Jarrut menee täysin jumiin, hetken ajon jälkeen.

Vastaa Viestiin
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Jarrut menee täysin jumiin, hetken ajon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

Jeps. Eli päivänä yhtenä teki niin että löi täysin jumiin ilmeisesti ainakin takaa kuskin puolelta jarrut...(käsijarruista ei ole kysymys)
Vaihdoin sitten levyt/palat/satulan toiselle puolle ja käsijarrutkin samalla uudet, herkistelin toisen satulan myös..
Ilmattiin ja samalla siis uudet nesteet. Kaikki vaikutti ensi olevan kunnossa.
Mutta sitten sama homma, hetken ajon jälkeen löin ihan jumiin... takaa ainakin kummaltakin puolelta kuumeni oikein kunnolla..... ja pihassakin aivan jumissa... kuskin puolen nostin ilmaan.. aivan jumissa edelleen.... muttasitten ehkä vain 5min päästä pyörä pyörii ihan normaalisti! Eli siis jostain syystä paine ei purkaudu normaalisti... Onko vika siis pääsylinterissä tai jossain vastaavassa? Ja missä tuo pääsylinteri sijaitsee?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erikokoiset renkaat ja luistonesto jarruttelee ?
oulaistenliikenne.fi
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

Mutta kun noi renkaat on ollu ja toiminu ihan ok.. jo pari kesää...

Vaihdoin tossa taannoin moniurahihnankin.. mutta ei kai sillä mitään vaikutusta pitäs olla jarrupaineisiin...
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

dealer kirjoitti:Erikokoiset renkaat ja luistonesto jarruttelee ?
Mutta mikäs ton luistoneston periaate sit on?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko renkaat siis kaikki samaa kokoa ?
oulaistenliikenne.fi
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

dealer kirjoitti:Onko renkaat siis kaikki samaa kokoa ?
Kyllä ne mun mielestä pitäisi olla.. ihan perus jokku misukat 195/65
Vanteet jokku iäkkäät mut ihan suorahkot alut...
Viimeksi muokannut Erkkisusi, 02.6.2019 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

Eli voisko sitä siis kokeilla että ottaa sen luistoneston pois päältä?
Tapahtuuko miten?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Eikai nyt kuitenkaan luistonesto enää auto pysähdyksissä/sammuksissa jarruuttele... :roll:

Jos olisi vain toinen takapyörä, niin sanoisin melko varmaksi syyksi kumisen jarruputken sisuksen irtoamisen, eikä päästä painetta siksi pois. Itsellä kaksi kertaa kokemusta aiheesta...ensin kuplavolkkarissa vuosikymmeniä takaperin ja oireili juuri noin, että jarruttaessa jäi etupyörä jumiin, mutta vapautui hitaasti muutaman minuutin kuluessa ja sitten seuraava oli fiat ducato, jossa etuletku niin ummessa, ettei edes suurimmilla putkitongilla saanut painettua mäntää sisälle, mutta jarrutehostimen avittamana näköjään paineen sai kuitenkin menemään satulalle....selkisi, kun avasi ilmaruuvin :arrow: männän sai painettua lähes sormin sisään :idea:


Mutta että jos molemmat takapyörät jumittaa, niin eihän siinä ole vaihtoehtoa kuin pääsylinterivika... neste livahtaa takapään männä ohi ja jättää paineen päälle? Tai jotain vastaavaa...

Vai jumittaako ne jarrut muka itsestään polkimeen KOSKEMATTA hetken ajolla? :huh:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

pari lenkkiä heitin taas... ekan ehkä kilsa pari - seuraus: jarrut jumiin.. takapää - kuskin puoli enemmän... sitten parkkikselle odottaan... pikkuhiljaa antautu ihan vähän - mutta edelleen jumissa... sit avasin nokkapellin... ja pam! ilmeisesti siitä avaamisen tärähdyksestä johtuen jarrut aukes..
no, naputtelin vähän pääsylinteriä...
heitin lenkin no.2 ehkä 2-3 kilsaa..
ei mitään ongelmia
voisko olla että toi pääsylkkä olis sit imeny moskaa ja se ei välillä päästä sitä läpi...
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

piippu kirjoitti:Eikai nyt kuitenkaan luistonesto enää auto pysähdyksissä/sammuksissa jarruuttele... :roll:

Jos olisi vain toinen takapyörä, niin sanoisin melko varmaksi syyksi kumisen jarruputken sisuksen irtoamisen, eikä päästä painetta siksi pois. Itsellä kaksi kertaa kokemusta aiheesta...ensin kuplavolkkarissa vuosikymmeniä takaperin ja oireili juuri noin, että jarruttaessa jäi etupyörä jumiin, mutta vapautui hitaasti muutaman minuutin kuluessa ja sitten seuraava oli fiat ducato, jossa etuletku niin ummessa, ettei edes suurimmilla putkitongilla saanut painettua mäntää sisälle, mutta jarrutehostimen avittamana näköjään paineen sai kuitenkin menemään satulalle....selkisi, kun avasi ilmaruuvin :arrow: männän sai painettua lähes sormin sisään :idea:


Mutta että jos molemmat takapyörät jumittaa, niin eihän siinä ole vaihtoehtoa kuin pääsylinterivika... neste livahtaa takapään männä ohi ja jättää paineen päälle? Tai jotain vastaavaa...

