M111.982 - ahtimen öljyn täyttöproppu hukassa

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

M111.982 - ahtimen öljyn täyttöproppu hukassa

Viesti Kirjoittaja eerola »

Asiaa ihmettelen täällä: Click.
-T

Kuva
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

111.975:ssa on täyttöproppu (ahdin A1110900080), uudemmassa 111.982:ssa (ahdin A1110901080) proppua ei enää ole. Minä vuonna tuo sitten on vaihtunut ja vaihtukos M62 jossain vaiheessa M45:seen vai toistepäin, siitä ei ole tietoa. Joka tapauksessa ainakin nuo uudemmat ovat tyyppiä "Sealed for life" eikä vanhempiinkaan ole tarvetta vaihtaa öljyä jos öljy on terveen näköistä; määrä toki kannattaa tarkastaa silloin tällöin. Öljynvaihto ei kuuleman mukaan olennaisesti pidennä ahtimen elinikää, joka joidenkin amerikkalaisten sivustojen mukaan on niinkin alhainen kuin ~100tml.

Ameriikasta näyttäis saavan alle 100$:lla setin, joka sisältää kuluvat osat, laakerit, hihnapyörät, öljyt sun muut sälppeet ahtimen "entisöintiin". Ja tuskin on tekemätön paikka itsekään niitä vaihdella, näyttää ainakin yksinkertaiselta? Toki ahtimen roottorit kuluvat ajan mittaan ja ahtopaineet laskee, mutta sehän on kompensoitu isommalla siivapyörällä. :lol: Hyvin tuo yli 200th ajettu ainakin tuntuis vielä toimivan, tiedä sitten josko olis jo vaihdettu Saksassa. Ja muutamalla saturaisellahan noita uusia/uudehkoja näyttää olevan kaupan aina sillon tällöin, kopkop. :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

PM kirjoitti: Toki ahtimen roottorit kuluvat ajan mittaan
Ööh, kuinka niin? Ei kai ne koske toisiaan pyöriessä?
Toki toleranssi on tiukka ja laakeroinnin kuluessa voi jottain hankausta tulla.
En yritä vit**illa, kiinnostas vaan mahdollinen lisäinfo.
Kompressorit siinä mielessä mielenkiintoisia, et itellä työkalulaatikossa Kaeser M121 ja naapurinsetä Gardner-Denverillä töissä.

Lisäksi yksi harrasteauto oikeen huutaa kompuraa flippikeulansa koristeeksi.
Tuossa tavoite
Pro HVM
Avatar
PM
Gourmet-ässä
Viestit: 563
Liittynyt: 30.9.2005 13:25
Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PM »

Rässi66 kirjoitti:Ööh, kuinka niin? Ei kai ne koske toisiaan pyöriessä?
Toki toleranssi on tiukka ja laakeroinnin kuluessa voi jottain hankausta tulla.
No niin ne väittää, emmää mistään tiedä kunhan vaan huutelen takapenkistä? :nocando:

Onhan niissä roottoreissa kuitenkin jonkinmoinen pinnoite, joka varmaan vuosien mittaan kuluu poies välystä lisäten? Toki todennäköisemmät syyt paineongelmiin lienevät alkuperäisen "lelu"coolerin paskottuminen ja luistava ahtimen magneettikytkin.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

PM kirjoitti:Onhan niissä roottoreissa kuitenkin jonkinmoinen pinnoite.
Ja edelleen, kuinka niin? Jos on, niin mikä sitä kuluttaa?
Haa, empä vaan kysele ja kyseenalaista koko aikaa, otampa itekki selvää edes jostain. :idea:

NAAPURIIINSEETÄÄÄ, NUKUKSIIEE? :wink: :lol:
Pro HVM
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

PM kirjoitti:111.975:ssa on täyttöproppu (ahdin A1110900080), uudemmassa 111.982:ssa (ahdin A1110901080) proppua ei enää ole...
:ttu:
-T

Kuva
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Vanhemmissa kompressor-malleissa tuo kompressori on Eaton M62. Mallivuodesta 2000 alkaen Eaton M45. Tuo M62 oli magneettikytkimellä ja M45:t pyörivät mukana koko ajan.

Pieniä muutoksia on tullut matkan varrella. Moottorin vaihtuessa M111 -> M271 kompressorin roottoreihin tuli kuluva pinnoite. Käytännössä tuo pinnoite hakee muotonsa kulumalla ensikilometrien aikana. Sen jälkeen kuluminen on olematonta, mikäli ilmansuodatin hoitaa tehtävänsä. Tuolla saadaan tiukemmat välykset eli pienemmät ohivuodot.

Eli M111 moottoria on M62 ja M45 kompressorilla
M271 ainoastaan M45:lla.

Nuo laakerointikitit taitavat olla vain tuon vetopään remonttiin. Muutama hassu laakeri ja stefa hihnapyörän akselille.
I drive an Opel. What's your excuse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”