C180/Kardaanin laakerityön ym hinta?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W210.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

C180/Kardaanin laakerityön ym hinta?

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Pitäisi vaihtaa C 180:een (-99) kardaanin kannatinlaakeri kumeineen sekä lämppärin puhaltimen moottori.

Hankin kyseiset varaosat valmiiksi ja kysyin käyttämäni monimerkkikorjaamon tarjousta työn hinnasta. Vastaus oli, että työ maksaa 300 euroa eli heidän tuntitaksallaan kyse on neljän tunnin työstä.

Muistan kuulleeni, ettei kumpikaan homma vie tuntia kauempaa. Sanokaapa, onko korjaamon arvio työn kestosta sittenkin oikea?

Vai löytyykö jostakin Itä-Helsingin suunnalta pajaa, joka tekee nämä jutut edullisemmin?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lämppärin moottorin vaihto on puolen tunnin homma ja kardaanin laakeri + kumi vaihtuu alle tunnissa.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Kiitos Dealer, oikeilla jäljillä siis ollaan.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Re: C180/Kardaanin laakerityön ym hinta?

Viesti Kirjoittaja ou812 »

pekkave kirjoitti:Vai löytyykö jostakin Itä-Helsingin suunnalta pajaa, joka tekee nämä jutut edullisemmin?
Ajele samoin tein vähän pidemmälle parhaalle pajalle:

http://www.app-autokorjaamo.fi/
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo.

Hyvältä urakalta kuulostaa...... korjaamon kannalta :roll:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Varmasti suolaavat työn hinnan kun kiikuttaa omat osat. Seku osa korjaamojen katteesta tehhään osamyynnillä. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Sehän tässä (rankan hinta-arvion lisäksi) onkin erikoista, että kyseinen korjaamo ei itse harjoita varaosa- tai tarvikemyyntiä ja että aiemmin olen teettänyt heillä parit hommat ihan asiallisin laskutuksin.

Nyt kävin ostamassa osat valmiiksi Merteilista juuri siksi, ettei korjaamolaskussa tarvitse maksaa useita kymppejä kaupassa käynnistä kun osaan kauppaan itsekin.

Vinkki käydä app:lla Järvenpäässä otettu kiitoksella vastaan, mutta siinä onkin sitten enemmän aikaa pyörähtänyt, jos sinne tämän parin tunnin työn takia lähtee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikäli korjaamo ei ole erikoistunut mersuihin se on voinut arvioida että hommassa menee 4 tuntia ja tarjous on sen mukainen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sen rupelimoottorin kait vaihtaa vaikka pakkasessa parkkipaikalla, eikösse lähe ko könyää apparin jalkoväl.. siis jalkatilaan ja ruuvaa potkupahvin irti ja rupelin irti, imasee nortin ja naksauttaa ranteesta räikän kiinnipäinruuvausasennolle. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Rupelimoottorin vaihtoon meni Väyrysessä tämmöseltä jonninjoutavalta puuhastelijalta melkein puoli tuntia, josta suurin osa ajasta itsensä sovittelussa sinne jalkov..tilaan.

C-mallin kanssa meni aikanaan vähän kauemmin, johtuen ahtaammasta välistä. Toisin kuin joissain muissa suoritteissa, tässä tapauksessa välin ahtaus pidentää kestoa :oops:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Laitoinpa huvikseni Herttoniemen Fixuksen yhteydessä toimivalle RJV-autohuollolle sähköpostia. Pyysin hintatarjousta ja erehdyin kertomaan pyynnössäni, että puhallinmoottorin pitäisi vaihtua puolessa tunnissa ja laakerin+kumin noin tunnissa. Tässä korjaamon vastaus:


" Lämmityslaitteen puhallinmoottorin vaihtotyö on 55,30 euroa.
Kardaaniakselin kannatinlaakerin sekä kumin vaihto on sitten isompi työ. Käytössämme olevan Autodata ohjeaikaluettelon mukaan menee siihen aikaa hieman enemmän kuin "noin tunti". Työn hinnaksi tulisi noin 240,00 euroa, jos pultit saadaan normaalisti irti. "

Eli kyllä vaan perkele asiakas on aina väärässä. Autodatan ohjeaikaluettelo??? Pitäisköhän vetäistä rukousasennot?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Autodata ohjeaikaluettelon mukaan menee siihen aikaa hieman enemmän kuin "noin tunti".
Totta, eli kaksi tuntia.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kyllä se vaan tuntuu kaikkialla menevän ohjeaikojen mukaan tänäpäivänä, ellei mene sellaseen paikkaan jossa kirjotetaan timpurikynällä kuitti takakontin päällä, jos sitä muistetaan pyytää. Varmuudeks laitetaan 15% sikaa vielä päälle, ainakin kustariin. Päteliäs asentaja tekeekin merkkiliikkeen lasipalatsissa kaheksan tunnin työpäivänä 12-14 tuntia laskutettavaa ja kerkiää vielä lorvehtimaan aikasa kuluks.

