »

Vika ei oo tullut taas ihan hetkeen, (koputtaen puuta, tänään varmaan taas ilmenee). Mutta ei siis myöskään ole vielä korjattu. Nyt on menty monta viikkoa ilman ongelmia...

Vika ilmenee, jos ilmenee, aina kiihdytettäessä.
Eräs ajoneuvotekniikkaan vihkiytynyt mersulla ajava kaveri ihmetteli tässä taannoin pakoputkesta kuulunutta helinää, ja kerroin tästä turboviasta, niin kaveri totes mahdollisesti hiukkasloukun olevan paskana. Oli omasta autostaan napannut loukun sisähilut irti rälläkällä, ja autostansa oli samainen vika hävinnyt lopullisesti. Meinaan tätä samaa kikkaa kokeilla seuraavaksi. :P
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Penguin »

tuikku kirjoitti:.
Jos auto on valmistettu ennen 06/03, niin vika on ahtimen alipaineventtiilissä.
Jos auto on valmistettu tuon jälkeen, on vika ahtimen kyljessä kiinni olevassa sähköisessä säätimessä.

Tämä edellytyksenä, että ahtovuotomahdollisuus on poissuljettu.
Tästä innostuneena meinaan kyllä seuraavan kerran auton ollessa montulla tutkia sähköisen säätimen kunnon. Auton on siis valmistettu 11/03
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hiukkasloukun kun "nappaat" poikkeen, niin teet samalla kymmenen uutta ongelmaa...
Kannattaisikkohan kuitenkin ensin touhuta se auto jonnekkin staarin nokkaan.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Meinaatko napata hiukkasloukun v*ttuun?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

en vaan että katoo mkä siel on vikana
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MBC220 kirjoitti:Vika ei oo tullut taas ihan hetkeen, (koputtaen puuta, tänään varmaan taas ilmenee). Mutta ei siis myöskään ole vielä korjattu. Nyt on menty monta viikkoa ilman ongelmia...

Vika ilmenee, jos ilmenee, aina kiihdytettäessä.
Eräs ajoneuvotekniikkaan vihkiytynyt mersulla ajava kaveri ihmetteli tässä taannoin pakoputkesta kuulunutta helinää, ja kerroin tästä turboviasta, niin kaveri totes mahdollisesti hiukkasloukun olevan paskana. Oli omasta autostaan napannut loukun sisähilut irti rälläkällä, ja autostansa oli samainen vika hävinnyt lopullisesti. Meinaan tätä samaa kikkaa kokeilla seuraavaksi. :P
Noinkohan oli(mersusuista peri...) kyse hiukas loukusta... ihmisiltä mene helposti kat ja hiukas loukku sekaisin...
katin voi tyhjentää noin vaan hiukas loukua...

mutta oli mikä oli niin ensin kannatta tutkia mikä on vikana
hosumala tule vaan lisää onkelmia
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Penguin »

Kyllä sen starin päähän voisin viedä, vois samalla muutenkin katsoa mitä kaikkea jännää tää saksantuonti pitää sisällään. Täytyy vaan katsoa joku sopiva rako kalenterista ensin.

Enkä mä ihan tosissaan heti ekana ala rälläkällä autoa korjaamaan... Ne metodit sopii toisiin merkkeihin. :P

Mutta tietämättömälle täsmentävä kysymys nyt, että mikä on oikealta nimitykseltään se pötkylä heti ahtimen jälkeen pakoputkessa?
hanse
Viestit: 176
Liittynyt: 01.1.2007 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanse »

Katalysaattori, tai no niin.... oiskohan esikatalysaattori, no joka tapauksessa "Vorkatalysator" alkuperäiskielellä. :?
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Penguin »

Kiitän, osaan käyttää jatkossa mokomasta oikeaa nimeä :P
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Penguin »

Tähänkin hommaan päivitystä sen verran, että ongelmat hävisi sen siliän tien, kun eteläänkin pakkaset saapuivat. Talvella on ajettu aivan samaa ajoa, kuin kesälläkin, ja ei ole ollut ongelman ongelmaa moottorin kanssa. (kai se pitäs koputtaa puuta taas...).
Testiajo jatkuu, ja jos lämpimän sään myötä hätäkäyttö iskee päälle, on viimeinkin aika suunnata Starin nokkaan lähimmälle osaajalle.

