Elikkäs otsikon mukainen vika syntyi kannentiivisteen vaihdon jälkeen.
Auto käy tyhjäkäyntiä ontuen (pumppaa välillä ~600-800rpm), ja about 10-20 sekunnin välein kuuluu selvä pamahdus imusarjasta.. Kierroksilla pelaa, vedot tuntuu olevan tallella.
Myöskään jarrut ei meinaa toimia, ekalla polkaisulla toimii normaalisti, mutta jos heti painaa uudestaan, poljin menee kovaksi.
Kun ilmamassamittarin piuhan ottaa irti, tyhjäkäynti ~1000rpm, imusarjan paukutus lakkaa, mutta auto käy silti vielä ontuen.
VIKA LÖYDETTY!
"Punaisesta tavaratalosta" ostamani yläpään tiivistesarjan imusarjan tiiviste oli moottorityyppiin m111.920 ja autossa on kone m111.921. Kyseinen tiiviste käy kyllä paikalleen, mutta ei tiivistä lohkon ja imusarjan väliä!!
http://www.autonvaraosat24.fi/mercedes- ... n-tiiviste
Linkin takaa löytyy esimerkkikuvat kummastakin tiivisteestä.
Pahvin vaihdon jälkeen tehdyt tarkastukset:
- Imusarja ja suuttimet purettu ja tiivisteet sekä alipaineletkut tarkasteltu -> OK
- Jakopää aukaistu -> Merkit samoilla kohdilla, kuin ennen koneen purkua, eli ajoitus (pitäisi oletettavasti olla) kohdillaan.
(Pakoakselille "ajoitustappi" menee paikoilleen kampiakselin asennossa ~20 JYKK ja imuakselille ~27 JYKK, onko tämä normaalia? Kyseisessä koneessahan on muuttuva imunokan ajoitus tjsp, vaikuttaako jotenkin tähän?)
- Sähköliittimet suihkittu puhtaiksi contact cleanerilla.
Alle 20km sisään vaihdetut osat:
-Kannentiiviste
-Imusarjan tiiviste
-Suuttimien tiivisteet
-Pakosarjan tiiviste+pinnapultit & mutterit
-Tulpat
-Ketjunkiristimen tiiviste
-Öljyt+suodatin
-Ilmansuodatin
-Venttiilikopan tiiviste + tulpanreikien tiivisteet
-Raitisilmasuodatin (niinku ketään kiinnostas )
Kansipahvi vaihdettu-> paukuttaa imusarjassa VIKA LÖYTYI!
Kansipahvi vaihdettu-> paukuttaa imusarjassa VIKA LÖYTYI!
Viimeksi muokannut Palikka94, 30.7.2014 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Imuvuodoltahan tuovahvasti kuulostais, outoa vaan jos paukkaa säännöllisin välein ... Jarrutehostuksen häviäminenkin tukee tätä
Onko suihkittu käydessä letkut ja sarjan liitokset läpi, vesisumulla ja jollain herkemmin syttyvällä, vaikuttaako käyntiin
Onko suihkittu käydessä letkut ja sarjan liitokset läpi, vesisumulla ja jollain herkemmin syttyvällä, vaikuttaako käyntiin
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Ei ole säännöllinen tuo paukutusten väli, paukuttaa siis satunnaisesti ~10-20sec väleillä.pekkovee kirjoitti:Imuvuodoltahan tuovahvasti kuulostais, outoa vaan jos paukkaa säännöllisin välein ... Jarrutehostuksen häviäminenkin tukee tätä
Onko suihkittu käydessä letkut ja sarjan liitokset läpi, vesisumulla ja jollain herkemmin syttyvällä, vaikuttaako käyntiin
Wd40:tä suihkin imusarjan liitoksiin -> ei vaikutusta
Tehtiinkö kannelle / venttiileille mitään ? Onko puristukset tasaiset ? Ettei kanna nyt imuventtiili .. ?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Kansi on suora, joten ei koneistettu. Nokat olivat kiinni kannessa ja venttiileihin ei koskettu rempan aikana. Ennen kannen irroitusta auto toimi kuitenkin normaalisti.pekkovee kirjoitti:Tehtiinkö kannelle / venttiileille mitään ? Onko puristukset tasaiset ? Ettei kanna nyt imuventtiili .. ?
Puristusmittaria ei löydy, joten hankala tarkistaa puristuksia...