C-malli mmillainen vaunun veturi

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W210
Vastaa Viestiin
sepelix
Viestit: 5
Liittynyt: 29.5.2007 20:42
Paikkakunta: Iisalmi

C-malli mmillainen vaunun veturi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Tere kaikki. Olen juuri hankkimassa C-mallin mersua tyypiltään 200cdi. -vm taisi olla 98. Ajettu vähän yli 200 000km ja tosi siisti. Millaisia nämä mersut on vaunun veturina? Vaunun paino alle 1500kg. Edellinen oli mulla Vito ja se oli tosi hyvä veturi.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

No suht. onnettomia, takaveto ja onneton massa.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mutta teho riittää kyllä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tulee 2.0D tenavankin perässä vaunu :lol: siinä suurimmaksi ongelmaksi nousee tehonpuute. Mutta jos laillista vauhtia ajaa niin ihan mukava on vetää, poislukien sivutuuli herkkyys. Ja tietenkin se että kannattaa alkaa jarruttamaan ajoissa. :roll:
250D -92
190D 2.2turbo
sepelix
Viestit: 5
Liittynyt: 29.5.2007 20:42
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja sepelix »

Takaveto on mielestäni vaunuhommiin aina parempi.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ainakin s202 220cdi A vetää hyvin vaunua joka n. 1300-1500kg.
Kanelitanko
Viestit: 84
Liittynyt: 15.11.2010 11:15

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Vertaan vaununvetoa oman C220CDIA:n, anopin C250TDA:n ja Honda CRV 2.2DA:n välillä.
Kaikilla on vedetty samaa vaunua, kokonaispituus jossain 6,5m ja painoa pakattuna n.1400kg.

CDI vie vaunua sopivasti. Mukavaa matkantekoa n. 90 vauhdilla. Ei oikeastaan väliä ajaako viitosella vai pakkonelosella. Luistaa tietysti vähemmän nelosella.
TD on muuten samanlainen mutta hieman alaväännöltään ohuempi, tai sitten en vaan osaa. Hyvin se toimii myös mutta mieluummin CDI. Alustan kunto merkkaa myös paljon. Jos on takapäässä väsynyttä jousta tai muuten väljää, se vaikuttaa jopa moottoria enemmän.
Ja viimeiseksi jää Honda. Vaikka se on yli 10v uudempi ja painavampi, sen automaatti arpoo vaihdetta kuin ei tietäisi mitä pitäisi tehdä. Vääntöalue on myös niin lavea että tuntuu ettei sitten sitä oikeaa vääntöä olekaan missään. Ehkä rajummalla otteella vaunu liikkuisi paremmin mutta ei minusta niin miellyttävästi kuin mersuilla.

Lopputulema on se, että vaununveto tuskin on mahtavaa millään kulkuneuvolla mutta tuollainen vanhakin mersu saattaa olla ihan hyvä vaihtoehto, ihan uudehkoihin autoihinkin verraten.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Vetohommissa nelivetoa, massaa ja voimaa ei korvaa mikään.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Pena
Viestit: 64
Liittynyt: 30.9.2005 13:38

Viesti Kirjoittaja Pena »

cmeli kirjoitti:Vetohommissa nelivetoa, massaa ja voimaa ei korvaa mikään.
Kesällä sitä nelivetoa tarvitaankin todella paljon!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nelivetoisistakin kannattaa miettiä minkä veturiksi valitsee, jos hakusessa on nimenomaan vetoauto.
Tai mitäpä minä mistään tiedän, mutta muuan asiakas tuossa kauhisteli kun oli jonkin aikaa vedellyt kärryään Volvo XC90:llä, kuulemma koko ajan tuntuu että veturia revitään kappaleiksi ja taas nykyisellä ML:llä kärry tulee huomaamatta perässä.

Sen verran olen ML:ää kokeillut että tuttavan 270:llä hain trailerilla väykyn Oulusta, eipä siinä juuri eroa huomannut oliko reilun puolentoista tonnin auto kyydillä tai ei. Kiihdytyksissä toki, mutta muuten ajossa ei.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

220cdi c farkulla tullu kans kiskottua semmosta 1500kg traileria ja ihan kivasti pärjätty kun vaan takapäässä on palikat kunnossa. Jostain syystä tuo mun mese tuntuu raakempien kuormien kanssa jarruiltaan jotenkin onnettomalta 240 volvoon verrattuna.
jyriniemela
Viestit: 320
Liittynyt: 29.12.2011 10:24
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja jyriniemela »

Ihan hyvin tuollaisella Mersulla vaunua vetää. Itse olen vetänyt 1100 kilon vaunua 1.6 G Astralla, ja saman painon vaunua 220D Väyryllä eikä mitään ongelmaa!!
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyl takaveto on toisiks paras vetotapa nelivedon jälkeen, kesällä tietysti menee kumpi vaan, etuvetosiahan ei oo ku puutarhassa jyrsimässä?

Ihan eri kastissa sikäli ollaan, mutta kyllä tuo 530d bemmi on loistava vetoauto ollu, on siellä tullu vissiin joskus yli 2tonniakin perässä, ei se missään tunnu. 8) Luulis et meisselikin ois hyvä, vaikka pikkunen onkin. Mutta kyllä dieseli on ehdoton moottori vetoautoon! :pappa: (no tietty joku mörkö V8 bensa erikseen, mut ei mennä nyt niihin?)

Paitsi nykyään jo vähä liikkeelle lähdössä, sillai vähä väpäjää/tärryyttää ennenkö päästää kokonaan kytkimen ylös. Siellä alkaa sulakkeet vissiin valittaa moottorin ja laatikon välissä. :roll:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

Taka- vai etuvetoinen vaunua vetämään?

Ehdottomasti valitsisin takavetoisen. Tästä tapauksesta alkaa olla aikaa jo yli 20 vuotta, mutta pätee varmasti edelleen. Olin vetämässä Passatilla vanhahkoa Soliferia kesäpaikan pihaan, mutta ennen perille pääsyä oli noustava noin 100 m pitkä loivahko mäki, jossa oli irtosoraa useammassa kohtaa. Siihen sitä jäätiin sutimaan alle puolen välin. Eturenkaat vain jauhoivat tyhjää ja vauhti hiipui. Vaunun aisapaino vetokoukussa vielä tehosti vaikutusta.

Mitäpä tehdä, kun etuvetoisella ei vaan nouse? Eipä hätää, kun apuun riensi Lada-kuski oikein voimanpesällä eli 1200 koneella ja ruosteisella vetokoukulla. Tuumailin, että mitenköhön tuossa käy? Sinne se vaunu nousi kuin tyhjää vain. Välillä Ladankin pyörät sutivat, mutta aisapaino vain lisäsi pitoa. Täytyy myöntää että vähän nolotti! Olihan kyseisellä vaunulla kierretty Suomea jo pidemmän matkaa ja vieläpä pääosin talvella.
Avatar
Epezpalace
Viestit: 74
Liittynyt: 12.9.2013 22:39
Paikkakunta: Tammerborg

Viesti Kirjoittaja Epezpalace »

Eikös takavedossa ole etu ja nelkkuun verrattuna parempi kääntösäde. Eikös sekin auta hiukkasen noissa peruutushommissa. Muutenkin plussaa kun umpikujiin ajelee :lol: .
Passat Variant AFN 1.9TDI -98
Hornet 919 -02
ex W202 1.8 -94
ex Citroén Berlingo 2.0HDi -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 alusta”