PS. Elokuusta lähtien olen autolla ajanut 20tkm, ja tyytyväisyyttä ei voi sanoin kuvailla. Vaikka välillä ärräpäitä on manattukin...
Sähkö on sinistä, eikä siihen kannata koskea kielellä
Avatar
Penguin
Viestit: 97
Liittynyt: 30.7.2012 18:53
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Penguin »

Päivitystä hieman tähän hommaan.

Jälleen kerran kuluvalla viikolla iski sekä vikatila että moottorin vikavalo päälle. Puoli vuotta mentiin ilman ongelmia, käytännössä koko talven yli :shock:
Nyt sattui myös sopivasti niin että oli kalenterissa tyhjää ja starin nokkaan pääsin heti vikatilan ollessa päällä (kiitokset vielä markoala:lle).

Star näytti viaksi liian pienen ahtopaineen, vikakoodia en enää suoralta kädeltä muista.
Pieni ahtoputkien ja -letkujen tutkinta, se 6mm ahtopaineanturin kumiletku oli huonosti kiinni. Sen painelin painelin paikoilleen ja taas on menty ilman vikatilaa. Se paksu kuminen mutkaputki tutkittiin myös, ja oli päällisin puolin kunnossa, jopa kohtuu uuden näköinen.
Vikakoodit nollattiin samassa hötäkässä, joten nyt on hyvä seurata tilanteen kehittymistä.

Perjantaina sain myös aikaiseksi tyhjentää katin viimein, olihan siitä aiemmin jo topicissa puhetta. Nyt sattui hyvin olemaan työhallissa tilaa omille viriksille.
Katissa oli sisuskalut täysin irti, soikon muotoinen kalikka pyöri ympyrää kun ravisti kattiputkea. Irtiotettaessa se oli poikittain pakokaasun virtaussuuntaan nähden. Nyt muuten muuttui koneen käyntikin hiljaisemmaksi. 8)

Vielä kun saisi tämän kesän aikana aikaiseksi imusarjan läpät tulpattua ja EGR:n pois ohjelmasta.
Sähkö on sinistä, eikä siihen kannata koskea kielellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Penguin kirjoitti:Päivitystä hieman tähän hommaan.

Jälleen kerran kuluvalla viikolla iski sekä vikatila että moottorin vikavalo päälle. Puoli vuotta mentiin ilman ongelmia, käytännössä koko talven yli :shock:
Nyt sattui myös sopivasti niin että oli kalenterissa tyhjää ja starin nokkaan pääsin heti vikatilan ollessa päällä (kiitokset vielä markoala:lle).

Star näytti viaksi liian pienen ahtopaineen, vikakoodia en enää suoralta kädeltä muista.
Pieni ahtoputkien ja -letkujen tutkinta, se 6mm ahtopaineanturin kumiletku oli huonosti kiinni. Sen painelin painelin paikoilleen ja taas on menty ilman vikatilaa. Se paksu kuminen mutkaputki tutkittiin myös, ja oli päällisin puolin kunnossa, jopa kohtuu uuden näköinen.
Vikakoodit nollattiin samassa hötäkässä, joten nyt on hyvä seurata tilanteen kehittymistä.

Perjantaina sain myös aikaiseksi tyhjentää katin viimein, olihan siitä aiemmin jo topicissa puhetta. Nyt sattui hyvin olemaan työhallissa tilaa omille viriksille.
Katissa oli sisuskalut täysin irti, soikon muotoinen kalikka pyöri ympyrää kun ravisti kattiputkea. Irtiotettaessa se oli poikittain pakokaasun virtaussuuntaan nähden. Nyt muuten muuttui koneen käyntikin hiljaisemmaksi. 8)

Vielä kun saisi tämän kesän aikana aikaiseksi imusarjan läpät tulpattua ja EGR:n pois ohjelmasta.
Eli normaali tapaus
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”