Näin hieman kärjistäen. :idea: :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
velppa
Viestit: 4
Liittynyt: 23.1.2013 6:59

Viesti Kirjoittaja velppa »

Ja tämähän pätee joka alalla. Itse toimin myös alalla jossa laskutetaan käytetyistä tunneista. Yhden tunnin aikana voi parhaallaan keretä tekemään 3:kin "tunnin" työtä, koska minimi veloitus 1h. Näin se vain menee :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä tehdään tuntiveloituksen mukaan eikä laskuteta alkavalta tunnilta tms.
Minimiveloitus on jotain 15-20 euroa mutta toisaalta järki käteen eli helpossa paikassa oleva parkkipolttimo vaihtuu kyllä tyyliin "no anna lampusta ja työstä yhteensä viitonen"
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pekkave kirjoitti:Sehän tässä (rankan hinta-arvion lisäksi) onkin erikoista, että kyseinen korjaamo ei itse harjoita varaosa- tai tarvikemyyntiä ja että aiemmin olen teettänyt heillä parit hommat ihan asiallisin laskutuksin.

Nyt kävin ostamassa osat valmiiksi Merteilista juuri siksi, ettei korjaamolaskussa tarvitse maksaa useita kymppejä kaupassa käynnistä kun osaan kauppaan itsekin.

Vinkki käydä app:lla Järvenpäässä otettu kiitoksella vastaan, mutta siinä onkin sitten enemmän aikaa pyörähtänyt, jos sinne tämän parin tunnin työn takia lähtee.
Puhallinmoottori vaihtuu niin että kolme ruuvia irti apukoskin puolelta hanskalokeron alapuolelta etureunasta irti ja muovi irtoaa. Sitten pääsee käsiksi suodattimiin ja moottoriin. Koska tila on ahdas toimia ja joutuu olemaan epämukavassa asennossa kannattaa suodatin vaihtaa kanssa samalla kertaa jos autossa on suodatin. Liutetaan muoviset lukitus palikat (tais olla valkoista muovia) ja suojakansi pois. Suodatin menee vain yhdessä asennossa = katsoo asennon pois ottaessa. Moottori on kiinni kolmella ruuvilla. Motissa olevan säätimen jäähyineen joutuu ottamaan kanssa vanhasta ja se tais olla parilla ruuvilla kiinni. joissakin malleissa on säädin konehuoneen puolella ja riittää johtojen irroitus. Koska sähköjohtoja joutuu käsittelemään niin sulakkeen palamisen / pikku oikkari mahdollisuus on olemassa ja voi näinollen irroittaa ensimmäisenä vaiheena akusta navan irti. Kamat käänteisessä järjestyksessä takaisin. Puoli tuntia tuossa menee ja voi tehdä itsekkin.

Kardaanin laakeri vaihtuu kyllä tunnissa jos ei ole jumissa mikään. Perälimpulta 3 pulttia auki ja tukilaakerilta pari. Kohdistusmerkit on kardaanissa, huomioi ne takas laitettaessa. Pakoputken irroitus antaa tilaa, mutta mahtuu sen kartaanin pätkän sieltä välistäkin repimään. Mahdollisia suojia en osaa sanoa kun ne olen omista poistanu tai ne on jo itestään tippuneet :D Laakeri lähtee kivasti ulosvetäjällä ja toki muutoinkin mutta kyllä korjaamolla on siihen vehkeet. Takaisin taas päinvastaisesti toimien. Voi siihen kaksikin tuntia mennä.