Vai jumittaako ne jarrut muka itsestään polkimeen KOSKEMATTA hetken ajolla? :huh:
Eiköhän se nim.om mee sillai pikkuhiljaa kokoajan enemmän kiinni ja kiinni... kun ei palaa nesteet kunnolla... mutta taas tosiaan pitkät lenkiit hetiin ja pelas ihan normaalisti... jospa tekis vaikka niin että putsais sen pääsylkän jos viä jumittelee... täytyy raportoida miten homma kehittyy😀..... kiiitos nopeista ja hyvistä vastauksista👍
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

piippu kirjoitti:Eikai nyt kuitenkaan luistonesto enää auto pysähdyksissä/sammuksissa jarruuttele...
Ei, mutta jos se ajon aikana jarruttaa takajarrut savuamispisteeseen ne usein vanhemmassa autossa jumittavat reilusti kunnes jäähtyvät.

Jospa vika tosiaan olisikin pääsylinterissä. Toisaalta, kun kaikki kulkee ABS yksikön kautta, jäisikö paine satuloihin jos sylinteri jumittaa ?

Tosin taitaa vielä puuttua tieto siitä mikä auto on kyseessä, eli onko edes luistonestoa ?
oulaistenliikenne.fi
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

95 vuoden bensa manuaali w202 c220 ei kompura... ilmastointi on...eli ihan karvalakki ceemeli saksantuonti
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

Erkkisusi kirjoitti:95 vuoden bensa manuaali w202 c220 ei kompura... ilmastointi on...eli ihan karvalakki ceemeli saksantuonti
Niin ei siinä ainakaan mikään kolmio vilkkumu oo koskaan taulussa... että onkokaan siit mitään luistonestoo
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei siinä varmaan ole mitään luistonestoja.
oulaistenliikenne.fi
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

dealer kirjoitti:Ei siinä varmaan ole mitään luistonestoja.
Juu, pikkusen kans epäilen.... vaikka onkin Elegance :D
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

dealer kirjoitti:Erikokoiset renkaat ja luistonesto jarruttelee ?
Hei ! Herrat
Nyt tuli minullekin omat epäilykseni :shock:
Tuossa 211:ssa kun on se joku jarrujen tehostin, mikä hiukan jutkauttaa lisää kun alkaa jarruttamaan, ainakin hiljaisemmassa vauhdissa.
Niin nyt viimeaikoina kun aamulla löysään kaasun pois tuohon sairaalan kurviin, lähes 60 vauhdista, niin tökkää. Ajattelin aluksi, että pykältää pienemmälle ja kun ei kierroksia, niin tuntuu voimakkaammin. Voi tietysti olla just noinkin ?
Mutta nyt tuosta lainauksesta tulikin mieleen, että minullahan on takana ne Möhkön välikelinrenkaat, 55:n tilalla 65 mutta sama 16 tuumainen.
Ihmettelinkin kerran täällä, ettei mitään herjausvaikutusta vaikka täysipintaisilla muistaakseni kehäpituusero n. 8 cm
No kohtahan nuo on kyllä silitelty siihen malliin, että voi laittaa alle omat renkaansa. Näkee sitten johtuiko erilaisesta rengaskoosta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

joo kandee kokeilla eri renkailla kyllä..

Semmostakin tossa työkaveri heitti että onkos tossa mun koslassa siä taka-akselin päällä semmonen jousilinkku systeemi ja venttii joka reagoi lisäpainoon esim. peräkärryyn ja lisää painetta takajarruille... tuli vaan mieleen että ekan kerran kun meni jumiin niin oli 4 päällä pitkästä aikaa ja aika riskit sällit viä takapenkillä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuei ole sellaisia.
oulaistenliikenne.fi
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

dealer kirjoitti:Juuei ole sellaisia.
Saman havaitsin kun alla kävin... muoviluukunkin alla oli vaan liitokset jossa materiaali vaihtuu putkissa...

ihan ongelmitta on pelannu tänäänkin koko päivän.. alan uskoa että jotain paskaa oli jossain.. mikä uusilla nesteillä lähti liikenteeseen... esim. just tua pääsylkässä..