Ne autodatat ja vehon ohjeajat on joskus ihan höpöhöötä. Joskus puretetaan ohjeessa enempi kun tarvii tai sit niissä on vaan ilmaa kuten iisiraiteri totesi. Voihan siinä itse vieressä katsella miten homma sujuu ja todeta lopuksi että onkos autodatan ohjeessa tuossa kohtaa paskatauko ja siinä toisessa kohtaa tosiaankin lyötävä pää perämurikkaan auki ja laastaroitava sitä vartti ja voisiko lopusta jättää pois sen xaran öljypohjan tutkimisen :D TOISAALTA, joskus menee ohjeaikaa enempi kun kaikki on niin jumissa ettei lähe vaikka ois induktiolämmittimet yms. Mielestäni laskutuksessa tulisi laskuttaa hankalissa tapauksissa enempi toteutuman mukaan ja helpoissa myös vähempi.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Puhaltimen moottorin vaihdosta on nyt saatu niin hyvät speksit, että koetan itse - kun sen voi vielä hoidella sisätöinä autotallissa. Kardaani on vaikeampi juttu; ei ole ulosvetäjää, ei monttua tai nosturia eikä varmuutta, lähtiskö irtikään.

Tästä keskusteluketjusta vahvistuu se, että kaltaiselleni auton omistajalle mikään ei ole niin arvokasta kuin tuttu, luotettava ja kohtuuhintainen korjaamo, jonka puoleen voi kääntyä aina uudestaan.

Yksinkertaisimpia juttuja olen opetellut tekemään itse Alfamerin korjausoppaan ja foorumilaisten neuvojen avulla. Mutta koetan pitää näpit erossa niistä kohteista, joiden onnistumisesta en ole varma. Silloin voi järkevällä osien ja työn hintojen vertailulla säästää pitkän pennin. Se on toinen luonto, vaikka Ässällä ajaisin ja vaikka lähin Veho on puolen kilometrin päässä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhaltimen moottorin vaihtoon tarvitset torxkärjen kokoa 20, pikkuräikän jolla pyöritellä sitä, lyhyen jatkon ja ristipäämeisselin.
Ainut ikävähkö paikka hommassa on moottorin takimmainen kiinnitysruuvi, ja sekin vain koska vastus on vastuksena edessä.
Akunkenkää ei tarvitse irrotella.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Tätä minä sanon jo palveluksi, k-tos. Koetan aikanaan raportoida miten sujui.
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Edellisen postauksen jälkeen tapahtui seuraavaa: oma työelämä meni niin mahdottoman kiireiseksi, että lämppärityö jäi itseltä tekemättä, vaikka asenne ja työkalut olivat valmiina.

Erään pikkukorjaamon mies neuvoi kokeilemaan herttoniemeläistä Autokorjaamo Kari Järvistä, jossa on lähes erikoistuttu Mercedeksiin. Menin paikalle maanantaina illansuussa. Sain ajan torstaiaamuksi. Pyysin kardaanin laakerityön ja lämppärin puhaltimen lisäksi vaihtamaan pyyhkijän sulan, kun sellainenkin sattui autossa pyörimään (muutkin osat olin siis ostanut valmiiksi).

Pidin näkemästäni. Järvisen korjaamossa ei ole lasiseinää myymälän ja verstaan välillä. Itse asiassa myymälää ei ole ollenkaan. Eikä kahviota. Siellä ei myöskään kaupitella Mercedes Benz-merkkisiä polkupyöriä, ei tähtilogolla varustettuja vapaa-ajan asuja eikä kahden tuhannen euron koristevannesarjoja. Järvisen korjaamossa on miehiä työnsä ääressä.

Työn valmistumisesta ilmoitettiin luvattuun aikaan sähköpostilla. Shokki tuli maksaessani. Järvisen lasku, 150 euroa koko hoidosta on tasan puolet seuraavaksi halvimmasta tarjouksesta.

Pekka-setä on nyt hyvin, hyvin tyytyväinen.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No eipä siinä sitten ollut tuntiveloitus kuin 150 e. Kaverillani on pieni verstas, ja päivän aikana noita 150-200 euron juttuja tulee useampia, joista osa ei näe edes kuittia. Hyvä ja osaava korjaaja pärjää taloudellisesti aina. Parhaita keikkoja ovat ne, kun omistaja lähtee ja jättää auton paikalle. Ihan mistä pikkujutusta vaan voi nykyään pyytää sen 200 euroa, siksi pyrinkin itse laittamaan tuollaiset pikkukorjaukset itse.
Setäni laitatti omaan pösöönsä (406) raidetangonpään ja takajarruvaijerit, kustannus oli yli 300 euroa ja osat olivat siitä 40 euroa. Tämä ei tapahtunut edes pääkaupunkiseudulla, vaan kohtuu pienessä Somerossa. Ja auton alusta tarkastettiin muutenkin samalla...no katsastuksessa tuli kuulemma kuitenkin hylätty, kun alapallo oli väljä, että näin.
Mersukorjaamojen paras mainos on VEHO. Kun ottaa vaikka vain puolet Vehon hinnoista, niin asiakkaan mielestä se on halpaa.......
pekkave
Viestit: 52
Liittynyt: 01.6.2007 18:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pekkave »

Ai että olen joutunut huijatuksi?
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

No kohtuulliselta toi musta vielä kuullostas, ei ne kaikki pultit ole välttämättä lähteneet kun elokuvissa ja huolellinen seppä putsailee muutenkin osia.... vaikka siitä ei saisikaan laskuttaa vaan rapaset osat vaan takas ja se uutta mikä on pakko.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ihan asiallinen hinta, jos kuittikin kirjoitettiin. Alvit yms. pakolliset velvoitteet kun maksetaan, niin eipä tuolla nyt liiaksi asti päässyt tienaamaan.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5954
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

dealer kirjoitti:Puhaltimen moottorin vaihtoon tarvitset torxkärjen kokoa 20, pikkuräikän jolla pyöritellä sitä, lyhyen jatkon ja ristipäämeisselin.
Ainut ikävähkö paikka hommassa on moottorin takimmainen kiinnitysruuvi, ja sekin vain koska vastus on vastuksena edessä.
Akunkenkää ei tarvitse irrotella.
Niin , torksit siellä tais ollakkin. Dealerin ei tarvi irrottaa akunkenkää, mutta allekirjoittanut luuli uutta säätömokkulaa vaihtaessa itsestään liikoja ja "ZAP" voooividdu, nytsetiettypalo... ja meni onneksi vain 30A sulake. :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

150 euroa on OK. Ei nuo korjaukset aina mene tietyssä ajassa, autot ovat vanhoja ja yllätyksiä saattaa löytyä.
Dealerin ei tarvi irrottaa akunkenkää, mutta allekirjoittanut luuli uutta säätömokkulaa vaihtaessa itsestään liikoja ja "ZAP" voooividdu, nytsetiettypalo... ja meni onneksi vain 30A sulake.
Huuh :shock: eipä ole sattunut tuollaista itselle koskaan. Aina on hyvä olla vaikka ylivarovainen, olet oikeassa.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

kardaani kirjoitti:No eipä siinä sitten ollut tuntiveloitus kuin 150 e
..
No voi hitto kun olisin joutunut kynsimään 1/4 -1/2 puhallinta.

Ja kardaania 3/4 --1 1/4, ...ttu kun teitä on huijattu 65 tunti.

ANTEEKSI AVAUTUMINEN. YHT MAKS. = 113,75

IMEKÄÄ PARSAA, SE TONTTU JOKA OIKEASTI TEKI PUHATIMEN JA TUKILAAKEERIN VAIHDON TIENASI 20 KÄTEEN :oops:
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nii'in sekun pitäs tuntivelotuksen riittää elättämmään (k)orjaamo, orj.. asentaja, piälikkömies ja vielä se ihranen sika joka tiloja vuokraa. Se Fennialla alotellu ja joka nyt sikarin takkaa myhäilöö. Siksihän se ite tehen korjuu kannattaa, jos osaamista piisaa ja vehkeitä. Sitte ku vehkeet käy vähäks - eli esmes kaikkitietävästä piuhasta on puute ja pitää suunnata koijaamolle - voi vaan aatella mitä se putiikki joutuu niistä testereistä, lisensseistä, ohjelmista ja niiden päivityksistä, koulutuksista jne. maksamaan, entäpä ne Kla.. Siis erikoistyökalut vaikkapa laakeritöihin, tarvitaan parikymmentä remonttia että alkaa tienaamaan, vehkeet onkin jo tenässä, jumiruosteisten suola.. suomiautojen kanssa.

:D Tilanne vaan pahenee, kun "tekniikka kehittyy". V*tut see edes kehity, vaan halpenee tuottajalle.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Elä Ezy ota vakavasti, kyl meillä Bosch rokkia rollataan. 8)

Klannn, klanann ......
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No v***u, niin tehhään. :halm: :lol:

Mie tanssin vaihteeks Miseliinin torven mukkaan. :) Jospa se koijaamoalakin siitä elpys.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 voimansiirto”