nyt kun tullu ilmailtua ja poljettua poljinta niin semmosta ongelmaa että välillä jää jarruvalot palaa... eli toi kytkin siis renkkaa tua polkimella.... onkohan moinen vaikee vaihtaa?
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

Erkkisusi kirjoitti:
dealer kirjoitti:Juuei ole sellaisia.
Saman havaitsin kun alla kävin... muoviluukunkin alla oli vaan liitokset jossa materiaali vaihtuu putkissa...

ihan ongelmitta on pelannu tänäänkin koko päivän.. alan uskoa että jotain paskaa oli jossain.. mikä uusilla nesteillä lähti liikenteeseen... esim. just tua pääsylkässä..

nyt kun tullu ilmailtua ja poljettua poljinta niin semmosta ongelmaa että välillä jää jarruvalot palaa... eli toi kytkin siis renkkaa tua polkimella.... onkohan moinen vaikee vaihtaa?
Kyllä toikin näköjään nyt jotenkin toimii kun ei tee mitään lukkojarrutuksia
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaikuttaa että pääsylinteri ei palaudu jos jarruvalotkin jää välillä palamaan.

Jarruihin jää pieni paine joka painaa jarrupaloja kohti levyä ---> kuumuvat ---> neste laajenee ja painaa paloja entistä kovempaa kiinni ---> lisää lämpöä ---> lisää puristusvoimaa.... ketjureaktio on valmis kunnes paikat taas jäähtyy.
Viimeksi muokannut Mika.T, 06.6.2019 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

kyllä se pääsylkkä tosiaan ola veikkaus on kans.. mutta nyt tosiaan samalla sylkällä kolmatta päivää jo.. eikä mitään ongelmia... uskon uusien nesteiden auttaneen...jarruvalokin toimii nyt ihan normisti.. kiitos kaikille vastauksista.. tää o hiano föörymi😁
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Erkkisusi kirjoitti:kyllä se pääsylkkä tosiaan ola veikkaus on kans.. mutta nyt tosiaan samalla sylkällä kolmatta päivää jo.. eikä mitään ongelmia... uskon uusien nesteiden auttaneen...jarruvalokin toimii nyt ihan normisti.. kiitos kaikille vastauksista.. tää o hiano föörymi😁
Kyllä suosittelisin seuraamaan jarrujen toimintaa esim tarkistamalla levyjen lämmöt. Kädelläkin tuntee ja vanteestakin jos oikein kantaa. Mutta kiinalaiset myy vitosella infrapunamittareita ja saa varmaan lidlistäkin niin näkee jarrujen lämmöt hyvin sormia likaamatta.

En jättäisi itsekseen asiaa seuraamatta kun kyse kuitenkin jarruista. Voi sattua ikäväkin vahinko, varsinkin liukkaalla - onneksi nyt kesä...

Starilla näkee jarruvalokytkimen ja jarrusylinterin toiminnan hyvin jos semmoinen on saatavilla.

Edit: Toi Mika saattaisi olla hyvinkin asian ytimessä. se lämpö ja sen ongelmaa kiihdyttävä ja toisaalta hiljalleen jäähtyessä poistava vaikutus on selvä juttu. Mutta perimmäinen syy voisi olla juurikin ettei palaudu kun se valokin oireilee.
Viimeksi muokannut AK47, 06.6.2019 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos jarruvalo kytkin vaihdettu taikka muuten säädetty vika saattaa olla siinä :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

....
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

juu... tarkkaillaan tarkkailaan... hyvin ovat pelanneet... kyllä se jarruvalo homma oli nim.om siitä kun poljinta renkattiin ilmatessa niin maan perusteellisesti... nyt toimii sekin ihan normaalisti kun painelin liittimen kiinni kunnolla...
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

no niin.. nyt on toiminu viikon ihan moitteetta, paitsi että tänään sytty ABS valo... kuinka vakavaa? veikkauksia...? vai vain Starin perään ja valo vex?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ABS-valo sammuu itestään kun vika poistuu.

Ääni jollekkin pyörintäanturille. Starilla ainakin saa selville että mistä nurkasta kiikastaa.
Toki vika voi olla monessakin paikkaa. mm etupyörälaakereissa, jarruvalokatkasijassa, hydr.pumpun moottorissa...
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

Juu... kerran se vaan näyttäyty mut täytyy silti käydä piuhan perässä...
Erkkisusi
Viestit: 60
Liittynyt: 05.12.2007 13:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Erkkisusi »

juu... yhden starttausvälin se abs valo sit vaan palo, Star näytti että abssän joku venttiili ei olis palautunu jossain välissä... mutta tosiaan ei oo sitten syttyny valo enään, että luulempa että uudet dotti5,1:set teki siäkin tehtävänsä.. paremmin ne toimii kun paskanen vesi😁
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 jarrut”